Oletko koskaan jutellut mukavan TE-toimiston virkailijan kanssa?
Kommentit (16)
Mä olen törmännyt enimmäkseen reiluihin järki-ihmisiin siellä. Tuuria, ehkä?
Joo olen. Yleensä he ovat ihan mukavia. Yksi nuorehko virkailija oli vähän "pihalla", ei oikein edes tiennyt mistään mitään, mutta ihan ystävällinen sekin silti oli.
Kaikkia niitä on voinut vedättää ja manipuloida oikein hyvin. Ei valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia niitä on voinut vedättää ja manipuloida oikein hyvin. Ei valittamista.
Koska lähtökohtaisesti luotetaan asiakkaaseen..
"Oletko koskaan jutellut mukavan TE-toimiston virkailijan kanssa?"
Joo, mutta se olikin 80-luvulla.
Muutama on ollut todella mukava, useimmat ihan ok. Ainoastaan yksi oli töykeä.
Olen. Kun olin vuoden työttömänä TE-toimiston työntekijä oikeasti kuunteli ja auttoi minua ohjaamaan uuteen koulutukseen josta sitten löysinkin unelmien ammattini. Sain korotettua tukea opiskelun ajan kun olin vielä edellisestä työstä ansiosidonnaisella. Koko elämäni suunta muuttui.
Työkkärin virkailijan homma on koiran virka ja heidän työnsä pelkkää tyhjäntoimitusta. Koskaan ei ole työkkäristä ollut työllistymisen kannalta mitään hyötyä vaan työllistyminen on tapahtunut aina ilman heitä. Koko laitos turha menoerä valtiolle eli jos jostain on tarvetta säästää, niin tämä koko sirkus voitaisiin lopettaa. Työkkärin virkailijat (lue tyhjäntoimittajat) ovat usein veronvarojen tuhlaajia, kun he saattavat aiheuttaa turhilla karenseilla tai muilla juoksuttamisillaan vain harmia työttömille . Käytännössä työkkärin toimet heittävät työttömän tulonsiirrot kuntien tai nykyään kelan toimeentulon riesaksi. --> lakkauttamalla turha kyttääminen ja laittamalla nämä virkailjat oikeisiin töihin, Suomi voisi säästää satoja miljoonia.
Menin kerran joltain koulutusneuvojalta kysymään pystynkö jotenkin täydentämään vanhaa lähihoitajan tutkintoani uudella suuntaavalla alalla, eniten kiinnosti se asiakaspalvelulinja. Tyyppi googlasi mulle koulujen yhteystiedot ja pyysi kysymään sieltä! No olisin osannut tuon itsekin, että siinäpä hänen "asiantuntijuus" koulutusneuvojana. Myöhemmin löysin googlailemalla terveydenhuollon sihteerin kurssin jonne itsenäisesti ilmoittauduin, sain siihen onneksi työkkärin rahoituksen ja valmistuttuani heti töitä.
Miksei koulutusneuvoja osannut vinkata kyseisestä koulutuksesta jota järjestettiin omalla kotipaikkakunnalla? Lähihoitajakouluun olisi pitänyt hankalasti lähteä matkojen päähän.
Olin työkkärissä töissä. Montakin mukavaa oli. Itse olin toimistotöissä työllistämistuella ja ainakin ko. paikassa meidät työllistetyt otettiin muutamaan poikkeusta lukuunottamatta hyvin vastaan. Sain tehdä ihan oikeita töitä, ei mitään hanttihommaa ja ko. kokemus poiki sitten uran toisaalla.
Siellä näki myös niitä ongelmia, kun asiat, jotka tulivat voimaan aamuna X, luettiin samana aamuna lehdestä siinä missä asiakkaat. Koulutusta ei juurikaan ollut ja olisi pitänyt tietää asiasta, mistä ei kerrottu mitään. Siihen aikaan oli TE-keskus ja sen virkalijat sitten olivat ylimielisiä ja pitivät työkkärin porukkaa alempiarvoisena. Olin sielläkin töissä yhdessä vaiheessa ennen kuin työllistyin "oikeasti" ja se tuli vielä enemmän silmille siellä kuin työkkärissä.
Aika usein niitä päätöksiä joutuu tekemään omien arvojensa vastaan, koska sääntöjä on noudatettava. Työllistettyjä oli myös neuvojina siihen aikaan paljon. Yhdestä oli tehty valitus sen jälkeen kun hänen työsuhteensa oli jo loppunut, hauskaa.
En tiedä miten nykyään karenssit annetaan, mutta ei tuohon aikaan ainakaan niitä kukaan yksittäinen virkalija voinut määrätä, vaan ne käsiteltiin työvoimatoimikunnassa, johon kuului edustajat täysin työkkärin ulkopuolelta, yrityselämästä ja jokunen työntekijöiden edustaja. Työkkäristä oli vain sihteeri ilman äänioikeutta ja puheenjohtaja. Muut olivat ulkopuolisia. Virkailija ainoastaan lähetti selvityspyyntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Työkkärin virkailijan homma on koiran virka ja heidän työnsä pelkkää tyhjäntoimitusta. Koskaan ei ole työkkäristä ollut työllistymisen kannalta mitään hyötyä vaan työllistyminen on tapahtunut aina ilman heitä. Koko laitos turha menoerä valtiolle eli jos jostain on tarvetta säästää, niin tämä koko sirkus voitaisiin lopettaa. Työkkärin virkailijat (lue tyhjäntoimittajat) ovat usein veronvarojen tuhlaajia, kun he saattavat aiheuttaa turhilla karenseilla tai muilla juoksuttamisillaan vain harmia työttömille . Käytännössä työkkärin toimet heittävät työttömän tulonsiirrot kuntien tai nykyään kelan toimeentulon riesaksi. --> lakkauttamalla turha kyttääminen ja laittamalla nämä virkailjat oikeisiin töihin, Suomi voisi säästää satoja miljoonia.
Ihan tiedoksesi, että työkkärin virkailijoiden palkkoihin ei vuodessa mene satoja miljoonia. Mutta jos lopetetaan samantien työttömyysetuuksien maksut, niin päästäisiin tuohon toivomaasi lukuun.
Pitkäaikaistyöttömät siirretään ensi vuoden alusta kuntien vastuulle ja se tarkoittaa ihan toisenlaista toimintaa kuin nyt. Enää ei selviä puhelinsoitolla, pitää mennä tapaamisiin vaikka 3 kertaa viikossa ja pitää todistaa, että on hakenut töitä, luottamus loppuu siihen.
Ei vissiin kun on niin hiljaista