Uimataitosi?
Iltauinnilta juuri tulin. Tuli mieleen, että pitävätkö tutkimustulokset kutinsa?
Mä uin juuri meressä 3 km. Ikäni 45 v.
Mikä on sun uimataitosi aste?
Väittävät, ettö n 30 % meistä kantasuomalaisista uimataidottomia. En usko. Onnistuuko siis sulta umpisukelluksista pintaan nouseminen ja tämän jälkeen 150 metriä rintauintia ja 50 metriä uintia selällään?
Itse en tunne ketään, joka ei osaisi uida. En edes ymmärrä, kuinka upota; heittäydyn selälleni rentona veteen, ja - kellun. Kellun. En uppoa, vaikka en eväänikään liikauta.
Kommentit (65)
Metreillä mitataan kunto, kuten juostessakin. Jos et pysty uimaan x metriä aikaan x.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siinä on tuo 50m selälleen rajoitus? Selälleen on helpompaa ja kevyempää uida kuin vatsalleen. Ilmeisesti koko matkan saa uida selälleen mutta ei toisin päin...
Olen miettinyt samaa. Luulin, että tuosta metrimäärästä saa uida selällään enintään 50 m, en että pitää. En tajua miksi pitää, selälläänhän tosiaan on helpompi uida.
Vierailija kirjoitti:
Uimataitoa arvioitaessa, kannattaa aina muistaa, että turkkilaisten erikoisjoukkoihin kuuluvien Polis Özel Harekât Dairesin jäsenten on koulutus läpäistäkseen kyettävä osoittamaan osaavansa uida 150 m. Keskeytyksettä. Osuvasti tuon yksikön lyhenne on muuten "PÖH".
Turistikohteiden altaissa on joskus hukkumisia. Työntekijän selitys voi olla että pelastuslaitos on vain vartin ajomatkan päässä. Ehkä uimataito on kääntäen verrannollinen yleistietoihin ja taitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, on onnistunut myös lapsilta ennen kouluikää. Minulla on epäselvää, että jos osaa uida 10 metriä niin miksei osaisi pidemmälle, koska sen kun jatkaa samaa? Vähän niin kuin osaisi kävellä 10 m mutta ei 50 m. _Jaksaminen_ on eri asia, ja uimaan opettelevalle lapselle vaatii vähän harjoittelua jaksaa tuo 150 m, mutta kyllä kai kuka vain terve aikuinen sen jaksaa, jos osaa sen verran raajojaan liikutella oikeaan suuntaan että se 10 m onnistuu?
Samaa olen miettinyt, miksi nuo metrit aina mainitaan? Käyn kyllä usein uimassa mutta ei mitään hajua montako metriä meneee. Tekeekö se minusta uimataidottoman?
Koskaan ei ole sellaista tapahtunut että yhtäkkiä uppoaisin joten en oikein ymmärrä noita metrejä. Uimaanhan pystyy vaikka kuinka kauas niin kauan kuin kunto riittää.
Metrit on mainittu koska se on virallinen uimataidon määritelmä. Huomattavaa on myös että 2km vaparia ei riitä virallisesti koska siellä on 50m selkää :)
Mitä taas muuhun tulee niin päädystä ponnistamalla pääsee sen 10 metriä. Ei se takaa että osaisi uida. Räpiköimällä voi vielä päästä 50 metriä jos oikein yrittää, mutta siihen se sitten jää.
Ja väitän että tämä aloitus oli provo.
T: 10/10, 17/17 ja 19/19 kirjoittanut.
Olen sanonut samat asiat aiemmin ja tämän palstan tekoälysolut osaavat kyllä tuoda jotain esille jos ne haluavat samoista vanhoista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu, on onnistunut myös lapsilta ennen kouluikää. Minulla on epäselvää, että jos osaa uida 10 metriä niin miksei osaisi pidemmälle, koska sen kun jatkaa samaa? Vähän niin kuin osaisi kävellä 10 m mutta ei 50 m. _Jaksaminen_ on eri asia, ja uimaan opettelevalle lapselle vaatii vähän harjoittelua jaksaa tuo 150 m, mutta kyllä kai kuka vain terve aikuinen sen jaksaa, jos osaa sen verran raajojaan liikutella oikeaan suuntaan että se 10 m onnistuu?
Samaa olen miettinyt, miksi nuo metrit aina mainitaan? Käyn kyllä usein uimassa mutta ei mitään hajua montako metriä meneee. Tekeekö se minusta uimataidottoman?
Koskaan ei ole sellaista tapahtunut että yhtäkkiä uppoaisin joten en oikein ymmärrä noita metrejä. Uimaanhan pystyy vaikka kuinka kauas niin kauan kuin kunto riittää.
Niin se juttu onkin että riiittääkö kunto 150 metriin. Jos ei riitä, ei lasketa uimataitoiseksi. Itse en yli 40 v:nä ole enää juuri yli 25 metriä pystynyt uimaan, alkaa krampit ja julmetut selkäkivut jos yritän.
Mitä järkeä tuossa on? Onko ihminen myös juoksutaidoton jos kunto ei riitä 2km juoksua pidemmälle?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen osaa kellua, jos kääntää kämmenet kohti taivasta ja on rennosti.
Vuosikymmenet uin altaassa, luonnonvesiin ei niin luottavaisesti. Vaihdevuosi-ikä on yllättävän rankka enkä tiedä selviäisinkö esim pelastustehtävästä.
Rankinta on ehkä supraspinatus-kiertäjäkalvovaivat, ettei saisi tehdä sisäkiertoa enää. Enemmän tehnytkin nyt vesijumppaa. Joissain kylpylöissä/halleissa on Hydrohex vesijumppavideo, jonka liikkeet on tosi tehokkaita. Muutenkin vaihtelu on hyväksi, ihmisellä on kuitenkin niin paljon lihaksia ja mahdollisuuksia liikkua.
Jokainen ei osaa kellua.
"En edes ymmärrä, kuinka upota"
Jos uimataidoton ihminen joutuu veden varaan, se menee paniikkiin. Silloin ei pysty miettimään että mitenköhän tässä parhaiten pysyisi pinnalla, eikä siitä kokemustakaan ole jos ei ole uimataitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja väitän että tämä aloitus oli provo.
T: 10/10, 17/17 ja 19/19 kirjoittanut.
Olen sanonut samat asiat aiemmin ja tämän palstan tekoälysolut osaavat kyllä tuoda jotain esille jos ne haluavat samoista vanhoista asioista.
....samoista vanhoista asioista narista draamakuningattareena.
Vierailija kirjoitti:
Metreillä mitataan kunto, kuten juostessakin. Jos et pysty uimaan x metriä aikaan x.
Mikä on sitten metriraja jotta voi sanoa olevansa "juoksutaitoinen"? Enkö osaa juosta jos en yli kilometriä jaksa, vain 800m?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se juttu onkin että riiittääkö kunto 150 metriin. Jos ei riitä, ei lasketa uimataitoiseksi. Itse en yli 40 v:nä ole enää juuri yli 25 metriä pystynyt uimaan, alkaa krampit ja julmetut selkäkivut jos yritän.
Mitä järkeä tuossa on? Onko ihminen myös juoksutaidoton jos kunto ei riitä 2km juoksua pidemmälle?
Ei sellaista ihmistä voi sanoa uimataitoiseksi joka ei kykene uimaan.
Voin minäkin sanoa osaavani soittaa saksofonia, mutta kannattaa peittää korvat kun soitan. Tai että voin juosta 10 km putkeen, mutta aina alkaa pistää rinnasta kun olen juossut 200 m.
Jani Sievinen ei osaa kellua. Sen hän itse sanoi urhelikuohjelmassa ja vieläkin sitä ihmettelee. Ja kuka ei ihmettelisi!
Kylläpä sä olet ihmeellinen, ap.
Hieno, että osaat ja kellut. Kummallista, että luulet kaikkienolevan kuin sinä.
Minkä värisessä talossa sinä asut? Jos päättelysi on pätevää.... niin Varmaan kaikki muutkin asuu samanvärisessä kuin sinä.
Mites niitä suomalaisia kuitenkin melko paljon hukkuu?
Tutki tilastoja, niin tiedät kuin moni ei osaa uida.
Hutiloasenne on vielä pahempi hukkumisriskiin. Se tuntuu kasvaneen.
Ikäviä Juttuja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen osaa kellua, jos kääntää kämmenet kohti taivasta ja on rennosti.
Vuosikymmenet uin altaassa, luonnonvesiin ei niin luottavaisesti. Vaihdevuosi-ikä on yllättävän rankka enkä tiedä selviäisinkö esim pelastustehtävästä.
Rankinta on ehkä supraspinatus-kiertäjäkalvovaivat, ettei saisi tehdä sisäkiertoa enää. Enemmän tehnytkin nyt vesijumppaa. Joissain kylpylöissä/halleissa on Hydrohex vesijumppavideo, jonka liikkeet on tosi tehokkaita. Muutenkin vaihtelu on hyväksi, ihmisellä on kuitenkin niin paljon lihaksia ja mahdollisuuksia liikkua.Jokainen ei osaa kellua.
Minä en ole oppinut kellumaan, en sitten millään vaikka tekniikkani on ollut uimisessa kuin Michael Phelpsillä. Nykyään uin kuin ylipainoinen kilpikonna. Uimisessa tärkein on jalkatyöskentelyjoka kehittyy parhaiten kävelemällä ja porskuttelemalla vedessä jalkoja ahkerasti ilman plumps ääniä. Hyvästä jalkatyöskentelystä tulee vedessä shh... ääni.
Käyn viikoittain hallissa uimassa ja luonnonvesissä uin satunnaisesti matkaa, kun tarkenee. Olen hyvä uimari.
Luonnonvesissä on tullut harrastettua jos vaikka mitä aktiviteettia. Myös kovalla kelillä. Vaikka kuinka on uimataito hallussa, en silti ole niin taitava, että uskaltaisin ikinä kyseenalaistaa toisen uppoamista tai jättää kellumistaidon varaan. Voin hyvin kuvitella ihmisen väsymisen taisteluun aaltoja vastaan, kylmettymiseen tai johonkin yllättävään.
Hienoa, että ap on taitava uimari, mutta kehotan pitämään mielessä sen, että yllätyksiä sattuu.
Osaan, mutta tekniikka on surkea. Kilometri uimahallin altaassa on tavallisen kuntouintini pituus. Jaksaisin varmaan enemmänkin, jos uisin välillä selkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sitten metriraja jotta voi sanoa olevansa "juoksutaitoinen"? Enkö osaa juosta jos en yli kilometriä jaksa, vain 800m?
Noooooooo
Sä et kuivalla maalla ole hengenvaarassa, vaikket osaisi juosta kuin sen metrin. Tai toki, jos keskellä tietä vilkkaassa liikenteessä et pois pääse.
Parisataa metriä on se suunnilleen, että jaksais rantaan veneen kaaduttua tai jos putoaa jostakin, niin vahvalla uimataidolla rantaan.
Jos vene kaatuu, niin pitäisi kyllä jäädä sen luo turvaan kellumaan.
Jos on uimataito 25m niin se on aika heikko.
Jos ui 200m niin ui luultavasti pidemmänkin matkan.
Haluan uimaan ja syömään mansikoita!
Kelluminen on muuten merellä aika paljon helpompaa, kuin vaikka joessa.