Miksi ette imetä?
Nyt ei ole tarkoitus syyllistää ketään, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi te jotkut ette imetä vauvojanne? Puhun nyt tyyliin alle puolivuotiaista vauvoista ja niistä ihmisistä, jotka voivat imettää, mutteivät sitä tee. Miksi?
Kommentit (50)
Mä inhosin sitä hommaa niin paljon. Esikoista imetin 2 kk, meni kaikki ihan ok.
Kuopusta koitin väen vängällä imettää 4 kk mutta kaikki mahdollinen meni päin honkia; rintatulehdus, vauva ei imenyt kuin hetken, maitoa tuli voimalla ja sitten vauva pulautti kaiken, rinnat olivat jatkuvasti kipeinä, imetys sattui, rinnat verillä, lansinohit sun muut apurasvat kokeilin. Mä inhosin sitä.
Ja kun en ollut lapsen ravinnon ainoa lähde (Tutteli) niin otin sen mahdollisuuden käyttöön ja voin paljon paremmin sen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:00"]
Montakin syytä. Tiesin palaavani pian töihin, joten oli kätevää totuttaa lapsi heti pulloon. Isäkin pääsi hoitamaan lasta heti alusta alkaen. Lisäksi ajattelin, että rintani säilyvät nätimpinä ilman imetystä.
[/quote]
Toi on oikeastaan virheellinen käsitys, että imettäminen pilaisi rinnat.
Rintakudos kasvaa jo odotusaikana, mutta silti harva menee ja ostaa paremmin rintaa tukevat liivit vaan vetkuttelee vanhoilla. Ja kun maito nousee rintoihin, joillakin saattaa rinnan koko muuttua kirjaimen, pari, voidaan ehkä ostaa yhdet paremmin istuvat liivit. Eli käytännössä rintakudos venyy monta kuukautta ja sitten valitetaan kun imetys "pilasi" rinnat.
koska mussa ei ollu tarpeeks naista siihen hommaan. en kestänyt sitä kipua eikä mistään apuvälineistä tai asennon vaihdoista ollut apua.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 10:59"]
Toi on oikeastaan virheellinen käsitys, että imettäminen pilaisi rinnat.
[/quote]
No viiden naisen otannan perusteella ei-imettäjän rinnat vaikuttaisivat muuttuneen vähiten. Eivät ne toki ihan samanlaisina pysyneet. Enkä toki väitä, että imettäminen aina pilaisi rintojen ulkonäön tai että se olisi ollut painain syy päätökseeni. t. 6
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 08:22"]
Lääkäri kielsi siinä vaiheessa kun vauva oli 5 kk. Oma painoni oli laskenut liian alas. Ts. vauva imi minusta kaiken.
Kuopusta imetin 1,5 v, tällöin painoni pysyi paremmin kurissa.
[/quote]Et syönyt tarpeeksi.
Maitoa ei juuri tullut. Vo iolla että en muistanut juoda tarpeeksi ja syöntikin oli sitä sun tätä. Siirryin korvikkeeseen ja poika on kasvanut, nyt 16 veenä n 176 ja menestyy hyvin koulussa.
No minulla se ainakin oli imetys mikä pilasi rinnat. Mulla oli pienet rinnat ennen raskautta eivätkä kasvaneet raskauden aikana lainkaan. Kun maito nousi räjähti täyteen raskausarpia, nahka venyi imetyksen myötä ja alkoi riippua.
Maito ei vaan noussut. Syynä arveltu myöhemmmin silloin vielä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja voe sitä pullo rumpaa. ainaista pullojen pesua ja maidon lämmittämistä öisin....oli ihanaa, kun se loppui, oli sen verran uuvuttavaa, kun ei oma tavara käynyt.
Vauvalla oli laaja suulakihalkio, joten hän ei voinut imeä ollenkaan (ei muodostu alipainetta kun kitalaki on auki). Minulle myös pari kertaa kommentoi tuntematon ihminen kun syötin vauvaa pullolla enkä imettänyt.
Molempia lapsiani olen pulloruokkinut imetyksen ohessa jo pariviikkoisesta. Toisesta rinnastani ovat maitorauhaset vaurioituneet niin ettei maitoa juurikaan tule. Yhdestä rinnasta imettämällä ei maito riittänyt, ja lasten paino ei lähtenyt nousuun. Siispä yhteistuumin neuvolan kanssa päädyimme osakorvikkeeseen. Pumppaamalla "ennätys" taitaa olla n. 40ml, joten ei herunut ei. Kuopuksella lisäksi maitoallergia, mikä sotki alkukuukausien elämää melkoisesti.
Ja juu, paheksuvia kommentteja olen saanut. Ei tunnu kivalta.
