Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

säilytätkö kaikki ikivanhatkin opiskeluun liittyvät materiaalit?

Vierailija
06.07.2013 |

Itse en. Vain viimeisimmät ja tiedollisesti merkittävimmät. Mieheni säästää kaiken vaikka on ollut jo 20v. Työelämässä asiantuntijana. Menee hermo. Koko häkkivarasto täyttyy niistä. Jopa gradumateriaalia, jota kolme laatikollista on siellä. Eiköhän se tärkein tieto ole siellä kansien välissä. 

olenko väärässä, jos päpätän tästä?? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on ilmeisesti vierasta tällä palstalla?

Vierailija
2/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinoin viimeisenä iltana koko kurssi kerääntyi polttamaan kaiken vuosien varrella kerääntyneen materiaalin isossa nuotiossa. Siinä vaiheessa harmitti, kun päädyin sille alalle opettajaksi, eikä voinut mitenkään hyödyntää omia materiaaleja. Mutta ekä se oli oppilaiden kannalta ihan hyvä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on niin tärkeitä, niin skannatkoon ne sähköiseen muotoon. Ei vie paljon tilaa. Voi tehdä hienon hakujärjestelmänkin.

Jos ei mies onnistu tässä, niin opeta edes lapset.

Hyvä sääntö:

- Jos et tarvitse sitä vuoteen, hävitä. Monet jutut ovat sellaisia, että löytyvät nykyään netistä ilmaiseksi. Loput ostamalla.

Vierailija
4/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli säilyttää. Itse olen 10 vuoden jälkeen hävittänyt muistiinpanot, mutta kirjat säilyttänyt. Ei huonompi idea, sillä tekniikan alaa opiskelevalle pojalle kävi täsmälleen sama kaavasto ja yksi matikan kirjoistanikin. Toki kaavakirjat on vähän eri juttu. Matikan kirja oli tilastomatikan kirja. 

Asian vierestä: Kultsi kysyy asiaa 1.20 ja valittaa 2.28 kun kukaan ei vastaa, ei tule mieleen mitä suurin osa tuohon aikaan tekee? Varmaan samaa kuin minäkin, mutta saat arvata itse mitä. Joskus harvoin tosin voin tuohon aikaa katsoa televisiota tai olla jopa ulkona, mutta ikinä, en ikinä surffaa nettipastoilla keskellä yötä. Aamuyöstä 3-4 aikaan joskus jos herään enkä saa unta, mutta en kovin usein silloinkaan. 

Vierailija
5/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuton yhteydessä otin paperiroskiksen ja heitin kaikki, myös kirjat hyötykäyttöön. Kuka lukee joitakin vanhoja papereita?

Vierailija
6/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilytä mitään, mitä en oikeasti tarvitse vähintään kerran vuodessa. Mulla ei ole liian isoja tai pieniä vaatteita, ei vanhoja "muistoja", valokuviakin vain ne mitä oikeasti katsellaan ja on kansioissa, ei vanhoja leluja eikä lasten askarteluja.

Vierailija
7/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilytä. Itse asiassa juuri valmistumassa, enkä ole tämänkään koulutuksen muistiinpanoja säilytellyt enää kurssin päättymiseen jälkeen.

tietokoneen muistista siirrän roskiin muistiinpanoja 2-3 kertaa vuodessa.

minulle riittää, että tiedän, mistä löydän oikean tiedon, jos sitä tarvitsen. En tarvitse mappikaupalla säilytettävä paperia.

Vierailija
8/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kemian kirjoja säilytän, mutta en muuta.

Vierailija
9/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän: ihmiskehon anatomia kun ei vanhene vaan pysyy samanlaisena eli esim. hermoratojen kulku on nykyään ihan sama kuin vaikka 30 v sitten.

Vierailija
10/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säilytä, todellakaan. Ei sillä mitään tee, eikä ainakaan mun opiskelumatsku ole niin ihmeellistä ettei vastaavaa saisi esim. netistä ongittua jos haluaisi. Toki muutamat luentomuistiinpanot olen säästänyt, jos niissä on ollut jotain todella oivaltavaa tai muuten vain on ollut jotenkin mieleenjäänyt, erikoisen hyvä luennoitsija. Mutta näitä on siis ehkä muutama sivu jossain kansiossa.

Gradumateriaalit on asia erikseen, koska gradu on julkaistu tutkimus ja tarvittaessa lähteet pitää olla muiden tutkijoiden saatavilla. Käytännössä kukaan tuskin alkaa 20 vuotta vanhoja graduja penkomaan ja todennäköisesti graduaineisto on olemassa myös muualla kuin pelkästään miehesi arkistossa.

Vierailija
11/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä:). Minulta löytyy peruskoulun kirjoja, kokeita, lukiosta kaikki oppimateriaali, samoin yliopistosta kaikki mahdollinen. Ja en hävitä vaikka en tarvitse niitä ja valmistumisesta melkein 20 vuotta aikaa. Saavatpahan lapset ihmetellä niitä :). Heillekin olen säästänyt heidän koulukirjoja ja kaikki mahdolliset koulusta tulleet paperit.

Vierailija
12/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon olen säilyttänyt; toisia olen tarvinnutkin, monia en. Juuri luentomuistiinpanot ovat joskus "aarteita", mutta riippuu tietenkin alasta, johon on valmistunut. Itse työskentelen opetus-kasvatusalalla ja tässä kyllä tarvitaan muutakin kuin netistä löytyvää asiatietoa.

Omien lasten askarteluja ja leluja olen kyllä säästänyt, kun joku tuossa niitäkin kommentoi. Itse olen ollut tosi iloinen, kun omia vanhoja tavaroita (ja varsinkin kirjeitä) oli tallessa lapsuudenkodissani.

Omaa ja perheen historiaa on joskus hyvä pohdiskella, samoin miettiä työn kannalta asioiden muuttumista. Ei kaikki vanha ole vanhentunutta!

Vierailija
13/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän, koska en ole mistään löytänyt paikkaa, josta ostaa omia muistiinpanojani vuosien takaa. Lisäksi olen havainnut, että netistä ei useinkaan löydy sellaista tietoa, joka vaikka 1986 oli hyvinkin akuuttia, mutta unohtui sitten jonnekin sivuun.

Säilytän myös kaikki lasten lelut, ne ovat muovilaatikoissa varastossa. Ehkä ne vievät siellä tilaa, mutta mitä ihmettä ap haluaa häkkivarastossa säilyttää, jos sinne tilaa kaipaa. Olisi kiva tietää, mikä on hänelle säilyttämisen arvoista.

Vierailija
14/16 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmistunut 96, ja olen heittänyt kaikki opiskelupaperit pois jo aikoja sitten. Gradu on toki tallella.

Vierailija
15/16 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet väärässä ja hirveä

Vierailija
16/16 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan muutamia juttuja olen säilyttänyt. Kaksi kansiollista tavaraa ja pari kirjaa. Muut olen heittänyt pois ja todennut, että asiat muuttuu jatkuvasti. Netistä ja uusista kirjoista saan samat ja päivitetyt tiedot.