Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et mene COVID-19 testiin?

Vierailija
31.07.2020 |

Jos sinulla tai perheenjäsenellä on lieväkin uutena tulleita oireita vaikkapa nuhaa tai kurkkukipua, niin minkä takia ette viitsi mennä testeihin? Pitäisikö testit tulla tekemään kotiin, että te teille sopisi vai oletteko niin 100% varmoja, että teidän pikku pöpönne ei ole koronaa. Tiedättekö, että olette tartuttaneet koronan tapauksessa jo päivää ennen oireiden alkua? Tiedättekö miten tärkeitä tartuntaketjujen selvittäminen on, jotta voidaan estää uudelleen epidemia ja monien kuolema täällä Suomessa? Oletteko karanteenissa vielä toipumisen jälkeenkin ei siis kauppaa, apteekkia, kävelylenkkejä jos on pienikin riski kohdata ihminen, ei kavereita, ei isovanhempien tapaamista jne.

Eikö ihmisiä voi pakottaa testeihin jos epäillään yleisvasrallista tartuntatautia?

Ihminen ei viitsi, ei jaksa ja uskottelee itselleen, että se kurkkukipu on varmasti kesäflunssaa tai sillä testaamisella ei ole merkitystä jos tauti on lieväoiteinen.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä kaikilla ei ole varaa maksaa taksia testinottopaikalle, jos on liian sairas lähtemään julkisilla ja omaa autoa ei ole. Lisäksi se testi on todella kivulias.

T. kahdesti jo käynyt

Jep puolisoni, joka ei hätkähdy mistään viisureiden poistoista tai muista, sanoi ettei aio enää mennä koronatestiin. Itse en siis todellakaan ole menossa. Katsotaan asiaa sitten, kun keksivät paremman testin

Vierailija
42/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minkään turhan takia mene mihinkään testeihin. Eipä kyllä ole ollut nuhaakaan, niinkuin ei lähes 20 vuoteen. Koronahömpötyksen takia nyt varsinkaan en menisi testeihin, täyttä vedätystä koko homma. 

Täyttä vedätystä? Mihin nuo kaikki ovat Ruotsissa tai USAssa kuolleet?

Vanhuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni ei mene jos ei omista autoa ja testipaikka on kaukana. Yhtälailla se korona tarttuu taksi kuskiin kuin muihin bussissa matkustajiin. Ambulanssikaan tuskin hakee jos tilanne ei ole kriittinen ja tehohoitoa vaativa.

Vierailija
44/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testissä olleet kertokaa mitä siellä tapahtuu. Ihan alusta asti eli menet sisään kotonatestipisteeseen ja mitä sitten? Kysytäänkö miksi tulit? Kysytäänkö Kela-korttia? Miten ja milloin tulos ilmoitetaan?

Tosi helppoa. Varattiin aika etukäteen ja ajettiin autolla testipaikalle. Autosta ei tarvinnut poistua vaan testausta varten. KELA - kortti näytettiin. Tulokset sai 2-3 päivän päästä.

Kaikkien, joilla on uusia oireita tulisi käydä testeissä, jotta Suomessa saataisiin pidettyä koronatilanne hyvänä. Tilanne räjähtää helposti käsiin ihmisten välinpitämättömyyden vuoksi jos tartubtaketjuja ei saada jäljitetyksi ja osa lievästä "nuhasta" kärsivät kirpaisevat vaikka nopeasti kaupassa tai kirjastossa.

Suurella osaa suomalaisista pitäisi olla jo kotiin hankittuna muutama maski vaikka sairastumista ajatellen.

Vierailija
45/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kesän alussa pyrin testiin. Soitin tk:sta saatuun "koronanumeroon". Siitä ei ollut hyötyä, koska testiin en päässyt, vaikka minulla oli kaikki koronan oireet. Nainen puhelimessa kysyi, pääsenkö vessaan omin avuin. Sanoin pääseväni. Hän käski pysymään kotona. 

Parantumista ei tapahtunut viikkojen kuluessa. Soitin uudelleen. Minulta otettiin nenän kautta koronatesti. Se oli negatiivinen. En saanut mitään lääkettä, enkä muuta hoitoa. Keuhkojani poltti ja olin erittäin hengästynyt. Lääkäri kuunteli keuhkoja ja sanoi, että äänet ovat hyvät. Kerroin, että välillä kuulen itse (ja puolisoni kuulee), kuinka keuhkoni soivat kuin urkupillit. 

