Oletko lukenut Harry Potter kirjasarjan?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. Millä kielellä olette lukeneet? Oletteko Potterheadejä? Kertokaa vielä ikänne. Itse luin ekan kerran Harry Potteria kakkosluokalla ja siitä on jo 20 vuotta aikaa.. Mietin lukisinko sarjan nyt uudelleen läpi. Voisi olla erilainen kokemus. Leffoista tykkään vieläkin paljon ja katson ne aika ajoin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut kaikki kirjat suomeksi ja englanniksi useaan kertaan, leffoista sen sijaan en ole nähnyt kuin Viisasten kiven ja Azkabanin vangin. Ja ikää minulla on 60-v.
Leffat onkin ihan persee stä kun vertaa kirjoihin. Youtubessa hyviä videoita aiheesta miten kirjat ja leffat poikkeavat toisistaan, mitä kohtauksia, hahmoja jätetty pois, mitä muutettu jne. Yksi pahimpia juttuja vikoissa leffoissa oli miten velhotkin alkoivat käyttää jästivaatteita, kaapuja ei lähes lainkaan. Koulupuvut muistuttivat normaaleja brittiläisiä.
M26 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut kaikki kirjat suomeksi ja englanniksi useaan kertaan, leffoista sen sijaan en ole nähnyt kuin Viisasten kiven ja Azkabanin vangin. Ja ikää minulla on 60-v.
Leffat onkin ihan persee stä kun vertaa kirjoihin. Youtubessa hyviä videoita aiheesta miten kirjat ja leffat poikkeavat toisistaan, mitä kohtauksia, hahmoja jätetty pois, mitä muutettu jne. Yksi pahimpia juttuja vikoissa leffoissa oli miten velhotkin alkoivat käyttää jästivaatteita, kaapuja ei lähes lainkaan. Koulupuvut muistuttivat normaaleja brittiläisiä.
Minun on ollut aina vaikea katsoa sellaista leffaa, joka on pohjautunut tykkäämääni kirjaan, varsinkin jos kirja on tehnyt ison vaikutuksen. Leffan henkilöhahmot ja paikat ovat ovat erinäköiset kuin itse on mielessään kuvitellut eikä leffasta pysty nauttimaan omana teoksenaan.
Vähän päälle nelikymppisenä luin niistä ehkä neljä ensimmäistä ystäväni suosituksesta. Hän vielä lainasi ne minulle. Siitä myöhempiä en enää jaksanut lukea. Tai jaksanut ja jaksanut. Minusta ne ensimmäiset olivat hauskan erilaista luettavaa ja kovin kekseliästä kaikkine velhotermeineen. Kun Harry Potter sitten kasvoi, en enää jaksanut sellaista teiniangstia. Elokuvia olen yrittänyt katsoa, mutta ei vaan uppoa. En kyllä yleensäkään pidä fantasiaelokuvista kökköine erikoistehosteineen.
Nyt menossa Viisasten kivi-leffa telkkarissa, yksi olennainen vääryys: Harryn syntymäpäivä on 31.7, mutta Hagrid vie hänet suoraan ostoksilta Tylypahkan junalle.
Siihen kuuluu yhdysviiva: Harry Potter -kirjasarja.
Juu kirjat luettu Suomeksi ja elokuvat katsottu useampaan kertaan.
Ikää nyt 32-vuotta. Aloin silloin lukea niitä kun ilmestyivät.
Olen lukenut! Muutaman kerran suomeksi ja ensimmäisen kirjan kerran englanniksi. Leffat olen katsonut muutamaan kertaan. Olen Potterhead. -12v Potterfani
Olen lukenut kaikki moneen kertaan suomeksi ja ainakin kerran englanniksi ja jonkun kirjan taisin lukea ihan huvin vuoksi ruotsiksi. Leffat katsottu myös moneen kertaan, juuri viikko sitten katsoin kaikki. Täytyykin varmaan taas lukea kirjatkin.
En ole. En jaksanut. Meillä on se kokonaisuudessaan hyllyssä englanniksi.
Kaikki leffat olen katsonut kahdesti. Ja käynyt myös siellä studioilla.
Luin ykkösosan lapsille iltasatuna aikoinaan, kun olivat alakoulussa. A song of ice and fire sarjan kaikki 5 tiiliskiveä olen lukenut nyt 3 kertaa läpi, ja vielä riittää lihaa luiden ympärillä. Suosittelen.
Olen lukenut kirjasarjan useita kertoja. Niihin ei vaan ikinä kyllästy :DD Jotain maagista niistä aina löytyy vaikka muistan jok'ikisen yksityiskohdan. Juuri äsken luin tiekuinkamonetta kertaa HP ja Azkapanin vangin ja ei tekis pahaa aloittaa kirja heti perään uudestaan. Katsoin pari Potter leffaa ja ne oli suoraan sanottuna pyhäinhäväistys Rowlingin Pottereita kohtaan. Pöyristyin kun monia juonenkäänteitä sekä jopa hahmoja oltiin jätetty kokonaan pois leffoista. Leffat ei jatkoon enkä viitsinyt edes katsoa muuta kuin Viisasten kiven ja Kuoleman varjeluksen. Omat lempparikirjat ovat Feeniksen kilta, Azkapanin vanki ja Kuoleman varjelukset. Lempihahmoja olivat Severus Kalkaros, Sirius Musta ja Albus Dumbledore. Jää joka kerta harmittaa heidän kuolemakohtaukset.
Suomeksi ja englanniksi tullut luettua. Silloin lapsena Harry Potter oli parasta ikinä. Nykyään tiedän ja ymmärrän, että on paljon parempaa lasten ja nuorten kirjallisuutta olemassa, mutta on hyvä, että Potterit saivat ja saavat niin monta lasta kiinnostumaan lukemisesta.
Olen lukenut, luin ne vasta aikuisena. Osan suomeksi ja osan englanniksi, useimmat useampaan kertaan.
Olen 40 v. Nyt nauttinut kun poikani niitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, luin ne vasta aikuisena. Osan suomeksi ja osan englanniksi, useimmat useampaan kertaan.
Olen 40 v. Nyt nauttinut kun poikani niitä lukee.
Lisäys: leffoja vähän vilkaissut kun tv:stä ovat tulleet, mutta en tykkää.
Luin kirjasarjat aikuisena, kun omat lapseni olivat siinä iässä, että kiinnostuivat. Olivathan ne ihan jännittäviä. Suhtauduin hieman kriittisesti siihen, että Harryn tädin poika oli sekä ilkeä, ruma että ylipainoinen. Siinä oli yhdistetty ominaisuuksia, joita vähän liian usein naitetaan keskenään.
Sitä myös jaksoin aina ihmetellä, miksi Harryn tuleva anoppi ei koskaan pyrkinyt olemaan Harrylle enemmän äitihahmo, kun kerran näki, että kukaan ei kantanut huolta lapsesta.
Olin lapsena innokas fani ja luin kaikki kirjat useita kertoja suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Yhtä kirjaa ainakin yritin lukea myös saksaksi. Samoin elokuvat tuli katsottua moneen kertaan, ja nyt aikuisena katsoin kaikki uudestaan, kun tulivat tässä hiljattain tv:stä. Olen nyt 27.
Luin ne muutama vuosi sitten kaikki putkeen. Olen 37v. Elokuvia en edes harkitse katsovani. Kirjoista tykkäsin. Viihdyttävää luettavaa, vaikka paksuus ensin vähän arvelutti. Epäilykset kenties seurausta siitä, että luin enne Pottereita Taru Sormustenherrasta -sarjan ja se oli puuduttavinta, mitä olen koskaan lukenut.
Olen lukenut. Fantasia ei kauheasti kiinnosta. Mutta kuka on lukenut jotain muuta Rowlingilta?
Esim Paikka vapaana tai Cormoran strike-sarjaa.