Tiedoksi ulkomailta lomalta palaaville
Jos tuotte koronaviruksen mukananne ettekä ole vähintään kahta viikkoa karanteenissa paluun jälkeen, syyllistytte rikokseen.
13 § (21.4.1995/578)
Vaaran aiheuttaminen
Joka tahallaan tai törkeällä huolimattomuudella aiheuttaa toiselle vakavan hengen tai terveyden vaaran, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, vaaran aiheuttamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Joopa ti joo korona poliisi.
Laki on laki. Näiden koronalinkopölvästien kohdalla sitä todellakin pitäisi hyödyntää.
Luuletko että ne lomailijat käyvät täällä lukemassa?
Lukaisepa ulkoministerön tiedotteet niin tiedät edes mitä maita se karanteeni koskee.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että ne lomailijat käyvät täällä lukemassa?
No ennakkotapaus voitaisiin tehdä vaikka tästä sankarista:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006586962.html
Kyllä siitä tuomiosta sitten lehtijuttu saadaan ja tyhmimmätkin sen jossain vaiheessa huomaavat.
Nyt on tosin sanottu että ei tarvi olla kahta viikkoa kotikaranteenissa mutta se koski tiettyjä maita.
Mua kohtaan rikoksia toisten tehdessä on rikottu myös tuotakin lakia kun on tahallaan ja tarkoituksella aiheutettu terveydellistä vaaraa kun mulle aiheutettiin myös depressio ja juuri tuon ikäisenä kun laki numeroitukin.
Vierailija kirjoitti:
Lukaisepa ulkoministerön tiedotteet niin tiedät edes mitä maita se karanteeni koskee.
Laki ei ota mitään kantaa mihinkään karanteenisuosituksiin. Laissa lukee että jos aiheutat terveyteen kohdistuvan vaaran muille ihmisille, syyllistyt rikokseen. Sillä ei ole mitään merkitystä onko lomakohteesi jossain "karanteenilistalla".
No jaa. Kuka voi todistaa mistä se tauti on saatu? Mun kollega kävi eilen Eastonin Cittarissa kun puolisonsa on tosi kipeä ja menossa Korona-testiin, hurautti metrolla kotiin. Eli ihan hyvin sen taudin voisi saada normaalilla kauppareissulla.
Joopa ti joo korona poliisi.