Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä syö tosi huonosti, mutta on silti todella laiha ja hyvässä kunnossa

Vierailija
30.07.2020 |

Ollaan oltu kotimaan lomalla ystävättäreni kanssa perheinemme. Vuokrattiin ihana talo Turun saaristosta. Olemme syöneet yhdessä nyt 2 vkoa ja luulin että tunnen ystävättäreni läpikotaisin, mutta hän syökin todella epäterveellisesti. Silti hän on langanlaiha (vaatekoko 34 ja 170 cm!!) ja lisäksi jaksaa liikkua ja tehdä paljon enemmän kuin minä!!

Aamulla hän herää klo 6 ja käy lenkillä koiran kanssa, sitten uimassa. Tekee miehelleen ja itselleen aamiaisen: pari palaa valkoista leipää tai croissant, appelsiinimarmelaadia ja maitokahvia. Minä syön kaksi palaa leipää, raejuustoa, tomaattia ja kurkkua, puuroa ja marjoja, appelsiinimehua, teetä ilman sokeria tietenkin.

Ollaan kierrelty katselemassa nähtävyyksiä Turun seudulla. Ystävätär ottaa mukaan vesipullon ja minulla on yleensä reissari juustoviipaleella (kevytjuustoa) ja paprika-kurkkuviipaleilla sekä mehua pullossa. Sitten käydään lounaalla ja hän syö esim pitsapalan ja cokiksen, minä syön lautasmallin mukaan kanaa tai kalaa, riisiä tai perunaa ja salaattipöydän Ja ruisleipää (tämä siis jossain abc:llä tai ravintolassa). Kotona mökillä keitetään kahvit, ystävätär ottaa keksiä, minä syön ruisleipää ja Raejuustoa sekä tomaattia plus banaanin tai marjoja. Päivällinen sitten perheiden kanssa, ystävätär syö ihan mitä on laitettu, ison annoksen ja juo viiniä. Minä taas lautasmallin mukaan salaattia, raejuustoa, perunoita tai riisiä, kanaa tai muuta proteiniia, linssejä tms sekä puoli litraa vettä. En juo alkoa. Iltapalaksi syön ruisleipää, raejuustoa ja tomaattia, ystävötör ottaa drinkin tai viiniä.

En ymmärrä miten hän on noilla ruokailutottumuksilla laiha ja minä olen syönyt hyvin ja terveellisesti kohta 8 vuotta mutta paino on yli 80 kg.

Olen myös huomannut täällä, että oma perheeni on mieluummin tuollaisen viinerinpopsijan ja viininlitkijän kuin minun seurassa, vaikka teen kaikkeni että elettäisiin terveesti!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin ystäväsi aineenvaihdunta lähtee liikkeelle tuossa kun käy lenkillä, sekä uimassa. Veikkaan n 300-500 kaloria kuluu plus aineenvaihdunta pysyy pitkälle päivään aktiivisena.

Sä heräät ja tunget napaas semmosen annoksen mitä raksamiehet tarvii.

Pelkästä leivästä päivän aikana saat varmaan 1000 kaloria.

Huhhuh.

Vierailija
22/39 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon näytöt sulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku näkee vaivaa tehtaillakseen näin pitkän ja huonon provon?

Eiks tää ole aika selvä? Joku anarkistinen vapaa-ajattelija mollaa ruokakolmiota ja lautasmallia. .

Totta kai on selvää, samoja virallis-terveellis-pilkkajuttuja on täällä vähän väliä. Mutta keksikää nyt hyvänen aika parempaa tekemistä tai sitten edes uskottavampia provoja, jos niitä on ihan pakko vääntää!

Syötkö ite noin paljon? :D

En, meni vissiin pointti vähän ohi? P a s ka provo!

Vierailija
24/39 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan minulta. 170cm 51kg ja syön aika samalla lailla. Tosin mulla onkin sitten korkea huono kolesteroli ja kohta varmaan diabeteskin vaikka hoikka olenkin.

Vierailija
25/39 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin ystäväsi aineenvaihdunta lähtee liikkeelle tuossa kun käy lenkillä, sekä uimassa. Veikkaan n 300-500 kaloria kuluu plus aineenvaihdunta pysyy pitkälle päivään aktiivisena.

