Soveltuvuus opettajaksi - testataanko sitä?
Tubettajan harrastamaa nettikiusaamista käsittelevästä ketjusta nousi itselleni ylös henkilön soveltuvuus opettajaksi. Kyse oli siis siitä, että opettajaksi opiskeleva henkilö oli tehnyt Youtubeen kiusaamisvideoita toisesta tubettajasta, joka kärsi oppismisvaikeuksista.
Jäin miettimään, että kun terveydenhoito- ja sosiaalialalle on soveltuvuuskokeet, onko vastaavia myös opettajiksi aikoville? Jos on, miten oppimishäiriöihin naureskellen ja ne ihmisen omaksi syyksi ja viaksi mieltävä ihminen on päässyt ne läpi?
Toinen mitä jäin miettimään, että kuinka paljon opettajainkoulutuslaitos työntää vastaavanlaisia opettajia ulos, kyseessä on kuitenkin lasten oikeus kunnolliseen ja laadukkaaseen opetukseen oli oppimisvaikeuksia tai ei.
Onko opettajakunnassa syy suomalaisten heikkoon itsetuntoon?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mitä olen viime vuosina seurannut työni puolesta seurannut, niin opettajaksi hyväksytään ns.kympin tytöt.
Ehkä olisi syytä miettiä mistä poikien huonohko koulumenestys johtuu.
Ehkä olisi syytä lakata syyllistämästä tästäkin kympin tyttöjä. Ainakin mitä olen viime vuosina työni puolesta seurannut, rennot ja leppoisat miesopettajat eivät tee sen kummempaa tulosta opettajina tai kasvattajina kuin tunnolliset ja työhönsä panostavat naisopettajat.
Ainakin meillä mieaopettajat jämptimmin puuttuivat kiusaamiseen. Naisilla on usein kova tarve yrittää miellyttää kaikkia.
Ai, no hyvä kuulla että noinkin päin voi olla. Itse olen nähnyt myös miesopettajia, joilla on kova tarve ehtiä kahville tai virittelemään digidigiä, niin että voi mennä laput silmillä kiusaamisjuttujen ohi ja odottaa että joku toinen (=rinnakkaisluokan naisopettaja) puuttuu asiaan. Eipä nää kai sukupuolesta riipu, mutta tuota katseltuani ärsyttää miesopettajien glorifiointi pelkän sukupuolen perusteella ja kympin tyttöjen mitätöinti.
Itse olen taustaltani kiltti kympin tyttö, mutta pärjään yläkoulussa teinien kanssa mainiosti huumorilla, kärsivällisyydellä ja riittävällä napakkuudella ja nautin työstäni ilman neurooseja.
Hienoa kuulla. Miten sinä toimit kiusaamistapauksissa?
Aistin pottuilua, mutta vastaan silti. Molempien osapuolien kuuleminen, kiusaajapuolella olleet yksitellen. Tiukka puhuttelu, viestit kaikkien kotiin. Joskus jälki-istunto. Tilanteen seuraaminen ja kiusatun kanssa asiasta juttelu myöhemminkin, varmistan, onko jatkunut. Puhetta jokaisen oikeudesta turvalliseen koulunkäyntiin yms. koko luokalle nimeämättä ketään. Jatkuvalta tapaukset menevät KiVa-tiimille, mutta yksittäiset hoidan itse.
Tärkeimpänä ennaltaehkäisevää työtä erilaisuuden hyväksymisestä ja reiluudesta luokissa. Vaadin asiallista käytöstä ja puhetapaa toisia kohtaan. Kaikkea huutelua ei saa välttämättä hiljaiseksi, mutta ainakin osoitan, että ei ole hyväksyttyä.
Opettajankoulutukseen on soveltuvuuskoe, mutta kyse on lyhyestä haastattelusta ja ryhmäkeskustelutehtävästä, joissa selvitetään motivaatiota ja vuorovaikutustaitoja, ei mistään psykologisesta testistä. Olisi mahdotonta järjestää niin tarkkoja testejä kaikille hakijoille, että alalle sopimattomat varmasti karsiutuisivat pois.
