Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viihtyykö joku oikeasti Helsingissä tai Pk-seudulla (poislukien ehkä opiskelijat ja syntyperäiset)?

Vierailija
30.07.2020 |

Siis oikeasti ihmettelen välillä että kuka täällä ihan oikeasti viihtyy?

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusteni mukaan pahimpia nirppanokkia Stadissa ovat junantuomat ja ne toisen polven stadilaiset, joiden vanhemmat ovat jostain Padasjoelta. Nämä, jotka riehuvat tälläkin palstalla. Pitää niin paljon leukailla sillä, kuinka on päässyt asumaan "isolle kirkolle". Paljasjalkaisilla on keskimäärin enemmän sivistystä ja ovat matkustelleet enemmän ulkomailla. Ei tarvi päteä mistään. 

Itse aivan umpistadilaisena ja nyt ulkomailla asuvana ymmärrän, kuinka pieni mutta toisaalta sympaattinen kaupunki se on. Mutta en palaisi takaisin. Onhan täällä Keski-Euroopassa ihan erilainen ja kansainvälisempi meininki.

Vierailija
102/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, miltä Helsinki näyttää määräytyy aika pitkälti sen mukaan, paljonko on mahdollista käyttää asumiseen.

Itsellä asiat hyvin. Iso kattohuoneisto kivenheitto Espalta, Senaatintorilta, Sea Poolilta, Kanavarannasta. Vähän pidemmän kävelyn päässä Hakaniemi, tori ja halli, etniset ruokakaupat, Kaivari rantoineen. Oma reviiri rajautuu paljon noihin. Työmatkat onnistuu itsellä ympäri vuoden pyörällä, puolisolla kävellen. 

Harvat kesän parhaat päivät sään puolesta ollaan ilomielin kaupungissa. Mökkeily joko omassa rauhassa tai jossain lomaryppäässä ei kiinnosta. Yöelämä on vilkasta läpi kesän. Espalla kiva istua kahvilla, kun käy kaupoilla viikonloppuna kävellen kaikessa rauhassa. Välillä isommat ostokset autolla marketista. 

Ymmärrän, että asuminen Helsingin keskustassa kauhistuttaa, jos kokemus keskusta on lähinnä aseman ja Kampin seutu. Alkamassa elämänvaihe, jossa ehkä talvi eletään lämmössä ja kesäksi tullaan Suomeen ja nimenomaan Helsingin keskustaan. 1-2 viikon loppua ystävien mökeillä vieraana riittää sitä lajia.

Olen pitkälti eri mieltä. Olen asunut sekä Helsingin keskustan tuntumassa ja Kalliossa ns trendikkäällä ja kalliilla alueella. Nyt asun Vantaalla noin 35 min matkan päässä Helsingin keskustasta uudella asuinalueella. Viihdyn Vantaalla paljon paremmin kuin Helsingin keskustassa. En harrasta yöelämää, sen sijaan noin kerran kuussa käyn joko taidenäyttelyssä tai teatterissa/elokuvissa ja vastaavasti ehkä kerran kuussa syömässä hyvässä ravintolassa illallista. Helsingin keskustassa tai edes arvostetuilla alueilla ei tuo minulle mitään lisäarvoa. 

Siinä olen tosin samaa mieltä, että jos joutuu olosuhteiden pakosta (esim. taloudellinen tilanne) asumaan jossain Kauppakartanonkaarella vuokramurjussa, jossa naapureina on narkkeja tai alkkiksia tai muutoin riehuvia mt-potilaita.  Naapureiden takia ei saa yöllä unta ja joutuu väsyneenä töihin, eikä ole edes rahaa harrastaa mitään kivaa tai käydä ulkona syömässä.... Silloin varmasti pk-seudulla ei ole mitään erityistä annettavaa.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien kokemusteni mukaan pahimpia nirppanokkia Stadissa ovat junantuomat ja ne toisen polven stadilaiset, joiden vanhemmat ovat jostain Padasjoelta. Nämä, jotka riehuvat tälläkin palstalla. Pitää niin paljon leukailla sillä, kuinka on päässyt asumaan "isolle kirkolle". Paljasjalkaisilla on keskimäärin enemmän sivistystä ja ovat matkustelleet enemmän ulkomailla. Ei tarvi päteä mistään. 

