Aurinkoihottuma ahdistaa
Mulla puhkesi tänä kesänä yllättäen aurinkoihottuma. Se saattaa johtua lääkityksestä (jota sivumennen sanoen en enää syö), olen myös miettinyt, voisiko se olla psykosomaattinen oire. Luulin jo, että ihottuma hävisi, mutta nyt se tulikin pahempana takaisin. Pari päivää sitten olin yhdessä tilaisuudessa ulkona ja vaikka mulla oli aurinkorasvaa naamassa (ja lisäsinkin sitä) ja paita päällä, ihottuma ärsyyntyi silti naamassa ja paheni hartioissakin.
Tää tuntuu todella kahlitsevalta. Nyt tuntuu, etten voi mennä ulos ollenkaan. Kävin eilen illalla lapsen kanssa pyöräilemässä, mulla oli pitkähihainen ja korkeakauluksinen urheilupaita päällä ja aurinkorasvaa naamassa ja silti kutisi ja kirveli koko ajan. Mulla ei ole koskaan ollut mitään allergioita ja auringossakin oon saanut olla ihan huoletta, koska vaaleasta ihostani huolimatta en oo ikinä palanut kotimaan olosuhteissa. Ahdistavaa :(
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 09:39"]
Eikö kellään ole mitään sanottavaa?
[/quote]
Kärsi
Täällä kohtalotoveri, tosin minulla iän myötä on vähän helpottanut.
Paras apu minulle ovat olleet aurinkokapselit. Niitä popsin aina ennen aurinkolomia tai Suomen kesälomaa. Tähän hätään niistä ei sinulle isoa iloa ole, koska suojan saaminen kestää jonkin aikaa (itse aloitan niiden syömisen noin viikkoa ennen esim. matkaa).
Minulla aurinkoihottuman estää Piz Buin -aurinkorasvat; kävin aikoinaan kaikki rasvat läpi. Lisäksi syön Multikarosin tabletteja. Näiden kahden yhdistelmällä on ihottuma pysynyt poissa ja itse asiassa en tarvitse enää edes tuota aurinkorasvaa.
Multikarosintabletit 60 kpl maksaa noin 10,- apteekissa.
Kannattaa käyttää leveälieristä hattua.
Oletko käynyt lääkärissä ja saanut hoito-ohjeet?
En ole käynyt lääkärissä asiasta. Leveälierinen hattu mulla on, mutta se on ihan hirveän hankala käytännössä, ihan kotipihassa oleillessakin (asumme avaralla paikalla ja tuuli tarttuu hattuun koko ajan).
En osannut varautua aurinkoihottumaan, koska mulla ei ole sitä aiemmin ollut. Tää alkoi jotenkin aivan kummallisesti: olin toukokuussa vajaan viikon hieman eteläisemmässä Euroopassa, jossa oli jo täysi kesä päällä (Suomessa ei ollut siinä vaiheessa ollut vielä t-paitakelejä). Ei mitään oireita. Oireet alkoivat parin viikon kuluttua Suomessa. Lääkekuuri (kortisoni) mulla oli jo ulkomailla, mutta se oli juuri alkanut.
Pitää varmaan testailla eri aurinkorasvoja. Mä inhoan aurinkorasvoja, ne tuntuu ällöttävältä iholla ja menevät silmiin, sekin vielä. Vittu että vituttaa tämä paska.
Ap
Eikö kellään ole mitään sanottavaa?