Eikö Maija Isolan pitäisi olla tunnetuin suomalainen ja perikuntansa rikkain, myynnin perusteella?
Vai sieppasiko Paakkala /Marimekko hänen työnsä tulokset?
Miksei hänellä ollut patenttia omniin Unikko, Kaivo, Kivet kuoseihin? Näiden myyntituotot täytyy olla miljardeja jo yhteensä.
Eikö tutkijatkin saa patentit omiin keksintöihinsä jos he tekee ne esim. jossain yrityksessä, VTT:llä, yliopistossa jne? Ja he rikastuu niillä.
Kommentit (11)
Piirsi ne työsuhteessa Marimekolle
Heillä on varmaan ollut sellaiset ehdot työsopparissa, ettei saa itse tekijänoikeutta niihin tai ainakaan ihmeemmän isoa prosenttia myyntituloista. Ihan perus.
Marimekko maksoi palkkaa että piirsi marimekolle kuoseja
Suomessa verovaroin rahoitetun tutkimuksen tulokset kuuluvat kansalle, siis veronmaksajille, eivät tutkijoille itselleen. Maija Isola olisi sen sijaan voinut neuvotella työsopparia uusiks jos/kun menestys oli nähtävillä, oman firman kautta olis kantsinu tehdä ja pitää oikeudet itse. Sitten olisi yhtä iso bisnes kuin vaikkapa Moomin Characters.
Vierailija kirjoitti:
lue kysymykseni uudestaan. Ikäänkun kukaan ei tietäisi tätä. Mutta kysyinkin, silti työntekijät saavat patentit omiin keksintöihinsä muissakin tieteenaloilla, ja rikastuvat niillä itse, vaikka ovatkin työsuhteessa vaikka valtioon kun tekivät sen keksinnön ja saivat palkkaa. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa verovaroin rahoitetun tutkimuksen tulokset kuuluvat kansalle, siis veronmaksajille, eivät tutkijoille itselleen. Maija Isola olisi sen sijaan voinut neuvotella työsopparia uusiks jos/kun menestys oli nähtävillä, oman firman kautta olis kantsinu tehdä ja pitää oikeudet itse. Sitten olisi yhtä iso bisnes kuin vaikkapa Moomin Characters.
Marimekon Unikko, Kivet, Kaiku taatusti on isompi bisnes kun Muumit. Isolan tyttären pitäisi vaatia rojaltit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lue kysymykseni uudestaan. Ikäänkun kukaan ei tietäisi tätä. Mutta kysyinkin, silti työntekijät saavat patentit omiin keksintöihinsä muissakin tieteenaloilla, ja rikastuvat niillä itse, vaikka ovatkin työsuhteessa vaikka valtioon kun tekivät sen keksinnön ja saivat palkkaa. Varma tieto.
Hienoa että "tiedät" kuka rikastuu. Luepa vaikka oma työsopparisi tarkemmin. Yliopistoista tietoa tässä:
https://www.helsinki.fi/fi/tutkimus/innovaatiopalvelut/tutkijoille/keks…
Pointtini oli, että Maija Isolan olisi kannattanut ajoissa irtautua huonosta työsopimuksesta ja ryhtyä yrittäjäksi itse, mutta aiemmin immateriaalioikeuksien arvoa ei ole tajuttu, ja nyt Unikko on jokaisessa läppärinkuoressa ilman että Isolat saavat senttiäkään. Luultavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa että "tiedät" kuka rikastuu. Luepa vaikka oma työsopparisi tarkemmin. Yliopistoista tietoa tässä:
https://www.helsinki.fi/fi/tutkimus/innovaatiopalvelut/tutkijoille/keks…
Pointtini oli, että Maija Isolan olisi kannattanut ajoissa irtautua huonosta työsopimuksesta ja ryhtyä yrittäjäksi itse, mutta aiemmin immateriaalioikeuksien arvoa ei ole tajuttu, ja nyt Unikko on jokaisessa läppärinkuoressa ilman että Isolat saavat senttiäkään. Luultavasti.
Tai miten ap kuvittelee, että Nokialla on varmaan yksi maailman suurimmista parenttisalkuista? Itsekseen syntyivät ne keksinnöt?
Ei saa koskaan patenttia omiin nimiinsä jos on keksinyt se työnantajan leivisissä.
Työnantajahan on edesauttanaut patentien eli keksinnön syntymistä monin tavoin.
Esimerkki jokin juttu kestää tutkia vuosikausia ennekuin tulee jokin läpimurto. Olisko sellaiseen nuorella tutkijalla varaa ja edelletyksiä, ilman ulkopuolista tukea. Ei tietenkään, hänellä ei olisi edes tutkimusvälineistöä eikä apulaisia.
Laki määrää nämäkin asiat.
Ja Isola olisi joka tapauksessa myynyt desinginsä Marimekolle, sillä pelkällä Isolan nimellä kukaan ei olisi kankaista innostunut.
up