Sä heräät ja tunget napaas semmosen annoksen mitä raksamiehet tarvii.

Pelkästä leivästä päivän aikana saat varmaan 1000 kaloria.

Huhhuh.

Aineenvaihdunta on liikkeessä kaiken aikaa, ei se aamulla aloita toimintaa.

Vierailija
26/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä syöt aika paljon.

Vierailija
27/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nähtävyyksissä olette käyneet? Missä ravintoloissa syöneet?

Missä tämä saaristomökki on?

Vierailija
28/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ultra-juoksia nautin ruuasta ja lomalla syön mitä haluan.

Vierailija
29/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun saaristosta?

Aika laaja käsute ja hyvin vähän mahdollisuuksia lähellä Turkua.

Saaristossa ei kukaan abcllä käy syömässä.

Vierailija
30/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun aamupalasta tulee helposti 800 kaloria, etkä edes käy aamulenkillä niinku frendis :o

Vierailija
31/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, itsekin syön lomalla epäterveellisemmin, juon jopa viiniäkin. Liikun myös päivittäin enkä koe silti tarvetta mättää leipää kuin aamuisin palan tai kaksi saati raejuustoa joka välissä. Missä on sinun muut kasvikset? Ei pelkkä puoli lautasellista salaattia pidä samalla tavalla nälkää kuin että lautasella olisi esim. höyrytettyjä, uunissa paahsettuja tms. kasviksia salaatin, proteiinin ja hiilareiden lisäksi.

Miksi itse mätät leipää ja raejuustoa tuolla tavalla?

Vierailija
32/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas syön lautasmallin mukaan kanan tai pari, kattilallisen riisiä tai perunaa, tyhjennän salaattipöydän ja vedän puolikkaan ruislimppua (tämä siis jossain abc:llä tai ravintolassa). Kotona mökillä keitetään kahvit ja syön ruislimpun ja raejuustoa sekä tomaattia plus banaanitertun tai marjoja. Päivällinen sitten perheen kanssa syön taas lautasmallin mukaan salaattia, muutama purkki raejuustoa, kapallinen perunoita tai riisiä, muutama kana tai muuta proteinia, linssejä tms sekä puoli litraa vettä. En juo alkoa. Iltapalaksi menee taas ruisleipä tai kaksi, raejuustoa ja tomaattia.

Painoa on 180 kiloa. En ymmärrä, syön ihan lautasmallin mukaan.

Vierailija
33/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pienet vauvat tietävät luontaisesti milloin on nälkä ja milloin kannattaa syödä ja miten paljon. Sitten joidenkin vanhemmat rikkovat lapsen elimistön systeemin tuputtamalla väärinä aikoina liikaa ruokaa, "syö lautanen tyhjäksi" on pahin mitä voit lapselle sanoa syömisen suhteen.

Joidenkin vanhemmat antavat oikean mallin olla olemassa ja syödä. He ketkä sanovat, että voivat syödä mitä vaan lihomatta ovat juuri niitä ja oikean mallin jälkeläisiä. He eivät ole pilanneet laihduttamalla elimistöään ja luontaista aineenvaihduntaa. He syövät sitä mitä heidän elimistö sanoo, mitä mieli tekee ja silloin kun ravinto on hyvää ja toimivaa oikealla syklillä.

Jos olet jo ollut lihava ja laihduttanut, niin elimistön säätely on jo rikki, joten oikea syömisen tavat pitää opetella tietoisesti. Oikea lautasmalli ei välttämättä sovi kaikille, koska elimistöt ja aineenvaihdunta on jokaisella omanlaisensa, mutta tarkkailemalla omaa kroppaa suhteessa syötyyn ravintoon voi oikea linja löytyä. Ja voit jopa saada palautettua elimistön luontaisen ruokavaliotietoisuuden.

Vierailija
34/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap syö viisi kertaa enemmän kuin ystävä ja ihmettelee miksi ystävä on laiha ja ap lihava :D todellinen mysteeri!

Apn syömisillä koko päivän kaloritarve on syöty lounaan jälkeen.

Vierailija
35/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain ärsyttää ihmiset, jotka syö mitä tykkää ja mahtuu kokoon 34?