Itse aivan umpistadilaisena ja nyt ulkomailla asuvana ymmärrän, kuinka pieni mutta toisaalta sympaattinen kaupunki se on. Mutta en palaisi takaisin. Onhan täällä Keski-Euroopassa ihan erilainen ja kansainvälisempi meininki.

Minun kokemukseni on taas toinen. Olen se, joka aiemmin kertoi muuttaneensa Helsinkiin 20 vuotta sitten yliopisto-opiskelujen perässä. Puhuin silloin leveällä maaseutuaksentilla ja pukeuduin maalaisittain eli varsin epämuodikkaasti. En "saanut" opiskelujen aikana yhtään kaveria ns paljasjalkalaisista stadilaisista, sillä he katsoivat maalaisuuttani nenänvarttaan pitkin, nyrpistelivät aksentilleni ja ulkoiselle olemukselleni. Esim. kun kerroin, että olen menossa "viikonlopuksi porukoille", sain silmien pyörittelyä ja tirskuntaa, että "KUKA OIKEESTI PUHUU TOLLAIN". Mulla taas on itsetuntoa puhua ja pukeutua juuri niinkuin haluan ja huvittaa. Toisaalta kyllä noita nirppanokkia oli junantuomissa myös, onneksi onnistuin löytämään rennon maalaistaustaisen kaveriporukan joka on edelleen kuvioissa mukana. :) 

Vierailija
104/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta päivä päivältä väsyn enemmän ja enemmän tähän kaupunkiin ja päättäjiin. Olen miettinyt jotain pienempää kaupunkia, jossa rikkaus on rahallista ja väestö koulutettua

Tervetuloa Kauniaisiin!

Kauniainen on osa pk-seutua. Pk-seutua taas voi hyvin kutsua Suur-Helsingiksi.

Kommentoija kaipasi paikkaa, jossa tienataan rahaa ja arvostetaan koulutusta. Grani on juuri sellainen. Vaikka osa pk-seutua, itsenäinen pienellä veroprosentilla.

Vierailija
105/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kuvitella asuvani muualla Suomessa. Niitä ei ikäänkuin ole mulle edes olemassa. En ole missään tekemisissä muun Suomen kanssa.

Minulle rakkaat ihmiset asuvat täällä ja ulkomailla.

Kesäpaikkani on Gumbostrandissa Sipoossa, joten kauas ei tartte mennä mökille.

Poikani kävi 70 luvulla Sinikka Valkola-Laineen musiikkileikkikoulua ja Kylli-tädin piirustus-ja askartelukoulua Töölöntorin varrella.

Kävi pianonsoittotunneilla Konservatoriossa ja suoritti musiikinteorian kurssit ei ammattiintähtääville tarkoitetut.

Käymme teatterissa, konserteissa ja museoissa usein. Poikani opiskeli Yliopistossa, joka on Suomen arvostetuin. Jne

Vierailija
106/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä junan tuoma viihtyi, kun asuin Hakaniemessä, Töölön lahti juoksulenkkinä, Kallion baari/ravintolaelämä sekä keskustan samat lähellä, alta 10 min kävelyn päässä, ja olinkin typerys, kun muutin pois, noin 3 km päähän. Oli eloa ihanassa kuplassa, poissa olivat suurimma osan aikaa ainakin juopot, niskit ja ulkomaalaiset huligaanit. Edes piritorimainen vaikutus ei sinne yltänyt, tai ainakin harvemmin. Vain varakkaampaa porukkaa sekä hipsterkansaa, marimekon kangaskasseja, keltaisia pipoja ja isoja takkeja.

Tilalle tuli enemmän juoppoja, niskejä, haisevia kaapunaisia, mummoja, hiljaisuutta ja vihreyttä - iski kasvoihin se "oikea" Helsinki. Lähin kahvilakin löytyy 1,5 km päästä. Lähin lähiöräkälä noin 100 m, mutta pubi, jossa viihtyy noin 300 metrin päässä, enemmän viihtyisimpiä sitten noin 1 km päässä.

Muutit itään? Roihuvuori?

