Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaanko pyytää korvausta, talo- ja eläinvahtina

Vierailija
05.07.2013 |

Olen kaksi viikkoa eläin- ja talovahtina tuttavaperheessä, kun nämä kaikki viisi ovat etelässä. Sama juttu oli pari vuotta sitten. 

Ongelma vain on se, että pari vuotta sitten kun kaksi viikkoa olin ko. perheen luona vahtimassa koiraa ja taloa, en saanu minkäänlaista korvausta tästä. Kysyttiin toki, mitä ollaan velkaa, ja tokihan vastasin että ei mitään.. ja tämän perhe hyväksyi ja kiitteli panoksesta ja siivotusta suuresta omakotitalosta.

Sitten tuli jälleen päivä, jolloin olin koiravahtina yhden päivän, josta tokikaan korvausta ei edes tarjottu.

Nyt on sitten meneillään jo kolmas kerta perheen talon ja elukoiden vahtimista, aika jälleen pari viikkoa, kun perhe on etelässä. Minulle kerrottiin, että kaikkea saa syödä ja pakastimesta ottaa jäätelöä ym. Pitäisikö olettaa tämän olevan korvaus menetetystä omasta ajastani ? Koiran kanssa siis on oltava kokoajan, sitä ei saa jättää yksin, koska tuhoaa paikat ja on vielä pentu.Toisekseen, jääkaapissa oli kolme siivua makkaraa,ruokakermaa, puolikas juuston köntti, pakkasessa toki jäätelöitä.. mutta ?  Alkaa tuntua hyväksikäytöltä. Itse olen alle 25-vuotias, käyn töissä ja perheen vanhemmat ovat molemmat esimietehtävissä, joten ei luulisi rahasta olevan kiinni. 

Itse en kehtaisi ruokapalkalla ketää puoliksi outoa nuorta kutsua vahtimaan taloani ja vielä koiraa joka tarvitsee paljon aikaa,huomiota ja valvontaa. Perheessä lisäksi kaksi kissaa. 

Onko minulla siis oikeus vaatia korvausta tästä ? 

Kertokaa nyt mielipiteitänne kiitos ja mikä olisi sopiva korvaus jonka voisi pyytää, vai tulisiko vain sanoa että "omantunnon mukaan" ja mahdollisesti olla jatkossa enää auttamatta.. 

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän oo ihan omaa tyhmyyttä toi..

Vierailija
2/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tajua miksi kieltäydyit palkasta jos kuitenkin halusit sitä. No jos eka kerta menee kokemattomuuden piikkiin, niin nyt sä olet tehnyt saman virheen moneen kertaan. Jos haluat palkkaa työstä, niin kyllä se pitää etukäteen sopia. Mun mielestä on ihan luonnollista olettaa, että et halua koiranhoidosta palkkaa kun olet siitä erityisesti kieltäytynyt etkä myöhemminkään ole ottanut asiaa puheeksi kun olet sopinut lisätöistä. 

asian voit toki ottaa jälkikäteen puheeksi, vaikka siitä ehkä voi jäädä huono maku suuhun. Tokikaan mihinkään palkkaan ei ole pakko suostua jälkikäteen. 

Ihmiset on niin erilaisia. Jotkuthan saattaa ajatella, että parin viikon majoitus ja mahdollisuus esim pihan ja saunan käyttöön on riittävä korvaus ja se voi ollakin jos vahdittava koti on esimerkiksi paremmalla paikalla tai mukavuuksilla varustettu. 

aikuisena olo tarkoittaa sitä, että osaa ajaa myös omaa asiaansa ja sopia asioista. Vihjailun ja oletukset voit unohtaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä vaatisi rahallista korvausta, mutta "muistaisin" nämä vahtihommat kyllä tarvittaessa. Esimerkiksi auton / kuljetusvälineen / muun laitteen lainaus, kyydit, vastavuoroinen lapsen/lemmikinvahtiapu, pihatyöt, korjaukset ym. ym.

Vierailija
4/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkin asian olen miettinyt.. Vaan kun ei ole mahdollisuuksia pyydellä vastapalveluksia. Itselläni on kotona sauna, tietokone,televisio, kaikki mukavuudet mitä tarvitsen. Lisäksi kotini on siisti. Taidan kuitenkin jälkiviisaana tehdä sen, että ilmoitan summan ja tilinumeron heille kun ovat palanneet. Mielestäni on luonnollista, että tehdystä työstä maksetaan itsestään selvyytenä.. nyt ollaan kuitenkin 2000-luvun Suomessa. 

