Milloinkohan seuraavaksi koulut taas suljetaan koronan takia?
Itse veikkaan, että viimeistään syyskuun puolivälissä.
Entäs muut?
Kommentit (58)
Kouluja mielummin ei suljeta, oli tilanne mikä hyvänsä. Koulu on niin merkityksellinen paikka tasa-arvon, lasten oikeuksien, lasten turvallisuuden jne kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Kouluja mielummin ei suljeta, oli tilanne mikä hyvänsä. Koulu on niin merkityksellinen paikka tasa-arvon, lasten oikeuksien, lasten turvallisuuden jne kannalta.
Nyt on lässytyksen makua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan se on sanottu että niitä ei tulla täysin enää sulkemaan. Osa luokista saatetaan laittaa vuorotellen etäopetukseen, paitsi 1-3.luokkalaiset.
Laiskaa äiskää pelottaa? Voit olla aivan varma että suljetaan, jos aalto vyöryy isona; kukaan täysipäinen opettaja ei mene kouluun, puhumattakaan vastuullisten vanhempien lapsista.
Laiskaa äiskää? Se ei ole laiskuudesta kiinni, mutta jos on 3 alakoululaista opetettavana ja ruokittavana ja siihen päälle omat työt niin voin kertoa että ei ole aivan yksinkertaista. Laiskahan sitä toki on jos haluaa että opettajat tekisivät sen työn mistä heille maksetaan ja että itse saisi tehdä omat työnsä.
Tai ok, käy se sitten jos minä saan vähentää omat hommani samaan mitä opettajat; olen tunnin päivässä teams-palaverissa ja kerran viikossa lähetän jonkun kivan listan että tällaista tällä viikolla. Se oli meidän lasten opettajien panos. Jos on etäkoulu niin sen opettajan pitäisi olla koko koulupäivän ajan saatavilla ja neuvoa niissä koulutehtävissä. Se ei ole minun hommani, sille opettajalle maksetaan siitä ihan palkkaa.
Nyt kyllä ihan suututti tämä viestisi. Olen . luokanope ja en viitsi edes kunnolla vastata kirjoitukseesi. Olet niin väärässä kuin olla voi. Häpeä!
Meidän 3. luokkalaisella oli yksi tunti päivässä sitä ”opetusta” ja kerran viikossa tuli tehtävälista. Minä siis hoidin opettamisen ja neuvoin ja tarkastin kaikki tehtävät. Mitä tässä pitäisi siis hävetä kun tein opettajan työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan se on sanottu että niitä ei tulla täysin enää sulkemaan. Osa luokista saatetaan laittaa vuorotellen etäopetukseen, paitsi 1-3.luokkalaiset.
Laiskaa äiskää pelottaa? Voit olla aivan varma että suljetaan, jos aalto vyöryy isona; kukaan täysipäinen opettaja ei mene kouluun, puhumattakaan vastuullisten vanhempien lapsista.
Olen samaa mieltä ja ihan hoitaja olen. Ei kaikilla ole mahdollisuutta jäädä kotiin laiskottelemaan.
Ja erittäin hyvä ettei kouluja enää suljeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lässytyksen makua
Lasun voi tehdä myös etäopetuksen aikana
Vierailija kirjoitti:
Mietipä mikä katastrofi lasten oikeuksille ja tasa-arvolle on kun yksi jos toinenkin on karanteenissa eikä opettajasta riitä lähi- ja etäopettamaan samaan aikaan. Puhumattakaan siitä kärsimyksestä kun tartuttavat vanhempansa joista jotkut joutuvat sairaalaan ja jotkut jopa kuolevat. Ja ehkä lapset itsekin saavat sairastetusta koronasta pysyviä terveyshaittoja, sitä kun ei vielä tiedetä.
Todennäköisesti kaikkia kouluja ei tulla sulkemaan, ei ainakaan ensimmäisessä vaiheessa. Lakia on kevään kälkeen muutettu niin, että voidaan sulkea vain niiden paikkakuntien/alueiden koulut, joilla on paljon koronaa.
Koronavapaalla alueella voidaan jatkaa kontaktiopetuksessa, vaikka pahimpien korona-alueiden koulut suljettaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskaa äiskää? Se ei ole laiskuudesta kiinni, mutta jos on 3 alakoululaista opetettavana ja ruokittavana ja siihen päälle omat työt niin voin kertoa että ei ole aivan yksinkertaista. Laiskahan sitä toki on jos haluaa että opettajat tekisivät sen työn mistä heille maksetaan ja että itse saisi tehdä omat työnsä.
