Miten oikeasti pitäisi toimia lasten rahojen/tilien kanssa?
Tältäkin palstalta olen saanut lukea kuinka kauheaa on jos lapsen omia rahoja käyttää omiin menoihinsa ja lapsen tililtä ei saa ottaa rahaa suunnilleen mihinkään. Miten ihan oikeasti pitäisi menetellä lapsen tilin ja rahojen kanssa että toimisi sääntöjen mukaan?
Esim. lapsemme saa rahaa lahjoina ja viikkorahoina. Hän voi säilyttää niitä lompakossaan, mutta mielestäni ei ole fiksua pitää vuosien varrella kertyneitä satoja euroja rahapussissa, vaan rahat voisi viedä tilille.
Lapsi haluaisi ostaa nettikaupasta tavaran omilla rahoillaan. Osto onnistuu vain vanhemman luottokortilla tai verkkopankkitunnuksilla. Voiko jonkun mielestä olla ongelmallista se, että maksan tililtäni lapsen ostoksen, ja käyn nostamassa sen rahan myöhemmin pankista lapsen tililtä itselleni (minulla on käyttöoikeus, lapsella ei)?
Pitääkö sitä tavaranostokuittia pitää säilössä maailman tappiin asti, jotta voi tarvittaessa todistaa että raha on käytetty lapsen peliin (tms.)? Eihän tuota oikeasti kukaan tule myöhemmin kyselemään, mutta haluan tietää miten oikeasti pitäisi tehdä.
Ja jos em. tilanne olisi ok ilman kuittiakin, miten kukaan voisi jäädä kiinni lapseltaan varastamisesta (jota en aio tehdä) jos ottaisi hänen tililtään rahaa pieniä summia?
Kommentit (32)
Meillä on lapsen käytössä kaksi tiliä. Toinen oma säästötili ja toinen on minun käyttötili johon lapsella on käyttöoikeus. Siihen tiliin hänellä on visadebitkin. Siellä on rahaa aina max 200 euroa. Sitä hän saa käyttää kysymättä viikorahanverran ja kysymällä tehdä isompia hankintoja. Toimii hyvin. Näen hänen rahankäytön. Hän oppii arvioimaan rahankäyttönsä, koska joutuu seuraamaan viikorahaansa. Säästötiliäkään hän ei saa käyttää yksinään ennen täysi-ikäisyyttä. Käyttötilille laitetaan osa hänen saamista lahjarahoista tms. Eli vaikka on minun tili, niin rahat ovat hänen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:07"]
Olisihan se hauskaa, jos nuori nostaisi minua vastaan oikeujutun :)
Lainasin hänelle rahaa, kun oli kaverin luona. Laitoin siis tilille 200 euroa. Hän ei kuluttanut kaikkea ja palautti takaisin 80 euroa.
Sen päivän haluan nähdä, että hän vie minut oikeuteen siitä, että palautti takaisin rahat.
Millaisia nuoria teillä on, jos teidän täytyy pelätä, että he nostavat syytteen teitä vastaan, jos peritte tililtä jonkun pelin takia parikymppiä pois.
Kannattaa hiukan kasvattaa niitä lapsia ja pitää edes jonkinlainen auktoriteetti. Jos pelkäätte, että kakaranne nostaa syytteen teitä vastaan, niin sanokaa, että kannattaa sitten alkaa paiskia töitä ja tienata itse rahat niihin peleihin tai odottaa, että saa oman luottokortin.
Kyllä on vanhemmuus taas hukassa ihmisillä
[/quote]
Olet oikeassa, vanhemmuutesi on hukassa.
Todennäköisesti olet juuri se aikuinen, joka urheiluseuran rahastonhoitajana maksaa seuran tililtä omia maksujaan, koska eihän kaltaistasi reilua tyyppiä kukaan kavalluksesta syytä ja kyse on muutamasta satasesta.
Mä toimisin näin:
Lapselle jäisi aina yhden tai kahden pelin verran käteistä ja sitten vasta ylimeneviä rahamääriä pistäisin tilille.
Sitten, jos joku summa kuitenkin ylittäisi käteisvarat reippaasti, niin sitten kun maksaisin sen tuotteen ensin itse, niin sitten kun palauttaisin rahat itselleni lapsen tililtä, niin siihen tilisiirtoon selvästi kirjoittaisin, että mitä sillä rahalla on ostettu. Oleellistahan on se että lapsi saa ostaa kyllä tuotteita, mutta ne eivät saa liittyä elatukseen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:07"]
Olisihan se hauskaa, jos nuori nostaisi minua vastaan oikeujutun :)
Lainasin hänelle rahaa, kun oli kaverin luona. Laitoin siis tilille 200 euroa. Hän ei kuluttanut kaikkea ja palautti takaisin 80 euroa.
