"Käytöstavat" kotona? wc, röyhtäily yms
Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleen kysyä ihan erikseen, että millaiset käytöstavat teillä on kotona OMAN PERHEEN KESKEN seuraavien asioiden suhteen (ja jos joku kohta on sellainen että haluat perustella niin kiitos):
1. Röyhtäily muiden kuullen? (Meillä ei röyhtäillä tahallisesti muiden kuullen, jos vahingossa esi,. limonadia juodessa röyhtäisee, niin pyydetään anteeksi, koska meidän mielestämme ei ole hyvän tavan mukaista sikailla)
2. Piereskely muiden kuullen? (Meillä ei todellakaan piereskellä muiden kuullen, vaan asia toimitetaan vessassa ovi kiinni. Sama perustelu kuin edellisessä, eli ei sikailla)
3. WC:ssä asiointi muiden nähden? (Meillä suljetaan aina WC:n ovi. Jos joku on suihkussa, wc:ssä ei asioida samanaikaisesti. Siis toisten wc-toimituksia ei olla todistamassa enää sen jälkeen kun lapset kasvoivat, lasten peppuja ei tarvitse pyyhkiä tai muuten avustaa)
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto. (En erikseen mainitse koskaan miehelle, että btw, nyt minulla on kuukautiset. Mitä hän sillä tiedolla tekisikään? En koskaan vaihda suojaa tai tamponia miehen nähden. Käytetyt suojat ja tamponit käärin wc-paperiin ja sitten roskiin.)
Joku voi pitää em. asioita luonnollisina ihmisen toimintoina, joita ei tule häpeillä. Itse en koe häpeileväni mitään, vaan kyse on enemmän hyvistä käytöstavoista ja kohteliaisuudesta kanssa-asujia kohtaan.
Kun joku kuitenkin sosioekonomista taustaa kysyy, niin olemme Helsingissä merenrantakaupunginosassa lähellä keskustaa asuva perhe, vanhemmat akateemisia, perheen tulot yli 100kE/vuodessa. Ehkä gallupissa selviää onko tässä asiassa jotain korrelaatiota.
Kommentit (36)
Meillä röyhtäillään ja piereskellään omassa seurassa kun siltä tuntuu.
WC:n ovi on tuoksusyistä isomman hädän aikaan suljettava, muuten yleensä auki. Mies jopa suhtautuu hieman epäluuloisesti, jos menen vessaan ovi kiinni.
Kerron kun menkat alkavat, jotta mies tietää, että yksi lemmenkolo on seksin aikana poissa pelistä. En esittele tamponeja miehelleni, vaan vedän ne pöntöstä alas vessareissuillani.
Olemme lapseton 26-vuotias pariskunta Helsingin keskustasta, mies DI ja IT-alalla, minä tekemässä gradua valtsikkaan, vuositulot noin 70-80 000 e riippuen miten teen töitä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 17:27"]
Meillä röyhtäillään ja piereskellään omassa seurassa kun siltä tuntuu.
WC:n ovi on tuoksusyistä isomman hädän aikaan suljettava, muuten yleensä auki. Mies jopa suhtautuu hieman epäluuloisesti, jos menen vessaan ovi kiinni.
Kerron kun menkat alkavat, jotta mies tietää, että yksi lemmenkolo on seksin aikana poissa pelistä. En esittele tamponeja miehelleni, vaan vedän ne pöntöstä alas vessareissuillani.
Olemme lapseton 26-vuotias pariskunta Helsingin keskustasta, mies DI ja IT-alalla, minä tekemässä gradua valtsikkaan, vuositulot noin 70-80 000 e riippuen miten teen töitä.
[/quote]
Siis et kai oikeasti vedä tampooneja vessanpöntöstä alas?!!
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 17:04"]
Ja sitten ne pierut! Voi herranen aika, minua ei naurata pieruhuumori. Jos on ilmavaivoja, ne hoidetaan vessassa, niistä ei ruveta sen kummemmin juttelemaan, saatika kertomaan jotain pieruvitsejä. Ei niinkuin millään tavalla naurata tai viihdytä. Ja oikeasti jos teitä pierettää joka päivä, niin teillä on ruokavaliossa jotain vikaa. Hoitakaa vatsanne kuntoon, ei todellakaan ole normaalia!
[/quote]
Kaikki piereskelevät kyllä ihan joka päivä :D Tässä pätkä terveyskirjaston sivuilta (laitoin saman jo tuonne toiseen ketjuun, mutta laitetaan nyt tännekin, kun jotkut ei nähtävästi tiedä edes perusjuttuja omasta kropastaan):
"Ihmisillä muodostuu suolikaasua keskimäärin 7–8 dl päivässä, mutta vaihtelu on suuri. Kerrallaan suolessa kaasua on paljon vähemmän, sillä sitä päästellään pieruina pois. Pierujen määrä on yleensä 15–20 kertaa päivässä. Normaalin ylärajana pidetään 25 "päästöä" päivässä."
Eli kyllä sinäkin pieret sen 15-20 kertaa vuorokaudessa, vaikka sitten nukkuessa, jos muuten yrität pidätellä (joka muuten on tosi epäterveellistä).
Aika lähellä ap:n perheen tapoja mennään. Röyhtäilemme kyllä aika runsaasti, sillä juomme paljon hiilihapotettuja juomia. Minä lähinnä kokista (joo, tiedän, mutta se vaan on niiiiiin hyvää!) ja mies ja lapset hiilihapotettua vettä. Ei silti pidetä mitään kisoja ja röyhtäyksetkin ovat aika pieniä.
Piereskellä saa vessassa, omassa huoneessa ja yksin kotona ollessa.
Minä akateeminen, mies kouluttamaton. Vuosituloni ovat 60k€
Eläimet eivät meillä päin vaihtele tamponeja yksin eikä toisten elukoiden nähden ap hyvä.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:21"]
Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleen kysyä ihan erikseen, että millaiset käytöstavat teillä on kotona OMAN PERHEEN KESKEN seuraavien asioiden suhteen (ja jos joku kohta on sellainen että haluat perustella niin kiitos):
1. Röyhtäily muiden kuullen? (Meillä ei röyhtäillä tahallisesti muiden kuullen, jos vahingossa esi,. limonadia juodessa röyhtäisee, niin pyydetään anteeksi, koska meidän mielestämme ei ole hyvän tavan mukaista sikailla)
2. Piereskely muiden kuullen? (Meillä ei todellakaan piereskellä muiden kuullen, vaan asia toimitetaan vessassa ovi kiinni. Sama perustelu kuin edellisessä, eli ei sikailla)
3. WC:ssä asiointi muiden nähden? (Meillä suljetaan aina WC:n ovi. Jos joku on suihkussa, wc:ssä ei asioida samanaikaisesti. Siis toisten wc-toimituksia ei olla todistamassa enää sen jälkeen kun lapset kasvoivat, lasten peppuja ei tarvitse pyyhkiä tai muuten avustaa)
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto. (En erikseen mainitse koskaan miehelle, että btw, nyt minulla on kuukautiset. Mitä hän sillä tiedolla tekisikään? En koskaan vaihda suojaa tai tamponia miehen nähden. Käytetyt suojat ja tamponit käärin wc-paperiin ja sitten roskiin.)
Joku voi pitää em. asioita luonnollisina ihmisen toimintoina, joita ei tule häpeillä. Itse en koe häpeileväni mitään, vaan kyse on enemmän hyvistä käytöstavoista ja kohteliaisuudesta kanssa-asujia kohtaan.
Kun joku kuitenkin sosioekonomista taustaa kysyy, niin olemme Helsingissä merenrantakaupunginosassa lähellä keskustaa asuva perhe, vanhemmat akateemisia, perheen tulot yli 100kE/vuodessa. Ehkä gallupissa selviää onko tässä asiassa jotain korrelaatiota.
[/quote]
Härregud! Hälsningar från Borgå.
Kauan sulla Ap meni kirjoittaa tämä sepustus (työpäivän päätteeksi) ja tuliko ylevä olo?
Käytätkö usein aikaasi mokomaan hölynpölyyn?
Röyhtäillään ja piereskellään vapaasti. Ei ehdi vessaan pierua päästämään, kun tulee matkalla. Ei osata röyhtäisyäkään pidättää. Kuukautisjutut pidän piilossa, kun mies niin toivoo. Kuopuksen 9v. huoneessa ei saa piereskellä, mutta hän saa muiden huoneessa piereskellä. Vessan ovi pidetään kiinni, paitsi kuopus ei aina laita ovea kiinni. Juuri kuului kuopuksen röyhtäisy. Minä kotiäiti ja mies FM.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:21"]
Ei röyhtäillä tahallaan, ja pyydetään anteeksi, jos röyhtäistään. Kuopus jossain kohtaa keksi tekoröyhtäilyt, mutta kitkettiin tapa rauhallisesti. EI kuitenkaan pidetä asiaa kovin vakavana, siis röyhtäilyä.
Ruokapöydässä ei piereskellä, mutta muuten ei ole niin vakavaa, jos pieraisee. Mutta ei viljellä mitään sen kummempaa pieruhuumoria.
WC:n ovi kiinni joo, eikä housuja kiskota kinttuun ennen vessaa/pippeliä kaiveta housuista esiin, eikä pääsääntöisesti käydä vessassa jos joku siellä on. Hampaat voi pestä yhtä aikaa, meillä on tuplalavuaari ja hanat.
Samoin. Joskus voin miehelle mainita jotain vatsakivuista tai jos on oikeasti jostain syystä sanottava menkoista, mutta ei muuten vaan.
Olemme molemmat AMK-taustaisia, (insinööri ja toimittaja) ja perheen vuositulot on pikkasen yli 100 000e/vuosi. Asumme ympäryskunnassa itse rakennetussa okt:ssa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 16:49"]
miksi ihmeessä ei voisi vaihtaa kuukautissidettä oman miehen läsnä?
[/quote]
Koska se on oikeasti ÄLLÖÄ!!!
VÄhän kuin mies pyyhkisi paskaista persettään ja näyttäisi tuotokset...
Ei siinä mitään tabua ole, mutta en mä halua kenenkään muunkaan kuukautisveriä ja hyytymiä tai vaikka räkää nähdä.
1. Röyhtäily - sallittu
2. Piereskely - sallittu, mutta ei toisen vieressä hajuhaitan vuoksi
3. WC:ssä asiointi - jokainen päättää itse (välillä meillä vanhemmilla on näkyvyys, lapset jo sen verran isompia että yleensä ei)
4. Kuukautisista tiedottaminen - miehelle kerron, ihan senkin vuoksi että seksiä ei harrasteta silloin
Ehkä tuo piereskely on lähtöisin mummoltani, joka sujuvasti osasi päästellä meidän läsnäollessa. Toisaalta käyn kakkahädällä vessassa n. 3-5 kertaa päivässä ja piereskelen aivan älyttömästi päivisin, mutta myös iltaisin nukkumaan mennessä (makuuasento pistää ilman kiertämään). Allergioita ei ole, eikä mitään syytä yliaktiiviseen vatsantoimintaan ole löytynyt, tutkimuksia tosin vaivan vaikuttavuuden vuoksi yritän saada. Toisaalta myös röyhtäilen ihan älyttömästi ja hyvä että ilma tulee ulos. Tämä johtunee osittain refluksitaudistani.