Kenellä tahansa on oikeus hankkia mikä tahansa koulutus, jos siis pääsee oppilaitokseen sisään, mutta ei opettajan pätevyys tarkoita, että saisi alalta työtä. Työnantaja valitsee työhön sopivan hakijan. Jos opettajan paikkaa hakevalla on kovin rikkonainen työhistoria, ja työtodistukset lyhytsanaisia, herättänee tämä kysymyksiä haastattelijassa. Alalla piirit ovat myös siinä mielessä pienet, että rehtorit kyllä kyselevät toisiltaan mielipiteitä hakijoista, ja myös opettajilta saatetaan kysyä rekrytointitilanteessa, mitä mieltä he ovat jostain hakijasta.
Väistämättä mille tahansa alalle hakeutuu sinne sopimattomia ihmisiä, eikä siitä, millainen on hyvä opettaja, ole selkeää yksimielisyyttä. Tässäkin ketjussa kaipaillaan jämäköitä miesopettajia, vaikka auktoriteettia jopa voimakeinoin ylläpitävistä opettajista tehdään ehdottomasti eniten valituksia. Vanhemmat toivovat kouluun tiukempaa kuria niin kauan, kun kurinpitotoimet eivät kohdistu omaan jälkikasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin mitä olen viime vuosina seurannut työni puolesta seurannut, niin opettajaksi hyväksytään ns.kympin tytöt.
Ehkä olisi syytä lakata syyllistämästä tästäkin kympin tyttöjä. Ainakin mitä olen viime vuosina työni puolesta seurannut, rennot ja leppoisat miesopettajat eivät tee sen kummempaa tulosta opettajina tai kasvattajina kuin tunnolliset ja työhönsä panostavat naisopettajat.
Ainakin meillä mieaopettajat jämptimmin puuttuivat kiusaamiseen. Naisilla on usein kova tarve yrittää miellyttää kaikkia.
Ai, no hyvä kuulla että noinkin päin voi olla. Itse olen nähnyt myös miesopettajia, joilla on kova tarve ehtiä kahville tai virittelemään digidigiä, niin että voi mennä laput silmillä kiusaamisjuttujen ohi ja odottaa että joku toinen (=rinnakkaisluokan naisopettaja) puuttuu asiaan. Eipä nää kai sukupuolesta riipu, mutta tuota katseltuani ärsyttää miesopettajien glorifiointi pelkän sukupuolen perusteella ja kympin tyttöjen mitätöinti.
Itse olen taustaltani kiltti kympin tyttö, mutta pärjään yläkoulussa teinien kanssa mainiosti huumorilla, kärsivällisyydellä ja riittävällä napakkuudella ja nautin työstäni ilman neurooseja.
Aistin pottuilua, mutta vastaan silti. Molempien osapuolien kuuleminen, kiusaajapuolella olleet yksitellen. Tiukka puhuttelu, viestit kaikkien kotiin. Joskus jälki-istunto. Tilanteen seuraaminen ja kiusatun kanssa asiasta juttelu myöhemminkin, varmistan, onko jatkunut. Puhetta jokaisen oikeudesta turvalliseen koulunkäyntiin yms. koko luokalle nimeämättä ketään. Jatkuvalta tapaukset menevät KiVa-tiimille, mutta yksittäiset hoidan itse.
Tärkeimpänä ennaltaehkäisevää työtä erilaisuuden hyväksymisestä ja reiluudesta luokissa. Vaadin asiallista käytöstä ja puhetapaa toisia kohtaan. Kaikkea huutelua ei saa välttämättä hiljaiseksi, mutta ainakin osoitan, että ei ole hyväksyttyä.
