Viihtyykö joku oikeasti Helsingissä tai Pk-seudulla (poislukien ehkä opiskelijat ja syntyperäiset)?
Siis oikeasti ihmettelen välillä että kuka täällä ihan oikeasti viihtyy?
Kommentit (117)
Pk-seudulla raivataan vähäisetkin luontoalueet ja rakentamattomat paikat uudistuotantoon ja olemassaolevia alueita tiivistetään. Liikenteen melu kuuluu joka paikkaan. Ja näistä saa maksaa tolkuttomasti, 90-luvun kaksio on samaa kokoluokkaa kuin uudet kolmiot, ja 70-lukujen kaksiot saattaa olla yhtä isoja kuin nykyään isot kolmiot. Ei ihme jos ihmiset haluu muualle.
Helsinki on parasta mitä tiedän, asuin 20v. ulkomailla. Olen kierrellyt paljon viime vuosina ympäri Suomea, mutta missään en ole saanut mitään ahaa elämystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt on taas maalaisjunteilla suuri ihmetys ja turpa väärällään, kun helsinkiläiset viihtyvät kaupungissaan :D
Koettakaa nyt vain kestää se tosiasia, ettei teidän hyttyspusikot ja ryteiköt ja ankeat pikkukaupungit kiinnosta ketään, eikä teidän talot mene kaupaksi enää koskaan.
Eikä kiinnosta myöskään keskisuuret, puolikuolleet kaupungit, nämä Lahdet ja Jyväskylät ja Joensuut ja mitä niitä on. Eihän niissä ole keskustoissa mitään elämää, joku räkäinen kaljabaari ja pitseria eikä muuta. Jossain kaukana pellolla on sitten kulutuskeskus missä asukkaat tuhlaavat rahojaan.
Ihan paljasjalkaisena Stadilaisena uskallan tunnustaa, että onneksi pääsin sieltä pois ja muutin Berliiniin. Täällä hyväksytään muualta tulleet, toisin kuin Suomessa. Oikeasti monimuotoinen kaupunki. Stadissa osa paljasjalkaisista on ihan uskomattomia nirppanokkia, pohjimmiltaan samanlaisia kuin kuvailemasi maalaistollot.
Ja mä en itse ymmärrä sitä, miksi Helsingissä porukka suuttuu heti jos joku kritisoi tätä kaupunkia. Joo, siis onhan tämä kaunis kaupunki mutta ihmiset ihan tavallisia suomalaistolloja: ylimielisiä, epäkohteliaita ja turisteja ei osata palvella.
Kyllä turkulaiset ja tamperelaisetkin pääsääntöisesti suuttuvat, jos heidän kaupunkiaan kritisoi. Tätä ei vain tapahdu juurikaan. Helsinkiläisiä ei ärsytä kritiikki sinänsä, mutta ainainen valitus pääkaupunkiseudun kauheudesta, ilman sen suurempia perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viihdy. Lähes koko ikäni Helsingisdä ja Vantaalla asunu, kokemuksia myös Lahdesta ja tampereesta. Pois ei pääse koska köyhä. Voisi kuvitella että sitten just kannattaa muuttaa mutta vuokrataso kehyskunnissa esim. Sipoo, Vihti, Tuusula on ihan samaa tasoa mutta asumistukea saa paljon vähemmän. Eikä kela tue muuttokuluissa ellei ole välttämätön paikkakunnan vaihto. Liian kauas ei haluausi että lapsilla säilyisi kosketus isovanhempiin. Myös kauempaa olisi kallista tulla visiitille.
No jo on taas tekosyyruikutusta. Kärsii koko ikänsä ja valittaa ja mitään ei pysty muuta tekemään kun inisemään.
Kyllä ovat ihmiset oikeasti avuttomia. Tukien varassa vielä.
Taas saa lukea kamalaa vihamielisyyttä köyhiä kohtaan. Kukaan ei valitse tuilla elämistä, siihen joudutaan, useimmiten ilman omaa syytä. Eikä köyhällä saa olla mielipiteitä, pitää vain tyytyä siihen mitä on saanut ja muistaa olla kiitollinen. Norsunluutornista on niin helppo arvostella muita. Osinkotuloilla lusmuilevia sitten taputellaan päähän että kylläpäs olet hienosti pärjännyt elämässä.