Tai ok, käy se sitten jos minä saan vähentää omat hommani samaan mitä opettajat; olen tunnin päivässä teams-palaverissa ja kerran viikossa lähetän jonkun kivan listan että tällaista tällä viikolla. Se oli meidän lasten opettajien panos. Jos on etäkoulu niin sen opettajan pitäisi olla koko koulupäivän ajan saatavilla ja neuvoa niissä koulutehtävissä. Se ei ole minun hommani, sille opettajalle maksetaan siitä ihan palkkaa.
Miksi teit lapsia jos et panosta heihin? Eikö kannattaisi änkeä nyt jo perheineen koronapesäkkeeseen jos asenne on tuo?
Miksi opettajia ei lomauteta jos kerta heidän ei tarvitse etäaikana opettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä ihan suututti tämä viestisi. Olen luokanope ja en viitsi edes kunnolla vastata kirjoitukseesi. Olet niin väärässä kuin olla voi. Häpeä!
Taisi kalikka kalahtaa siivellä matkustajaan jos kun otit edellä olleen viestin itseesi. Lomailit varmaan kevään etäajan.
Häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Koulu nimenoman ei olke turvallinen paikka, jos korona on liikkeellä.
Siellä on valtavasti lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä ihan suututti tämä viestisi. Olen . luokanope ja en viitsi edes kunnolla vastata kirjoitukseesi. Olet niin väärässä kuin olla voi. Häpeä!
Meidän 3. luokkalaisella oli yksi tunti päivässä sitä ”opetusta” ja kerran viikossa tuli tehtävälista. Minä siis hoidin opettamisen ja neuvoin ja tarkastin kaikki tehtävät. Mitä tässä pitäisi siis hävetä kun tein opettajan työt?
Tuo on kyllä niin epäreilua, että teillä on hoidettu homma noin. Rehtoriin olisi pitänyt olla yhteydessä. Mutta jos on kaikilla saman koulun opettajilla tuo meininki ollut, niin ehkä se on ollut rehtorin ohjeistus. Mutta minun opettajasiskoni ohjeisti, että jos ei epäkohtiin saa korjausta rehtorin kautta, pitää olla yhteydessä rehtorin esimieheen, ja tarvittaessa vaikka opetushallittukseen asti.
Tosin viime keväänä oli joissakin asioissa epätietoisuutta, kuka niistä päättää, koulu/rehtori, kunnan opetustoimi vai opetushallitus. Eli rehtori ja opetustoimenjohtaja sanoivat, että noudattavat opetushallituksen ohjeistusta, mutta opetushallitus sanoi, että kunnat, ja viimekädessä koulut tekevät ko. asiassa päätöksen. Eli käytännössä kukaan ei ottanut vastuuta.
Meillä etäopetus oli hyvää. Esikoinen juuri kyseli, että onko pakko mennä kouluun, hän haluaisi jatkossakin opiskella vain etänä. Pakko kyllä sanoa, ettei lainkaan haittaisi jos opetus olisi etänä ainakin osan vuotta, mieluiten sen pimeimmän talven. Muutenkin olisi mahtavaa, jos koululaitos uudistuisi niin, että halutessaan voisi siirtää lapsen etäopetukseen edes osaksi viikkoa. Nykyään on netit ja laitteet, joilla opetus käy kätevästi myös etänä, säästäisi runsaasti koulumatkaan kuluvaa aikaa ja tekisi päivistä rennompia.
Kyllä ne koulut on pakko sulkea, kun henkilökunta kaatuu (sairastuu/on karanteenissa/open lapset tai puoliso sairastuu ja ope karanteenissa tms.) Tai kun iso joukko oppilaita sairastuu tai joutuu karanteeniin. Ei koulua pysty silloin pyörittämään. Ei koko maata yhtä aikaa, mutta varmasti osa kouluista menee kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti eivät aukaise kouluja ollenkaan. Etäkoulu on ainut turvallinen tapa oppilaille ja opettajille.
Mutta tärkeintä olisi nyt laittaa rajat kiinni. On aivan älytöntä nähdä ihmisiä, ketkä edelleen valittavat ”matkakuumetta” ja lähtevät sillä verukkeella matkalle.