Pasila... eli en edes kauas, mutta tarpeeksi kauas :D

Triplassa on kahvila ja kapakka jos toinenkin, jos oikeasti Pasilaan muutit. Meidän taoyhtiössä It-Pasilassa on kyllä hyvin hipsterimeininki. Lähes kaikki ovat akateemisia lapsiperheitä, Marimekkoa ja lattea. Joku mummo vielä alkuperäiskansaa elossa. 

Pitää olla todella sekaisin, että tekee mieli juopottelemaan tai idylliselle kahvilaretkelle johonkin Triplaan! Asiakaskunnan takia ajatus ylipäätään asioimisesta on jo puistattava. Sinänsä uljaan näköinen metallioksennus se on ulkoa päin.

Minkälaiset ihmiset siellä asioivat sitten, jos tällaiset keski-ikäiset tädit ovat puistattavia?

Juurikin jotain kuivakoita virastotätejä sekä äänekkäitä ja viheliäsiä etnoperheitä ylijäämä sukulaisineen. Siinä sitä viihtyisyyttä kerrakseen. Liikkeistäkin vain yksi kiinnostaa, mitä ei muualta löytyisi.

No, Triplan lisäksi Pasilassa on valtavasti kapakoita ja kahviloita, et vaan ole löytänyt niitä. 

No ei kyllä ole valtavasti. Mä olen asunut nyt 15v Itä-Pasilassa, tiedän tämän alueen kuin omat taskuni. Länsi-Pasila ei ole yhtään sen kummempi, ei ole kahviloita eikä kapakoita "valtavasti". 

Vierailija
107/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

enn viihdy enää, ennen viihdyin. Olin pari vuotta pois ja moni asia oli muuttunut: keskustasta tullut rähjäisempi kun ennen, todella paljon uusia tulokkaita ja jopa "slummimaisia" lähiöitä jotka olivat ennen kantaväestön paikkoja, ruokakauppojen hinnat paljon kalliimpia kun muualla esim. keskustassa oli yhdessä kaupassa fazerin levy 3e jonka saa muista kaupoista 2e tai alle. Ja tuohon vertailuun liittyen tiedän kyllä että esim. tokmannilta sen saa noin 2e, mutta en tykkää siitä jos lähikaupassa on kalliimmat hinnat ja tämä on vain yksi hintaesimerkki lukuisista. Myös metrolipun hintaa on nostettu ja nostetaan koko ajan, varmaan vuoden päästä jo 5e.

Vierailija
108/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni on taas toinen. Olen se, joka aiemmin kertoi muuttaneensa Helsinkiin 20 vuotta sitten yliopisto-opiskelujen perässä. Puhuin silloin leveällä maaseutuaksentilla ja pukeuduin maalaisittain eli varsin epämuodikkaasti. En "saanut" opiskelujen aikana yhtään kaveria ns paljasjalkalaisista stadilaisista, sillä he katsoivat maalaisuuttani nenänvarttaan pitkin, nyrpistelivät aksentilleni ja ulkoiselle olemukselleni. Esim. kun kerroin, että olen menossa "viikonlopuksi porukoille", sain silmien pyörittelyä ja tirskuntaa, että "KUKA OIKEESTI PUHUU TOLLAIN". Mulla taas on itsetuntoa puhua ja pukeutua juuri niinkuin haluan ja huvittaa. Toisaalta kyllä noita nirppanokkia oli junantuomissa myös, onneksi onnistuin löytämään rennon maalaistaustaisen kaveriporukan joka on edelleen kuvioissa mukana. :) 

Jaa, no satuit vaan väärien ihmisten keskelle. Minulla on päinvastainen kokemus maalta pk-seudun ulkopuolelta mutta läheltä: minua haukuttiin siksi kun tulin Helsingistä, kaikessa mitä tein oli vikaa, naurettiin jne. Sitten löysin harrastuspiiristä kavereita jotka olivat avoinmielisiä ja heistä jokainen oli kotoisin pk-seudulta ja lahdesta, ne muualta tulleet ei hyväksyneet. Että kyllä maalaisetkin osaa inhota tai kadehtia helsinkiläisiä. Hauskinta tuossa on myös se että asuin yli 30 minuutin päässä keskustasta metsien ja pellon vieressä, en siis oikeasti "keskustassa" kuten oletettiin. Suomessa on muutenkin vaatteina yleistä tuulipuvut, että tuskin sinulle on naurettu vaatteiden takia ainakin Helsingissä entisellä kotialueellani 80% ihmisistä pukeutui tuulipukuun eikä mihinkään muotitamineisiin.