En uskonut viihtyväni täällä kun olosuhteiden "pakosta" (pakko on vain kuolla ja maksaa verot) muutin Helsinkiin. Yllätyinkin positiivisesti. Lähinnä siksi, että olen itse muuttunut ihmisenä mielestäni paljon parempaan suuntaan. Helsingissä asuessa olen muuttunut paljon rempseämmäksi, tuntemattomille avoimemmaksi ja paljon paremmaksi ihmiseksi kun olen päässyt pois pienestä junttilasta jossa ennen asuin. Täällä saan olla mikä olen oikeasti, miltä minusta tuntuu parhaalta olla.
En saanut jokin aika sitten unta - liike, jossa työskentelen, ryöstettiin kun olin yksin töissä, joten luonnollisesti kotiin päästyäni olin aika kierroksilla.
Tiedän, että joku tarttuu tähän, että "ei olisi pikkupaikkakunnalla näin käynyt!" Kyllä olisi, meidän läheinen koruliike ryöstettiin aseella uhaten just ennen kun muutin Helsinkiin.
Joka tapauksessa, istuin yhdeltä yöllä sohvalla ja mietin että voi piru mitä minä nyt teen tässä istuskellessa. No, lähdinpä kuulkaa Prismaan tekemään viikon ruokaostokset ettei enää tarvinnut seuraavana päivänä. Oli jotenkin niin ihana vapauden fiilis, kun mitä vaan voi tehdä koska vaan.
Ymmärrän tosi hyvin niitä joille tämä ei sopi - minut tämä pelasti
En erityisemmin. Mutta viihtyisin muualla Suomessa vielä huonommin.
Minä synnyin ja elin koko lapsuuteni ja nuoruuteni pääkaupunkiseudulla. Opiskelin siellä myös korkeakoulututkintoni. Sen jälkeen muutin muualle. En koskaan viihtynyt pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin just katsomassa muun Suomen outoja pikkukyliä ja tuntui tosi helpottavalta kun kotinurkkien tutut talot ja tiet alkoivat näkyä takaisin päin ajaessa.
Helsingissä asuessa välillä unohtaa kuinka outoa ja ummehtunutta muualla voi olla.
Huonoja puolia on mutta niin on muuallakin.
Niinpä. Kaipaisin todellakin kunnollista esitystä siitä, miksi vaikkapa Jämsässä tai Lieksassa on parempi asua kuin Helsingissä. Mitä niillä on sellaista mitä Helsingistä puuttuu?
Viihdyn pk-seudulla, olen syntynyt Helsingissä ja koko ikäni asunut pk-seudulla. Palvelut lähellä, kävelymatkan päässä. Metsiä ja lenkkipolkuja, kävelyteitä lähellä, samoin meri.
Täällä ovat ystäväni ja lapsetkin asuvat melko lähellä, mökkikin on Uudellamaalla.
En osaisi asua pienellä maaseutupaikkakunnalla, jossain pellon reunassa. En voisi asua esim jossain Savon sydämessä, olisin kuin turisti siellä savonmurteisten keskellä.
Olen aina asunut maalla, alle 5000 hengen maalaiskylässä. Rakastan omaa rauhaa ja tilaa, täällä haluan lapseni kasvattaa vaikkakin joudumme tinkimään ihan älyttömästi harrastusmahdollisuuksista yms.
Helsinki on kaunis ja ihana kaupunki, näkisin itseni siellä hyvinkin helposti jos elämä olisi vienyt eri suuntaan. Vaikka matkaa tulee 500 km suuntaansa, käyn siellä suht usein ihan vain ostoksilla, nähtävyyksiä katsomassa, kokemassa kulttuuria. Kyllähän siellä vähän tälleen puheliaana karjalaisena joskus huokailuttaa kun ihmiset on jäykempiä, kuitenkin kohteliaita ja mukavia. Täällä on niin tottunut siihen että kenen tahansa kanssa voi jutella täysin spontaanisti melkein missä vain.