Sen päivän haluan nähdä, että hän vie minut oikeuteen siitä, että palautti takaisin rahat.
Millaisia nuoria teillä on, jos teidän täytyy pelätä, että he nostavat syytteen teitä vastaan, jos peritte tililtä jonkun pelin takia parikymppiä pois.
Kannattaa hiukan kasvattaa niitä lapsia ja pitää edes jonkinlainen auktoriteetti. Jos pelkäätte, että kakaranne nostaa syytteen teitä vastaan, niin sanokaa, että kannattaa sitten alkaa paiskia töitä ja tienata itse rahat niihin peleihin tai odottaa, että saa oman luottokortin.
Kyllä on vanhemmuus taas hukassa ihmisillä
[/quote]
Olet oikeassa, vanhemmuutesi on hukassa.
Todennäköisesti olet juuri se aikuinen, joka urheiluseuran rahastonhoitajana maksaa seuran tililtä omia maksujaan, koska eihän kaltaistasi reilua tyyppiä kukaan kavalluksesta syytä ja kyse on muutamasta satasesta.
[/quote]
Tai sinulla on uskomaton kyky suurennella asioita. Olet varmaan se kylän juoruakka, joka kuulee, että naapurilta murtui jalka, jatkat juttua muille, että se jäi traktorin alle ja se on nyt sairaalassa teho-osastolla :DDDDDD
Jos noin pelottaa asiat ja omat lapsesi, kannattaa mennä komeroon piiloon ja panna se hattu päähän. Prrrr, saattaa säteitä vaikka tulla oven läpi :D
Onko ihmiset oikeassa elämässä noin vainoharhaisia hulluja
Miksei sille lapsen tilille voi laittaa verkkomaksuoikeutta ja hankkia debit-korttia, jolloin ne lapsen omat pikkupelit yms.ylimäääräiset voi ostaa sieltä suoraan? Tunnukset olisi tietysti jossain kotona hyvässä tallessa.
Suurin osa ulkomaanostoista vaatii debit-kortin, mitä tuloton alaikäinen ei saa. Siksi meillä minä maksan visalla ja lapsi maksaa tilitään summan minulle.
Helppoa, kun ei mammat tee asioita liian hankalaksi
Varmaan vähän eriasia jos lapsi on jo sen verran iso että hänen kanssaan voi sopia asioista.
Sitten taas jos lapsi on niin pieni ettei edes ymmärrä ja vanhempi ostelee ties mitä lapsrn rahoilla, on jo väärin.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 14:37"]
Suurin osa ulkomaanostoista vaatii debit-kortin, mitä tuloton alaikäinen ei saa. Siksi meillä minä maksan visalla ja lapsi maksaa tilitään summan minulle.
Helppoa, kun ei mammat tee asioita liian hankalaksi
[/quote]
todellakin saa alaikäinenkin. Eikä ulkomaanostoihin sitäpaitsi tarvita kuin elektron.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 13:08"]Onko ihmiset oikeassa elämässä noin vainoharhaisia hulluja
[/quote]
Ap ei ainakaan kysynyt tätä "vainoharhaisuutensa" vuoksi, vaan siksi, että halusin tietää onko todella niin, että lainsäädännön avulla on tehty lapsen tilillä olevien rahojen käyttö lapsen ostoksiin lähes mahdottomaksi jos haluaa toimia pilkulleen sääntöjen mukaan.
Meidän lapsilla on perus "kultapossutilit", koska ne ovat ilmaiset. Lapsilla on niin vähän rahaa, että parin euron kuukausimaksuilla menisi aika iso prosentti rahoista tilimaksuihin. Voiko vaikka 4 v saada Electronin?
ap
Jos lapsella on käteistä niin maksaa sinulle käteisellä sen pelin jonka ostat verkkotunnuksillasi nettikaupasta, yksinkertaista. Jos ei käteistä niin haet pankista lapsen tililtä.
Meillä on tehty niin että ostan lasten juttuja netistä ja he maksavat ostoksensa omista rahoistaan minulle, ovat teinejä joilla Visa Electron.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.07.2013 klo 09:24"]
Mun lapsella on oma käyttötili ja ei tule mieleenkään että ottaisin sieltä rahaa. Maksan lukiokirjat, bussilipun, vaatteet omistani.
[/quote]
Minusta on väärin jos opetetaan lapselle, että hänen rahoillaan ei ole mitään merkitystä, vaan vanhemmat maksavat kaikki turhanpäiväisetkin ostokset. Haluan, että lapsi säästää jotain isoa hankintaansa (vaikka peli) varten rahaa ja todella sitten käyttää ne rahansa.
Tietenkin bussiliput ja kirjat yms. peruskamat ostetaan vanhempien rahoista.
[/quote]
Ei viestissäsi sillä tavalla lue, vaan tulkinta on omasi. Jos joulupukki olisi olemassa, niin uskonko siihen?