Vierailija
109/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy alkuunkaan. Käyn Helsingissä kerran vuodessa, ja sieltä on aina kiva päästä pois.

Pahoinvointi on silmiinpistävää. Jos menet katsomaan esim. minkä tahansa muun kaupungin rautatieasemaa, niin näet päivisin kiireisiä ihmisiä matkalla johonkin tai saapumassa jostain. Iltaisin taas asemat ovat hiljaisia. Helsingin rautatieasema taas on eläintarha. Ihmisiä päihteissä ihan mihin aikaan tahansa, notkujia, lonnijoita, nuorisojengejä ja kaikenlaista tyhjäntoimittajaa.

Viimeksi ehdin olla Helsingissä 5 minuuttia keskellä päivää, kun aseman vessassa tulee joku narkki selittämään: "Huumeet on varastettu! Hö hö hö hö höö! Huumeet on varastettu!"

Lisäksi ne kehätiet ympäristöineen ovat aivan julmetun ankeita ja rumia.

Vierailija
110/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus noin viisi vuotta sitten jotain oli muuttunut, en osaa oikein keksi mikä edes, mutta sen jälkeen ei ole huvittanut käydä. Asuin ennen monta vuotta ja tykkäsin.

Nyt kun ajattelen niin eniten vaikutti se että Stockasta oli tullut jotenkin kummallinen, ja aseman seutu oli kulahtaneempi kuin aiemmin. Parkkeerauksesta on tehty rahastus.

Vierailija
111/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy. Olen kotoisin Kittilästä (syntynyt)/Kemistä ja oikiksen käynyt Turussa. Töissä ollut Kemissä, Kotkassa, Rovaniemellä, Loimaalla,  Espoossa, Turussa ja Pietarissa työharjoittelussa. Asunut myös Kristiinankaupungissa.

Jos olisi mahdollisuus, muuttaisin pois Helsingistä. Menisin Turkuun tai Kotkaan. Varmaan Turkuun. 

Minulla kuitenkin tilanne, että v. 2006 perustin lakiasiantoimiston Helsinkiin (nykyään asianajotoimisto) ja nimeä on täällä. Asiakaskunta täällä ja minut tunnetaan. Lähdin liikkeelle v. 2006 ja asiakkaita oli 0. En enää jaksa uutta firmaa perustaa ja lähteä "tuntemattomuudesta". Helsinkiin jumittunut olen töiden vuoksi.

F

Vierailija
112/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on sietämättömän kallista ja laadultaan usein korkeintaan keskinkertaista. Suurista asumismenoista johtuen asutaan usein pienessä ja/tai huonokuntoisessa homekorsussa, josta maksetaan järkyttävää vuosi vuodelta nousevaa vuokraa.

Perusmenojen kalleudesta johtuen Helsingissä on stressaavaa asua jos ei ole Kela-gold asiakas jolle kaikki maksetaan yhteiskunnan toimesta.

Asuminen ei ole sietämättömän kallista, koska helsinkiläiset asuvat omissa, usein jo maksetuissa asunnoissa. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat tuloja alimman kerroksen liikehuoneistoista, joten hoitovastikkeet ovat melko edullisia. Helsingissä ei ole homekorsuja, ne ovat maalla. Täällä asuntoja remontoidaan koska se kannattaa. Pikkukaupungin arvotonta asuntoa ei tietenkään kannata remontoida, sehän on rahan hukkaan heittämistä.

Ruoka on täällä edullisempaa koska on paljon kilpailua. Maaseudun marketit ylihinnoittelevat kun kilpaileva marketti on sadan kilometrin päässä. Valikoima on luonnollisesti paljon suurempi Helsingissä.

Se että asuu jo maksetussa asunnossa ei tee siitä halvempaa asumista koska siitä on maksettu niin hirveästi enemmän kuin muualla. Ihan hyvä sijoitus se voi olla, mutta ei halvempaa asumista.

Vierailija
113/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viihdy. Olen kotoisin Kittilästä (syntynyt)/Kemistä ja oikiksen käynyt Turussa. Töissä ollut Kemissä, Kotkassa, Rovaniemellä, Loimaalla,  Espoossa, Turussa ja Pietarissa työharjoittelussa. Asunut myös Kristiinankaupungissa.

