Teettekö makaronilaatikon ed. iltana, kuitenkin pitkä valmistumisaika
Ei oikein ole työssäkäyvän arkiruoraa. Kestää tehdä yli tunnin ja seuraavana päivänä ei ole kovin hyvää.
Kommentit (21)
Ei mulla YLI tuntia mene, mutta totta on ettei ihan pikaruokaa. Joskus paistan jauhelihan valmiiksi ja keitän makaroonit, mutta sekoitan vuokaan vasta ennen paistamista. Nopeuttaa kummasti.
Kestääkö makaronilaatikon teko tosiaan tunnin? Samalla kun keittää makaronia sen pari minuuttia vähemmän kuin kypsymiseen vaadittaisiin, voi paistaa ja maustaa jauhelihan. Munamaito, juustoraaste päälle tulee samalla. Kasataan, ja vartiksi uuniin 200 celciusastetta? Itse en saa tähän kyllä kulumaan tuntia, ja kyllä, meillä voi olla makaronilaatiikkoa myös arkiruokana päivällisellä koulu/päiväkotipäivän päälle.
Mä pidän uunissa noin tunnin, oikeastiko nelonen valmistuu noin nopeasti? :O
Nelonen, miten se on sulla vain vartin uunissa? Mun makaronilaatikko-ohjeessa kyllä lukee, että uunissa tunti 200 asteessa. Ei vartissa edes munamaito olisi ehtinyt jähmettyä.
mitä se haittaa vaikka tunti meneekin? sillä aikaa voi vaikka naida tai kattoa telkkaa :)
Tuon munamaidon takia ottaa melkein väkisin sen tunnin, nopeimmillaan on hyytynyt mulla uunissa 40min. Mutta kannattaa tosiaan valmistella edellisenä päivänä se kaappiin keittämällä makaronit valmiiksi ja paistamalla ja maustamalla jauheliha. Seuraavana päivänä ei tarvitse töistä tullessa kuin heittää koko setti vuokaan ja uuniin.
Teen monta kerralla ja pakastan ne. Aamulla jääkaappiin ja illalla pöytään.
Mielestäni tunti ei ole mikään pitkä aika arkiruoanlaittoon, varsinkaan jos sitä tuntia ei tarvitse lieden edessä seisoa. Makaronilaatikkohan lähinnä nököttään uunissa, sen ajan voi käyttää kuten huvittaa.
Meillä tehdään työpäivän päätteeksi. Ja seuraavana päivänä lämmitetään jämät pannulla, ei mikrossa. Ja jos vielä jää niin annos pakkaseen, on sitten mistä ottaa kun tavitaan "pakastimen yllätys" -nimisiä ruokia :)
45min uunissa, makaronit vain kiehautetaan eikä keitetä lötsköksi. Itse jos teen niin syödään vähän myöhemmin, 18 aikaan. Mutta lodjun ollessa uunissa, ehtii tehdä muuta. Arkiruuat tekee mies useinmiten, hän kun on kotona jo 15.30.
Täytyy sanoa ettet ole kummoinenkaan kokki. Ei munamaito hyydy vartissa.
Toki määrä vaikuttaa siihen kuinka nopeasti makaronilaatikko valmistuu, tuskin sitä kukaan annoksittain tekee jolloin hyytyminen olisi nopeampaa. Ehkä kiireisille kokeilemisen arvoinen juttu.
Kun teen kotona makaronilaatikkoa se on uunissa tunnin tai enemmän paistovuoan koosta riippuen.
terveisin keittiömestari
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:07"]
Kestääkö makaronilaatikon teko tosiaan tunnin? Samalla kun keittää makaronia sen pari minuuttia vähemmän kuin kypsymiseen vaadittaisiin, voi paistaa ja maustaa jauhelihan. Munamaito, juustoraaste päälle tulee samalla. Kasataan, ja vartiksi uuniin 200 celciusastetta? Itse en saa tähän kyllä kulumaan tuntia, ja kyllä, meillä voi olla makaronilaatiikkoa myös arkiruokana päivällisellä koulu/päiväkotipäivän päälle.
[/quote]
Miksi se pitää vartissa valmistua? Me tehdään joka ilta ruoka alusta alkaen, välillä menee vartti ja välillä kaksi tuntia. Onhan siinä koko ilta aikaa kun viideltä on kotona töiden jälkeen. Vai pitääkö teillä olla siinä sekunnissa ruoka pöydässä kun tullaan kotiin töistä? Miksei voi ottaa pikku välipalan ja tehdä kunnolla rauhassa ruokaa ja syödä vähän myöhemmin? Älytöntä tuollainen kiire päivän pääaterian kanssa.
Minä laitan jauhelihan raakana laatikkoon. Mielestäni tulee mehevämpää siten. Ja säästäähän siinä aikaa vaikkaksi vahingossa.
Mutta sitä jaksan ihmetellä, että ihmiset tekevät erikseen joka päivä uuden ruoan. Jos meillä tehdään makaronilaatikkoa, sitä tehdään niin monta vuokaa kuin uuni vetää, osa pakastetaan, loppuja syödään useita päiviä peräkkäin. Tai jos tehdään keitto, tehdään 10 litraa ja kuumitetaan se keitto kattilassa uudestaan seuraavina päivinä.
Meillä syödään aina hyvää ja itsetehtyä, mutta sen mahdollsitaa vain tietynlainen ajankäytöllinen ekonomia.
Unohda munamaito ja tee makrulooda porkkanaraasteella ja pinaatilla ryyditettynä lihaliemeen. Uunissa vain 20 minsaa ja valmista on. Seuraavana päivänä vielä parempaa.
Minä ihmettelin jo aloitusta, että onpa erilaiset mielipiteet, kun mulla makaronilaatikko on yksi helpoimpia ruokia ja ihan yhtä nopea kuin mikä tahansa muukin ruoka. Mutta sitten aloin huomata, että ihmiset puhuu munamaidon hyytymisestä. No siinäpä mun niksini onkin, kun meillä on maidoton ruokavalio, niin munamaito tehdään vedestä, ja vesihän on tietenkin valmiiksi kiehuvaa keitinvettä. Tuolla reseptillä puoli tuntia uunissa riittää erinomaisen hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:07"]
[/quote]
No yöks! On varmaan makoisaa laatikkoa raa'assa kananmunassa ja haaleassa maidossa lillumassa.
Noissa monen päivän satseissa tulee makuongelmia lähes kaikissa ruokalajeissa. Harva ruoka sietää lämmitystä kuin kerran seuraavana päivänä, kolmantena säilytyksen yleensä jo maistaa väkisinkin. Se sitten vie ruokahalun kun samaa ruokaa syöty jo kaksi kertaa ja kolmannella makun vain huononee. Onnistuu vain harvojen ruokien kanssa tämä.
Yksi tuttu esimerkiksi tekee kokonaisen lohifileen uunivuoassa kerralla ja sitä syödään niin montaa päivää kun kalaa riittää. Tarjosi mulle kerran viidentenä päivänä tuota kalaa, näytti jo siinä vaiheessa kuivalta, kieltäydyin kohteliaasti. Joillekin tämä systeemi sopii, meillä ei tulisi koskaan onnistumaan, sen verran nautitaan tuoreen hyvin tehdyn ruuan mausta molemmat. Pakastimeen teko ja esivalmistelut yms ajallinen helpottaminen toki toimii.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:35"]
Miksi se pitää vartissa valmistua? Me tehdään joka ilta ruoka alusta alkaen, välillä menee vartti ja välillä kaksi tuntia. Onhan siinä koko ilta aikaa kun viideltä on kotona töiden jälkeen. Vai pitääkö teillä olla siinä sekunnissa ruoka pöydässä kun tullaan kotiin töistä? Miksei voi ottaa pikku välipalan ja tehdä kunnolla rauhassa ruokaa ja syödä vähän myöhemmin? Älytöntä tuollainen kiire päivän pääaterian kanssa.
[/quote]
Voi, kuule kun tämä on vauvapalsta! Jos tulet viideltä kotiin päiväkoti-ikäisten kanssa, jotka on ennen kolmea syöneet välipalan ja olleet sen jälkeen pari tuntia ulkona ja joilla alkaa seitsemän jälkeen olla iltapalan aika, niin et tarjoa niille viideltä vähän jotain välipalaa ja ala valmistella seitsemältä valmiina olevaa ruokaa... :)
Mä en ole huomannut että makaroonilaatikko olisi pahaa seuraavana päivänä, kun sitä tehdään niin sitä syödään meillä kyllästymiseen asti seuraavinakin päivinä, ja pakastetaan puolet.
Meillä lapset on hoitipäivän jälkeen tosi nälnäisiä, max puolituntia saa ruuan valmidtuminen kestää. Joten eipä juuri laatikkoruokia arkisin tehdä.
Voissa paistinpannulla lämmitettynä makaronilaatikko parasta!! :) minusta jopa parempaa kuin syoraan uunista syötynä!
Teen sitä vain viikonloppuisin eli silloin, kun on aikaa odotella kotona sen valmistumista.