Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimataitosi?

Vierailija
29.07.2020 |

Iltauinnilta juuri tulin. Tuli mieleen, että pitävätkö tutkimustulokset kutinsa?
Mä uin juuri meressä 3 km. Ikäni 45 v.
Mikä on sun uimataitosi aste?
Väittävät, ettö n 30 % meistä kantasuomalaisista uimataidottomia. En usko. Onnistuuko siis sulta umpisukelluksista pintaan nouseminen ja tämän jälkeen 150 metriä rintauintia ja 50 metriä uintia selällään?
Itse en tunne ketään, joka ei osaisi uida. En edes ymmärrä, kuinka upota; heittäydyn selälleni rentona veteen, ja - kellun. Kellun. En uppoa, vaikka en eväänikään liikauta.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelluminen on muuten merellä aika paljon helpompaa, kuin vaikka joessa.

Suolavesi kelluttaa makeaa paremmin.

Vierailija
42/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä on tuo 50m selälleen rajoitus? Selälleen on helpompaa ja kevyempää uida kuin vatsalleen. Ilmeisesti koko matkan saa uida selälleen mutta ei toisin päin...

Olen miettinyt samaa. Luulin, että tuosta metrimäärästä saa uida selällään enintään 50 m, en että pitää. En tajua miksi pitää, selälläänhän tosiaan on helpompi uida.

Moniouolisesti... sitä haetaan. Pystyt väsyttäisi vaihtamaan sieltä mahalleen ja päinvastoin.

Saatat myös pudota jostain, etkö ole heti pinnalla rintauinyiasennossa nokka kohti rantaa.

Osaat upoksista tulla pintaan ja uida eri tyyleillä.

Siihen uimataitomääritelmään kuuluu se, että hyppäät.

Mutta allasolosuhteet on ihan eri kuin luonnonvesissä ja tuulissa oleminen.. Voi olla iso aallokko ja ukkonen ja ehkä joku kaveri tai lapsi, jota pitäisi raahata. Voimilla painavat vaatteet päällä. Voi olla kylmä vesi. Voi olla pimeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kelluja kelluu vedessä kuin vedessä.

Tämän on todistanut minulle yksi nelsson.

Vierailija
44/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokeillut uimahallissa kuinka pitkälle jaksan uida. Uinti tyylini muistuttaa sammakkoa. Silloin, kun uin matkaa niin jaksoin uida 2km yhteen putkeen. Olisikohan mennyt 1h30min - 2h

Tämän suorituksen tehtyä oli huippaava olo. Eli jos uitte matkaa niin muistakaa juoda aina välillä. Siinäkin tulee nestehukkaa. Sammakkotyylillä koko matkan uin.

Vierailija
45/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä peruskunto, pidän kyllä uimisesta ja jaksan uida vaikkapa 850 metriä hengästymättä.

Uimataitoni on kuitenkin kohtalainen. En nimittäin osaa enkä uskalla sukeltaa veden pinnan alle. Pelkään vettä, että en edes halua opetella sukeltamista.

Kerran tipahdin vahingossa veneestä mereen. Kävin pohjasa ja nousin pintaan. Kaverit nostivat minut hiuksista ylös merestä. Ehkä siitä jäänyt trauma.

Vierailija
46/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat eivät huku niin helposti, koska heidän rasva kelluttaa pinnalla. Tämä on virallisesti sanottu ainoaksi hyväksi asiaksi lihavuudessa.

Vierailija
47/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan intissä oli yksi kaveri komppaniassa, joka ei osannut uida ja perhetuttu ei osaa uida. Toki paljon tuttuja, joista en tiedä osaavatko uida.

Vierailija
48/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä on tuo 50m selälleen rajoitus? Selälleen on helpompaa ja kevyempää uida kuin vatsalleen. Ilmeisesti koko matkan saa uida selälleen mutta ei toisin päin...

Olen miettinyt samaa. Luulin, että tuosta metrimäärästä saa uida selällään enintään 50 m, en että pitää. En tajua miksi pitää, selälläänhän tosiaan on helpompi uida.

Moniouolisesti... sitä haetaan. Pystyt väsyttäisi vaihtamaan sieltä mahalleen ja päinvastoin.

Saatat myös pudota jostain, etkö ole heti pinnalla rintauinyiasennossa nokka kohti rantaa.

Osaat upoksista tulla pintaan ja uida eri tyyleillä.

Siihen uimataitomääritelmään kuuluu se, että hyppäät.

