Kolmehenkisen perheen ruokaan menee 800€/kk
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tuo kauppa, citymarket vaan liian kallis. Täytyy vissiin vaihtaa kauppaa. ap
Et vieläkään ole kertonut tarkalleen, mitä teillä yleensä syödään ja minkä verran tulee hävikkiä? Hankala näin mututuntumalla sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tuo kauppa, citymarket vaan liian kallis. Täytyy vissiin vaihtaa kauppaa. ap
Et vieläkään ole kertonut tarkalleen, mitä teillä yleensä syödään ja minkä verran tulee hävikkiä? Hankala näin mututuntumalla sanoa.
Ihan normaalia kotiruokaa. Käydään 2 kertaa viikossa kaupassa eikä pahemmin tule hävikkiä.
2 aikuista ja 2 teiniä, nyt etätyöaikaan mennyt reilusti yli tonni kuussa. Ostetaan kyllä kaikki mitä mieli milloinkin tekee. Ei käytetä tupakkaa, olutta, siideriä tms kuitenkaan.
Kannattaa katsoa niiden välipalojen hintoja, esim. rahkat voivat olla hintavia (pienissä pakkauksissa vs isoissa) samoin hedelmät (omena vs vaikka kirsikka tai kiivi), samoin mehut (tuorepuristettu vs laimeaksi laimennettu mustaherukkamehu). Katsokaa kaikki hintavammat ruoka-ainekset ja miten niitä menee, oli kyseessä sitten joku kiva herkuttelujuusto tai kalliimpi kala. Ruokaostosten suhteen kannattaa ennakointi ja suunnitelmallisuus, eli ostat tarjouksesta varastoon säilyviä tuotteita ja suunnittelet viikon syömiset niin että minimoit hävikin ja voit hyödyntää tarjouksia.
-3 hlö, ruokalasku noin 500-600 e/kk ja ostetaan myös niitä hintavampia juttuja
Kesäloman aikana huomaa, miten paljon ruokaan menee rahaa, kun koulut on kiinni. 3 hengen perheessä meillä menee n. 130 e/vk ruokiin. Emme osta limsaa emmekä kaljaa tai muuta alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Ihme köyhiä kyllä. Itse syön vain ja ainoastaa parasta mahdollista ja Prismaan menee 600-700e kuus yksin.
Kuinka paljon painat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme köyhiä kyllä. Itse syön vain ja ainoastaa parasta mahdollista ja Prismaan menee 600-700e kuus yksin.
Kuinka paljon painat?
118 näytti vaska viimeeksi. Pituutta 162cm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon painat?
175cm, 95kg. Vyötärön mitta 88cm. Päättele tästä kulutus ja ruumiinrakenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käyn smarketin ilta-alessa ja itseni lisäksi mies ja kaksi teini-ikäistä ja leikki-ikäinen syömme hyvin, noin 350€/kk, näytti pivo.
Meillä myös pienentää tuokalaskua tuo ilta-ale huomattavasti. Emme oikeastaan osta muuta kuin aletuotteita. Meillä syö siis minä ja kaksi teiniä. Ja etenkin poika syö kuin hevonen. Mutta antaa syödä, kyllä siihen on varaa kun saa ruokalaskun -60% lla.
Meillä ei tosiaan ole nirsoilijoita, joille käy vaan joku tietty jugurtti tai juusto, vaan kaikki missä on alelappu kiinni, kelpaa. Ostan usein lidlin hävikkilaatikon ja siinäkin saan säästöä.
Jatkojalostus on hyvä myös opetella, eli että ei heitetä eilisiä tähteitä bioon vaan tehdään niistä uutta ruokaa. Meillä ruokakustannukset on n 50-70€viikossa ja syödään monipuolisesti 3-5 ateriaa päivässä. Vien töihin eväät.
Tässä on hyviä säästövinkkejä! Yleensä kun ehdottaa jollekin säästöksi jotain, alkaa mankuna kuinka pitää olka sitä tai tätä merkkiä että kelpaa ja missään tapauksessa ei voi olla parasta ennen päiväys sinä päivänä tai kaupassa ei voi iltaisin käydä koska kauniit ja rohkeat tulee telkkarista. Siinä tapauksessa ei auta muu kuin maksaa enemmän ja saa käydä kaupassa milloin haluaa, missä haluaa ja ostaa mitä haluaa, kuinka paljon haluaa.
