Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

toisten muksuille huutaminen?!

Vierailija
03.07.2013 |

En vaan ole ikinä ymmärtänyt mikä mukamas oikeuttaa huutamaan vieraalle lapselle? Olin juuri ulkona lapseni kanssa (2v) ja hän leikki hiekkalaatikolla jossa sattui olemaan isovanhempi jolla oli huolettava 3kpl lapsenlapsia, nuorin 3 vuoden paikkeilla ja tottahan minun poikaani kiinnosti toisen pojan lelut ja hän meni niitä katsomaan ja otti lelun käteen, sitten tämä isovanhempi tuli ja OIKEASTI HUUSI " älä ota niitä, ne ei ole sun vaan "Pekan" " ja riuhtaisi lelun poikani kädestä. Tuo mummo ei koskaan moikkaa, vaikka kuulun asukastoimikuntaan johon kuuluu tämän mummon mies ja tiedän että meidän naamat ei erityisesti häntä mieltytä, mutta tarviiko siitä lapsenkin kärsiä? Jotain rajaa mun mielestä... ! Ärgh!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutuitko itse lapsesi toimintaan? En puolustele lapselle huutamista, mutta joskus palaa käämi kun toinen vanhempi ei huomaa/ole lainkaan huomaavinaan oman piltin tekosia, ja jotenkin koen, että koko hiekkalaatikollinen lapsia jää mun vahdittavaksi.

Vierailija
2/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:00"]

Puutuitko itse lapsesi toimintaan? En puolustele lapselle huutamista, mutta joskus palaa käämi kun toinen vanhempi ei huomaa/ole lainkaan huomaavinaan oman piltin tekosia, ja jotenkin koen, että koko hiekkalaatikollinen lapsia jää mun vahdittavaksi.

Mihin toimintaan olisi pitänyt puuttua? Siihen että poika halusi leikkiä pojan leluilla? Minä ainakin annan hiekkalaatikolla kaikkien leikkiä aina meidän leluilla. Ja tuo tilanne tapahtui aivan nenänä edessä ja sekunnissa, etten ehtinyt reakoida ennen isovanhempaa. Lapset osaavat kyllä ilmoittaa jos omien lelujen laanaaminen ei käy ja ottavat lelunsa takaisin halutessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä annan mun lasten (annoin, ne on jo isompia) ottaa vaan sellaisten tuttujen lasten leluja, joiden vanhempien kanssa on lelunjakosääntöjen suhteen yhteisymmärrys. Vieraiden lelujen ottamiseen puutuin. Ja tuollaisen ilopillerin kanssa (siis tarkoitan naapurin mummoa) en varmaan viittis mennä edes samalle hiekkikselle.

Vierailija
4/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsi ei nyt vielä ole hiekkalaatikko ikäinen mutta kyllä itsekin antaisin muiden myös leikkiä leluilla tai ainakin jos joku tulisi ihan nätisti niitä katselemaan niin miksi kieltäisin? Lasten täytyy kuitenkin oppia jakamaan. Eri asia jos veisi lelun toisen kädestä tai rikkoisi tms.

Vierailija
5/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin minäkin (2 ja 4) annoin. Mutta ymmärrän että kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
6/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:07"]

No mä annan mun lasten (annoin, ne on jo isompia) ottaa vaan sellaisten tuttujen lasten leluja, joiden vanhempien kanssa on lelunjakosääntöjen suhteen yhteisymmärrys. Vieraiden lelujen ottamiseen puutuin. Ja tuollaisen ilopillerin kanssa (siis tarkoitan naapurin mummoa) en varmaan viittis mennä edes samalle hiekkikselle.

[/quote] Joo enhän mä vanhempana halunnutkaan mennä samalle hiekkikselle, mutta poju kun niin halusi en viittinyt kieltää, kaksivuotiaalta kun jotenkin päivän aikana tulee kiellettyä muutenkin kaiken näköstä...

Vierailija
7/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mummolla nyt oli hiton huono päivä, kun niitä lapsia joutuu vahtimaan, ehkä on jokunen purkautuminen ollut jo aamulla? Toivottavasti ei toistu.

ps. älä anna lapsesi enää luvatta ottaa toisten leluja

Vierailija
8/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka peukutti alaspäin, kerro toki mielipiteesi? Miksi lelut ovat niin pyhiä ettei niitä voi jakaa muiden kanssa? Suositko muiden lapsille huutamista?

Vierailija
9/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä en ole peukuttanut alaspäin, mutta en ole ikinä törmännyt käytäntöön, että toisten leluja voisi vapaasti ottaa, eli luvan kanssa, ja jos tuttujen kanssa on sovittu, että asia ok, niin sitten vasta se on ok.