Summa summarum jos menisin joka piereskelystä ja röyhtäisystä vessaan, niin elisin puoli vuorokautta varmaan kotona vessassa... Tai valehtematta se olisi varmaan 50 käyntiä päivässä siellä. En koe näitä ominaisuuksia sikailuksi, vaan valitettavasti kroppani toimii niin että minulla ne ovat paljon jokapäiväistä elämää. Se että joutuisin vielä kotona eristäytymään muusta perheestä noiden vuoksi, olisi turhan raskasta.
Vieraiden aikana ei tietenkään röyhtäillä tai piereskellä, mutta aika haipakkaan saan silti muutaman tunnin vierailun jälkeen lähteä vessaan aina puoleksi tunniksi istumaan. Ja töissä ehdin yhden työpäivän aikana käydä päivästä riippuen vessassa aika monta kertaa. Inhottavaa kun se ilma kiertää tai pahimmassa tapauksessa on jumissa näiden ilman päästämisen pidättelyjen jälkeen.
Itselläni on vain alempi korkeakoulututkinto ja puolisolla opistotason, että ammatillinen tutkinto. Meillä on suht samat vuositulot, mutta vanhemmat ovat vain ammatillisen/opistotason omaavia. Emme asu Helsingissä, vaan ympäristökunnassa.
Meillä saa yleensä vapaasti röyhtäillä/piereskellä jne. Sitten huomautetaan, jos se häiritsee. Kakalla käydään ovi kiinni, koska en halua, että haju leviää joka paikkaan (koskee erityisesti miestä). Kuukautisten aikana käytän kuukuppia ja joskus joku vahingossa näkee, mut eipä siitä sen enempää. Alastomuuskaan ei meillä ole tabu.
Siis tilanteen mukaan mennään. Muualla kuin kotona/vieraiden ollessa kylässä meillä sitten käyttäydytään sen mukaan. Osa vieraista käyttäytyy kuten me, osa ei, ja kaikkia kunnioitetaan.
Ai niin... Minä olen kotirouva, mies opiskelija/osa-aikatöissä. Olemme köyhiä, asumme vuokralla omakotitalossa ison kaupungin laitamilla. Lapsia on kaksi.
1. Röyhtäily muiden kuullen?
Oman perheen kesken ei nipoteta. Joskus ruokapöydässä voi sanoa anteeksi, jos pääsee iso röyhtäys.
2. Piereskely muiden kuullen?
Sopii. Ei pidä ilmoja pidätellä, kuten Shrek sanoo. Ruokapöydässä ei soveliasta, muuten on. Vieraiden läsnäollessa ei paukutella.
3. WC:ssä asiointi muiden nähden?
Lapsi on sen verran pieni, että hän ei osaa häpeillä. Mieluiten yksi kerrallaan, mutta jos on kova hätä kun toinen on suihkussa, saa mennä vessaan.
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto.
Mies tietää, koska kerron hänelle (emme harrasta seksiä kuukautisten aikaan, niin siksi tietää). Lapsi kyselee siteistä, mutta sanon, että on äidin juttu ja pyydän sulkemaan oven, jos vaihdan sidettä tai kuukuppia.
Asutaan vuokrakerrostalossa, mutta ollaan muuttamassa omakotitaloon.
Me molemmat ollaan korkeakoulutettuja, jos sillä nyt edes on mitään merkitystä.
Röyhtäily ok, ei sinänsä kiinnitetä huomiota. Tietenkin jos on vieraita käymässä, niin kaikki tajuavat olla röyhtäilemättä tahallaan.
Pieruja pääsee jos pääsee, pidätellä ei tarvi. Paitsi jos on vieraita niin sillon ei ole kohteliasta päästellä ilmoja muualla kuin vessassa.
Miehen kanssa kahdestaan ollessa ei välitetä vaikka ovi jää auki, tai toinen käy tarpeilla kun toinen on suihkussa. Lasten ollessa kotona (eli siis melkeinpä aina) ovi laitetaan kiinni.
Mun mies kyllä tietää aina kun mulla on kuukautiset. Silloin kun oltiin vain kaksin, niin saatoin kyllä vaihtaa kuukautissiteen miehen nähden kun hän oli esim suihkussa. Ei mun mies ole oikeastaan ikinä pitänyt sitä ällönä tai outona. Nyt kun on lapsia, niin suljettujen ovien takana vaihdan itsekseni.
Itse haluan että luonnollisiin asiohin suhtaudutaan, no, luonnollisesti. Toki normaalit käytöstavat tulee vaatia lapsilta, ja mun mielestä normaalia on se ettei vieraiden edessä päästellä/röyhtäillä. En myöskään halua että kuukautiset on mikään tabu lasten kuullen, puhun siis niistä ihan normaalisti jos tulee puheeksi. Omassa kotona en edes aikoinaan kehdannut sanoa äidilleni että nyt on kuukautiset alkaneet, koska niistä ei ikinä puhuttu mitään. Kyllä mun mielestä lapsilla pitää saada olla kotona "kotonaan", eli rupsauttaa jos on ilmavaivoja tai röyhtäissä jos röyhtäys tulee. Samoin kun tyttö saa valittaa kuukautiskipujaan jos sellaisista kärsii.
Olettepa monet suorastaan lapsellisen uhmakkaita pieruinenne ja röyhtälyinenne, kun jotkut kirjoittavat hyvästä käytöksestä - myös kotona. Ei hyvä käytös ole hienostelua, kuten jotkut tuntuvat ajattelevan, vaan se toisten huomioonottamista ja kunnioittamista.
Te jotka sallitte jälkikasvunne röyhtäillä ja piereskellä estottomasti, teette heille suuren karhunpalveluksen. Sanotte, että näin saa tietenkin tehdä vain kotona. Oletteko varmoja, että nuoret muistavat, milloin ovatkin kaverin luona ja käyttäytyvät kuin kotonaan häpäisten sekä omat että kaverin vanhemmat.
Aikaisemmin yleensä vain miehet piereskelivät, röyhtäilivät ja istuivat ulostamassa vessan ovi auki. Nyt nuo tavat ovat vähitellen levinneet myös nuorten naisten keskuuteen. Se on sitä tasa-arvoa. Menkää naiset vielä torille vaihtamaan sidettä tai tampoonia, niin sittenhän tavat ovatkin jo tapissa.
Jos olen kylässä vaikka iltapalalla, niin en halua kuulla, kuinka isäntäväki laskee haisevia päästöjä molemmista päistä ja vielä olettaa, että minä nauran niille. Tai että isäntä poikkeaa välillä vessassa ja lorottelee ovi selällään ja jatkaa samalla keskustelua. Hyi helvetti, en paremmin sano. Tule apuun Suonperä!
1. Röyhtäily muiden kuullen? Ei juuri röyhtäillä... mutta jos röyhtäiltäisiin niin kyllä sen voisi tehdä muiden perheenjäsenten läsnä ollessa.
2. Piereskely muiden kuullen? Voidaan piereskellä toistemme seurassa, ei kuitenkaan ruokapöydässä ja aina pyydetään anteeksi.
3. WC:ssä asiointi muiden nähden? Pääsääntöisesti jokainen hoitaa asiansa yksin, mutta ei siitä mitään meteliä nouse, jos lapsi tulee pissalle kun mä olen suihkussa. Mä saatan joskus käydä itsekin pissalla kun joku muu on suihkussa.
4. Kuukautisista tiedottaminen, suojien ja tamponien vaihto. Mä käytän kuukautiskuppia ja puhdistan sen yksin. Mies kyllä tietää yleensä, koska mulla on kuukautiset, koska silloin ei sit ole seksiä (mies ei halua).
Me olemme Helsingissä merenrantakaupunginosassa asuva perhe, minä olen akateeminen, mies ei, tulot noin 100 000 euroa vuodessa. Mä en kyllä tajua, miten mun tulot ja piereskely jotenkin liittyisivät toisiinsa...