Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tajua miten yksinhuoltajat jaksaa vauvan kanssa

Vierailija
03.07.2013 |

Olen itse 6 kk vauvan äiti, ja vietän päivät pitkälti yksin vauvan kanssa. Mieheni tulee kotiin vain nukkumaan ja näkee vauvaa hereillä illalla ehkä pari kertaa viikossa. Olen päässyt esim kauppaan vain muutaman kerran ilman vauvaa tämän puolen vuoden aikana.. Nojoo, tarkoitukseni ei ollut vuodattaa elämästäni, sillä tiesin mihin olen ryhtymässä. :)

Tämä puolivuotinen elämässä on kuitenkin herättänyt ihmettelemään, että miten yh-äidit jaksavat pyörittää arkea yksin? Pakkohan se tietysti on jaksaa ja paljon on kiinni tukiverkosta, isän osuudesta lapsen/lasten hoitoon ja mahdollisista sossun / neuvolan tukitoimista. Olisi mukava kuulla yh-äideiltä, tai muilta lastensa kanssa paljon yksin aikaa viettäviltä äideiltä, että millä keinoilla jaksatte pyörittää arkea?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin yksin olen hoitanut lapsen 12 vuotta. Alusta ja ekasta vuodesta ei juurikaan muistikuvia, mutta helpottanut mitä vanhemmaksi lapsi kasvanut. Suhde luja ja läheinen. Olen nauttinut, rankkaakin on kyllä ollut, lähinnä henkisesti.

Vierailija
2/5 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole enää yksinhuoltaja mutta olin esikoisen kanssa ihan alusta alkaen yksin (isä ei ollut kuvioissa omasta halustaan eikä tuota tukiverkkoakaan pahemmin ollut). En kokenut arkea mitenkään raskaaksi, kait sekin tietty auttoi kun lapsi nukkui hyvin, ei ollut koliikkia jne. Sai siis itsekin levättyä hyvin ja siivouskin onnistui loistavasti. Jos lapsi oli känkkistuulella niin laitoin hänet kantoreppuun ja siivosin sitten. Tai sitten jätin siivouksen toiseen päivään.

Lapsi oli aina mukana, minne vain meninkin. Kauppaan, kirjastoon jne. Yleensä pyrin saamaan lapsenvahdin jos minulla oli hammaslääkäri tai lääkäri mutta kyllä muutamaan otteeseen lapsi oli lääkärissäkin mukana.

Iltaisin oli sitten sitä omaa aikaa, joka tuli vietettyä lukemalla, istumalla koneella jne. Ihan samoilla tavoilla kuin parisuhteessakin.

Mitään tukitoimia en sossusta tai neuvolasta saanut. Sellaisia ei koskaan edes tarjottu mutta toisaalta, en siis edes olisi tarvinnutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap saa neuvolasta neuvoja? Samat neuvotahan siellä annetaan niin parisuhteessa oleville kuin yh:llekin.

Olen ollut lapsen kanssa yksin siitä saakka kun lapsi oli 6kk. Välillä on pitänyt olla mm. käyttämättä kestovaippoja, ostaa valmista vauvansosetta, ostaa eineksiä yms, jos on itse vaikka ollut kipeä. Hierveä säätäminen on koko ajan päällä, jotta lapselle saa sairastuessaan hoitajan.

Vierailija
4/5 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tukitoimia yh:t saa neuvolasta/sossusta?

Vierailija
5/5 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yksin alusta asti lapsen/lapsien kanssa niin siihen arkeen tottuu kun ei ole ketään auttamassa ja tekee kaiken itse. Ei ole tottunut helpompaan eikä siihen että koskaan ei pääse ilman vauvaa mihinkään, ei kauppaan ei lenkille eikä ole juttuseuraa eikä ketään tukemassa ... Parhaiten selviää kun ei ajattele sitä yksin olemista ja pärjäämistä ja vertaile omaa tilannettaan kahden vanhemman perheisiin vaan elää siinä omassa arjessaan ja organisoi kaikki menemisensä kuten kaupassa käynnit ym. niin että ne yksin tekee