Mistä "suhtkoht" on lyhenne?
Kommentit (15)
Valistunut arvaukseni on, että se ei ole varsinaisesti lyhenne tietystä sanasta, vaan samantyyppisen sanavartalon ja merkityksen omaavat suhteellisen ja kohtuullisen ovat muodostaneet kokonaan uuden sanan.
Ai mä luulin että tarkoittaa pian, melkein.
"Suhteellisen / kohtalaisen". Ei siis mitään hyvää suomea sanoa noita sanoja peräkkäin, eli sanonta on alun perin leikillinen.
Vierailija kirjoitti:
Valistunut arvaukseni on, että se ei ole varsinaisesti lyhenne tietystä sanasta, vaan samantyyppisen sanavartalon ja merkityksen omaavat suhteellisen ja kohtuullisen ovat muodostaneet kokonaan uuden sanan.
Muuten hyvä, mutta "kohtalainen", ei "kohtuullinen".
Vierailija kirjoitti:
Ai mä luulin että tarkoittaa pian, melkein.
Sehän olisikin, kun saksalaisen aikuisviihdefilmin suomennoksessa huudettaisiin "Suhtkoht!, Suhtkoht!" ...
Suositus Uudistusten Haitattoman Toteutuksen Kohtuullistamiseksi Ohjesääntöä Heikommissa Tapauksissa
Tulee englanninkielisestä sanasta suhtcoht.
Suhteellinen -> Suht-muotoa käytetään myös yksin, joten veikkaan, että suhtkoht on siitä "hauskan" kuuloinen väännös.
Suuhun kun ottaa, niin hyvältä tuntuu.
Entäs yhtäkkiä. Luulin kauan, että se sana on ihan oma sanansa yh-täk-kiä, mutta joku opettaja sen joskus minulle korjasi, että tavutetaan yht-äk-kiä eli siinä olisi yht ja äkkiä. Mitä se yht siinä sitten tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Entäs yhtäkkiä. Luulin kauan, että se sana on ihan oma sanansa yh-täk-kiä, mutta joku opettaja sen joskus minulle korjasi, että tavutetaan yht-äk-kiä eli siinä olisi yht ja äkkiä. Mitä se yht siinä sitten tarkoittaa?
Ennen se kirjoitettiin heittomerkillä, yht'äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Mutta mitä se yht siinä sitten tarkoittaa? Yhtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alkuperäinen lyhentämätön muoto oli siis yhtä-äkkiä.
Suhteellisuusteorian kohtuullistamisvaatimus.