Vierailija
10/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko Pitäjänmäessä? Täällä on juuri tuollainen epäsosiaalinen psykomummo, joka hoitaa (?) lastenlapsiaan. Hirveä ihminen. 

Vierailija
11/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä on tapana täällä päin kysyä, saako lainata. Jos lapsi ei vielä puhu, aikuinen on se joka sanoittaa tämän keskustelun. Mummo oli tyly ja epäystävällinen, mutta ehkä häntä kiukutti se että oletit että heidän lelunsa olivat yhteiskäytössä kysymättä mitään.

Olimme juuri hiekkarannalla ja olin ostanut uuden hiekkalelusetin pojalleni, jotta hän malttaisi leikkiä hiekassa eikä vaan juosta ympäriinsä ja hän olikin mukavan kiinnostunut uudestan setistään. Siihen tuli siten noin 1,5 v lapsi, joka vei kyseisen setin päälelun, eikä suostunut antamaan sitä takaisin vaikka lapseni pyysi. Vanhemmat toljottivat vieressä eivätkä sanoneet mitään. Katselin tilannetta aikani ja sanoin sitten vieraalle lapselle / vanhemmilleen että olisko sulla omia leluja, kun meidän xx haluaisi nyt leikkiä uudella lelullaan. Lapsi luovutti lelun hetkeksi mutta tuli uudestaan nappaaman sen hetken päästä ja vanhempien toljotus vaan jatkui. Homma meni käytännössä siihen, että omani ei saanut rauhassa leikkiä omalla lelullaan ja rantareissu meni pilalle / kiukuksi / juoksenteluksi ja itseäni ärsytti ihan suunnatomasti. Lähellä oli, etten sortunu sanomaan pahasti lelunviejälle / vanhemmilleen.

Minusta ei ole mikään oletus, että lapsen pitäisi jakaa / luovuttaa julkiselle paikalle tuomansa lelut automaattisesti kaikkien kanssa. Jaatko itse piknik-evääsi tai olet ihan ok, että joku vie aurinkovarjosi kun käytät sitä, tai krjasi kun luet sitä? Eri asia jos yhteisleikki sujuu tai on paljon leluja, jotka eivät kaikki ole yhtä aikaa käytössä. Silti tapana on kysyä. Rohmuamista ei kannata lapsille opettaa.

Vierailija
12/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei saiskaan ottaa leluja niin ei tommonen huutaminen kyllä tee mitään muuta kuin vaan pelottaa lasta. Pelottais varmaan aikuistakin jos joku tuntematon käy huutamaan.

Mun mielestä toisten lapsille saa sanoa jos ne tekee jotakin väärää tai vaarallista, mutta ei kellekkään sais huutaa.

Vierailija
13/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin varmaan pitänyt mummolle ystävällisen puhuttelun lapseni kuullen, että muksulle ei jää mitään pelkoja vieraan aikuisen aggressiosta. Omasta lapsuudesta on jäänyt vituttamaan sikamaisesti käyttäytyneet taloyhtiön aikuiset, joita opin pelkäämään.

Olisin varmaan kysynyt mummolta, että miksi se huutaa - hoitanut jotenkin smuutisti ja rauhallisesti tuon ihmisen omaan arvoonsa. Huutaminen on sallittua onnettomuuden uhatessa tai hirveässä metelissä. Normaaleista hiekkalaatikkoleikeistä täytyy voida selvitä jutteluäänellä.

Vierailija
14/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:32"]

Yleensä on tapana täällä päin kysyä, saako lainata. Jos lapsi ei vielä puhu, aikuinen on se joka sanoittaa tämän keskustelun. Mummo oli tyly ja epäystävällinen, mutta ehkä häntä kiukutti se että oletit että heidän lelunsa olivat yhteiskäytössä kysymättä mitään.

Olimme juuri hiekkarannalla ja olin ostanut uuden hiekkalelusetin pojalleni, jotta hän malttaisi leikkiä hiekassa eikä vaan juosta ympäriinsä ja hän olikin mukavan kiinnostunut uudestan setistään. Siihen tuli siten noin 1,5 v lapsi, joka vei kyseisen setin päälelun, eikä suostunut antamaan sitä takaisin vaikka lapseni pyysi. Vanhemmat toljottivat vieressä eivätkä sanoneet mitään. Katselin tilannetta aikani ja sanoin sitten vieraalle lapselle / vanhemmilleen että olisko sulla omia leluja, kun meidän xx haluaisi nyt leikkiä uudella lelullaan. Lapsi luovutti lelun hetkeksi mutta tuli uudestaan nappaaman sen hetken päästä ja vanhempien toljotus vaan jatkui. Homma meni käytännössä siihen, että omani ei saanut rauhassa leikkiä omalla lelullaan ja rantareissu meni pilalle / kiukuksi / juoksenteluksi ja itseäni ärsytti ihan suunnatomasti. Lähellä oli, etten sortunu sanomaan pahasti lelunviejälle / vanhemmilleen.

