Pahviset muuttolaatikot
Ovatko pahviset muuttolaatikot (esim Ikean tai Bilteman) hyviä ja kestäviä? Käyvätkö myös painavampien asioiden kuten kirjojen ja astioiden pakkaamiseen? Meillä on kokemusta vain muovisista lainalaatikoista, mutta niissä lasku nousee melko suureksi jos tarvitsee isomman määrän muutamaksi viikoksi..
Kommentit (16)
Kuutosen vinkkiin sanoisin, että ensin kannattaa kysellä lähipiiri ja tutut läpi, josko niillä jo on autotallit ja varastot täynnä niitä laatikoita, jos niitä saisi vaikka lainaksi.
Meillä (lähipiirillä) on parikymmentä tuollaista laatikkoa, kulkeutuneet alunperin mikä mistäkin. Hoitaneet muutamat muutot, omenoiden kuljetuksia, puutarhassa apuna, kasvien kuljetuksessa, mattopyykillä, pullojenkeräyksessä ja mutsilla on onneksi ollut tilaa säilöä niitä. Jos vain säilytyspaikka löytyy, niin kymmenkunta laatikkoa löytänee käyttöä perheessä kuin perheessä. Ja voihan niitä sulloa vaikka sängyn alle lapsille lelulaatikoiksi.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 20:14"]
Banaanilaatikoita kaupasta haettuna suosittelisin myös itse. Meillä ne ovat ainekin jaksaneet kantaa kirjat yms. Keittiön lasitavara on muutettu muovilaatikoilla, mutta kaikkeen muuhun banaani toimii moitteettomasti.
[/quote]
Jotkut kaupoista saatavat vaippalaatikot ovat parempia kuin banaanilaatikot. Mutta ei mikään voita aitoa muovista muuttolaatikkoa, maksoi mitä maksoi.
Saataisko tännekin se Feissarimokista tuttu vaippalaatikko/banaanilaatikko-riita aikaseks :D Miten ois?
Kannattaa kysyä kirjakaupoista pahvilaatikoita, joissa on tullut kauppaan kirjoja. Monien kustantajien laatikot on aika tukevia. Voi pakata aika täyteenkin kirjoilla isotkin laatikot. Pistää vaan pehmustetta vähän väleihin niin kirjat pysyy hyvinä. Laatikot kestää hyvin, jos vaan joku jaksaa kantaa ;)
Oon hoitanut useamman muuton samoilla pahvisilla muuttolaatikoilla, vastaavia kuin ikean laatikot, eikä mitään valittamista. Kestävät kyllä sen, minkä yksi ihminen jaksaa kantaa. Kätevät myös varastoinnissa ja kokoontaitettuna eivät vie tilaa ja säilyvät seuraavaan muuttoon hyvin.
Minunkin mielestäni Ikean muuttolaatikot ovat niin hyviä, että parempia en ole koskaan kaivannut! Oletteko haukkujat varmasti koonneet ne oikein? Toki kirjat kannattaa pakata Ikean pienempiin, kirjoille tarkoitettuihin laatikoihin, koska ne on silloin helpompi kantaa. Mutta en ole noista isoistakaan koskaan pohjia teippaillut ja hyvin ovat kestäneet. Sen sijaan saman kokoiset laatikot, joissa lukee kyljessä muuttolaatikko tai vastaava teksti (sellaisia valko-harmaita väreiltään), ovat aivan surkeita kun niissä ei ole kaksinkertaista pohjaa. Yksi muutto meni aika ikävästi kun olin varautunut lähinnä noilla.
Mutta siis Ikean laatikot ovat kestäneet minulla jo useamman käytön ja ovat tälläkin hetkellä varaston seinällä siististi kokoon taiteltuina odottamassa taas seuraavaa käyttöä. Muovisia säilytyslaatikoitakin olen välillä ostanut, mutta en tykkää muuttaa niillä kun niistä helposti lohkeilee palasia muuton tuoksinassa. Varsinaiset muuttamiseen tarkoitetut jämäkät muovilaatikot ovat toki asia erikseen, en vain ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi sellaisia vuokrata.
Astiat käärin aina erikseen sanomalehteen, jolloin yhdestä laatikosta ei tule liian painava eivätkä astiat pääse heilumaan ja kolahtelemaan laatikon sisällä.
Meillä on ollut käytössä vaippalaatikot, joita saatiin paikallisesta hoivakodista. Tukevia ja hyvän kokoisia. Alkosta saa haettua myös viinilaatikoita. Ne ovat kestäviä, paksusta muovista tehtyjä ja mukana on monesti myös pahvinen erotin sisälle, jolloin esimerkiksi lasit saa tukevasti pakattua. Itse olen käärinyt ne aina huolellisesti sanomalehteen kuitenkin, ettei tule kolhuja. Ne on myöskin tarkoitettu painaville tuotteille, sillä 12 viinipulloa eivät ole kevyimmästä päästä kuitenkaan.
Ainoa muutosta kärsinyt oli vehka, joka ei tykännyt muutosta kuumana päivänä.
Pahviset muuttolaatikot kestävät vähemmän kuin muoviset. Käytin omassa viimeisimmässä muutossani pahvisia laatikoita ja jouduin pakkaamaan kirjalaatikot vajaiksi. Särkyviä astioita en uskaltanut lainkaan laittaa pahvisiin laatikoihin. Vaikka olinkin varovainen, silti muutamia laatikoita särkyi tai aukeni pohjasta. Niitä ei voi myöskään pinota niin isoihin pinoihin kuin muovisia, sillä alimmat laatikot antavat periksi ja menevät lyttyyn.
Kävin hakemassa banaanilaatikoita lähikaupoista muuttoani varten. Niihin uskalsin pakata kirjat ja astiat, kunhan tukin ensin alalaatikon pohjassa olevan reiän. Banaanilaatikot ovat tukevampia kuin muuttofirmojen pahvilaatikot.
Tai sitten käyt hakee Alkosta pahvilaatikoita. Yleensä skumppapullojen laatikot on vähän vahvempia ja helppo pinota esim. juomalasit kun on väliköt mukana.
Banaanilaatikoita kaupasta haettuna suosittelisin myös itse. Meillä ne ovat ainekin jaksaneet kantaa kirjat yms. Keittiön lasitavara on muutettu muovilaatikoilla, mutta kaikkeen muuhun banaani toimii moitteettomasti.
Niitä kirjoja voi laittaa laatikkoon pohjalle ja päälle jotain kevyempiä juttuja. Mukavampi kantaakin kuin täysiä kirjalaatikoita.
AP:lle tiedoksi, että jos lainalaatikoita tarvitsee pidemmäksi aikaa, kannattaa pyytää tarjous. Hinta on matalampi jos vuokraa laatikot pidemmäksi aikaa vert. vuokraisi ne pariksi päiväksi.
Jos tuo on liian kallista, niin miettisin myös sitä vaihtoehtoa että ostaisin (osan) laatikoista ns. kunnon muovilaatikkoina. Hyvät kestävät pahvilaatikot maksavat nekin, ja jälleenmyyntiarvoa ei pahvilaatkoilla ole. Jos taas ostat kunnollisia muovilaatikoita, ne saa helposti myytyä säilytyksen jälkeen. Toki riippuu laatikoiden määrästä, mutta uskoisin että suurin osa menee jo lähipiirille kaupaksi, ellet nyt sataa laatikkoa tmv. määrää niitä hanki. Useimmat tarvitsevat hyviä muovilaatikoita autotalliin, varastoon, vaatekaappiin, mökille jne. ja sellaisen ostavat jos joku myy.
Esim. tämä Ikean laatikko http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60047151/ ei ole mitenkään super hyvä, maksaa n. 2€/kpl. Jos vaikka 5€ ostaisin muovilaatikon jonka myyt 2,5€ eteenpäin käytön jälkeen (vert. pahviset jotka heittänet menemään käytön jälk.) et maksa kun n.0,50€ enemmän kunnon muovilaatikoista vert. pahviset.
Pahvilaatikoista pitää teipata kaikki saumat jesarilla tai pakkausteipillä. Nuo laatikot kun pitää kuitenkin koota itse niin ei niistä saa kovin tiiviitä. Meillä räsähti rikki laatikko jos toinen(juurikin astialaatikoita), koska oli liian painavia. Ihme ja kumma aika vähin astioiden rikkoutumisin selvittiin. Upouusi laminaattilattia tosin koki kolhun..:/ Meillä on menty kaksi muuttoa sekalaisten pahvilaatikoiden ja jätesäkkien avustuksella ja nyt tuleva kolmas muutto tehdään vuokralaatikolla. Niitä saa kätevästi kärrättyä neljän laatikon pinoissa nokkakärryillä. Tulee siirrettyä laatikot nopeasti. Varastoon menevät ja kausivaatteet kannattaa laittaa suoraan muovisiin kannellisiin laatikoihin. Lisäksi laatikkovuokran saa pienemmäksi kun laatikot tyhjää nopeasti:)
Mutta toki kukin tekee laatikoiden kanssa kuten parhaaksi katsoo. Nuo pahviset kannattaa silti teipata saumoistaan, ja jättää juuri sen painoisiksi kun jaksaa ne nostaa, eikä pohja notkahda.
Ikean pahviset muuttolaatikot on varmaan huonontuneet kun aikoinaan yksi muutto tehtiin niillä mutta nyt kun uudelleen käytettiin, joka toinen laatikki repesi kantokahvoistaan, vaikkei niissä mitään superpainavaa ollutkaan. Kannattaa näköjöön jatkossa hankkia oikeita muuttolaatikoita.
Minä olen kaikki muuttoni hoitanut pahvilaatikoilla ja mitään ei ole hajonnu, eikä ole tarvinnut pohjia teippailla. Kirjalaatikot vajaiksi ja kevyttä päälle, Astiatkin on menneet niissä ja ehjänä tullut perille. Samat laatikot on nyt avattuna varastossa ja menee varmaan vielä seuraavankin muuton... Hyviä on.