Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siivousala ja liinojen värikoodaus, pestäänkö liinat kuitenkin kaikki samassa koneessa?

Vierailija
29.07.2020 |

Joskus jossain artikkelissa ehdotettiin kotiinkin siivousliinojen värikoodausta ja mietin että joo, voishan sitä harkita. Ymmärrän nämä koodit toki laitoksissa ja virallisissa siivousympäristöissä, mutta silti mietin sitä, että pestäänkö niissä sairaaloissa, vanhainkodeissa, missä vain yleisissä paikoissa ne siivousliinat kuitenkin samassa koneessa? Eli pölyliinat ja vessaliinat samaan? Vai vessaliinat omassa koneellisessa jne.?

Noissa paikoissa liinoja kertyy enemmän, joten erikseen pesu voisi olla mahdollista, mutta eipä se ole kovin järkevää kotioloissa alkaa pesemään paria vessaliinaa erikseen. Kyllä ne menee samaan 95 asteen pesuun niin wc:ssä käytetyt, kuin pölyjen ja lattioiden pyyhinnässä käytetyt liinat.

Miten ammattilaiset tekevät, sitä olin kysymässä, juttu vaan vähän laajeni. :D

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntö riippuu paikasta

Vierailija
2/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se pöpö siitä liinasta ei kuole 95 asteen pesussa, sä kuolet siihen jokatapauksessa. Eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa koneessa tietenkin. Miks ne pitäisi pestä erikseen?

Vierailija
4/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme pesseet samassa koneessa myös korkean hygienian kohteissa.

Vierailija
5/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, asiallinen keskustelu bongattu. Taitaa poistua pian.

Vierailija
6/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa koneessa mun työpaikalla (päiväkoti) kaikki siivousrätit, mopit sun muut pestään. Samassa koneessa pesen myös kotona.

Vierailija
7/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiallinen? Ap vain tuo julki omaa pöhköyttään...

Vierailija
8/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa pestään minun työpaikallani. Vähän ot, olen kylässä nähnyt kuinka ne värikoodatut liinat roikkuvat huuhdeltuina kuitenkin kiiinni toisissaan, ällöä!

Pesen samassa koneessa kaikki liinat, mutta keittiön tasoilla käytetään ei-pestäviä kuituliinoja ja wc puhdistetaan kertakäyttöisillä välineiillä.

Vierailija
9/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, korjaan. Keskustelun taso laski. Eli tämä tulee sittenkin säilymään.

Vierailija
10/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ole alan ihminen, siksi kyselenkin. Miksi ne sitten värikoodataan? Käsittääkseni kuitenkin yhtä liinaa käytetään yhteen kohteeseen, (esim. wc-istuin), jolloin sillä ei pitäisi olla väliä, onko se vihreä vai punainen, vai neonkeltainen. Eli yhdellä liinalla ei mennä pyyhkimään pöntön jälkeen peilejä, joten miksi liinat värikoodataan ja kuitenkin pestään samassa koneessa? Ymmärtääkö kukaan mitä haen? ;D Eikä tätä mun kyselyä tarvi ottaa kovin vakavasti, olen ihminen joka miettii joskus kaikenlaista ihmeellistä ja nyt mietin tätä.

Vierailija
11/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, kiitos.

Vierailija
12/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa koneessa pestään. Nyt kun täällä on perusasioita kysytty, haluaisin tietää, miten kotisiivoojat toimitte Universal Stonen kanssa? Sehän ei desinfioi mitään ja usein hehkutetaan sillä putsattavan kaikki vessanpytystä ja lenkkareista astioihin ja tiskipöytään. Sientähän voi vaihtaa, mutta sitä kuitenkin hierotaan aina sen purkin pintaan. Onko teillä monta purkkia eri kohteita varten?

Vierailija
13/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, en ole alan ihminen, siksi kyselenkin. Miksi ne sitten värikoodataan? Käsittääkseni kuitenkin yhtä liinaa käytetään yhteen kohteeseen, (esim. wc-istuin), jolloin sillä ei pitäisi olla väliä, onko se vihreä vai punainen, vai neonkeltainen. Eli yhdellä liinalla ei mennä pyyhkimään pöntön jälkeen peilejä, joten miksi liinat värikoodataan ja kuitenkin pestään samassa koneessa? Ymmärtääkö kukaan mitä haen? ;D Eikä tätä mun kyselyä tarvi ottaa kovin vakavasti, olen ihminen joka miettii joskus kaikenlaista ihmeellistä ja nyt mietin tätä.

Liina laitetaan aina heti pesuun, värikoodaus on kai siksi, ettei seuraavalla kerralla pyyhitä tiskipöytää vessaliinalla. Ihan aukotonta logiikka ei ole, koska liinat kuitenkin pestään samassa koneessa.

Vierailija
14/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on paljon siivottavana toimistohuonrita, et millään pysty (eikä firmalla edes oo) kantaan mukana jokaista toimistoa varten omaa liinaa. Värikoodauksella varmistetaan, että missään tapauksessa liina, jolla on pyyhitty vessaa ei mene sekaisin ja sillä pyyhittäisi vahingossa jotain muuta. Myös asiakas näkee, minkävärisellä liinalla pyyhitään. Sinänsä sillä värillä ei ole muuta merkitystä, kun liinat on puhtaita

Vierailija
15/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa koneessa pestään, mutta eri koneellisina. Kaikki pikkuliinat menee yhdessä koneeseen 95 asteeseen, lattialiinat pestään omana koneellisenaan, samoin mopit, 60 asteessa. Eli yksi pesukone, mutta pyykit lajitellaan eri koneellisiksi.

Vierailija
16/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kertakäyttöisiä koton vessassa ja keittiössä pyyhin paperilla.

Lattiapyyhkeet pesen erissä kuin muut siivouspyyhkeet.

Vierailija
17/31 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne vessaliinat pestä desinfioivalla pesuaineella, tai ole ainakin tarkoitettu pestäväksi.

Vierailija
18/31 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa koneessa pestään. Nyt kun täällä on perusasioita kysytty, haluaisin tietää, miten kotisiivoojat toimitte Universal Stonen kanssa? Sehän ei desinfioi mitään ja usein hehkutetaan sillä putsattavan kaikki vessanpytystä ja lenkkareista astioihin ja tiskipöytään. Sientähän voi vaihtaa, mutta sitä kuitenkin hierotaan aina sen purkin pintaan. Onko teillä monta purkkia eri kohteita varten?

Käytän sitä vain tiskialtaan ja rosteripintojen käsittelyyn, mutta niin että pyyhin ensin liinalla liat pois. Tämä sen vuoksi että sieni tuskin kestää konepesua, joten en halua sen likaantuvan. 

Vierailija
19/31 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne vessaliinat pestä desinfioivalla pesuaineella, tai ole ainakin tarkoitettu pestäväksi.

Miksi ihmeessä? Tavallinen pesuaine ja 95 asteen ohjelma. 

Vierailija
20/31 |
02.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

95 astetta riittää enemmän kuin hyvin, ammattilaiset onneksi tietää. Lopetetaan niiden desinfioivien aineiden tuputus joka paikkaan. Niitä ei edes tarvitsisi saati kannattaisi myydä kotitalouksille.