Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et mene COVID-19 testiin?

Vierailija
31.07.2020 |

Jos sinulla tai perheenjäsenellä on lieväkin uutena tulleita oireita vaikkapa nuhaa tai kurkkukipua, niin minkä takia ette viitsi mennä testeihin? Pitäisikö testit tulla tekemään kotiin, että te teille sopisi vai oletteko niin 100% varmoja, että teidän pikku pöpönne ei ole koronaa. Tiedättekö, että olette tartuttaneet koronan tapauksessa jo päivää ennen oireiden alkua? Tiedättekö miten tärkeitä tartuntaketjujen selvittäminen on, jotta voidaan estää uudelleen epidemia ja monien kuolema täällä Suomessa? Oletteko karanteenissa vielä toipumisen jälkeenkin ei siis kauppaa, apteekkia, kävelylenkkejä jos on pienikin riski kohdata ihminen, ei kavereita, ei isovanhempien tapaamista jne.

Eikö ihmisiä voi pakottaa testeihin jos epäillään yleisvasrallista tartuntatautia?

Ihminen ei viitsi, ei jaksa ja uskottelee itselleen, että se kurkkukipu on varmasti kesäflunssaa tai sillä testaamisella ei ole merkitystä jos tauti on lieväoiteinen.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaako ne testin jossain sieraimesta? Multa ne otti suusta tuolta kitalaesta, kurkun läheltä. Pyöritteli siellä vanupuikkoa.

Vierailija
22/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta osallistua mihinkään koronahysteriaan.

Eli sinua ei kiinnosta vaikka naapurin mummo kuolisi sinun vuoksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä kaikilla ei ole varaa maksaa taksia testinottopaikalle, jos on liian sairas lähtemään julkisilla ja omaa autoa ei ole. Lisäksi se testi on todella kivulias.

T. kahdesti jo käynyt

Älä pelottelee ihmisiä turhaan. Ei ollut kivulias, epämiellyttävä korkeintaan. Eikä niitä tuntemuksia ehdi edes kovin pitkään analysoida, kun näytteenotto kestää vain muutaman sekunnin per sierain.

T. Kerran käynyt

No etkä ole käynyt. Miksi se otettaisiin molemmista sieraimista kun se otetaan nenänielusta jonne molemmat sieraimet johhtavat...

Se otetaan yhden sieraimen kautta ja kestää lapsille 5sek ja aikuisilla 10. Näytteenottaja laskee ääneen.

Kahdesti käynyt. Minulle se oli hyvin kivulias, mutta lapseni näytti selviävän vähemmällä, ei sanonut että olisi sattunut kun kysyin.

Multa otettiin näyte syvältä suusta, ja ähän tuli oksennusreaktio. En käynyt Suomessa testissä. 

Vierailija
24/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta osallistua mihinkään koronahysteriaan.

Eli sinua ei kiinnosta vaikka naapurin mummo kuolisi sinun vuoksesi?

Ei niin vitunkaan vertaa.

Vierailija
25/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla mennä, koska työantaja ylpeilee päivittäin, että meidän firmassa ei ole yhtään koronaan sairastunutta. Olisi ikävä olla se ensimmäinen.

Vierailija
26/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minkään turhan takia mene mihinkään testeihin. Eipä kyllä ole ollut nuhaakaan, niinkuin ei lähes 20 vuoteen. Koronahömpötyksen takia nyt varsinkaan en menisi testeihin, täyttä vedätystä koko homma. 

Vierailija
27/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kesän alussa pyrin testiin. Soitin tk:sta saatuun "koronanumeroon". Siitä ei ollut hyötyä, koska testiin en päässyt, vaikka minulla oli kaikki koronan oireet. Nainen puhelimessa kysyi, pääsenkö vessaan omin avuin. Sanoin pääseväni. Hän käski pysymään kotona. 

Parantumista ei tapahtunut viikkojen kuluessa. Soitin uudelleen. Minulta otettiin nenän kautta koronatesti. Se oli negatiivinen. En saanut mitään lääkettä, enkä muuta hoitoa. Keuhkojani poltti ja olin erittäin hengästynyt. Lääkäri kuunteli keuhkoja ja sanoi, että äänet ovat hyvät. Kerroin, että välillä kuulen itse (ja puolisoni kuulee), kuinka keuhkoni soivat kuin urkupillit. 