Minun käskettiin testausvaiheessa pysyä kotona, kunnes tulos selviäisi. Pysyin. Minulle ilmoitettiin negatiivisesta tuloksesta. Kerroin, etten ole parantunut ja kysyin, pitääkö minun olla kuitenkin karanteenissa. Nainen sanoi, että yritä nyt pärjäillä ja ota jotain särkylääkettä kovaan päänsärkyysi ja kuumetta alentamaan. Sen kummempia karanteeneja ei tullut, koska testi oli negatiivinen. Normisuojaus. 

Sain käynnistäni terveyskeskusmaksun maksettavaksi. Luulin, että käynti olisi ollut ilmainen, koska jäljitettiin koronaa. No eipä ollut. 

Puolisolleni tuli myös testikäynnistä lasku. Hänelle oli suoraan kysymättä pantu vuodeksi terveyskeskusmaksu, eli hieman yli 40 e. 

Tuntuu turhalle hypätä, jos joka kerta joutuu maksamaan, eikä saa mitään apua vaivoihinsa. 

Ilmainen terveydenhuolto on myytti suurimmassa osassa maata. Tk-maksu peritään todella monessa kunnassa ja kaupungissa.

Olitteko yhteydessä miehesi laskusta minnekään? Joskus voi käydä virheitä.

Kokemuksesi on ihan tyypillinen. Ei ihmisiä testata noin vain. Ei ole mediaseksikästä kertoa totuutta vaan totta kai lehdissä johtajat vakuuttavat että kaikki testataan.

Vierailija
46/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailuija kirjoitti:

Aiemmin kesän alussa pyrin testiin. Soitin tk:sta saatuun "koronanumeroon". Siitä ei ollut hyötyä, koska testiin en päässyt, vaikka minulla oli kaikki koronan oireet. Nainen puhelimessa kysyi, pääsenkö vessaan omin avuin. Sanoin pääseväni. Hän käski pysymään kotona. 

Parantumista ei tapahtunut viikkojen kuluessa. Soitin uudelleen. Minulta otettiin nenän kautta koronatesti. Se oli negatiivinen. En saanut mitään lääkettä, enkä muuta hoitoa. Keuhkojani poltti ja olin erittäin hengästynyt. Lääkäri kuunteli keuhkoja ja sanoi, että äänet ovat hyvät. Kerroin, että välillä kuulen itse (ja puolisoni kuulee), kuinka keuhkoni soivat kuin urkupillit. 

Minun käskettiin testausvaiheessa pysyä kotona, kunnes tulos selviäisi. Pysyin. Minulle ilmoitettiin negatiivisesta tuloksesta. Kerroin, etten ole parantunut ja kysyin, pitääkö minun olla kuitenkin karanteenissa. Nainen sanoi, että yritä nyt pärjäillä ja ota jotain särkylääkettä kovaan päänsärkyysi ja kuumetta alentamaan. Sen kummempia karanteeneja ei tullut, koska testi oli negatiivinen. Normisuojaus. 

Sain käynnistäni terveyskeskusmaksun maksettavaksi. Luulin, että käynti olisi ollut ilmainen, koska jäljitettiin koronaa. No eipä ollut. 

Puolisolleni tuli myös testikäynnistä lasku. Hänelle oli suoraan kysymättä pantu vuodeksi terveyskeskusmaksu, eli hieman yli 40 e. 

Tuntuu turhalle hypätä, jos joka kerta joutuu maksamaan, eikä saa mitään apua vaivoihinsa. 

Ilmainen terveydenhuolto on myytti suurimmassa osassa maata. Tk-maksu peritään todella monessa kunnassa ja kaupungissa.

Olitteko yhteydessä miehesi laskusta minnekään? Joskus voi käydä virheitä.

Kokemuksesi on ihan tyypillinen. Ei ihmisiä testata noin vain. Ei ole mediaseksikästä kertoa totuutta vaan totta kai lehdissä johtajat vakuuttavat että kaikki testataan.

Kyllä testataan jos oireiden alusta on kulunut muutama päivä. Jos joku hoitaja vänkää vastaa hölmöyttään, niin testiin pääsyä voi vaatia ja sanoa, että tällä hetkellä kuuluu testata vai toimitaanko tässä tarkoituksella väärin, jolloin voi tehdä hoitajasta ilmoituksen.

