Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimataitosi?

Vierailija
29.07.2020 |

Iltauinnilta juuri tulin. Tuli mieleen, että pitävätkö tutkimustulokset kutinsa?
Mä uin juuri meressä 3 km. Ikäni 45 v.
Mikä on sun uimataitosi aste?
Väittävät, ettö n 30 % meistä kantasuomalaisista uimataidottomia. En usko. Onnistuuko siis sulta umpisukelluksista pintaan nouseminen ja tämän jälkeen 150 metriä rintauintia ja 50 metriä uintia selällään?
Itse en tunne ketään, joka ei osaisi uida. En edes ymmärrä, kuinka upota; heittäydyn selälleni rentona veteen, ja - kellun. Kellun. En uppoa, vaikka en eväänikään liikauta.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikusten uimakouluun on tunku.

Moni aikuinen ei uskalla uimakouluun.

Itse osaan uida, kun on lapsesta asti vietetty mökillä aikaa meren rannassa ja siinä on äkkisyvää, että pakkokin on ollut oppia, ettei satu vahinkoa. Tuulisella ilmalla kovassa aallokossa ja vastavirtaan on kyllä hidasta ja raskasta uida, vaikka myös hauskaa, kun ei ole pakko päästä pitkälle.

Ei tule mieleen ketään tuttua, joka olisi kertonut, ettei osaa uida, mutta ehkä ihmiset ei kehtaa puhua asiasta. Toivoisin kyllä, että uimataidottomille olisi matalan kynnyksen uimaopetusta, eihän se ole kenenkään oma vika, jos ei lapsena ole ollut mahdollisuutta oppia. Suomessa vettä riittää kuitenkin ja tänä kesänä on taas ollut näitä hukkumisia. Voisi olla jokin kampanja tästä asiasta.

Vierailija
62/65 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelluminen on muuten merellä aika paljon helpompaa, kuin vaikka joessa.

Siis meressä noin yleensäkin mutta Kuolleessameressä (joka ei siis ole merta) vielä paljonkin helppompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa oppia uimaan, kannattaa tulla heti sinuiksi veden kanssa.

Ensin kannattaa matalassa vedessä opetella olemaan sukelluksissa. Ja siinä taas on tärkeää hengityksen pidättäminen eli hengityksen säätely ja sitä taas voi harjoitella vaikka jo etukäteen pistämällä päänsä joksikin ajaksi veden alle pesuvatiin.

Kun noin hallitsee hengityksen, sitten siis uppelusharjoituksia matalassa ja turvallisessa vedessä.

Kun uppelukset hallinnassa voi sitten siirtyä vaikka selällään kellumiseen, vatsallaan pää veden alla liukumiseen ja (vaikka jo näitä vähän ennenkin kuivalla maalla ja sitten) vedessä varsinaisten uintiliikkeiden harjoitteluun.

KYLLÄ SE SIITÄ.

Vierailija
64/65 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuusikymppinen nainen, ja uimataitoni on erinomainen.

Olin jo pikkulasena kun kävelemään opin kuulemma oikea vesipeto. Jos ei herkeämättä pidetty silmällä painelin suoraa päätä veteen ja niin syvälle kuin pääsin.

2-vuotiaana meinasin hukkua mutta saatiin elvytettyä, olin jo tajuton. En oppinut pelkäämään vettä.

Uimaan opin 6-vuotiaana, siis kunnolla uimaan.

Vierailija
65/65 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuttiin kellumisesta.

Itsellä keuhkoissa pitää olla jonkin verran ilmaa jotta pysyy pinnalla.

Jos puhallan keuhkoista ilmat, alkaa vajoaminen. Olenkin joskus nuorena mennyt matalaan veteen hetkeksi pohjaan makaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme