Kela:Ilmoitin tulot vahingossa väärin, saanko syytteen petoksesta?
Sain asumistukea vuonna 2019, olin opiskelija ja tuloni olivat keikkatöiden takia hyvin epäsäännölliset. Ennen yhtä alkuvuoden keikkatyötä ilmoitin Kelaan tulevasta tulojeni noususta tämän keikkatyön vuoksi. Tämä oli siis vain arvioi, koska työ oli vasta edessä päin. Tukeni tarkistettiin ja tukisumma aleni.
Seuraavaksi tein tarkistuspyynnön saman vuoden elokuussa, kun lakkautin asumistukeni nousevien tulojeni vuoksi. Tässä tarkistuspyynnössä pyydettiin toimittamaan palkkalaskelmat viime tarkistuksen jäljiltä. Toimitin, PAITSI tuon kyseisen keikkatyön laskelmat (2kpl), koska muistin, että nehän oli huomioitu jo edellisessä päätöksessä. Nyt tarkastelin edellisen vuoden tulojani ja Kelan hakemuksia muiden asioiden tiimoilta ja huomasin tämän mokan. Olen siis lähettänyt Kelaan arvion nousevista tuloista ja unohtanut näistä kyseisistä tuloista lähettää palkkalaskelmat lakkautuksen yhteydessä tarkistuksessa. Kaiken lisäksi palkkalaskelmien tulot olivat isommat kuin alkuperäinen arvioni, koska en osannut arvioida oikein.
Kela teki päätöksen eikä takaisinperintää tullut, koska sieltä puuttui nämä tiedot. Jos nuo tulot lasketaan mukaan, perintää tulee ihan varmasti. Onko nyt lähes vuosi jälkeenpäin mitään enää tehtävissä, kun huomasin tämän karmean virheen? :( Nostaako Kela syytteen, jos itse huomaan mokani ja otan yhteyttä jälkikäteen korjatakseni sen? Ahdistaa ihan kamalasti.
Kommentit (17)
Eiköhän Kela ole jo unohtanut tuon. En ainakaan tiedä että retrospektiivisesti ajaisivat ristiin jotain vanhoja tukipäätöksiä. Eli tee mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Kela ole jo unohtanut tuon. En ainakaan tiedä että retrospektiivisesti ajaisivat ristiin jotain vanhoja tukipäätöksiä. Eli tee mitä haluat.
Kyllähän se voi tulla ilmi myöhemmin samalla, kun tarkistetaan tuloja opintotuen suhteen?
Lähinnä pohdin sitä, nostaako Kela syytteen, jos soitan itse virheestäni jonka huomasin näin myöhään. Olisi hirveää joutua syytteeseen petoksesta vahingon takia :(
Ap
Et joudu syytteeseen petoksesta, mutta kela kyllä luultavasti muistaa sinua takaisinperinnällä.
Asumistuki tulee tarkastaa jos kuukausitulot nousevat pysyvästi yli 400 euroa. Eli tuskin olet edes tienannut enemmän kuin mitä olisit saanut tienata.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki tulee tarkastaa jos kuukausitulot nousevat pysyvästi yli 400 euroa. Eli tuskin olet edes tienannut enemmän kuin mitä olisit saanut tienata.
Kyllä olen tienannut reippaasti sen verran, että varmasti peritään tukia takaisin. Ja kaikki sen takia, että ilmoitin tuosta tulevasta työstä ja sitten unohdin asian kokonaan, kun muistin että Kela oli jo käsitellyt sen. Ja sitten en ole tuloja siitä ilmoittanutkaan, vain arvion tulevista tuloista. Olen ihan paniikissa, varsinkin kun huomasin tämän ihan sattumalta ja melkein vuoden kuluttua koko päätöksestä. Eikö varmasti ole muuta hätää kuin takaisinmaksu? Olen siis ihan tarkistushakemukseen laittanut virheellisiä tietoja, mutta vahingossa. Uskooko Kela minua? Voidaanko petoksesta syyttää, jos itse huomaa virheensä ja soittaa heti?
Ap
Petossyytteet taitaa tulla vähän vakavammista ja systemaattisemmista huijauksista, joissa ei ole mahdollista, että olisi ollut kyse huolimattomuudesta.
Siinä on joku raja, milloin pitää ilmoittaa. Pojalla sama tilanne, pieni summa meni takaisinperintään, mutta ei siitä mitään rikosilmoitusta tehty. Nyt alkukesästä hän ilmoitti, että ei tartte maksaa tukia ollenkaan, kun työ on kokopäiväistä vähintään kesän ajan. Opintotukea ei ole nostanut pitkään aikaan, ainoastaan asumistukea.
Ilmoitat vain Kelaan nuo oikeat tulot ja pyydät laskun paljonko peritään takaisin. Et saa petossyytettä. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin, jos itse ilmoitat. Väärinkäytösepäilyhän tulee, jos näitä on tahallaan jätetty ilmoittamatta.
Näin voisi olettaa. Itse menin kerran oikaisemaan kelaan yhden kuukauden osalta väärin menneen maksatuksen, kun tulotiedot jäivät puutteellisiksi. MInulle oli yllätys kun postiluukusta tuli tämän jälkeen
uusi selvityspyyntö ja rikostutkintailmoitus. Laitoin selvityksen ja totesin, ettei ole tapahtunut rikosta vaan
kyseinen kuukausi täytyy selvittää nyt jälkikäteen, koska sen kohdalla tulotiedot eivät ole menneet oikein. On siis virkailijakohtaista ja maalaisjärjenkäytöstä kiinni, millaista suhtautuminen on jälkiselvittelyiden kohdalla. Joskus tässä maassa liiallisesta rehellisyydestä voi koitua vain harmia.
Vierailija kirjoitti:
Petossyytteet taitaa tulla vähän vakavammista ja systemaattisemmista huijauksista, joissa ei ole mahdollista, että olisi ollut kyse huolimattomuudesta.
Ei mene noin. Petossyyte voi tulla jopa yhden kuukauden vilppiepäilyn kohdalla ja vaikka menisit sen jälkikäteen itse selvittämään, silti voi tulla petossyyte. Virkailijakohtaista nämä suhtautumiset.
Mitä siinä Kelan antamassa päätöksessä on sanottu tarkastamisvelvollisuudesta?
Otat kelaan itse yhteyttä, kerrot, että sulle on käynyt moka ja ne laskee ne uudestaan ja tarvittaessa perii takaisin. Jos saat tällä hetkellä vastaavia tukia niin voi jopa käydä niin, että takaisin perittävä osuus vaan vähennetään nykyisistä tuista etkä joudu edes liikuttamaan rahaa kelan suuntaan.
Ei mitään hätää, virheitä sattuu. Parempi kuitenkin olla itse yhteydessä kuin että kela huomaa virheen. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Otat kelaan itse yhteyttä, kerrot, että sulle on käynyt moka ja ne laskee ne uudestaan ja tarvittaessa perii takaisin. Jos saat tällä hetkellä vastaavia tukia niin voi jopa käydä niin, että takaisin perittävä osuus vaan vähennetään nykyisistä tuista etkä joudu edes liikuttamaan rahaa kelan suuntaan.
Ei mitään hätää, virheitä sattuu. Parempi kuitenkin olla itse yhteydessä kuin että kela huomaa virheen. Tsemppiä.
No minä en meinaa jatkossa oikaista mitään virheitä, koska jouduin sellaiseen syyniin ja petossyytteen alle. Suomessa ei ole varaa mokata. Jos täytät hakemuksen virheellisesti, niin anna olla.
Soitin tänään Kelaan, virkailija naureskeli ettei ole mitää syytä pelätä petossyytettä jos on unohtanut ilmoittaa palkkalaskelman. Kuulemma tulorekisteristä on lopetustarkistuksen yhteydessä varmasti tarkistettu kaikki ja asia on loppuun käsitelty kun tuki on lopetettu. Olin todella yllättynyt tästä, mutta onneksi puhelu tallennettiin. Kiinnostaisi nyt tietää, minkälaisissa tilanteissa teille on sitten näitä petossyytteitä tullut?
Ap
Tuskin, jos itse ilmoitat. Väärinkäytösepäilyhän tulee, jos näitä on tahallaan jätetty ilmoittamatta.