Vierailija
5/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:21"]

Tuonkin asian olen miettinyt.. Vaan kun ei ole mahdollisuuksia pyydellä vastapalveluksia. Itselläni on kotona sauna, tietokone,televisio, kaikki mukavuudet mitä tarvitsen. Lisäksi kotini on siisti. Taidan kuitenkin jälkiviisaana tehdä sen, että ilmoitan summan ja tilinumeron heille kun ovat palanneet. Mielestäni on luonnollista, että tehdystä työstä maksetaan itsestään selvyytenä.. nyt ollaan kuitenkin 2000-luvun Suomessa. 

[/quote]

se on tosiaan luonnollista, niin kuin työnantaja oli tehnytkin. Ap vaan oli kieltäytynyt, joten on myös luonnollista olettaa ettei halua palkkaa. On myös hyviin tapoihin kuuluvaa sopia nämä asiat ennen työkeikkaa.

Vierailija
6/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten heidän palattua matkalta, vastasin epäröiden ettei mitään. Sama asia ei ole voimassa seuraavana vuonna ja sitä seuraavana... Asiasta tule joka tapauksessa mainitsemaan, mikäli korvausta ei heidän taholtaan tule, niin jatkossa on turha enää pyytää.

Vierailija
7/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tyyppejä, joilla on varaa, mutta eivät maksa kellekään mitään. Sillä se varallisuus kasvaa. itselleni on luvattu jostain hommista palkaksi vaikkapa jäätelöt, tarjota kahvit tms. Kumma, kun on kahvilassa käyty, olen saanut maksaa oman kahvini eikä jäätelöä ole tarjottu vaikka vuosia on kulunut... Saan kyllä jäätelöä ihan tarpeeksi, mutta periaatteesta! Jos itse lupaan jotain, pidän sen myös. Muu olisi liian noloa. Jos en jotain tarjoa, en lupaa enkä muutenkaan paljoa etukäteen.

Mutta että satoja euroja viikon koirien hoidosta? Enemmän tulisi kuukaudessa, kuin minä saan töistäni palkkaa. Ja pidän eläimistä, voisin hoitaa ilmaiseksikin. Oikeastaan olisi kiva, jos saisi vaikka vuokrata joskus koiran tai lainata :)

Ymmärrän toki, että aloittajaa on käytetty hyväksi. Jokin korvaus olisi paikallaan. Muuten en oikein aina kannata rahanvaihtoa, kaikki palvelut, ystävällisyys ja naapuriapu eivät ole rahan asia. Mutta työ on, ellei muuta sovita.

Vierailija
8/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se pesti on alkanut? Josei, niin sovi asiasta nyt äkkiä ennakkoon! Itse olen malsanut viikon kissahoidosta satasen ja antanut vielä bensarahaa lisäksi ja varannut herkkuja kaappeihin. Kissamme kärsii ja kakkaa ympäriinsä jos joku käy vain ruokkimassa, joten jonkun on pakko yöpyä täällä ainakin välillä, jos ollaan matkoilla.

Vierailija
9/40 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä menit?

Palkasta kuuluu sopia etukäteen. Jos sanoo ettei tarvitse palkkaa niin turha itkeä jälkikäteen jos sitä ei saa.

Vierailija
10/40 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 23:21"]

[/quote]Aivan oikein, laita vaan tilinumero niille, ja vaikka eivat ahneuksissaan maksaisikaan niin kuitenkin osaavat olla pyytamatta sinua seuraavan kerran. Allergia on myos hyva ottaa esille jos joudut viela joskus kieltaytymaan heidan auttamisestaan, siis jos kaikesta huolimatta olisivat niin royhkeita etta tulisivat pyytamaan sinua koiranvahdiksi viela neljannen kerran.

Vierailija
11/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestän yhdestäi viikosta olisi sopiva korvaus vähintään 100e jos kaikki ruoka ym. on talon puolesta (ts. jääkaappi täytetty sinua varten).

