Ihmettelin tänään taas kirpparilla, kuinka pilalle pestyjä vaatteita
oli taas myynnissä, ja erityisesti huomiota herätti eräässäkin pöydässä Me&I-vaatteet, jotka järkiään oli niin huonokuntoisia ettei olisi tullut mieleenkään ostaa! Ja esim. t-paidalla (lasten) oli kuitenkin hintaakin vielä 8e, vaikka oli ihan haalistunut, ja kangas ohuen ja venähtäneen oloinen.
Kertokaa, miten vaatteet saa pestyä tuohon kuntoon? Omilla lapsillanikin on Me&I-vaatteita, ja vaikka osa niistä on pesty todella paljon, voin sanoa että ovat lähes uudenveroisi. Esim. monta vuotta jo käytössä ollut punainen enkeli-tunika, on uudenveroinen vaikka on pesty monen monta kertaa. Pesen nurinpäin 40 asteen hienopesulla, nestemäisellä Omo Colorilla useimmiten.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 20:40"]
No hyi, itse pilaat vaatteesi käyttämällä Omoa! Kaikista karseimman hajuinen pesuaine, jossa on niin oksettava ja jopa muihin pyykkeihin tarttuva löyhkä etten voi enää käyttää edes taloyhtiön kuivaushuonetta koska joku toinen asukas käyttää sitä pyykkeihinsä niin reilulla kädellä. Päänsärky taattu.
[/quote]
Täh. Eihän nestemäinen omo color haise yhtään millekään. Itse olen herkkä hajuille enkä käytä huuhteluaineita lähes koskaan, sitä vauvoille tarkoitettua jos on pakko, mutta omo coloria ja mustaa ja valkoista ja villanpesuainetta kyllä voin käyttää. Se farkkujenpesuaine (keltainen) haisee mutta pakko käyttää että farkut ei mene huonoksi.
ps. Monia nestemäisiä laitetaan vain pieni määrä: 1/2 - 2/3 korkillista. Luulen että monella on annostelussa ongelma.
Se on se kuivausrumpu. Ihan muutaman kerran kun kuivaat vaatteet kuivausrummussa, ne on jo karmean näköisiä. Ei siellä kannattaisi kuivata kun vaan pyyhkeet, lakanat jne.
Mä kans usein ihmettelen kirppisvaatteiden kuntoa! Meillä menee vaatteet räteiksi jo paljon ennen kuin päätyvät sellaiseen kuntoon, saatika että raahaisin niitä johonkin kirppikselle ja vielä pistäisin törkeät hinnat!
Yksi syy on varmaan kone. Meillä on tehokas uusi pesukone, 40 asteen päivittäispesussa kyllä kuluvat vauvanvaatteet. Käytän pesuaineitakin ihan kohtuullisesti, nyt en enää rummuta, sillä vaatteet todellakin kuluvat nopeasti! Ja pesen värit aina ominaan ja kuivaan huolella.
Pesuhaituvaa ym. kulumaa tulee silti. Monet vauvanvaatteet esim. Seppälä on tosi heikkolaatuisia, värit kuluvat samantien.
Ja taas kaikkitietävät palstamammat kertovat kuinka pesevät vauvojen ja lasten vaatteet hajustetuilla pesuaineilla. Sitten ihmetellään kun vauvat allergisoituvat. Huoh.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 20:13"]
Oon miettinyt ihan samaa ja luulen, että se johtuu kuivausrummusta. Jotkut vanhat kuivausrummut on tosi väkivaltaisia.
[/quote]Höpö höpö.
[/quote]
Höpö höpö vaan itsellesi. Ikinä en vaatteitani rumpuun tunge. Tai no, tunkisin jos käyttäisin jotain halparättejä joilla ei niin väliä. Tarpeeksi monta vaatetta kulunut pilalle rummussa. Vai mistä luulet että se nukkasihti täyttyy?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 20:40"]
No hyi, itse pilaat vaatteesi käyttämällä Omoa! Kaikista karseimman hajuinen pesuaine, jossa on niin oksettava ja jopa muihin pyykkeihin tarttuva löyhkä etten voi enää käyttää edes taloyhtiön kuivaushuonetta koska joku toinen asukas käyttää sitä pyykkeihinsä niin reilulla kädellä. Päänsärky taattu.
[/quote]
Omo coloria saa kyllä ihan hajusteettomana :)
tuo annostelu voi olla myös yksi juttu. Mulla on ainakin kaiken merkkiset nestemäiset olleet todella riittoisia, ihan pikku loraus riittää, korkillisesta jää jo selvä pesuaineen tuoksu vaatteeseen. Parikin naisystävää (sinkkuja) on joskus kaupoilla valittaneet, kuinka sitä pesuainetta saa olla koko ajan ostamassa, pitäisi löytää siis joku edullinen ja riittoisa merkki.
Aika ihmeissäni tätä kuuntelin, meillä ei kahden aikuisen taloudessa pystytä edes muistamaan koska ollaan edellinen pullo ostettu, kun tarvitaan uutta. Kuitenkin tuo mies hikoilee ja urheilee ihan kunnolla, eli pyykinpesussa ei mitenkään pihistellä, melkein joka päivä tulee koneellinen pyöräytettyä. Jotkut kai sitten lotraa sen pesuaineen kanssa että tulis varmasti puhdasta tai pesee vaatteitaan ihan liikaa...
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:33"]
Se on se kuivausrumpu. Ihan muutaman kerran kun kuivaat vaatteet kuivausrummussa, ne on jo karmean näköisiä. Ei siellä kannattaisi kuivata kun vaan pyyhkeet, lakanat jne.
[/quote]
Ei vain meillä...
Tuollaiset oikein kuluneet vaatteet on varmasti ollut todella monen lapsen käytössä.
Ap tässä. Meillä ei edes ole kuivausrumpua, vaikka olen sitä kyllä jo monta vuotta harkinnut, ja nyt kun vauva syntyy, niin olen harkinnut entistäkin enemmän. Mutta arveluttaa juurikin tuo, että se kuluttaa vaatteita. Tosin lakanapyykin ja pyyhkeitten kuivatukseen se olisi hyvä helpotus! Toisekseen vähentänee tekstiilipölyn määrääkin? Mutta eipä sinne taitaisi uskaltaa vaatteita laittaa, jos tosiaan rummutuksella siihen kuntoon menevät mitä kirppareilla näkee. Eihän sellaisia vaatteita halua pukea lapsille eikä itsellekään! Mutta kannattaako pelkkien lakanoitten ja pyyhkeitten kuivaamisen takia hankkia kuivausrumpua..?
ap
Vaatteiden kuluminen kuivausrummussa on puhdasta urbaanilegendaa.
Meandilla on vaatteissa valtavia laatueroja. Meillä on esimerkiksi volkkaripaita kestänyt jo kolme vuotta pesun kerran viikossa, haalistumatta, mutta pilvikuosiset bodyt menivät uskomattoman karmeaan kuntoon jo parin pesun jälkeen. Myyjä vielä erikseen, niitä myydessään sanoi, että tämä erä ei sitten kuulu siihen surkeaan, kulahtavaan erään mistä on tullut reklamaatiota, mutta näemmä ne kaikki pilvikuosiset kuuluvat siihen kuitenkin.
Omo haisee järkyttävälle. Kerrostalossa asuessani en koskaan käyttänyt kuivaushuonetta, koska se hirveä Omo-löyhkä olisi tarttunut sieltä omiinkin vaatteisiin. Jopa ulkona kuivumassa olleet naapurin vaatteet haisivat järkyttävästi tuolle kammottavalle pesupulverille. Minun mielestäni puhtaat pyykit saavat tuoksua korkeintaan raikkaalta tuulelta.