Kehtaanko pyytää korvausta, talo- ja eläinvahtina
Olen kaksi viikkoa eläin- ja talovahtina tuttavaperheessä, kun nämä kaikki viisi ovat etelässä. Sama juttu oli pari vuotta sitten.
Ongelma vain on se, että pari vuotta sitten kun kaksi viikkoa olin ko. perheen luona vahtimassa koiraa ja taloa, en saanu minkäänlaista korvausta tästä. Kysyttiin toki, mitä ollaan velkaa, ja tokihan vastasin että ei mitään.. ja tämän perhe hyväksyi ja kiitteli panoksesta ja siivotusta suuresta omakotitalosta.
Sitten tuli jälleen päivä, jolloin olin koiravahtina yhden päivän, josta tokikaan korvausta ei edes tarjottu.
Nyt on sitten meneillään jo kolmas kerta perheen talon ja elukoiden vahtimista, aika jälleen pari viikkoa, kun perhe on etelässä. Minulle kerrottiin, että kaikkea saa syödä ja pakastimesta ottaa jäätelöä ym. Pitäisikö olettaa tämän olevan korvaus menetetystä omasta ajastani ? Koiran kanssa siis on oltava kokoajan, sitä ei saa jättää yksin, koska tuhoaa paikat ja on vielä pentu.Toisekseen, jääkaapissa oli kolme siivua makkaraa,ruokakermaa, puolikas juuston köntti, pakkasessa toki jäätelöitä.. mutta ? Alkaa tuntua hyväksikäytöltä. Itse olen alle 25-vuotias, käyn töissä ja perheen vanhemmat ovat molemmat esimietehtävissä, joten ei luulisi rahasta olevan kiinni.
Itse en kehtaisi ruokapalkalla ketää puoliksi outoa nuorta kutsua vahtimaan taloani ja vielä koiraa joka tarvitsee paljon aikaa,huomiota ja valvontaa. Perheessä lisäksi kaksi kissaa.
Onko minulla siis oikeus vaatia korvausta tästä ?
Kertokaa nyt mielipiteitänne kiitos ja mikä olisi sopiva korvaus jonka voisi pyytää, vai tulisiko vain sanoa että "omantunnon mukaan" ja mahdollisesti olla jatkossa enää auttamatta..
Kommentit (40)
Mä maksan omalle tyttärelleni 10e/päivä siitä, että käy aamuin illoin huolehtimassa elukat. Lähinnä aamulla laittaa koiran ulos ja ruokkii sen ja sisäkissat. Illalla laittaa koiran sisälle. Toki jos tilanne olisi sellainen, että joutuisi olemaan täällä pysyvästi, niin olisin ostanut myös kaapit ja pakastimen täyteen ruokaa. Ja musta tää summa on ihan minimi, vieraammalle en olisi viitsinyt maksaa noin vähää.
Voi vaatia rahaa. Itse en tee enää juuri mitään ilmaiseksi toiselle.
Tosi reilua! meilläkin porukat on korvanneet aina, oli vahtija ollut sitten joku lapsista tai joku oudompi, vaikka oltais sanottu ettei niinkään tarvitse..se vain kuuluu etikettiin :) -,ap
Mun ystävä toi kerran läppärinsä meille ja poika teki tarvittavat(16 v) temput sille ja alkoi taas toimimaan. Sitten tällä samasella oli pöytäkoneessa häikkää niin poika sano että se on sitten 50 eu jos hän menee sinne laittamaan kuntoon sen. Kerroin ystävälle sen ja ihmetteli sitä että onhan se aika suuri raha. Sano sitten että pyytää tyttärensä kun tulee Hkiin.
Toiveillasi täytetty jääkaappi, ruokarahaa ja 200-250 euroa työstäsi. Jos siivoat talon, niin maksu siivouksesta.
Siis onko ne nyt jo siellä reissussa? Etkä ennen tätäkään reissua sanonut haluavasi tällä kertaa korvausta?
Kyllä on esimieheltäsi törkeää hyväksikäyttöä ja kun noin kiltisti työt vastaanotat, niin saat tuota kohtelua jatkossakin. Joko panet stopit täysin ilmaisen työn tekemiselle tai alat vaatia korvauksia.
Jos et kehtaa sanoa että haluat rahaa, niin sano nyt edes perheen palattua että olipahan aika rankat pari viikkoa.
Et kai sinä itse nyt ole kesälomalla? Jos, niin kyllä esimiehesi on sika. Jos olettaa että sä tuhlaat 2vk kesälomastas koiranvahtina ilman rahaa.
Toi alkaa olla melkein jo rikollista, kun esimies käyttää asemaansa saadakseen sut tekemään ilmaista työtä. Ole yhteydessä alueesi Työsuojelupiiriin.
Vaikea tilanne kun edellisellä kerralla et korvausta halunnut. Voisit nyt sanoa kun palaavat että oli tosi rankka kaksi viikkoa ja että et ilman korvausta jatkossa ole käytettävissä. Äläkä nyt herranjestas sitä taloa ainakaan siivoa!
Aina pitää kaikesta sopia etukäteen, niin ei kenenkään tarvitse saada harmaita hiuksia yksin pohtimisesta...
Et kai sä nyt jälkeenpäin voi ilmoitella niille mitään tilinumeroja? Kaikesta pitää sopia etukäteen. Jos he ovat kokoajan luulleet, että sinulle on ok tehdä palvelus, niin muutut heidän silmissään röyhkeäksi jos alat jälkeenpäin muuttamaan kuviota ja vaatimaan rahaa. Jos etukäteen sopii, niin kaikille on selvä peli ja kun asioista on sovittu niin myös reilu peli. Ei silloin vaikuta röyhkeältä jos kertoo ehdot etukäteen kun työstä ollaan sopimassa, vastapuoli ymmärtää että palkka on tietysti asiaankuuluva, kun siitä jutellaan. Jotenkin huonot sosiaaliset taidot ihmisillä, jos ei osata etukäteen sopia. Sinulla tietysti menee nuoruuden piikkiin, ja vaikutat todella normaalilta ja ystävälliseltä ihmiseltä!
kyllä mä ilmotan. noloja jos kerta toisensa jälkeen on pokkaa teettää ilmaiseksi. tulee
heille myös selväksi ettei kukaa heidän mussukoita hoida
ja itse en ole käytettävis jatkos ilmaiseksi.
luulis normaalin ihmisen hokaavan että ei kukaan tämmöstä ilmaseksi tee! vaikka elukoißta pitääkin. teen yötyötä joita 5 osuu tälle pätkälle, loppu on omia vapaitani. kun olen töissä,nukkuu perheen lapsen kaveri yön elukoiden kans. minä tultuani aamulla
töistä, käytän lenkillä ja ruokin. tälle nukkujalle oli
jätetty rahaa tänne ennakkoon.
Paha siinä on mennä maksamaan, jos kerran kieltäydyit. Vaikea heidän on mennä sinun motiivejasi arvailemaan, että miksi kieltäydyit. Kursailittko vaan, vai oletko sitä mieltä, että tämä oli ystävänpalvelus vai haluatko karttaa pimeää työtä.
Miten monta vuotta se koira oikeen on pentu?
-porvoo-
No vastaa nyt edes tuohon ap, oletko kesälomalla vahtimassa esimehesi eläimiä. Kait olet, jos siellä pitää olla 24 h. Minustakin aika törkeätä, jos kesälomaasi siellä kulutat ilmaiseksi. Ja ei mitään tuliaisiakaan. Jotenkin olen nyt saanut kuvan, että porukka on aika ronskeja hyväksikäyttäjiä.
No nyt jos kysyvät palkasta, sanot reippaasti jonkun summan.Tuskinpa kehtaavat olla kysymättä, kun on kyse noin pitkästä ajasta.Osviittaa hintoihin esim täältä http://tampere.4h.fi/4h-dogsitter/hinnasto/
Sitten kun sä lähet sieltä ni sano että annanko tilinumeron vaikka niin voitte laittaa palkan sinne tms :) ni kyllä luulis että jjohan rupeis rahaa tulee
Itselläni ei ole kesälomaa tänä kesänä. tuona kahden viikon aikana minulla on 6päivää vapaata jonka tuhlaan nyt tuolla hyvää hyvyyttäni.
Tuo pari vuotta takainen ei edes tuliaisia- oli älyttömän noloa mielestäni, siis oikeasti häpesin heidän puolestaan jo asiaa...
Et sinä voi jälkikäteen alkaa palkkiota vaatimaan. Muista ensi kerralla sopia keikan ehdot ennen kuin suostut vahdiksi.
Itsekin olen taipunut tuohon 140e-200e välille. Takana kuitenkin on jo yksi kahden viikon ilmainen keissi samoin kuin yksi yhden päivän. Kun pääsin taloon, niin pölyä ja epäsiistiä joka paikassa. Tämä nyt ei varsinaisesti minua haittaisi muuten, kuin että sain jälleen allergiaoireita jo ensimmäisen päivän jälkeen. elukat ovat tottuneet nukkumaan makkarissa niin tämä nyt ei ainakaan lievennä ketutusta tässä asiassa (" ...on tottunut nukkumaan makkarissa, ei kannata jättää yksin). Tuntuu hassulta moiset käytännöt, miten voisi koskaan oppiakkaan, jos alusta asti opetetaan noin hyvälle..
Pidän eläimistä paljon, enkai muuten moiseen olisi suostunut. Sitä vaan alkaa kaiken keskellä miettiä, että onko sitä itse suorastaan mielenvikanen ja liian kiltti itse suostuessaan tämmöseen.