Minua kokoajan kritisoidaan huonosta äidinkielestä, en jaksa enää.
En ole täysin suomalainen, minulla on 2 muista eu maista tausta, lapsuus oli yhtä matkustamista edestakas. Tämän lisäksi todettiin jonkin tason oppimishäiriö.
Kaikki kokoajan moittivat minua siitä että kirjoitan huonosti. Olipa millä kielellä tahansa.
Kukaan eikä yksikään perhejäsen, läheinen tai ystävä ei ymmärrä kuinka vaikeeta mulla on.
Itku kurkussa opiskelen kaikki ajat näitä äidinkielen sanamuotoja ja verbejä kaikilla kolmella kielellä enkä vaa opi.
Minä minua vaivaa??
Kommentit (12)
Kyllä se siitä. itse tykkään kysyä kritisoivilta ihmisiltä kuinka montaa kieltä he puhuvat itse :)
Olen ap. Olen todella masentunut tämän takia. Minua on täällä haukuttu koska kirjoitan huonosti sanamuodot, samoin työelämässä. Vanhempien kanssa tulee jopa riitoja kun ovat kielipoliiseja.
Mä on saanut niin paljon peetä niskaan, oikein aallottain. Mä oon murentumassa tämän paineen alla.
Itsetunto täysin nollissa. Tämä mennyt niin pahaksi että en enää ole edes yhteyksissä ihmisiin varsinkin jos pitää kirjoittaa.
Kukaan ei ota vakavasti jos kirjoittaa huonosti. Olipa Suomessa tai muualla.
Tämä on kirous!
Sama täällä ja minä olen ihan kantasuomalainen. Äidinkieli oli koko kouluajan 5-6 eikä siitä parantunut. Ole kuitenkin hyvässä työssä eikä tämä ole haitannut minua elämässä juurikaan ollenkaan. Kirjoitan parempaa englantia kuin suomea.
Miten näitä pitäisi oppia? Olen kuulemma älykäs, fiksu jnejnejne mutta kun pitää opiskella muodot ja äikkää niin olen aivan onneton tapaus.
En usko että kaikille ihmisille on oppiminen mahdollista.
Ehkä ajattelevat toimivansa sinun parhaaksesi. Itse muistan tosienlaisenkin esimerkin. Luennolla asiasta, joka oli minusta vaikeaa. Ymmärtämistäni ei helpottanut yhtään se, etä luennon pitäjä pääti luennoida huonolla englannilla (, joka hänen kohdallaan todennäköisesti johtui ilm. jännityksestä) koska luentoa oli saapunut kuulemaan vaihto-opiskelija...
Mikä ihmeen kokoajan? Kritisoidaan kokoajan toimesta - miksi ei siivoajan...?
Huh, monikielisyyden varjopuolet..! Voisitko mennä jonnekin kurssille, vaikka suomi vieraana kielenä tms? Niitä järjestetään kyllä paljon. Ehkä jostain löytyisi "erityisopetusta" aikuisille?
Osaat tosi hyvin. Kommentoijille voit sanoa, että sinulla on luultavasti joku oppimishäiriö, joka ei kuitenkaan estä opiskelua ja työntekoa. Voit myös sanoa tuon, että olet ollut monenlaisessa kieliympäristössä ja osaat useita kieliä. Lisäksi suosittelen sanomaan, että kommentointi häiritsee, yrität parhaasi.
Itsen vertailu "parempiin" voi estää näkemästä, kuinka hyvin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. Olen todella masentunut tämän takia. Minua on täällä haukuttu koska kirjoitan huonosti sanamuodot, samoin työelämässä. Vanhempien kanssa tulee jopa riitoja kun ovat kielipoliiseja.
Mä on saanut niin paljon peetä niskaan, oikein aallottain. Mä oon murentumassa tämän paineen alla.
Itsetunto täysin nollissa. Tämä mennyt niin pahaksi että en enää ole edes yhteyksissä ihmisiin varsinkin jos pitää kirjoittaa.
Kukaan ei ota vakavasti jos kirjoittaa huonosti. Olipa Suomessa tai muualla.
Tämä on kirous!
Ei ole pakko kirjoittaa.
Ap, voisitko sinä ottaa tavaksesi laittaa aina tekstiesi loppuun, että sinulla on lukihäiriö tms, niin nillitys kielioppivirheistä loppuu.
Hyvinhän tuo sujuu.