Ei ole mitään ystävää, joka syö ja juo mitä vain ja mahtuu kokoon 34.

Minä!

Joo mut sit et olekaan ystävä :DDD

Vierailija
36/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiks tää ole aika selvä? Joku anarkistinen vapaa-ajattelija mollaa ruokakolmiota ja lautasmallia. .

Totta kai on selvää, samoja virallis-terveellis-pilkkajuttuja on täällä vähän väliä. Mutta keksikää nyt hyvänen aika parempaa tekemistä tai sitten edes uskottavampia provoja, jos niitä on ihan pakko vääntää!

Syötkö ite noin paljon? :D

En, meni vissiin pointti vähän ohi? P a s ka provo!

Vituttaako kun perunalla ja ruisleivällä ei kilot karise :DDDDD

Vierailija
37/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummallisia kommentteja täällä minun aloitukseeni!

Syön todella terveellisesti ja ravintosuositusten mukaan, puhdasta kotimaista ruokaa, en laske kaloreja enkä jojota. Sokeria ja suolaa välttelen, samoin herkkuja, nameja, limsoja ja alkoholia.

Noudatan THL:n ja Valtion ravitsemusneuvottelukunnan ravitsemusohjeita. Ohjeiden mukaan on hyvä syödä aamiainen, lounas ja päivällinen sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Nyt kun liikun paljon lomalla syön nuo välipalat, arkena ne voisi jättää poiskin mutta suositusten mukaan on syötävä säännöllisesti.

Suositusten mukaan ravinnon perustan muodostavat kokojyvävilja, peruna, kasvikset, marjat. Niitä syönkin joka aterialla. Niitä täydennän suositusten mukaan kalalla ja kanalla (punaista lihaa harvemmin ilmastotavoitteiden vuoksi) sekä kasvirasvoilla. Suositusten mukaan en käytä lainkaan kovia eläinrasvoja vaan hyviä pehmeitä.

Kun joku nyt kommentoi leivän syömistäni, voin sanoa, että syön kuusi-kahdeksan palaa leipää päivässä eli ihan suositusten mukaan. Ja ainoastaan tummaa ruisleipää, koska vaalea vilja on ihan höttöä ja pahaksi.

Ystävättäreni, joka oikeasti on todella hoikka piupaut välittää ravintosuosituksista. Hän kieltäytyy esim hyvän rypsiöljyn ja margariinin käytöstä , koska se kuulemma on ”moottoriöljyä”. Kalan hän paistaa voissa ja kaiken muun oliiviöljyssä, joka kuumennettuna aiheuttaa syöpää! Tästä hän ei välitä. Ruisleipää, siis niinkuin reissarit, hän ei syö ollenkaan, vaan tykkää kalliista leipomoiden erkoisleivistä. Täällä mökillä hän leipoo itse valkoista ja hiivaleipää, koska ”reissarissa ei ole makua ja on lisäaineita”. Viinerit maistuu kyllä.

Lihaa hän ei syö jos se ei ole riistaa. Hirveä on syöty nyt hampurilaisten muodossa, minä söin pelkän pihvin puolikkaan ja sen kanssa keitettyä perunaa ja tomaatti-kurkku salaattia. En voinut syödä jotain hasselbackan perunoita, joissa oli rasvaista juustoa päällä!

Ymmärtättekö nyt että ihmettelen hänen elintapojaan? Hän on laiha ja ilmeisen terve, minä taistelen korkean sokerin ja verenpaineen kanssa. Suolan olen jättänyt kokonaan, mutta verenpaine on edelleen korkea lääkkeistä huolimatta. Lääkäri suosittelee painon pudotusta (olen 161cm ja 88kg) mutta miten sen painon saa putoamaan kun nyt jo syön hyvin terveellisesti?

Tämä loma on saanut minut pohtimaan asioita, koska tunnen itseni surkeaksi nipottajaksi ja oudoksi, kun muut syövät ja juovat ja ovat iloisia.

Ap

Vierailija
38/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sinun sitten luopua niiden suositusten noudattamisesta? Ne ei selvästi sovi sulle. Tai ainskin syöt ihan liikaa.

Vierailija
39/39 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr Now kutsuu ap:tä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän