Sinä lapseton, joka asut isossa talossa
kahdestaan puolisosi kanssa! Kerro mulle, mikä se juttu siinä on! Mitä sillä nk. ylimääräisellä tilalla tekee?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:10"]
Kyllä se kaikki tila on kuitenkin siivottava ja lämmitettävä ja huolehdittava kaikesta muustakin.
Ap
[/quote]
Ja miten se on ongelma? En tajua sun pointtia, pariskunnat/sinkut eivät voi asua isossa talossa kun täytyy siivota ja lämmittää?
Asun miehen kanssa kahdestaan 230 neliöisessä talossa maalla, rakennettiin tämä 4 vuotta sitten, eikä tunnu yhtään liian isolta talo. Varaa on lämmittää ja hyvin jaksetaan siivotakin. Enemmänhän tässä olis siivottavaa jos ois vielä lapsia sotkemassa.
[/quote]
Mun pointti on se, että musta niin paljon tilaa niin pienelle määrälle ihmisiä kuulostaa kummalliselta, siis liialliselta. Mitä sillä tekee?
Ap
Niin, en siis kirjoittanut, etteivät lapsettomat pariskunnat tai sinkut VOI asua isossa talossa, kuten joku tuossa oli jostain kumman syystä asian ymmärtänyt, kyselen vain syytä sille, miksi tilaa pitää olla paljon.
Ap
Mäkin hämmästyin, kun huomasin nämä hiukan närkästyneet vastaukset - en ottanut ap:n kysymystä ollenkaan pahalla (mutta toisaalta asun mieheni kanssa 40 neliön kaksiossa :)
Olosuhteiden pakosta täällä asutaan, jos olisi mahdollisuus, niin varmaan asuttaisiin isommassa, ehkä joku 80-100 neliötä olisi ihanteellisin. Olen asunut myös 150 neliön kämpässä, jossa oli olohuone/keittiön lisäksi kuusi huonetta - kyllä se omaan makuuni oli liian iso, kaikkia huoneita ei vain tullut käytettyä. Ymmärrän kyllä, jos huoneilla on erilaisia funktioita (työhuone tai harrastushuone) ja niitä tulee todella käytettyä, itse olen vain ehkä sellainen että mulle tulee helposti joku suosikkipaikka asunnossa, ja teen sitten kaikki juttuni siinä samassa paikassa, en vain tarvitse enkä osaa käyttää kaikkea saatavilla olevaa tilaa.
Meillä on miehen kanssa 200m2 lämmintä tilaa, johon kuuluu mm. ulkosauna, kuntosalihuone ja mun harrastushuone. Joka neliö on kyllä käytössä.
En ymmärrä näitä monta pientä huonetta. Pitäisi vetää seiniä pois, että on isoja huoneita. Se tuo tilaa, ei ne pienet huoneet.
Mulle riittää kaupunkiasunto Hgissä ja maaseudulla taas perintötalo, ei mikään iso vaan n 118 mutta 30 kertaa enemmän ympäristöä.
Joku voi kehua että on 5 huonetta ympätty 120 neliöön ja joku taas että on kahden huoneen omakotitalo ja neliöitä se 120.
Meillä on 72 neliöinen kaksio keskustassa. Tykkäämme asua hyvin, muttemme ole lainkaan omakotitaloihmisiä.
Eihän se tila mitenkään vähällä käytöllä automaattisesti ole, minä keksin paljonkin käyttöä tilalle, vaikka siihen ei ole vielä varaa. Elämää helpottaisi kummasti se työhuone, johon saisi kunnon työpöydän tietokoneelle ja laadukkaat tilavat kirjahyllyt isolle määrälle kirjoja. Henk. koht. kun en pidä suurista kirjahyllyistä olohuoneessa lainkaan. Toinen huone saisi olla vierashuoneena/ harrastehuoneena, eli siellä saisi olla ylimääräinen sänky, säilytystilaa sekä esim. pyötä ompelukoneelle tms.
Näin keksin helposti kahdelle ylimääräiselle huoneelle käyttöä jo tällaisessa kahden hengen taloudessakin, eikä lapsia ole toistaiseksi suunnitteilla. Monet tykkää myös pitää kuntoilulaitteita tai vaikkapa harrastukseen liittyviä instrumentteja kotona, en minä niitäkään asettaisi mielelläni olohuoneeseen, vaan juuri tuollaiseen kätevään lisähuoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:01"]
Miksi ihmeessä kukaan haluaisi asua pienessä asunnossa js raha ei aseta esteitä?
[/quote]
Minä. En tykkää siitä, että rojua kertyy ja että on paljon siivoamista.
Me ostettiin reilu 100m2, entinen pihasauna ja autotalli.
Yläkerta pyhitettiin nukkumiselle ja työpisteelle. Keittiö on 22m2, aivan sopiva koko. Yhdestä makkarista tehtiin varasto, kun tätä rempattavaa tässä on. Keittiön viereinen kamari toimittaa olkkarin virkaa ja sitten on ne normaalit vessa, sauna, kph, khh ja terassi. Ainoa mille ei oikein ole käyttöä on tuo varsinainen oh, töllö ja cd:t kerää siellä pölyä.
Me ostimme tämän, kun löytyi kiva talo kohtuu hintaan ok sijainnilta ja asumiskulut on pienet. Meitä ennen tässä asui 5-henkinen perhe.
Oma tupa, oma lupa. Mitä suurempi tupa, sitä isompi lupa.
Meillä on kahdelle reilut 150 neliötä. Keittiö, ruokailuhuone, olohuone, takkahuone, makuuhuone, sekä kummallekin omat työhuoneet. Kaikkia huoneita käytetään ainakin viikoittain. Takkahuonetta nyt kesällä vähemmän, kun oleskellaan aika paljon kuistilla tai pihalla.
Vietämme melko paljon aikaa kotona ja tykkäämme tilan tunteesta. Vieraitakin on kiva majoittaa, koska toinen työhuone toimii myös vierashuoneena. Ainoa haittapuoli on siivoaminen, viikossa siihen saa menemään 5-10 h.
On vaikea kuvitella, että muuttaisimme koskaan pienempään asuntoon. Tilaan tottuu nopeasti ja ahtaus alkaa helposti ahdistaa esim. lomamatkoilla hotellissa.
Reilu 130 neliötä asuintilaa + 30 neliötä tallia ja näpräilyä varten. Kahdelle hengelle ei lainkaan liikaa, kun siitä ottaa molemmille työhuoneet.
Kysehän on vain tarpeista, jotka ovat erilaisia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:51"]
En ymmärrä näitä monta pientä huonetta. Pitäisi vetää seiniä pois, että on isoja huoneita. Se tuo tilaa, ei ne pienet huoneet.
[/quote]
En minäkään. Ihan kiva jos on vaikka se yksi "ylimääräinen" huone jonne mahtuu vaikka työpöytä ja vuodesohva ja ehkä joku kuntolaite ja kirjahylly... Kyllähän ne pikkuhuoneet lisätilaa tuo, mutta ei todellakaan tilan tuntua. Isoja huoneita vähemmän niin jo on avaraa:)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 01:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 22:51"]
[/quote]
En minäkään. Ihan kiva jos on vaikka se yksi "ylimääräinen" huone jonne mahtuu vaikka työpöytä ja vuodesohva ja ehkä joku kuntolaite ja kirjahylly... Kyllähän ne pikkuhuoneet lisätilaa tuo, mutta ei todellakaan tilan tuntua. Isoja huoneita vähemmän niin jo on avaraa:)
[/quote]
Samaa mieltä! Me rakennettiin 170 neliöinen talo ja 'vain' kaksi makuuhuonetta! Avointa tilaa on n. 80 neliöö, siinä keittiö, olkkari, bilispöytä, takka yms. Näiden lisäks 2 vessa, kodari, iso vaatehuone + kylppäri.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 21:33"]
Mä ehkä enemmän haen nyt sellaista, että joku varta vasten rakentaa tai ostaa ison talon.
Ap
Hei ap!
Tykkään sun kysymyksestä, jäin miettimään vastausta... Olen lapseton enkä edes parisuhteessa. Teetän parhaillaan omistamaani taloon mittavaa remonttia, mikä tuo asuinneliöitä lisää jotain sata? Talossa on jo valmiina yli toistasataa neliötä, joten lisäneliöille ei ole sinällään mitään syytä.
Olen sinkku. Lapsia ei ole, haaveilen parisuhteesta.
Rakastan sitä, että talossa on tilaa!! Pitää päästä kulkemaan huoneesta toiseen. Talossa pitää olla useita kerroksia, rakastan rappusia. Haluan, että kirjastossani on takka, sinne nyös sänky... Illallishuoneessa on myös takka. Kotiteatteri vie oman ison tilansa. Viinikellari on erikseen keittiöstä kuten vierashuoneetkin sijaitsevat erikseen.
Haluan / tarvitsen tilaa ympärilleni muutoin tukahdun.
Asuin ennen avopuolisoni kanssa omakotitalossa, jossa mh, työh, vierash, oloh, takkah, keittiö, kodinhh, varastoh ja iso kylppäri+sauna. Eron jälkeen muutin ja mielestäni meillä oli liikaa vain vierashuone ja olkkari. Elimme liian leveästi.
Muutin yksin kolmioon, koska halusin edelleen erilliset työ- ja makuuhuoneet. Löysin uuden kumppanin vuosi eron jälkeen ja nyt asumme sinkkukolmiossani yhdessä. Omakotitalon vaihtuessa kerrostalokolmioon olen alkanut kaipaamaan lisää tilaa. Vierashuonetta en enää halua, koska se on turhaan rakennettua kulissia. Vieraat nukkuvat vaikka lattiallla. En rakenna enää kulissiseiniä elämääni. Näin minun kohdallani kävi ja näin minä koen.
Meillä 3 makkaria (aina saa vieraat majotettua ilman patjoja lattioille-systeemeitä, toki nukutaan itsekin välillä eri makkareissa), olohuone, takkahuone, "kirjasto", keittiö. 2 vessaa, 2 vaatehuonetta ja iso sauna. Kahdessa kerroksessa. Siivooja käy, ei ole mun mielestä kallista.
Ei noista huoneista mikään ole mun mielestä "turha" tai liikaa, ilman sitä "kirjastoa" pärjäis tietysti, sit ois vaan kaikki kirjahyllyt ja tungettava olkkariin tai makkareihin.
Lapsen kasvattaminen maksaa ainakin 100 000 euroa. Johonkin se raha on käytettävä, ja suurempi määrä asuinneliöitä oli meistä ihan hyvä vaihtoehto. On koirillekin sitten oma huone.