Mitä kaikkea olette tehneet työttöminä ollessa?
Miten siis olet saanut ajan kulumaan? Ajattelin itse opiskella espanjaa, ja lainasinkin kirjastosta espanjan kielikussin.
Kommentit (17)
Ihan alkuun en tehnyt mitään. Noin meni parisen kuukautta. Olin jotenkin niin lamaantunut ja järkyttynyt asiasta. Sitten suuntasin ajatukseni jouluun ja joulutohinoihin. Siitä onkin sitten seurannut matkustelua, koko kodin putsausta ihan perusteellisesti. Eli käynyt kaikki kaapit ja laatikot läpi. Myynyt, vienyt kierrätykseen tms.
Siinä ohessa hakenut töitä aktiivisesti, mutta edelleen vain sitä ei oota. En ole nirsoillut, mutta en ole hakenut sellaisiin mistä tiedän ettei ole mua varten tai missä sairauteni on rajoittava tekijä. Välillä on päiviä, että kaikki on ihanaa ja jees. SItten tulee niitä päiviä, kun oikeasti sapettaa ja lujasti kotona oleminen ja työttömyys. Matkustaminen on se mikä mut pitää "järjissä".
Olen käynyt erilaisilla työväenopiston kursseilla hopeakorujen tekemistä, entisöintiä, maton kutomista, mattoja ja koreja virkkaamalla, karppausruokaa, raakasuklaan tekemistä, en edes muista kaikkia. Olen myös opiskellut isännöitsijän ammattitutkinnon. Olen ollut mukana erilaisissa yhdistyksissä, politiikassa, vanhempainyhdistyksessä, ammattiliiton osaston johtokunnassa... kaikenlaista.
Hain töitä, opiskelin kieliä ja valokuvausta sekä käytin aikaa urheiluun. Tein myös neuleita hyväntekeväisyyteen. Kirppariloosin otin muutamaan kertaan myös. Pahaan aikaan keräsin myös pulloja.
Öö.. Miten nii ruhtinallisesti rahaa sossusta? Ite oon saanu max. 700 ja ei sillä ole varaa ylimääräseen, saatikka matkusteluun. Ystäväni tosin saattas viedä mut lomalle ulkomaille, vaikuttaaks tää tukiin sossusta, kun sitä kysytään hakemuksessakin..
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:27"]
Öö.. Miten nii ruhtinallisesti rahaa sossusta? Ite oon saanu max. 700 ja ei sillä ole varaa ylimääräseen, saatikka matkusteluun. Ystäväni tosin saattas viedä mut lomalle ulkomaille, vaikuttaaks tää tukiin sossusta, kun sitä kysytään hakemuksessakin..
[/quote]
Minä tuossa mainitsin matkustelun. EI sille ole ollut estettä. Töitä ei ole ja thats it. Sossusta en saa mitään. Ihan peruspäiväraha kelasta.
Pääosin minun aikani on mennyt lasten ja kodin hoitoon. Lisäksi autoin yhtä kaukaista yksinäistä sukulaista ja sitten hänen kuoltuaan järjestin hautajaiset, perunkirjoituksen jne. Olen käynyt metsässämme raivaamassa taimikkoa. Olen auttanut vanhoja sukulaisia heidän asioidensa hoidossa. Olen hoitanut naapureiden lapsia jne. Ja paljon on mennyt aikaa omaan sairastamiseenikin.
Olen nauttinut työttömyydestä vaikka töitä olenkin kyllä hakenut. Mutta tekemisestä ei ole tullut puutetta ja kaikki kaapit ovat vieläkin siivoamatta...
Mies oli työttömänä vuoden ja lähinnä käytti aikansa kalastamiseen. Yritti se tätä taloakin pikkuhiljaa rakentaa, mutta ei saanut itsestään juurikaan irti kunnon reipasta työotetta. Nukkui pitkään, rassasi autoa, meni kalaan. Se siitä vuodesta.
ensinnäkin nautin vapaudesta tulla,mennä ja nukkua niin paljon kuin unta tarvitsin,näin enemmän ystäviä,urheilin aktiivisesti ja kirjoitin ja kuvitin kirjan jonka lähetin kustantajalle. nyt vaan odotellaa vastauksia :) yksi elämäni parhaimpia vuosia jos totta puhutaan.
Aloin syödä terveellisesti ja laihduttaa...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:27"]
[/quote]
taisit yhdistellä useamman vastauksen samaan nippuun. Sossuasiakkaana sai rahaa reilusti verrattuna opiskelijabudjettiin. Tarkoittaa siis sitä, että kun on oppinut elämään lähes tyhjällä, se muutama satanenkin on ruhtinaallista; satasia on mukavampi venyttää, kukin kymppejä. Matkustelusta en mitään maininnut. Opiskeluun verrattuna myös aikaa oli harrastamiseen ihan eri tavalla...
Hoidin lapsia ja kotia. Myin netissä kaiken, mikä irti lähti. Kirjoitin kirjan. Hain töitä koko ajan aktiivisesti. Ahdistuin. Masennuin. Söin liikaa.
Ostin paikalliseen laskettelukeskukseen kausikortin ja opettelin laskettelemaan. Ikimuistoisin talvi. Keväällä hankin viikonloppuopiskelupaikan ja syksyllä pääsinkin jo töihin
Tein vapaaehtoistöitä Pelastusarmeijassa (en ole uskovainen kuitenkaan) ja sain siitä paljon. Suosittelen vapaaehtoistöitä kaikille, joilla ei ole varaa tai innostusta opiskeluun. Opiskelu tietysti on hyvä asia ja edesauttaa työllistymistä, mutta mitä teettekin, älkää jääkö kotiin makaamaan!
Dokasin, kävin baarissa 4-5 iltana viikossa. Onneksi löysin uuden työpaikan pian, muuten olisi maksa sanonut poks.
En ole ollut koskaan varsinaisesti työttömänä mutta työvelvollisuuden loputtua YT neuvotteluissa olin 2,5kk kotona (palkallinen vapaa) ennen uutta työtä. Kävin 3x viikossa salilla, vein lapset kouluun, luin, opiskelin italiaa, suunnittelin kesän matkaa. Jos olisi ollut kesä olisin viettänyt 10h päivässä pihalla, talvella tein sitten lumitöitä...
Ja oli ihanaa kun oli arkenakin aikaa keskittyä leipomiseen ja ruuanlaittoon, lapsetkin nautti kun koulun jälkeen oli tuoreet sämpylät tai pullat odottamassa. Mun on gelma on se että mulla on aina liikaa tekemistä!
Opettelin kirjansidontaa, hopeatöitä, kynttilänvalantaa, lyijylasitöitä jne. Reuntouttavin ja mukavin vuosi ikinä. Rahaa oli sossuasiakkaana ruhtinaallisesti verrattuna opiskelijabudjettiin ja aikaa vaikka mihin ihanaan.