Minusta ei ole mikään oletus, että lapsen pitäisi jakaa / luovuttaa julkiselle paikalle tuomansa lelut automaattisesti kaikkien kanssa. Jaatko itse piknik-evääsi tai olet ihan ok, että joku vie aurinkovarjosi kun käytät sitä, tai krjasi kun luet sitä? Eri asia jos yhteisleikki sujuu tai on paljon leluja, jotka eivät kaikki ole yhtä aikaa käytössä. Silti tapana on kysyä. Rohmuamista ei kannata lapsille opettaa.

[/quote]

Tässä oli kyse lelusta eikä helvetti mistään tärkeämmästä. Rauhoitu. 

Vierailija
15/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lelusta oli kyse aiemmassakin tekstissä..

Kiroilu on noloa...

ohis

Vierailija
16/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sanon lapselle kuuluvalla äänellä, ettei saa ottaa toisten leluja. Tällöin usein se vanhempi, jonka lapsen leluista on kyse (tai lapsi itse) antaa luvan käyttää myös näitä leluja. Ja jos ei anna, mun lapsi ei koske leluihin. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että toisten leluilla saa leikkiä.

Ap:n kertomuksessa mummelin huutaminen toki on ihan typerä reaktio lelujen lainaamiseen, minusta mummo olisi voinut ihan normaalilla äänellä sanoa, ettei nicopetterin leluja saa ottaa ilman lupaa, mutta noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos lapsen oma äiti ei tajua kasvattaa lapselleen tapoja ja asettaa rajoja niin kyllä vieraat saavat. Maailma on mikä on eikä joku kermaperseäiti voi sitä muuksi muuttaa ja lapsenkin on tervettä se tajuta jo pienenä.

Vierailija
17/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:42"]

Yleensä sanon lapselle kuuluvalla äänellä, ettei saa ottaa toisten leluja. Tällöin usein se vanhempi, jonka lapsen leluista on kyse (tai lapsi itse) antaa luvan käyttää myös näitä leluja. Ja jos ei anna, mun lapsi ei koske leluihin. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että toisten leluilla saa leikkiä.

Ap:n kertomuksessa mummelin huutaminen toki on ihan typerä reaktio lelujen lainaamiseen, minusta mummo olisi voinut ihan normaalilla äänellä sanoa, ettei nicopetterin leluja saa ottaa ilman lupaa, mutta noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että jos lapsen oma äiti ei tajua kasvattaa lapselleen tapoja ja asettaa rajoja niin kyllä vieraat saavat. Maailma on mikä on eikä joku kermaperseäiti voi sitä muuksi muuttaa ja lapsenkin on tervettä se tajuta jo pienenä.

[/quote]Nonni nyt sitten ollaan jo kermaperseäiti, hienoa! Minä ainakin suojelen lastani niin pitkälle kuin pystyn mummoilta ja muilta :D

Vierailija
18/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:42"]

[/quote]Nonni nyt sitten ollaan jo kermaperseäiti, hienoa! Minä ainakin suojelen lastani niin pitkälle kuin pystyn mummoilta ja muilta :D

[/quote]

Miten tällä reissulla onnistuit lapsesi pelastamaan tältä huutavalta mummolta?

Vierailija
19/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:16"]

Kuka peukutti alaspäin, kerro toki mielipiteesi? Miksi lelut ovat niin pyhiä ettei niitä voi jakaa muiden kanssa? Suositko muiden lapsille huutamista?

[/quote]

Peukutin alaspäin mummon takia. En ymmärrä kenelle tekee niin pahaa lainata hetkeksi toiselle jotain lelua hiekkalaatikolla. Ja joo selvästi näitä ihmisiä on ketkä eivät sitä siedä mutta ei siinä tarvitsisi alkaa huutamaan.

Vierailija
20/30 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 11:32"]

[/quote]

Tietenkin on kohteliasta kysyä mutta sain käsityksen että lapsi oli ottanut lelun ja mummo oli heti huutamassa ja ottamassa lelua takaisin eikä äiti ehtinyt itse edes reagoimaan koko asiaan.