Vierailija
47/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuli terveyskeskusmaksu? Ainakaan Helsingissä ei ole tullut, eikä pitäisikään tulla.

Asumme Pirkanmaan pohjoisosassa. En nyt tarkemmin kerro. Tämä on sellainen pienehkö kaupunki. 

Juu, kyllä meille tuli maksut kummallekin. Johtuukohan se siitä sitten, että tapasimme lääkärin tuolla reissulla eli jos olisi käynyt vain testissä, ei maksua olisi tullut. 

Uskoisin että siitä se johtuu. Pelkässä testissä käymisestä en ole kuullut ketään laskutettavan.

Vierailija
48/56 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämä, joka kirjoitti, että saimme laskut käydessämme testeissä. 

Emme valittaneet kummankaan laskusta, vaan maksoimme ne, koska ajattelimme tosiaan, että tuo maksu olisi johtunut siitä, että tapasimme lääkärin. Kummaltakaan ei kysytty haluammeko vuosimaksun vai kertamaksun. Mies sai siis vuosimaksun maksettavaksi, itselle tuli kertamaksu. 

Itse en pyytänyt kuin testiä, mutta toki kerroin, että olen tavattoman hengästynyt jne. Eli tämä testaaja päätti puolestani, että tarvitsen lääkärin apua. En sitten mitään apua saanut kylläkään. Lääkäri oli kirjoittanut (katsoin kanta.fi:stä), että "huteran oloinen nainen", oli kuvannut oireeni ja todennut hengitysäänien olevan normaalit. CRP otettiin myös, se oli hieman alle 20.

Mieheni ei saanut myöskään mitään lääkettä. Hänellä on paha astma. Kumpaakin meistä kehotettiin syömään särkylääkkeitä. 

Vierailija
49/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun seudulla on kuulemma vaikeata päästä testeihin. Mahtaako tämä pitää paikkansa, kun on rummutettu, että jo pienistäkin vaivoista pääsisi testattavaksi. 

Vierailija
50/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun seudulla on kuulemma vaikeata päästä testeihin. Mahtaako tämä pitää paikkansa, kun on rummutettu, että jo pienistäkin vaivoista pääsisi testattavaksi. 

Minä en ainakaan päässyt. Todennäköisesti VSSHP:n alueella ei helposti testata koska tartutamäärät ovat suhteellisen pieniä verrattuna pääkaupunkiseudun tartuntoihin ja joku taho haluaa säästää rahaa.

Vierailija
51/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullekaan mitään edes mainittu mistään koronatestistä, kun ensin hain saikkua lapsen flunssan takia ja sitten omani. Kolme päivää saikkua ja sitten vain takaisin töihin!

Riskiryhmään kuuluvia tuttaviani on tosin testattu lievemmilläkin oirella.

Vierailija
52/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ei se nenänielu testi oikeesti satu. Multa otettiin se eilen ja ei sattunut. Se tosiaan on niin nopea sekunti tai kaksi menee ja sitten ohi. Vähän ehkä yskitti sen jälkeen ja vedet nousi silmiin.

Tosi harmi kun nenänielutestistä on peloteltu ja sen vuoksi ei mennä testeihin.

Multa on otettu myös nielusta se testi ja pelkkä nielusta testaaminen sattui enemmän.

Vierailija
53/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut oireita, mutta toivon ettei tulekaan.

Tuohon liittyvä byrokratia vaikuttaa tosi nihkeältä. Selvitykset siitä, missä on käynyt, ketä on tavannut, karanteeni tuloksia odotellessa ja siitä seuraava vääntö työnantajan kanssa...

Vierailija
54/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimessa tentataan kyllä tarkkaan, mitä oireita on. Pelkillä vatsaoireilla, siis ripuli, ei kuulemma testata.

Vierailija
55/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Pori on niin paska paikka ettei täällä suostuta testaamaan. Oli noin kuukausi sitten kuumetta, ääni mennyt ym. ei suostunut testaamaan. Käski vain pysyä kotona. Enkä ole ainoa kenelle ne on sanonut niin.

Tuo on tosi, ei kaikissa kunnissa testa, on niin kallista.vaatia saat, oireisenakin, ja ei ei tarvi.

Vierailija
56/56 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et mene HIV-testiin?

Kyllä pipokin olisi hyvä tarkistaa.