En tarkoittanut kyllä pottuiluksi. Kysyin koska ystäväni 12 -vuotias tytär on joutunut jatkuvan huo rittel un ( 12 v!)ja muunkin pilkan kohteeksi koulussa ja meni todella kauan ennen kuin vanhempia kutsuttiin paikalle. Se auttoi tilannetta. Toki ymmärrän, että varsinkin seuraaminen on hankalaa ja nykyisin vielä kiusaamista on helppoa tehdä myös netissä.
maika kirjoitti:
Amiksen maikkoja ei testata lainkaan.
Ei ne kyllä mitään opetakaan. Oppilaat ovat jatkuvasti etäopiskelemassa tai harjoittelussa. Aivan turha koulu.
Ainakin aineenopettajilla on haastattelut eikä kaikki todellakaan läpäise.
Myös harjoittelusta lentää ulos ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin aineenopettajilla on haastattelut eikä kaikki todellakaan läpäise.
Myös harjoittelusta lentää ulos ihmisiä.
Mistähän nämä tiedot ovat peräisin? Haastattelu ei ole mikään seula, joka pitäisi jotenkin "läpäistä", vaan haastattelusta, ryhmäkeskustelusta ja pääsykokeen muista tehtävistä (kirjalliset tehtävät ja luokanopettajakoulutuksessa esimerkiksi musiikin tai liikunnan erityisosaamiseen liittyvä tehtävä) saa pisteet, joiden perusteella hakijat laitetaan paremmuusjärjestykseen. En ole myöskään ikinä kuullut, että kenenkään harjoittelua olisi harjoittelun ohjaajan puolesta keskeytetty. Jos tällaista tehdään, täytyy kyseessä olla jokin oikeasti vakava asia, kuten humalassa luokan eteen meneminen tai vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut kyllä pottuiluksi. Kysyin koska ystäväni 12 -vuotias tytär on joutunut jatkuvan huo rittel un ( 12 v!)ja muunkin pilkan kohteeksi koulussa ja meni todella kauan ennen kuin vanhempia kutsuttiin paikalle. Se auttoi tilannetta. Toki ymmärrän, että varsinkin seuraaminen on hankalaa ja nykyisin vielä kiusaamista on helppoa tehdä myös netissä.
Hienoa jos vanhempien mukaan ottaminen auttoi. Ymmärtääkseni esim. KiVa-koulu-menetelmään se ei kuulu. En ole ehkä ihan samaa mieltä, mutta tavallaan ymmärrän senkin. Jos esim. ap:n mainitseman tubettajan poika olisi kouluaikoinaan osallistunut kiusaamiseen ja hänen isänsä olisi kutsuttu käsittelemään asiaa, mitähän olisi tapahtunut? Kaikkien kiusaajien vanhemmat eivät ole kovin yhteistyökykyisiä, ja voi olla kaikkien kannalta helpompi, että asia hoidetaan koulun aikuistan kesken, jos mahdollista.
Luokanopettajilla (1-6 lk.) haku on 2. vaiheinen: kirjallinen pääsykoe ja soveltuvuuskoe. Olen ymmärtänyt, että luokanopettajat ovat ainoita keillä on varsinaiset soveltuvuuskokeet.
Aineenopettajilla (yläkoulu) ei ole soveltuvuuskokeita. Käytännössä aineenopettajat ovat oman alansa asiantuntijoita (esim. matematiikan opettaja), mutta luokanopettajat pedagogian asiantuntijoita. Aineenopettajat opiskelevat pääasiassa pääainettaan, esim. suomen kieltä, ja halutessaan hakeutuvat sitten opettajan pedagogisiin opintoihin. Haastattelut varmaan on, mutta ei soveltuvuuskoetta.
Kaikilla aineistokoe + soveltuvuuskoe. Soveltuvuuskokeen sisältö riippuu yliopistosta. Yleensä haastattelu ja jonkinlainen ryhmätehtävä.