Rintani ovat isot, vauvan oli erittäin vaikea saada otetta, koska nännini eivät ulottuneet tarpeeksi suuhun, käytin rintakumia, sen käyttäminen sattui vaikka kuinka monesti kätilöt opastivat ja kokeilin eri kohtia niin ei onnistunut. Sitä käytin sitten itku kurkussa, kun nännien ympäriltä lähti ihoa ja verta tuli, mutta imetyksen pakko kauhistutti takaraivossa ja väkisin yritin. Loppujen lopuksi maidon tulo vain loppui kuukauden sisään synnytyksestä. Itkin (varmaankin hormonipöllyissä olemisen takia), mieli oli aivan maassa, kun epäonnistuin imettämisessä. Pikku hiljaa tulin järkiini, korvike maistui ja kaikki alkoi sujua. Kuopuksen kanssa otin rennosti. Olin tullut järkiini, enkä ottanut imettämisestä stressiä. Jollei onnistu niin ei onnistunu. Imetin taas suurinpiirtein kuukauden, kunnes maidon tulo loppui. Eikun siirto pulloon, olin jo antanut pulloakin välissä, samantien kun huomasin, että rintani alkoivat taas mennä pahaan kuntoon. Maitoa kyllä pumppasin välillä, jotta rinnat tyhjentyisivät.
Lapsi syntyi keskosena, eikä jaksanut imeä rinnasta. Söi muutenkin tosi heikosti ja kesti kauan ennen kuin alkoi saada painoa lisää. Oma maidontuotanto nuupahti heti alkuunsa. Toinenkin lapsi on syntymässä sektiolla keskosena, ja tälle on suositeltu heti alusta korviketta. Saanee sairaalassa pari ekaa päivää luovutettua äidinmaitoa, mutta kotona korviketta. Pääasia, että lapsi saa ruokaa, tarpeeksi ja pääsee hyvään vauhtiin kasvunsa kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 09:43"]
Syyllistetäänköhän muualla maailmassa äitejä siitä, miten he ruokkivat lapsiaan? Imetit tai et, aina se on jonkun mielestä väärin. Minä olen saanut kuulla kauhisteluja, kun imetän kohta 1-vuotiasta. Korvikkeelle olisi kuulemma pitänyt siirtyä aikoja sitten, siksl teidän vauva ei nukahdakaan hyvin kun ei saa tuttipulloa jne... ja ihan varmasti jos antaisin korviketta, saisin toisaalla kuulla miten itsekäs olen ja vauva sairastuu ymsyms :D
[/quote]
En usko, että muualla syyllistetään samalla tavalla. Minäkin sain kuulla koko lapsen ensimmäisen ikävuoden marinaa siitä, miten lapseni tulee sairastumaan vakavasti korvikkeen vuoksi. Oli siis syntymästään saakka korvikkeella. No, lapsi on jo 4v eikä ole sairastanut edes korvatulehdusta. Moniallergisena korvikkeen käyttöä suositeltiin jatkamaan parivuotiaaksi asti, mutta surkea lastenhoitajamme ei halunnut antaa korviketta yksivuotiaalle (hänen aikuinen tyttärensä oli kertonut, ettei sitä yksivuotiaille enää pitäisi antaa) ja valitti valittamistaan kunnes sai tahtonsa periksi. Jätti antamatta korviketta ja antoi sen sijaan tavallista maitoa, kunnes korvike ei enää lapselle maistunut. Kasvu pysähtyi kuin seinään, koska tuo maito ei sitten sopinutkaan lapselle... :-/
Ei enää ikinä neuvoja itseä vanhemmilta naisilta, eikä kyllä palkata sellaisia lastenhoitajaksikaan.
Siksi koska take-out pullot ovat muodikkaita, etkö sinäkin joisi mieluummin kahvisi trendikkäästä mukista kun suoraan kahvipannusta?
En imetä, koska "pienokaiseni" täyttää kohta 9 v. Imetys jatkui aikoinaan 2n vuoden ikään, joten eiköhän tarpeeksi tissiä saanut.
Mun lapsella oli synnynnäinen sydänvika ja sen takia ei jaksanut imeä rintaa vaikka olisin halunnut imettää ja maitoa tuli. Pullosta sai helpommin ruokansa ja näin ollen NAN:iin jouduttiin turvautumaan.
Mulla toinen kaksosista ei millään oppinut rinnalle. Imetys meni kamalaksi temppuiluksi, jota kesti 24/7: ensin imetin vauva A:n, sitten taistelin vauva B:n kanssa, kumpikaan ei saanut tarpeeksi maitoa imettyä joten piti vielä antaa molemmille lisämaidot. Sitten rumba pitikin aloittaa alusta. Koitin myös pumppaamista, mutta se yhdessä imetyksen ja lisämaitojen antamisen kanssa sitoi minut tauotta vauvoihin. Tilanne ei ollut kestävä, kun minulla oli myös 3-v esikoinen ja lasten isä paljon poissa kotoa. Kuukauden jälkeen lopetin imetyksen ja pumppaamisen ja siirryin täysin korvikkeisiin.
Esikoista imetin 9 kk. Näiden seuraavien kanssa ei vaan onnistunut.
Maito ei kunnolla koskaan noussut ja lapsi oli viisikiloinen, oli pakko antaa vastiketta. Ja lapsi sai äidinmaidosta hirveitä vatsavaivoja.
Montakin syytä. Tiesin palaavani pian töihin, joten oli kätevää totuttaa lapsi heti pulloon. Isäkin pääsi hoitamaan lasta heti alusta alkaen. Lisäksi ajattelin, että rintani säilyvät nätimpinä ilman imetystä.