Meillä 4 hengen perheessä menee helposti se 1200€ kuukaudessa... siihen kyllä jonkin verran laskettu mukaan ulkonasyömisiä. Syödään paljon marjoja, erilaisia hedelmiä, luomuruokaa, kaikki lihat jne joutsenlipputuotteita ja paljon myös lähiruokaa. Jonkin verran ostan myös Rekosta. Esim tällä viikolla on syöty itsetehtyjä hampurilaisia, lohikeittoa, makaronilaatikkoa paistijauhelihasta.. lisäksi salaatteja, graavilohta, leikkelettä, erilaisia juustoja. Vielä syödään tällä viikolla esim mozzarella- tomaattisalaattia, kasvissose-linssikeittoa, pizzaa ja naudanlihakastiketta. Myös olut ja viini, sekä kivennäisvesi nostavat kauppalaskuja.
Ja mun bmi on muuten normaali..
Se on vähän tietenkin mihin haluaa rahansa laittaa, itse en ruuasta tingi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syötte pääaterioiden lisäksi? Yleensä nämä nostattaa ruokalaskua.
Hedelmiä, rahkoja, joskus leivon jotakin.
Jos syötte paljon rahkaa, kannattaa ostaa maitorahkaa, ja maustaa se itse.
Esim. 200 g mansikkarahkaa maksaa 1,75 €. (8,75 €/kg)
Kotimainen pakastemansikka 250 g 2,75 € + 500 g maitorahkaa 2,95 € + 2 dl kermaa 0,95 € + vähän sokeria = likimain 6,7 €, ja valmista syötävää suunnilleen 1 kg. Tämä siis laktoosittomista aineksista. Jos laktoosi ei haittaa, tulee hinnaksi halvimmillaan vain n. 5 €/kg.
Toisaalta, jos rahkan tilalle vaihtaa viilin, tulee vieläkin edullisemmaksi.
Meillä ihan sama kuin alkuperäisellä eli 3 hlö ja 800 e menee. Olen tajunnut mihin meillä menee se summa ja en ole valmis tinkimään ruuasta, koska se ei ole välttämätöntä, mutta jos pitäisi, niin tietäisin kyllä mistä pitäisi tinkiä. Se on ruuan laatu.
Otetaan esimerkki:
jauhelihapyörykät itse tehden
400 g luomujauhelihaa
mausteita
muna
kaurahiutaleita tms.
Tästä saa noin 6 eurolla lihapyörykät.
HK:n pyörykkäpussi, jossa on 400 g pyöryköitä eli vastaava määrä maksaa 0,79 euroa.
Jotta voisin saada noin halpoja pyöryköitä pitäisi ostaa jotain broilerinnahkaa ja kamaraa ja täyteaineita.
Jogurtti meillä:
500 g islantilainen jogurtti
100-200 g marjoja soseutettuna
1 rkl sokeria
hinta noin 2 euroa
Arkijogurtti vastaava määrä noin 60 cnt.
Näistä se lähtisi, jos olisi pakko. Myös se, että meillä syödään paljon lihaa + vihanneksia maksaa paljon. Jos olisi makkarapaketti + ranskanperunat, niin olisi halvempaa.
Onko teillä ap oikeasti laadukasta ruokaa vai meneekö sitä vaan paljon ja onko tarve laskea kuluja?
Edullisia ruokia on padat, laatikot, keitot, joissa käytetään kauden vihanneksia sekä puurot jne. mutta valitettavasti myös roskaruoka, jossa ei ole ravintoarvoja.
Jos kerrot mitä syötte, niin olisi helpompi toki jeesiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia kotiruokaa. Käydään 2 kertaa viikossa kaupassa eikä pahemmin tule hävikkiä.
Se, mikä on kenellekin "normaalia kotiruokaa", vaihtelee todella suuresti, jopa Suomen kokoisessa pienessä väestössä. Sen on huomannut jo ihan oman suvunkin kesken, kun on toistemme luona vierailtu. Kysyn, onko heillä mitään rajoituksia. vastaus on: "Ei ole rajoituksia, ihan normaalia ruokaa syödään." Teen sitten jotain omasta mielestäni normaalia, josta meidän lapset tykkäävät, ja sukulaisperheen lapset eivät uskalla edes maistaa, kun eivät ole koskaan sellaista ruokaa nähneetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä on kenellekin "normaalia kotiruokaa", vaihtelee todella suuresti, jopa Suomen kokoisessa pienessä väestössä. Sen on huomannut jo ihan oman suvunkin kesken, kun on toistemme luona vierailtu. Kysyn, onko heillä mitään rajoituksia. vastaus on: "Ei ole rajoituksia, ihan normaalia ruokaa syödään." Teen sitten jotain omasta mielestäni normaalia, josta meidän lapset tykkäävät, ja sukulaisperheen lapset eivät uskalla edes maistaa, kun eivät ole koskaan sellaista ruokaa nähneetkään.
Samaa tässä mietin! 👆
Meillä menee nyt kesällä 500-700e/kk ruokaan, kun koulut pyörii taas, sanoisin 400-500e/kk.
Äiti ja kolme isoa teiniä, syömme paljon salaattia, kasviksia yms. Eli ei paljoa ruoassa säästellä :)
Kerrotko ap tarkemmin mitä ostat kaupasta ja mitä ruokia teet?
Sama summa meillä, äiti ja kaksi suursyömäri teiniä. Ei edes syödä mitään kalliita välipaloja, mutta kaksi lämmintä ruokaa päivässä vaan maksaa.
Meillä menee 1200e/kk ja perheessä kolme henkeä+koiria.
2 aikuista ja 2 teiniä ja nyt korona-aikana on mennyt 700-900 euroa/ kk. Teen kyllä itsekin mutta en vain ehdi, kun teinit syövät niin paljon. Ovat urheilevia ja hoikkia. Jos ei ole tarpeeksi täyttävää, katoaa kaapista leivät ja rahkat ja hedelmät ihan päivässä.
Tässä toisen teinin (enemmän syövä) eilisen ruoat:
- aamupala: iso lautasellinen puuroa, marjoja, lusikallinen hilloa (itse tehty), kaksi ruisleipää, jonka päällä salaattia, kurkkua, juustoa ja kananmuna, vettä.
- lounas: kaksi lautasellista kanakeittoa, kaksi sämpylää (itse leivottu), maitoa pari lasia, jälkiruoaksi marjasmoothie (jossa myös banaania)
- välipala: rahkaa hillolla, banaani
-päivällinen: kaksi lautasellista perunaa, lohta, porkkanoita, salaattia
-iltapala: kaksi ruisleipää, päällä juustoa, kurkkua, paprikaa, kaksi omenaa
- puolilta öin: lautasellinen puuroa
Painoa pojalla on 60 kg ja pituutta 178 cm.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hengen perheessä menee helposti se 1200€ kuukaudessa... siihen kyllä jonkin verran laskettu mukaan ulkonasyömisiä. Syödään paljon marjoja, erilaisia hedelmiä, luomuruokaa, kaikki lihat jne joutsenlipputuotteita ja paljon myös lähiruokaa. Jonkin verran ostan myös Rekosta. Esim tällä viikolla on syöty itsetehtyjä hampurilaisia, lohikeittoa, makaronilaatikkoa paistijauhelihasta.. lisäksi salaatteja, graavilohta, leikkelettä, erilaisia juustoja. Vielä syödään tällä viikolla esim mozzarella- tomaattisalaattia, kasvissose-linssikeittoa, pizzaa ja naudanlihakastiketta. Myös olut ja viini, sekä kivennäisvesi nostavat kauppalaskuja.
Ja mun bmi on muuten normaali..
Se on vähän tietenkin mihin haluaa rahansa laittaa, itse en ruuasta tingi.
Tässä oli ihan hyvä näkökulma eli jos ei ole pakko tinkiä ruoasta, ei siitä ole pakko tinkiä! Monille tuntuu olevan ihan moraalinen asia että ruokaan laitetaan mahdollisimman vähän rahaa, vaikka terveydestäkin tinkien, mutta sitten TV:t ja puhelimet on viimeisintä huutoa. Mieluummin itse syön laadukasta ruokaa ja tingin elektroniikasta, enkä näe siinä mitään pahaa. Tietysti jos ihan vastaava ruoka on myynnissä kahteen eri hintaan, valitsen tottakai edullisemman, kannattaa suosia satokausituotteita, hyödyntää vaikka juuri ilta-aleja jne. mitä täällä on lueteltukin. Mutta esim. äitini jaksaa kauhistella meidän ruokamenoja, mutta en vaan oikeasti halua palata sille perinteiselle linjalle, jossa lautasella loistaa peruna ja makaroni, lihaa voi olla hiven ja halvinta kasvista vähän. Tietysti sitten on eri asia, jos on pakko vaikka väliaikaisesti syödä tosi halvalla, mutta en käsitä tuota säästämistä terveyden kustannuksella, kun se tuntuu olevan joku harrastus tai kilpalaji, ei pakko.