Oletko lukenut Harry Potter kirjasarjan?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Millä kielellä olette lukeneet? Oletteko Potterheadejä? Kertokaa vielä ikänne. Itse luin ekan kerran Harry Potteria kakkosluokalla ja siitä on jo 20 vuotta aikaa.. Mietin lukisinko sarjan nyt uudelleen läpi. Voisi olla erilainen kokemus. Leffoista tykkään vieläkin paljon ja katson ne aika ajoin.
Kommentit (58)
En ole lukenut, mutta olen kuunnellut sarjan äänikirjoika ( suomeksi) useita kertoja viimeisen 10 vuoden aikana. Vesa Vierikko sopii ääneksi mainiosti. Olen myös lukenut valtavat määrät ylistäviä kommentteja englanniksi lukijasta.
Jostain syystä kesti kauan ennen kuin heräsin niihin.
Olen 41.
En. Enkä lue. Ei ole koskaan kiinnostanut. Luen pääasiassa aikuisten kirjoja.
Voin kyllä lukea Pottereita lapsilleni, jos toivovat.
Tässä ketjussa oli 36 kommenttia kun palsta meni eilen kiinni. Asiallisiakin kommentteja liittyen ketjun aiheeseen Harry Potterista. Siis kirjasta, ei kirjailijasta. Näköjään täällä ei enää saa kirjallisuudestakaan puhua, ainoastaan vain haukkua kirjailijoita. Eikä sekään ole auttanut että olen tehnyt useamman rikosilmoituksen AV:sta.
en enkä tule lukemaan. paholaisen palvontaa. koko sarja.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vähän lukaista kuitenkin silloin ensin itse, jotta tietää mitä tulee tapahtumaan. Varsinkaan loppupään kirjat voivat olla hyvinkin ahdistavia isommallekin lapselle.
Minäkään en ole lukenut ja en edes aio lukea, sillä tuollainen kirjallisuus ei voisi vähempää kiinnostaa. Luin lapsena ja nuorena hyvin paljon, mutta en olisi silloinkaan kirjoja lukenut. Mieheni ja teininikään eivät ole olleet innostuneita kirjoja lukemaan ikinä.
Luin neljä ensimmäistä kirjaa, seuraavia en enää halunnut lukea kun tiesin että niissä kuolee hahmoja joista pidin. Siirryin lukemaan Potter-fanfictionia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Jossain vaiheessa tajusin, että ovat silkkaa roskaa.
Ai nyt kun on epämuodikasta kannattaa J K Rowlingia?
Ei vaan suurinpiirtein Liekehtivän pikarin ilmestymisen jälkeen. Kirjalliset ansiot kohtuullisen niukat ja merkityksettömät ja siihen nähden älytön hypetys. Tämähän on vaan nuorten kirjallisuutta eikä edes erityisen hyvää.
Ei kai sitä voi enää lukea kun sen kirjoittaja on esittänyt tietynlaisia lausuntoja. Kirjasarja pitäisi oikeastaan kieltää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan suurinpiirtein Liekehtivän pikarin ilmestymisen jälkeen. Kirjalliset ansiot kohtuullisen niukat ja merkityksettömät ja siihen nähden älytön hypetys. Tämähän on vaan nuorten kirjallisuutta eikä edes erityisen hyvää.
Makuasoitakin nämä ovat ja se on selvää, että kaikki eivät pidä. Mitä kirjasarjoja suosittelisit nuorelle lukijalle? Omani on innokas lukija ja aina kiinnostunut hyvistä vinkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Oon lukenut kaikki englanniksi, suomeksi en kertaakaan. Tykkäsin, viihdyttävä tarina ja "taikamaailma".
En muista enää milloin luin, nyt olen 41.
höh.. tuo oli eilen enkä tuota kirjoittanu mutta sama juttu.
Ja paras hahmo oli Luna.