Jos olisi mahdollisuus, muuttaisin pois Helsingistä. Menisin Turkuun tai Kotkaan. Varmaan Turkuun. 

Minulla kuitenkin tilanne, että v. 2006 perustin lakiasiantoimiston Helsinkiin (nykyään asianajotoimisto) ja nimeä on täällä. Asiakaskunta täällä ja minut tunnetaan. Lähdin liikkeelle v. 2006 ja asiakkaita oli 0. En enää jaksa uutta firmaa perustaa ja lähteä "tuntemattomuudesta". Helsinkiin jumittunut olen töiden vuoksi.

F

Kotka on tosi kiva kaupunki! Ehkä sitten eläkkeellä voit muuttaa.

Vierailija
114/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mitään Helsinkiä vastaan, mielestäni se on kaunis kaupunki jossa on paljon palveluita. Itse en kuitenkaan pystyisi asumaan siellä ihmispaljouden ja kalliiden asuntojen takia, mutta tiedän, että on monia ihmisiä joille sellainen asuminen sopii ja joille se on paras vaihtoehto.

Itse asun Turussa (on täälläkin joidenkin mittapuulla paljon ihmisiä, mutta ei tietenkään läheskään niin paljon kuin Helsingissä), suuressa vuokrakaksiossa vaikka olen lukio-opiskelija. Helsingissä asunto, joka on 1/3 kokoinen omastani, voi maksaa tuplasti enemmän.

Vierailija
115/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuminen on sietämättömän kallista ja laadultaan usein korkeintaan keskinkertaista. Suurista asumismenoista johtuen asutaan usein pienessä ja/tai huonokuntoisessa homekorsussa, josta maksetaan järkyttävää vuosi vuodelta nousevaa vuokraa.

Perusmenojen kalleudesta johtuen Helsingissä on stressaavaa asua jos ei ole Kela-gold asiakas jolle kaikki maksetaan yhteiskunnan toimesta.

Asuminen ei ole sietämättömän kallista, koska helsinkiläiset asuvat omissa, usein jo maksetuissa asunnoissa. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat tuloja alimman kerroksen liikehuoneistoista, joten hoitovastikkeet ovat melko edullisia. Helsingissä ei ole homekorsuja, ne ovat maalla. Täällä asuntoja remontoidaan koska se kannattaa. Pikkukaupungin arvotonta asuntoa ei tietenkään kannata remontoida, sehän on rahan hukkaan heittämistä.

Ruoka on täällä edullisempaa koska on paljon kilpailua. Maaseudun marketit ylihinnoittelevat kun kilpaileva marketti on sadan kilometrin päässä. Valikoima on luonnollisesti paljon suurempi Helsingissä.

Se että asuu jo maksetussa asunnossa ei tee siitä halvempaa asumista koska siitä on maksettu niin hirveästi enemmän kuin muualla. Ihan hyvä sijoitus se voi olla, mutta ei halvempaa asumista.

Minä myin juuri kaksion, jonka ostin vuonna 2000. sain voittoa 100 000 euroa. Missä muualla tässä maassa voi myydä voitolla yhtään mitään?

Vierailija
116/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

F

Kotka on tosi kiva kaupunki! Ehkä sitten eläkkeellä voit muuttaa.

Luulen, että teen töitä vielä 70 vuotiaana. Tämä ala on sellainen, että koukuttaa ja jos vaan pää pelaa, niin töitä voi tehdä siinä sivussakin. Oma yritys, niin kukaan ei eläkkeellekään laita.

Nyt vuosia 48. Töitä teen varmaan vielä yli 20 vuotta. Tykkään tästä stressistä tyhmällä tavalla.  Ehkä 5 -10 vuoden ajalla osa vuodesta muualla. Ei kannata Kotkaan muuttaa Suomen sisällä.

Sapokka on ihana, Kävin siellä lounastunneilla syömässä evääni. Työpaikka oli torin laidalla (oikeusaputoimisto). Asuin Pirosenvuorella.

F

Vierailija
117/117 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Helsingissä palvelujen ja kulttuuritarjonnan takia. En muuttaisi mihinkään täältä .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi