Mitä tuliaisiksi ulkosuomalaiselle perheelle?
Asuvat E-Euroopassa. En haluaisi viedä koriste-esinettä, joka ei luultavasti sovi heidän sisustukseensa, vaan mieluummin jotain kuluvaa. Pää on ihan tyhjä. Perinteinen viinipullo tuntuu tyhmältä viemiseltä, ensin se on lennätetty Suomeen ja sitten ostan sen kalliilla ja lennätän takaisin :)
Kommentit (22)
Tuomon Luomun ruisleipää vien aina ka saan vuolaat kiitokset. Sitä saa lentoasemaltakin, jos et muualta löydä. Googlaamalla löytyy myyntipisteet. Juuri tulin leipomolta kassillinen kuumia leipiä mukanani. Pakastan ja otan jäisenä mukaan, kun lähdemme parin viikon kuluttua Unkariin. :)
On lapsia, ei vielä ihan Afrikantähti-iässä tosin! ap
afrikan tähteä voi pelata jo neljä-vuotiaankin kanssa!
Fazerin sinistä, salmiakkia, kotitekoisia marjahilloja tai -mehuja ym. Suomalaista syötävää!
Tuomon luomu on huippu idea! Lisäksi toivoisin saavani esim. värikkäitä lastenvaatteeita, suomalaisia lehtiä (Image, naistenlehdet), ruisnappeja, karjalanpiirakoita, suklaata (näitä saa lentokentän Stockalta hyvin). Xylitol-purkkaa.
Voithan myös kysyä, toivovatko jotakin tiettyä. Ihmisillä voi olla vaikka joku lempisalmiakki, joka ilahduttaisi erityisesti.
Kiitos vinkeistä, on tullut hyviä :) Lastenvaatteita ja ruisleivän ainakin voisin viedä ja suomalaisen lehden. Ja miksei suklaatakin, ajattelin vaan, että onhan siellä hienoja suklaita, mutta tosiaan, Fazerin sinistäpä ei ole. ap
Ei ole. Eikä lakkajuustoa, leipähilloa tai salmiakkia.
Itse olen asunut jo 5 vuotta ulkomailla ja kyllä noita kaikkia mainittuja on ikävä! Ja todella tyytyväinen on jos joku satunnainen vierailija niistä jotakin tuo tullessaan.
Kysyisin mitä voisin tuoda. Siitä sitten veisin luxus version. Lapsille nokian kumisaappaat. Ainakin pikkulapsilla parhaat.
Graavilohi vaatii katkeamattoman kylmäketjun, eli en todellakaan sitä veisi enkä haluaisi ainakaan kesällä. Suomalaiset pelit, lehdet (vaikka vaan iltis koneesta), ruisleipä, karkit, sinappi, lakkahillo... oikeastaan mikä vaan ilahduttaa. Ajatus on tärkein.
-ulkosuomalainen Keski-Euroopasta
Riippuu ihan tyypeistä. Me olemme asuneet vuosia ulkomailla emmekä kaipaa esim. salmiakkia, lakkahilloa, karkkeja, ruisleipää, sinappia tai Fazerin sinistä. Meille kelpaisi sen sijaan esim. karjalanpiirakat, suomenkieliset lehdet ja tietyt levyt ja lapsille dvd:t ja kirjat.
Mä ehdotan että voit ihan suoraan kysyä onko jotain mitä haluaisivat Suomesta! Silloin saavat varmasti kaivattuja juttuja ja joskus vastaukset voivat yllättääkin.
Asun ulkomailla ja minua ilahduttaisivat ainakin seuraavat:
- suomenkieliset kirjat vaikka divarista
- suomenkieliset lehdet, esim. sanomalehti, Image, Trendi
- suomenkieliset dvd:t lapsille, suomenkielisiä lastenkirjoja
- suomalaisia karkkeja, esim. Fazerin karkkipusseja, joissa on erilaisia karkkeja (salmiakkia, lakua ja hedelmää)
Paljon muutakin kaipaan elintarvikeosastolta, mutta monien pitäisi olla kylmässä, joten ei siksi toimi.
Unohtaisin Iittalat, Fazerit ja kaikki muut tusinatuotteet.
Kokeile viedä Kultasuklaan suklaata Fazerin sijaan, salmiakin korvaat vaikka kuusenkerkkä-marmeladilla (onpahan ainakin erilaista). Ja netti on nykyään pullollaan pienten suomalaisten, siis aidosti suomalaisten yrittäjien puoteja, kuten Susannan työhuoneen bambu-tiskirätit!
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 18:30"]
Unohtaisin Iittalat, Fazerit ja kaikki muut tusinatuotteet.
Kokeile viedä Kultasuklaan suklaata Fazerin sijaan, salmiakin korvaat vaikka kuusenkerkkä-marmeladilla (onpahan ainakin erilaista). Ja netti on nykyään pullollaan pienten suomalaisten, siis aidosti suomalaisten yrittäjien puoteja, kuten Susannan työhuoneen bambu-tiskirätit!
[/quote]
Argh. No ehkä tämä on vain minun mielipiteeni, mutta itse ulkosuomalaisena en haikaile minkään kuusenkerkkämarmeladin tms. "erilaisen" perään, vaan nimenomaan kaipaan niitä tuttuja tuotteita, joita ei uudesta kotimaasta saa. On täällä uudessa maassa ihan tarpeeksi kaikkea "erilaista". Eli meille mieluummin muumimukeja ja Fazeria kuin bambutiskirättejä ja marmelaadia. PS. Monessa "ulkomaassa" myydään aika paljon kaupoissa nimenomaan marmelaadia ja tiskirättejä.
Ulkosuomalaisena vastaan, että ilahdun tosiaan lehdistä ja suomalaisista herkuista. Fazerin sininen on mielestäni kamalaa mutta leipäjuusto, hillahillo, salmiakki, ruisleipä ja niin edelleen ovat oikein tervetulleita. Sen lisäksi tykkään tolusta, bliw-saippuasta ja sen sellaisesta tuliaisina:)
ruisleipää ja salmiakkia! fazerin sinistä...
Hei, nro 17 unohti DVD:t ja pelit (selailin ketjua). Eli Afrikan Tähti ja pari DVD:tä laukkuun. Tosi moni ulkosuomalainen haaveilee nimenomaan niistä lapsuudesta tutuista jutuista, eli vanhoista klassikoista.
Tolun ja Bliwin lisäksi myös mäntysuopa on aika kova juttu :)
Vielä yksi listan jatkoksi: marimekon tms servettejä - kevyttä ja kuluvaa.
onko lapsia? heille afrikantähti / inkan aarre peli, suomalaisia kirjoja iän mukaan (Mauri Kunnas, Risto Räppääjät), angry birds karkkeja ja purkkaa.
aikuisille hyvä ruokapaketti, salmiakkia, ruisleipää, graavi / kylmäsavulohta, leipäjuustoa, lakkahilloa.
Näistä mä ilahtuisin :)