Ei sinne kouluun ole pakko lapsia laittaa, jos on niin vaikeeta. Mutta älytön tahto ettei kukaan saisi pistää vaikket sinä tahdo.
Ensinnäkin jatkossa koulut voidaan sulkea alueellisesti. Lisäksi ihmettelin jo keväällä tuommoista täyssulkua, kun osittainenkin olisi mahdollista tehdä. Nyt onneksi OPH:n ohjeistuksessa on juuri tästä osittaisesta eli osa koulussa, osa kotona jne.
En usko, että kokosulkua kaikille ja kaikkialla Suomessa tulee tai sitten hyvin lyhyt. Jotain alueellista voi tulla, että käydään koulua vuoroviikkoina.
Sinänsä itse opettajan toivon, että tämä hysteria loppuisi ja käytäisiin sitä koulua normaalisti. Minä olin pääosin keväälläkin lähiopetuksessa ja mitään pelkoa ei päässyt tulemaan, kun ei voinut lymyillä. Huomasi vaan, että osalla opettajistakin meni ns. korvien väliin, kun olivat liian kauan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä etäopetus oli hyvää. Esikoinen juuri kyseli, että onko pakko mennä kouluun, hän haluaisi jatkossakin opiskella vain etänä. Pakko kyllä sanoa, ettei lainkaan haittaisi jos opetus olisi etänä ainakin osan vuotta, mieluiten sen pimeimmän talven. Muutenkin olisi mahtavaa, jos koululaitos uudistuisi niin, että halutessaan voisi siirtää lapsen etäopetukseen edes osaksi viikkoa. Nykyään on netit ja laitteet, joilla opetus käy kätevästi myös etänä, säästäisi runsaasti koulumatkaan kuluvaa aikaa ja tekisi päivistä rennompia.
Koulun tavoitteet on opettaa ihmisiä olemaan ryhmässä, ei tuijottamaan näyttöä kotona. Eiköhän nykymuksut istu muutenkin kotona liikaa digilaitteilla, niin hyvää tekee lähteä johonkin ohjattuun. Lisäksi osa kasvatusta on myös olla niiden typerien luokkatovereiden kanssa. Mitä enemmän rajoittaa elämäänsä mukavuusalueella kotiin, sitä huonommat sosiaaliset taidot on. Sen huomaa esimerkiksi pitkään työttömänä olleista tai eläkeläisistä, että niiden ajattelu alkaa supistua, koska nysväävät liian pienissä kuvioissa ja eivät joudu sosiaalisesti venymään.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin jatkossa koulut voidaan sulkea alueellisesti. Lisäksi ihmettelin jo keväällä tuommoista täyssulkua, kun osittainenkin olisi mahdollista tehdä. Nyt onneksi OPH:n ohjeistuksessa on juuri tästä osittaisesta eli osa koulussa, osa kotona jne.
En usko, että kokosulkua kaikille ja kaikkialla Suomessa tulee tai sitten hyvin lyhyt. Jotain alueellista voi tulla, että käydään koulua vuoroviikkoina.
Sinänsä itse opettajan toivon, että tämä hysteria loppuisi ja käytäisiin sitä koulua normaalisti. Minä olin pääosin keväälläkin lähiopetuksessa ja mitään pelkoa ei päässyt tulemaan, kun ei voinut lymyillä. Huomasi vaan, että osalla opettajistakin meni ns. korvien väliin, kun olivat liian kauan kotona.
Justiinsa näin. Minäkään en usko, että täyssulkua tulee enää ja hyvä niin. Minäkin erityisopettajana olin lähiopetuksessa eikä pelottanut silloin eikä pelota nyt. Ja tosiaan jotkut fiksuina pitämäni kollegat pimahtivat aivan täysin kotonaolemisen jälkeen.
En usko, että kaikkia kouluja laitetaan kiinni.
Ihmettelen! Ei ole mitään kuulunut tosiaan esim Krista kiurunhan pitäisi sanoa jotain Koronan toiseen aaltoon varautumisesta.
Mielelläni osallistun koululakkoon. Ei mitään järkeä kouluun viemisessä! Miettikää nyt kun jokainen lapsi Ja opettaja vuorollaan pienestäkin nuhasta viikko tolkulla pois. Helpointa olisi etäkoulu kaikille.