Olen, ekat 2 vain suomeksi, vikan vaan englanniksi, muut molemmilla kielillä. Tykkään, muttei ole tullut luettua vuosiin, leffoja olen katsonut useammin. Vikan kirjan menin ostamaan kun kirjakauppa avasi poikkeuksellisesti jo klo 07, sen jälkeen mäkkiin aamaiselle ja lukemaan. Paikalla oli kymmenkunta muuta samoissa puuhissa, kukaan edes samassa seurueessa olevat eivät puhuneet, kaikki vaan lukivat 😁 Oranssi Deathly Hallows paperikassi on edelleen tallella.
Minusta kirjat ovat hyviä, joskaan eivät täydellisiä. Suurin saavutus on se miten monet innostuivat lukemisesta juuri noiden kirjojen takia.
N41
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasoitakin nämä ovat ja se on selvää, että kaikki eivät pidä. Mitä kirjasarjoja suosittelisit nuorelle lukijalle? Omani on innokas lukija ja aina kiinnostunut hyvistä vinkeistä.
Kotimaisista esim Timo Parvelalta löytyy nuoremmille esim. Ella-sarja ja vanhemmille Sammon vartijat. Delikouraselta Fatalninjat ja Nörtit. Ilkka Remeksen Aaro Korpi kirjat. Cowelin Näin koulutat lohikäärmeesi ym. Tämä sarja on paljon hauskempi kirjana kuin animaationa. Townsendin Adrian Molen päiväkirjat. Salla Simukan Lumikki-sarja. Le Guin Maameren tarinat. Näitähän löytyy. Riippuu minkälaisesta kukin tykkää. Omat lapset ei mitenkään erityisesti välitä fantasiasta.
Olen aina tykännyt fantasiakirjoista ja ekat kirjat luin joskus silloin vuosituhannen vaihteessa. Muistaakseni kolme ekaa luin ekaksi suomeksi, sitten pitikin jo lukea enkunkielinen heti kun ilmestyi ja tietty suomenkielinen kun se ilmestyi. Paitsi Puoliverisen prinssin loppu oli minulle niin paha etten halunnut lukea sitä suomeksi ennen kuin Kuoleman varjelukset ilmestyi ja tiesin miten kävi.
Olen lukenut kaikki kirjat suomeksi ja englanniksi useaan kertaan, leffoista sen sijaan en ole nähnyt kuin Viisasten kiven ja Azkabanin vangin. Ja ikää minulla on 60-v.
Aloin lukemaan kirjoja ensimmäisen elokuvan ilmestymisen jälkeen, eli 10-vuotiaana. Elokuvat eivät yllä mitenkään samalle kerrontatasolle kirjojen kanssa. Näyttäviä, mutta sisällöstä on jäänyt paljon tärkeää pois.
Luin sitä mukaan kun ilmestyivät englanniksi. Elokuvat ei varmaan oikein aukea jos ei ole lukenut kirjoja tai ainakin jää jotain uupumaan.
N43
Omat pojat lukivat kaikki Harry Potterit ja vanhempi osan jopa englanniksi. Kirjat on minusta siitä hyviä, että ne kasvavat samaa tahtia lukijoiden kanssa. Oli tuuria, että lapset olivat sopivan ikäisiä kirjojen ilmestyessä. Ilman niitä moni poika olisi lukenut ja lukisi edelleen paljon vähemmän.
Luin n. kolmikymppisenä koko sarjan, tykkäsin silloin. Muutamaa vuotta myöhemmin aloin lukea sarjaa uudelleen, mutta ei enää kiinnostanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Potterit ei ole mitään pikkulasten kirjoja.
Olen kävelevä Potter-ensyklopedia :D Kasvoin Potterien kanssa ja aina odotettiin kaverin kanssa uutta kirjaa. Saatiin näinä päivinä luvan kanssa lintsata koulusta, kun muuten oltiin tunnollisia. Sitten ne luettiin parissa kolmessa päivässä. Olin 11 itsekin, kun ensimmäinen kirja julkaistiin.
Olen lukenut kaikki suomeksi ja englanniksi, ja kolme ensimmäistä ranskaksi!