Jos työpaikkailmoituksessa mainitaan "paineensietokyky" "vauhdikas" tai "dynaaminen" kun kyse on toimistotyöstä
Oletan työpaikan olevan ihan hirveä ADHD kohelluspaikka, missä on huono johto ja työrauha. Miksi toimistotyön kuuluisi olla vauhdikasta? Miksi työntekijöille ei anneta rauhaa ja tilaa tehdä töitä kunnolla? Tulee yrjöä suuhun esim tästä ilmoituksesta:
"Lähestytkö asioita reippaasti ja pystytkö kiireessä solmimaan useita langanpätkiä yhteen? Nautitko järjestelmällisestä työskentelystä ja nopeasti vaihtuvista työtehtävistä?"
esim tästä tulee mieleen juuri sellainen kohellusympäristö, missä kaikki on ihan levällään ja on hirveä kiire ja paine soheltaa työtehtävät nopeasti valmiiksi, vaikka ei varmaan ole edes mitään syytä. Joo, ei ole pakko hakea mutta tuntuu olevan yleistyvä trendi tuo dynaamisessa painekattilassa työskentely.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
paineensietokyky" "vauhdikas" tai "dynaaminen", hassua että palomiehen tai neurkirurgin paikkahaussa näitä sanoja ei koskaan näy.
Nuo sanat eivät millääntavoin kuvaa sisäsiistiä toimistotyötä compliance tai code of conduct sääntöjen turvallisessa kuplassa.
Tää on kans mielenkiintoinen havainto. Heti kun työ on oikeasti vastuullista ja vaatii *oikeaa keskittymistä ja syvää asiantuntijuutta*, niin nämä muotisanat "dynaaminen", "vauhdikas", "muutosorientoitunut" ja mitä lie, katoaa ilmoituksista kuin tuhka tuuleen.
Ja kuinka moni pomo itse istuu ja tekee töitään monitilatoimistossa? Tai tutkija? Kun itse työskentelin sairaalassa, lääkäreillekin piti antaa täydellinen työrauha myös silloin kun he tekivät "toimistohommia". Piti olla mieluummin menemättä lainkaan sellaisiin työhuoneisiin, joissa he työskentelivät, vaikka jotain asiaa sinne olisi ollutkin. Kun juttu on oikeasti tärkeä ja vakava, niin ihmisille tarjotaan kyllä rauhaa ja keskittymismahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paineensietokyky on sitäkin, ettei työntekijä ole heti hakemassa sairaslomaa mt-syistä kun työpaikalla on hektisempää ja vaativampaa, kuin normaalimeno.
Mutta miksi pitää olla hetkisempää ja vaativampaa? Monessa työpaikassa se paine tulee lähinnä siitä, että esimies yrittää saada kaiken valmiiksi hetinyt, vaikkei tarvitsisi.
Jos työntekijät jäävät mt-sairaslomalle, se on jo tosi huolestuttavaa. Ei kenenkään pitäisi joutua kamppailemaan jaksamisen äärirajoilla vain siksi, että pomo vaatii mahdottomia.
Mistä sinulle tulee siis käsitys, että se "hetinyt" on vain pomon oikku eikä oikeasti välttämättömyys ja olosuhteista johtuva juttu? Käsitätkö, että sillä pomollakin voi olla takanaan joku deadline, esimerkiksi iso asiakas, joka häipyy, ellei saada tehtyä tarjousta ajoissa tai tavarantoimittaja, jolle pitä tehdä sesonkitilaukset ennakkoon.
Eikö sillä pomolla ole sitten valta itse valita, ketä asiakkaita otetaan? Jos joku asiakas vaatii oikeasti mahdotonta aikataulua, niin minusta pomon pitäisi ajatella työntekijöiden parasta - ja työn laatuakin - ja kieltäytyä. Mutta tiedän että on pomoja, jotka eivät ikinä suostu tarjoamaan eioota, työt tehdään vaikka yötä myöten ettei vaan kukaan pääse sanomaan, että tämä firma on liian hidas.
Ylipäätänsä ihmiset: Kyseenalaistakaa nämä jutut ja erityisesti nämä rekryputiikkien haastattelijat. Ei ne tiedä siitä itse työpaikasta mitään! Katsovat vain osaatko ne "hyppää, loikkaa, sano sitä, anna tämä kuva" mantrat oikein.
Tietenkin kun näin teet, et saa työpaikkaa. Mutta kun enenevä määrä ihmisiä kyseenalaistaa moisen, voidaan vähitellän palata siihen aikaan, kun töitä oli mahdollista saada ilman näitä pelleilyjä.
Johan se nähtiin että kun oli pakko mennä etätöihin, valtaosa jengistä voi paremmin ja saa enemmän aikaan. Vanhnaan ei ole paluuta. Työpaikka, yksityinen tai kunnan, ei ole tätä päivää jos sinne pitää tulla istumaan vaikka voit tehdä samat asiat kotoa käsin. Uskaltakaa olla tätä mieltä!
Meillä on töissä tällainen energiapakkaus - harmi vain kun hän ei kysy keneltäkään neuvoja vaan tekee omia päätelmiä.
Esim hän tilasi huollon eräälle laitteelle - oli itse saanut laitteen jumiin. Loppupeleissä kone laite jouduttiin vaihtamaan ... ja sai uuden laitteen myös jumiin. Että näin.
Tarinoita on lisää, mutta en viitsi niitä edes muistella.
Tämän vielä ... neuvoi erästä asiantuntijaa... kertoi, että äiti teki aina näin...Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen työ. Työ on todella nopeatempoista, mutta muuten kaikki on erittäin hyvin järjestetty ja koordinoitu. Järjestelmät on viimeisen päälle hiottuja. Jokaisesta prosessista on oma tehtävä.
Olen introvertti ja viihdyn todella hyvin. Vaikka puhun asiakkaiden kanssa koko päivän.
Miksi joku tulee alapeukuttamaan joka ikistä kommenttia jonka tälle palstalle teen? Vaikka sanoisin tämä ruusu on punainen.
Introvertti tarkoittaa sitä että latautuu yksin ollessa, extrovertti muiden ihmisten seurasta.
Myös introvertti voi tehdä tätä työtä, jos sen jälkeen on aikaa myös muulle. Kaikki riippuu tasapainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nautitko järjestelmällisestä työskentelystä ja nopeasti vaihtuvista työtehtävistä?"
Eikö nuo hieman riitele keskenään? Järjestelmällisessä tehdään asiat huolella loppuun ja nopeasti vaihtuvissa, tehdään kiireellisin ensin.
Eivät minusta kyllä riitele keskenään. Voivathan työtehtävät vaihtua nopeasti, vaikka työ olisikin järjestelmällistä. Esimerkiksi kirjanpitäjän työ on järjestelmällistä, mutta työnkuva saattaa olla monipuolinen, esim palkanlaskentaa, kuukausikirjanpitoa, reskontraa, järjestelmänhallintaa, tilinpäätöksiä, kouluttamista, asiakaspalavereja jne.
Tuo on sellainen työ, että kukaan ei sua arvosta. Juoksutetaan keittämään kahvit, kopioimaan, päivystämään puhelinta. Eli pilipaliduuni. Palkka 2000 e/kk max.
No kiitos. Kiva tietää, että työni on pilipaliduuni, jota kukaan ei arvosta. Jostain syystä minun laskuni kuitenkin mukisematta maksetaan, vaikkei sitä kukaan arvostakaan.
t. tilitoimistoyrittäjä
Käsittääkseni olet yrittäjä etkä sihteeri.
Niin olenkin, mutta joku minun työnkuvaani tuossa haukkui, ettei kukaan sitä arvosta, kun se on pelkkään kahvinkeittoa. En minä mistään sihteerin työstä tuolla puhunutkaan, vaan kirjanpitäjän työstä. On kyllä todella omituinen keskustelu, jos porukka luulee, että kirjanpitäjä on sama kuin sihteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paineensietokyky on sitäkin, ettei työntekijä ole heti hakemassa sairaslomaa mt-syistä kun työpaikalla on hektisempää ja vaativampaa, kuin normaalimeno.
Mutta miksi pitää olla hetkisempää ja vaativampaa? Monessa työpaikassa se paine tulee lähinnä siitä, että esimies yrittää saada kaiken valmiiksi hetinyt, vaikkei tarvitsisi.
Jos työntekijät jäävät mt-sairaslomalle, se on jo tosi huolestuttavaa. Ei kenenkään pitäisi joutua kamppailemaan jaksamisen äärirajoilla vain siksi, että pomo vaatii mahdottomia.
Mistä sinulle tulee siis käsitys, että se "hetinyt" on vain pomon oikku eikä oikeasti välttämättömyys ja olosuhteista johtuva juttu? Käsitätkö, että sillä pomollakin voi olla takanaan joku deadline, esimerkiksi iso asiakas, joka häipyy, ellei saada tehtyä tarjousta ajoissa tai tavarantoimittaja, jolle pitä tehdä sesonkitilaukset ennakkoon.
Eikö sillä pomolla ole sitten valta itse valita, ketä asiakkaita otetaan? Jos joku asiakas vaatii oikeasti mahdotonta aikataulua, niin minusta pomon pitäisi ajatella työntekijöiden parasta - ja työn laatuakin - ja kieltäytyä. Mutta tiedän että on pomoja, jotka eivät ikinä suostu tarjoamaan eioota, työt tehdään vaikka yötä myöten ettei vaan kukaan pääse sanomaan, että tämä firma on liian hidas.
Tottakai on valta valita. Siinä voi sitten vain käydä niin, että esimerkiksi sinut irtisanotaan, jos niitä isompia asiakkaita lähdetään karsimaan. Myös sillä isolla asiakkaalla saattaa olla takanaan jokin ihan hyvä syy, miksi tarvitaan tarjoukset nopealla aikataululla. On kyllä todella kapeasti ajateltu, jos kuvittelet, että joku iso pomo nyt vaan päätti huvikseen pomotella, eikä siellä takana ole oikeita akuutteja tarpeita.
Minun suomennoksella, jos työntekijältä edellytetään seuraavia ominaisuuksia, syyt ovat:
- paineensietokyky -> johtamistyyliin kuuluu se, että hierarkia mahdollistaa työpaikkakiusaamisen tai tolkuttoman työtahdin
- vauhdikas -> työntekijältä oletetaan, että hän voi sujutta siirtyä työtehtävästä toiseen
- dynaaminen -> työyhteisöön kuuluu kaikenmaailman kokouksia ja välikatsaustuokioita, jotka vievät aikaa tuloksellisesta työajasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin menee kauaa kun hermoromahduksen partaalla olevat työttömät pakotetaan näihin töihin ja jälki on sen jälkeen rumaa mutta hei, parempi kuollut työntekijä kun ei näy enää työttömänä tilastoissa.
Se näkyy monissa tilastoissa. jenkeissä on ihan oma ilmiö asialle.
"Oma-aloitteinen" =emme perehdytä sinua työhön emmekä auta jos tarvitset apua.
Käsittääkseni olet yrittäjä etkä sihteeri.