Koirahoitola maksaisi perheelle 20-40e/vrk (sijainnista riippuen), dogsitter kotiin ainakin 20e/ vuorokausi.

Sinua käytetään hyväksi.  Toisaalta olet itse ensimmäisellä kerralla sanonut, ettei tarvitse maksaa mitään - fiksua olisi tietenkin perheeltä kysyä asiaa joka kerta, mutta koska eivät kysy niin sinun on saatava suusi auki.

Vierailija
12/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tapaus, melko tyhmät talonomistajat kun eivät tajua maksaa. Itse ainakin maksaisin jos joku tulisi edes tätä 20 neliön yksiötäni pitämään pystyssä, siis jos erikseen pyytäisin jonkun tänne vaikkapa hoitelemaan yrttejäni sillä aikaa kun olen poissa.

On moukkamaista olla maksamatta, mielestäni sinulla on täysin oikeus korvaukseen. En vain osaa sanoa vinkkejä, miten sen osaisi tuoda esille.

Vierailija
13/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos!

Omasta mielestäni myös kuuluu jo hyviin tapoihin maksaa korvaus, vaikka sanottaisiinkin "eiii mitään", se on silti sellainen hiljainen sääntö, että niin tehdään. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi perheen oma tytär joka taloa pitäisi matkan ajan pystyssä, vaan kun ei ole.. Mietin vain, että miten asian otan esiin, jos korvausta ei tosiaan tästä edes tarjota tai tarjotaan. Omasta mielestäni tuo sata euroo per viikko olisi kohtuullinen myös..

Vierailija
14/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jos sanotaan, etten halua mitään vastinetta, se tarkoittaa, että vastaaja ei halua. Jos itseäni kysytään, menen vain, jos se sopii minulle niillä ehdoilla, joita ennen sopimista ilmoitetaan. Muuten en lupaudu. Ei tule ongelmia, kun ei tarvitse arvailla, mitä kukakin haluaa.

Vierailija
15/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sanot, että et halua palkkaa, jos kuitenkin haluat? 

Pitää osata avata suunsa oikeassa paikassa. Etkö saa edes mitään tuliaisia matkalta?

Vierailija
16/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla toki tyhmänä vastasin, että ei mitään ja yllätyin kun vastaus oli vain paljon kiitoksia. Oletin, että kyseinen henkilö varmasti toimittaa edes jonkinlaiset muistamiset palattuaan kesälomaltaan töihin, mutta ei (hlö on esimieheni). Omasta mielestäni äärimmäisen noloa.. tyhmää minulta kun en saanut suutani auki ekalla kerralla, nyt se on vielä vaikeampaa jos täyspäiset ihmiset kuvittelevat että teen oikeasti näin pitkiä keikkoja pölysessä talossa ilmaiseksi, kun voisin asua omilla kämpillänikin ja nauttia kesästä'..

Vierailija
17/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie olen viikon vahtimassa puolitutulla serkulla taloa ja koiria (3 aikuista koiraa joista yhdellä pennut) ja saan tästä 250-300e.
Jos kävisin vain päivisin lenkittämässä, niin muutaman kympin maksaisivat, mutta alle luovutusiän olevien pentujen takia täällä on pakko olla melkein 24/7.
Isompia koira pitää lenkittää ihan reilusti myös. 
Hoitola isoille koirille ja varsinkin pentueelle tulisi varmaan vielä moninkertaisesti kalliimmaksi, mutta pieniä pentuja ei tietenkään saa edes viedä hoitolaan.

Eli tottakai sinun pitää saada korvausta tuosta, varsinkin kun et käy vain kävelyttämässä koiraa, vaan olet siellä kiinni 24/7!! Pitäisihän heidän maksaa ihan reilu hinta ulkopuolisellekin hoitajalle.

Vierailija
18/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa et enää suostu tuollaiseen.

Vierailija
19/40 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisaana voisi tietysti todeta että tuollaisen korvauksesta pitää sopia aina etukäteen.... Mutta onhan kyllä huonotapaisia ihmisiä jos eivät mitään korvausta anna eikä jääkaappiakaan ole täytetty sinua varten. Minusta 200€ kahdelta viikolta olisi ihan sopiva korvaus tässä tapauksessa.

Vierailija
20/40 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 € viikko x 2 vkuht 50 €