Minun käskettiin testausvaiheessa pysyä kotona, kunnes tulos selviäisi. Pysyin. Minulle ilmoitettiin negatiivisesta tuloksesta. Kerroin, etten ole parantunut ja kysyin, pitääkö minun olla kuitenkin karanteenissa. Nainen sanoi, että yritä nyt pärjäillä ja ota jotain särkylääkettä kovaan päänsärkyysi ja kuumetta alentamaan. Sen kummempia karanteeneja ei tullut, koska testi oli negatiivinen. Normisuojaus. 

Sain käynnistäni terveyskeskusmaksun maksettavaksi. Luulin, että käynti olisi ollut ilmainen, koska jäljitettiin koronaa. No eipä ollut. 

Puolisolleni tuli myös testikäynnistä lasku. Hänelle oli suoraan kysymättä pantu vuodeksi terveyskeskusmaksu, eli hieman yli 40 e. 

Tuntuu turhalle hypätä, jos joka kerta joutuu maksamaan, eikä saa mitään apua vaivoihinsa. 

Vierailija
28/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä rahan ja ajan tuhlausta. Ja myös terveysviranomaisten ajan tuhlausta.

Vierailija
29/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minulla että esikoisella on esim. aina järvessä pitkään uimisen jälkeen myöhemmin samana päivänä/seuraavana nenä vähän tukossa, myös esim. sateessa ulkoilu tai ilmastoitu hotellihuone tekee samaa. Alkukesästä pirauttelin näistä jonkun kerran terveyskeskukseen mutta pelkällä nuhalla ei testiä katsottu aiheelliseksi. Enää en jaksa soitella.

Vierailija
30/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla luulotauti. Jos menisin niin testi olisi pitänyt tehdä jo kymmeniä kertoja

Vierailija
31/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin mieluiten vasta-ainetestiin.

Puikon tunkeminen sieraimesta seinämään ei houkuttele. Eipä ole ollut oireitakaan.

Vierailija
32/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri asuu Luxemburgissa, ja siellä testataan nyt kaikki asukkaat. Kuulemma päivittäin tulee paljon uusia tapauksia. Toinen aalto on lähtenyt liikkeelle useista kotibileistä, joissa ei ole pidetty maskia, kun rajoituksia alettiin höllentää. Kuulemma nuorisolla on nyt paljon koronaa tämän takia. 

Vierailija
33/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minkään turhan takia mene mihinkään testeihin. Eipä kyllä ole ollut nuhaakaan, niinkuin ei lähes 20 vuoteen. Koronahömpötyksen takia nyt varsinkaan en menisi testeihin, täyttä vedätystä koko homma. 

Täyttä vedätystä? Mihin nuo kaikki ovat Ruotsissa tai USAssa kuolleet?

Vierailija
34/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kesän alussa pyrin testiin. Soitin tk:sta saatuun "koronanumeroon". Siitä ei ollut hyötyä, koska testiin en päässyt, vaikka minulla oli kaikki koronan oireet. Nainen puhelimessa kysyi, pääsenkö vessaan omin avuin. Sanoin pääseväni. Hän käski pysymään kotona. 

Parantumista ei tapahtunut viikkojen kuluessa. Soitin uudelleen. Minulta otettiin nenän kautta koronatesti. Se oli negatiivinen. En saanut mitään lääkettä, enkä muuta hoitoa. Keuhkojani poltti ja olin erittäin hengästynyt. Lääkäri kuunteli keuhkoja ja sanoi, että äänet ovat hyvät. Kerroin, että välillä kuulen itse (ja puolisoni kuulee), kuinka keuhkoni soivat kuin urkupillit. 

Minun käskettiin testausvaiheessa pysyä kotona, kunnes tulos selviäisi. Pysyin. Minulle ilmoitettiin negatiivisesta tuloksesta. Kerroin, etten ole parantunut ja kysyin, pitääkö minun olla kuitenkin karanteenissa. Nainen sanoi, että yritä nyt pärjäillä ja ota jotain särkylääkettä kovaan päänsärkyysi ja kuumetta alentamaan. Sen kummempia karanteeneja ei tullut, koska testi oli negatiivinen. Normisuojaus. 

Sain käynnistäni terveyskeskusmaksun maksettavaksi. Luulin, että käynti olisi ollut ilmainen, koska jäljitettiin koronaa. No eipä ollut. 

Puolisolleni tuli myös testikäynnistä lasku. Hänelle oli suoraan kysymättä pantu vuodeksi terveyskeskusmaksu, eli hieman yli 40 e. 

Tuntuu turhalle hypätä, jos joka kerta joutuu maksamaan, eikä saa mitään apua vaivoihinsa. 

Missä tuli terveyskeskusmaksu? Ainakaan Helsingissä ei ole tullut, eikä pitäisikään tulla.

Vierailija
35/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinne testiin käytännössä vain mennään, kun terveyskeskuksestakaan ei tällaista vaihtoehtoa edes ehdotettu?

En ruvennut mitään koronatestejä vaatimaan, kun terveydenhuollon ammattilaiset eivät selvästikään nähneet sitä tarpeellisena.

Vierailija
36/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen kyllä, heti Espanjasta palatessani lentokentällä. Testi on ilmainen. Miksi en käyttäisi tilaisuutta hyväkseni?

Vierailija
37/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testiin pääsee tällä seudulla hyvinkin lievillä oireilla. Testaus on keskitetty tiettyyn paikkaan, mutta jos ei ole omaa autoa käytössä niin valitettavasti moni ei lähde testiin tilanteessa, jossa tartunta on epätodennäköinen ja oireet lieviä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että testiin täytyisi päästä myös oman kotikunnan terveysasemalle eikä niin, että seudun testit tehdään naapurikunnassa, jonne on matkaa esimerkiksi itselläni noin 30 km. Taksi on kallis ja bussilla en toivo mahdollisten koronaepäilyjen matkustavan.

Vierailija
38/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuli terveyskeskusmaksu? Ainakaan Helsingissä ei ole tullut, eikä pitäisikään tulla.

Asumme Pirkanmaan pohjoisosassa. En nyt tarkemmin kerro. Tämä on sellainen pienehkö kaupunki. 

Juu, kyllä meille tuli maksut kummallekin. Johtuukohan se siitä sitten, että tapasimme lääkärin tuolla reissulla eli jos olisi käynyt vain testissä, ei maksua olisi tullut. 

Vierailija
39/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperhe tuli ulkomailta ja kohta olivatkin melkein kaikki kuumeessa, mutta ei kuulemma ollut syytä mennä koronatesteihin...

Vierailija
40/56 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä kaikilla ei ole varaa maksaa taksia testinottopaikalle, jos on liian sairas lähtemään julkisilla ja omaa autoa ei ole. Lisäksi se testi on todella kivulias.

T. kahdesti jo käynyt

Älä pelottelee ihmisiä turhaan. Ei ollut kivulias, epämiellyttävä korkeintaan. Eikä niitä tuntemuksia ehdi edes kovin pitkään analysoida, kun näytteenotto kestää vain muutaman sekunnin per sierain.

T. Kerran käynyt

No etkä ole käynyt. Miksi se otettaisiin molemmista sieraimista kun se otetaan nenänielusta jonne molemmat sieraimet johhtavat...

Se otetaan yhden sieraimen kautta ja kestää lapsille 5sek ja aikuisilla 10. Näytteenottaja laskee ääneen.

Kahdesti käynyt. Minulle se oli hyvin kivulias, mutta lapseni näytti selviävän vähemmällä, ei sanonut että olisi sattunut kun kysyin.

Mikähän viestissäni sai sinut epäilemään, etten olisi käynyt? Nenänieluun kurottelu molempien sierainten kautta? Näytteenottokäytännöt voivat varmaankin vaihdella eri toimijoilla, en osaa sanoa sen tarkemmin kun en ole terveydenhoitoalalla. Tällainen protokolla oli Aavan työterveyshuollossa.

Mukava kuulla, että lapsesi mielestä testi ei ollut kivulias. Olisit toki voinut mainita myös tämän kokemuksen jo ensimmäisessä viestissä, sen sijaan että kerroit vain omasta kivuliaasta kokemuksestasi.