Onneksi meitä riittää niin maalle kuin kaupunkiinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina asunut maalla, alle 5000 hengen maalaiskylässä. Rakastan omaa rauhaa ja tilaa, täällä haluan lapseni kasvattaa vaikkakin joudumme tinkimään ihan älyttömästi harrastusmahdollisuuksista yms.
Helsinki on kaunis ja ihana kaupunki, näkisin itseni siellä hyvinkin helposti jos elämä olisi vienyt eri suuntaan. Vaikka matkaa tulee 500 km suuntaansa, käyn siellä suht usein ihan vain ostoksilla, nähtävyyksiä katsomassa, kokemassa kulttuuria. Kyllähän siellä vähän tälleen puheliaana karjalaisena joskus huokailuttaa kun ihmiset on jäykempiä, kuitenkin kohteliaita ja mukavia. Täällä on niin tottunut siihen että kenen tahansa kanssa voi jutella täysin spontaanisti melkein missä vain.Onneksi meitä riittää niin maalle kuin kaupunkiinkin.
Ihana kommentti, kiitän. Inhoan tätä Stadi vs lande -asettelua - hirveä sota AINA. Joillekin sopii toinen paremmin ja siitä huolimatta toista näkökulmaa voi ymmärtää.
T. aiemmin kommentoinut ryöstössä ollut helsinkiläinen
Minä rakastan Helsinkiä. Se on ainoa kaupunki, joka on tuntunut oikealta ja kodilta.
Olen elänyt elämäni 18 ensimmäistä vuotta Savossa, sitten vuosikausia Jyväskylässä ja Turussa. Helsingissä olen asunut nyt tasan 20 vuotta.
Helsinki on ihana kaupunki. Pieni ja suuri. On upeat kulttuurin harrastamisen mahdollisuudet: kirjastot, kovatasoiset ammattiteatterit, elokuvateatterit, keikat ja klassisen musiikin konsertit ja valtavasti ilmaisia tapahtumia.
Lapseni ovat teini-ikäisiä. Heillä on valittavana valtava määrä erilaisia harrastuksia kiinnostuksen mukaan.
Julkinen liikenne toimii upeasti.
Asumme liikenteen solmukohdassa, josta pääsee junilla ja busseilla helposti kaikkialle.
Helsingissä on aina uusia ravintoloita, joissa käydä miehen kanssa tai kaveriporukalla. Asumme Pohjois-Helsingissä Vantaanjoen lähellä, viljapeltojen vierellä. Ihan kuin malla, mutta keskustaan on 10 minuutin junamatka.
Helsingin kaupunginosat ovat kaikki erilaisia. On kiva tehdä kävelyretkiä aina uusiin paikkoihin - on merta, metsää, jokimaisemaa ja kauniita rakennuksia.
Ihana kaupunki, josta en koskaan tahdo pois!
No tuleehan se edulliseksi kun ei tarvitse käyttää rahaa matkusteluun vaan Mogadishun elämänmenon näkee suoraan oman kaupungin kaduilla ja lähiöissä.
Rakastan Helsinkiä! Täällä on kaupunkielämää ja yhtä lailla luontoa. Erityisesti viihdyn saaristossa ja niitä täällä riittää. Omalta kotiovelta riittää metsää kilometritolkulla suuntaan jos toiseen. Keskustaan on silti lyhyt matka.
Asumme ihan mukavasti; jokaiselle perheenjäsenelle on oma huone. Omakotitalosta emme haaveile eikä meillä ole mökkiäkään. Normaalioloissa matkustamme säännöllisesti. Sekin onnistuu täältä helpoiten.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut vauvasta aikuisiän alkuun Helsingissä, nyt en ole enää vuosiin asunut siellä, lähistöllä kuitenkin.
Fakta on se, että Helsingissä kaikki tuntevat toisensa, niin älyttömältä kuin se kuulostaakin. Olen kokenut tätä vuosikausia, joten tiedän sen faktaksi.
Hehheh.
Ei todellakaan ole fakta.
T. 60 vuotta Helsingissä
Vierailija kirjoitti:
Syntyperäinen helsinkiläinen olen ja mielelläni sanoisin viihtyväni täällä, mutta Helsinki muuttuu koko ajan. Kotiseudulla ostarin vieressä ja puistossa chillaa porukkaa pussikaljojen kanssa kesät talvet. Kun välillä käy muualla päin Suomea ja palaa kotiin, niin siinä heidät taas näkee ennen kotiovea. Sen ei tietenkään pitäisi mitenkään häiritä, oikeus heilläkin omaan oloonsa.
Mutta lähitielle kun rakennetaan uudistaloja, niin kadulla lemahtaa viemärin aromi. Eikö enää osata rakentaa ilman että ympäristöön pääsee viemärituoksuja?
Sovitaan kuitenkin, että ne ovat viemärihajuja, -lemuja tai -löyhkiä.
Tuoksu-sana on kärsinyt inflaation.
Se, miltä Helsinki näyttää määräytyy aika pitkälti sen mukaan, paljonko on mahdollista käyttää asumiseen.
Itsellä asiat hyvin. Iso kattohuoneisto kivenheitto Espalta, Senaatintorilta, Sea Poolilta, Kanavarannasta. Vähän pidemmän kävelyn päässä Hakaniemi, tori ja halli, etniset ruokakaupat, Kaivari rantoineen. Oma reviiri rajautuu paljon noihin. Työmatkat onnistuu itsellä ympäri vuoden pyörällä, puolisolla kävellen.
Harvat kesän parhaat päivät sään puolesta ollaan ilomielin kaupungissa. Mökkeily joko omassa rauhassa tai jossain lomaryppäässä ei kiinnosta. Yöelämä on vilkasta läpi kesän. Espalla kiva istua kahvilla, kun käy kaupoilla viikonloppuna kävellen kaikessa rauhassa. Välillä isommat ostokset autolla marketista.
Ymmärrän, että asuminen Helsingin keskustassa kauhistuttaa, jos kokemus keskusta on lähinnä aseman ja Kampin seutu. Alkamassa elämänvaihe, jossa ehkä talvi eletään lämmössä ja kesäksi tullaan Suomeen ja nimenomaan Helsingin keskustaan. 1-2 viikon loppua ystävien mökeillä vieraana riittää sitä lajia.
Olen täältä kotoisin. Opiskelujen myötä olen asunut kolmella muullakin paikkakunnalla Suomessa ja myös ulkomailla. Palasin Helsinkiin. Täällä saa olla sellainen kuin on. Ei juurikaan kyttäillä tai kommentoida ulkonäköä tai tekemisiä.
Mä muutin Helsingin yliopistoon opiskelemaan 20 vuotta sitten. Olen kotoisin kaukaa maaseudun tuppukylältä. En halunnut edes maaseutukeskuksen pieneen yliopistoon. Olen viihtynyt siitä lähtien Helsingissä ja muuallakin pk-seudulla varsin hyvin. Ystäviä olen saanut opiskeluajoilta, eri työpaikoista ja myös harrastuspiireistä enkä ole edes erityisen ekstrovertti. Tykkään siitä, että Helsinki ja pk-seutu on kuitenkin eläväistä mutta ei missään nimessä liian iso. Asuin pari vuotta työn puolesta Lontoossa ja siellä alkuinnostuksen jälkeen tuli ruuhkien, ihmismassojen ja hurjien välimatkojen takia kova ikävä takaisin kotiin Helsinkiin. Helsinki on juuri sopivan kokoinen "minimetropoli".
Asuminen ei ole sietämättömän kallista, koska helsinkiläiset asuvat omissa, usein jo maksetuissa asunnoissa. Kantakaupungissa taloyhtiöt saavat tuloja alimman kerroksen liikehuoneistoista, joten hoitovastikkeet ovat melko edullisia. Helsingissä ei ole homekorsuja, ne ovat maalla. Täällä asuntoja remontoidaan koska se kannattaa. Pikkukaupungin arvotonta asuntoa ei tietenkään kannata remontoida, sehän on rahan hukkaan heittämistä.
Ruoka on täällä edullisempaa koska on paljon kilpailua. Maaseudun marketit ylihinnoittelevat kun kilpaileva marketti on sadan kilometrin päässä. Valikoima on luonnollisesti paljon suurempi Helsingissä.