Mutta allasolosuhteet on ihan eri kuin luonnonvesissä ja tuulissa oleminen.. Voi olla iso aallokko ja ukkonen ja ehkä joku kaveri tai lapsi, jota pitäisi raahata. Voimilla painavat vaatteet päällä. Voi olla kylmä vesi. Voi olla pimeää.

Kiitos selvennyksestä!

Vierailija
49/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii, että vaikka koskessa?

Vierailija
50/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan uida hyvin, ja monipuolisesti liikkua vedessä.

En silti usko, että enemmistö osaa.

Vierailija
51/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikusten uimakouluun on tunku.

Moni aikuinen ei uskalla uimakouluun.

Vierailija
52/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen kanssa tavoiteltiin kuntouintialtaassa uutta mitattua ennätystä, 50 m. Tuntui että meni niin kevyesti että heitin meneekö sata. Sadan metrin lähestyessä rupattelin tuosta uimataidon määritelmästä ja lapsi ilmoitti että hän aikoo uida sen. 200 metrin kohdalla (vähintään 50 m selkää) meinasin nousta altaasta mutta lapsi ilmoitti että hän ui vielä 😂 Kysyin että paljonko meinasi uida, kuulemma 600 metriä. Kun se tuli täyteen niin kehotin jo pitämään taukoa, mutta lapsi kysyi montako altaanmittaa on kilometriin, ja jatkoi. Siinä vaiheessa nousin itse altaasta juomaan ja käskin uida reunaa pitkin. Ja täyden kilometrinhän se tyttö veti! Altaasta noustessa tuumasi että "jalat on vähän pehmeet" ja kipitti lastenaltaaseen jatkamaan.

Vierailija
53/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat eivät huku niin helposti, koska heidän rasva kelluttaa pinnalla. Tämä on virallisesti sanottu ainoaksi hyväksi asiaksi lihavuudessa.

Tämä on muuten totta. Voin hengata altaassa kuin lampunhenki ilmassa istuskellen pelkkien omien kellukkeiden turvin. Syvälle sukeltaminen sen sijaan on vaikeaa, ja jos pitkälle yrittää sukeltaa niin pyrstö pyrkii pintaan.

Vierailija
54/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalaisen kanssa tavoiteltiin kuntouintialtaassa uutta mitattua ennätystä, 50 m. Tuntui että meni niin kevyesti että heitin meneekö sata. Sadan metrin lähestyessä rupattelin tuosta uimataidon määritelmästä ja lapsi ilmoitti että hän aikoo uida sen. 200 metrin kohdalla (vähintään 50 m selkää) meinasin nousta altaasta mutta lapsi ilmoitti että hän ui vielä 😂 Kysyin että paljonko meinasi uida, kuulemma 600 metriä. Kun se tuli täyteen niin kehotin jo pitämään taukoa, mutta lapsi kysyi montako altaanmittaa on kilometriin, ja jatkoi. Siinä vaiheessa nousin itse altaasta juomaan ja käskin uida reunaa pitkin. Ja täyden kilometrinhän se tyttö veti! Altaasta noustessa tuumasi että "jalat on vähän pehmeet" ja kipitti lastenaltaaseen jatkamaan.

Hei kilsa on niin pitkö matka uida tuon ikäisen, et onkohan äidin laskupäässä vikaa:-)

Vierailija
55/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kilsa on niin pitkö matka uida tuon ikäisen, et onkohan äidin laskupäässä vikaa:-)

Kyllä äidin laskupää tähän riittää. Mutta onhan se ihan älyttömän pitkä matka varsinkin sillä tekniikalla! Aikaa meni vähän toista tuntia.

Vierailija
56/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii, että vaikka koskessa?

Ei kun niagrafalls putouksessa. No ei tietenkään!

Vierailija
57/65 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä äidin laskupää tähän riittää. Mutta onhan se ihan älyttömän pitkä matka varsinkin sillä tekniikalla! Aikaa meni vähän toista tuntia.

Tässäpä se ydin tulikin: ei matka tapa vaan vauhti.

Vierailija
58/65 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimiihan se myös pitkään vararavintona sekä lämmittää kylmässä.

Vierailija
59/65 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu. Ja onnistuu lapsiltanikin. N50

Vierailija
60/65 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka pitkälle jaksan uida. Yleensä tylsistyn jossain vaiheessa ja lopetan sen vuoksi, kovin väsynyt en ole lopussakaan ollut. Kilometrin nyt ainakin. Toki tyylini on hidas mummounti, ripeämmällä tavalla alkaisi varmaan nopeammin väsyttää. Ja olen surkea sukeltaja.

N38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän