Teinille huomautettu kesätöissä "Täällä kellonaika katsotaan seinä- tai rannekellosta, ei puhelimesta"
Teini oli vilkaissut puhelimestaan kelloa jolloin eräs vanhempi työntekijä oli poistunut huoneesta (selkeästi juoruamaan pomolle tästä) koska hetken päästä pomo tuli paikalle ja huomautti. Eikö se nyt ole ihan sama mistä sen kellonajan katsoo?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Ihme luddiittiduuni.
Minä kyllä katson kellon kännykästä, sen lisäksi kirjoitan ja luen työsähköpostit, luen pohjapiirustuksia ja muita asiakirjoja, jne...
Kesätyöntekijäteini tuskin tekee tuollaisia hommia.
Kukaan täyspäinen ja tervejärkinen ihminen ei käytä älypuhelinta. Tällä nuorella ei ole kaikki päässään kunnossa.
Olenko ainoa vanhempi, joka olisi vain tokaissut, että pomo on oikeassa, niele kiukkusi, pyydä anteeksi ja tee hommasi?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaupassa on kännykän käyttö vuoron aikana kielletty. Sääntö on ollut jo useamman vuoden. Se johtuu siitä, että siellä oli erityisesti näitä kesätyöntekijöitä tai muita nuoria, joilla koko työaika meni katsoessa jotain somea. Maitohyllyn täyttö kesti tunnin, kun kyseessä on vartin homma. Mutta jos jokaisen maitopurkin laittamisen välissä piti katsoa jotain somea, niin kyllähän sitä aikaa sai sitten kulumaan.
Meillä saa olla puhelimet työasun taskussa ihan vapaasti, jokainen niitä välillä pälyilee ja näyttää tekstaavankin.
Ikinä ei ole ole haittaa ollut työn sujuvuudelle, kaikki on hoitunut mallikkaasti.
Monen lapsi on tarhassa/koulussa, pitäähän siitä tieto saada, jos jotain sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla ollaan työpaikan säännöillä, hyvä teinin oppia se heti alkuun.
Kyllä kyllä, ja työaikana kännykän vilkuilemisesta voi saada potkuja (sanottu s-marketissa), paitsi kyseinen pulju lähetti työvuorotarjouksensa puhelimeen ja niihin oli pakko vastata työaikana jos aikoi töitä tehdä. Missä logiikka?
Muistaakseni se meni niin, että puhelin saa olla mukana omalla vastuulla ja sitä saa käyttää vain työvuorotarjouksiin. Eli jos vilkaista luuria ja työvuorotarjoia on tullut, siihen saa vastata,mutta Insta päivityksiä ei saa tehdä.
Nimenomaan työvuorotarjoukseen vastasin kun yks älyvapaa tuli motkottamaan siitä luurista. Instaa minulla ei ole eikä tule.
Olisit sitten sanonut että työvuorotarjoukseen vastasit.
Mulle soitettiin joskus aikanaan päiväkodista, että lapsi oksentaa. Siinä tuli joku yli-innokas kiljumaan päälle, ettei työajalla soitella omia puheluita. Tämä oli k-kaupassa mutta kauppa kuin kauppa.
Sanoin vain, että tarhasta soittivat lapsen oksentavan ja mä lähden nyt.
Kellon katsomisessa puhelimesta se ongelma, että useimmilla tulee ruudulle myös ilmoitukset. Ajan ohella näetkin eri sovellusten viestit ja helposti tuleekin kurkattua mitäs tullut. Aikaa meneekin enemmän, kun kellon ohella katsotaan ihan vaan äkkiä parit viestit, vastataanjollekin jne.
Eikös tämä aloitus ollut jo viime kesänä? Provo.
Onpas tiukat säännöt. Mun työpaikalla saa katsoa puhelimesta. Saa jopa vastata viestiin tai puheluun. Jotkut kohtelevat nuoria eri tavalla kuin muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun erittäin pienessä kaupungissa, olen eläkeläinen ja lenkkeilen useita kertoja päivässä kävellen. Kaupunki on palkannut nuoria ruohonleikkuuseen, kylläpä nuo näyttävät puhelimessa notkuvan ison osan päivästä. Näen samaa ryhmää useita kertoja pvässä/vkossa.
Asun isossa kaupungissa, jossa kaupungin ja paikallisen huoltoyhtiön kesätyöntekijät leikkaavat ahkerasti nurmikot ja hoitavat hommat ilman koko ajan kännykkään tuijottelua. Toki ole ollut myös isossa yrityksessä töissä, jossa tehtiin muuttoa ja jotkut näistä nuorista muutto"pojista" menivät kaukaisimpaan tyhjään työhuoneeseen istuskelemaan kännyköidensä kanssa eivätkä tehneet paljoa mitään koko päivän aikana.Niin että ei pidä yleistää.
Miksi siis yleistit?
Minä kerroin meidän kaupungin leikkaajista.
Miksi meni noin tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla ollaan työpaikan säännöillä, hyvä teinin oppia se heti alkuun.
Kyllä kyllä, ja työaikana kännykän vilkuilemisesta voi saada potkuja (sanottu s-marketissa), paitsi kyseinen pulju lähetti työvuorotarjouksensa puhelimeen ja niihin oli pakko vastata työaikana jos aikoi töitä tehdä. Missä logiikka?
Muistaakseni se meni niin, että puhelin saa olla mukana omalla vastuulla ja sitä saa käyttää vain työvuorotarjouksiin. Eli jos vilkaista luuria ja työvuorotarjoia on tullut, siihen saa vastata,mutta Insta päivityksiä ei saa tehdä.
Nimenomaan työvuorotarjoukseen vastasin kun yks älyvapaa tuli motkottamaan siitä luurista. Instaa minulla ei ole eikä tule.
Olisit sitten sanonut että työvuorotarjoukseen vastasit.
Mulle soitettiin joskus aikanaan päiväkodista, että lapsi oksentaa. Siinä tuli joku yli-innokas kiljumaan päälle, ettei työajalla soitella omia puheluita. Tämä oli k-kaupassa mutta kauppa kuin kauppa.
Sanoin vain, että tarhasta soittivat lapsen oksentavan ja mä lähden nyt.
Sanoinhan minä mihin vastasin, näytin jopa. Eikä tuo *diootti silti ymmärtänyt pahoitella omaa mokaansa.
Pitäisi tietää, minkä tyyppisestä työstä on kysymys. Jossain liukuhihnatyössä ymmärrän motkotuksen. Monissa muissa tapauksissa pidän pikkumaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun erittäin pienessä kaupungissa, olen eläkeläinen ja lenkkeilen useita kertoja päivässä kävellen. Kaupunki on palkannut nuoria ruohonleikkuuseen, kylläpä nuo näyttävät puhelimessa notkuvan ison osan päivästä. Näen samaa ryhmää useita kertoja pvässä/vkossa.
Asun isossa kaupungissa, jossa kaupungin ja paikallisen huoltoyhtiön kesätyöntekijät leikkaavat ahkerasti nurmikot ja hoitavat hommat ilman koko ajan kännykkään tuijottelua. Toki ole ollut myös isossa yrityksessä töissä, jossa tehtiin muuttoa ja jotkut näistä nuorista muutto"pojista" menivät kaukaisimpaan tyhjään työhuoneeseen istuskelemaan kännyköidensä kanssa eivätkä tehneet paljoa mitään koko päivän aikana.Niin että ei pidä yleistää.
Sinähän nyt yleistät, eikö tuo, jolle vastasit, puhunut omasta kaupungistaan? Sinulla meni ihon alle oikein huolella.
Vierailija kirjoitti:
No hui kamalaa, puhelin työpäivän aikana kädessä. Tämähän riippuu paljon myös työstä. Itselläni oma ja työpuhelin on vierekkäin työpöydällä koko työpäivän. Saatanpas kesken päivää jopa minuutin selata omalla puhelimella uutisia, vastata whatsappviestiin tai katsoa sitä aivot mädättävää instaakin. Työt tulee silti tehtyä. Ihan kuin kukaan täällä ei koskaan tekisi hetken aikaa jotain muuta, kuin keskittyisi työhön 110%. Ei työelämä ole niin sekunnin tarkkaa suorittamista. Työkavereiden kanssa jutusteluun menee varmasti aikaa. Toiset tupakoi työajalla, syö vähän pidempään kuin mitä ruokatauko on, soittaa sen henkilökohtaisen puhelun.
Tietysti jos nuori on koko ajan puhelin kädessä,niin pitää ohjeistaa, mutta joku järki nyt tähän kommentointiin.
sama, olen päiväkodissa työssä ei haittaa vaikka samalla selaan puhelinta. ja kun röökille ei periaatteessa mennä....
Luulenpa että teinisi ei sinulle ole koko totuutta kertonut. Ehkäpä työkaverit jo huomauttanut aikaisempaa. Mutta nuori ei usko muutakun jos pomo sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää, minkä tyyppisestä työstä on kysymys. Jossain liukuhihnatyössä ymmärrän motkotuksen. Monissa muissa tapauksissa pidän pikkumaisena.
Nuori on toimistosihteerinä XD
Vierailija kirjoitti:
Nykyään työnjohto hoidetaan juuri kännykän avulla vai ihanko oikeasti kuvittelet esimiehen menevän paikan päälle teinien luokse ja antamaan ohjeita.
Ja myös ruohonleukkuu kuuluu työlainsäädännön piiriin ja ehkä ne "useamman" kerrassa puhelimessa näkemäsi notkumiset tehdään tauoilla, kun niitäkin on useampi eli 2x kahvitauko ja ruokatauko.
Ja eiköhän noilla nuorilla ole urakkapalkkaus eli maksetaan tehdystä työstä, toisin kun sinun nuoruudessa, jossa jopa kaupan kassalla oli kuukausipalkka ja palkka juoksi mitään tekemättä.
Ranne...kello? Sori kun utelen, mutta mikä vuosi nyt on? Työskenteleekö teinisi mahdollisesti a-51 aika-kammiossa?
Meillä oli aikuinen mies lähes nelikymppinen koko ajan naama kiinni puhelimessa. Useamman kerran hänelle sanottiin siitä, muttei oppinut. Ei ole enää samassa työpaikassa. Itse lähti pois.
Aika rasittavaa, kun muiden pitää tehdä kännykkäaddiktien työt.
Juuri tämän takia on tärkeää, että työssä käydään heti alussa pelisäännöt läpi. Muuten tulee ihan turhaa motkotusta, kun riippuu työstä missä sopii käyttää kännykkää ja missä ei. Minulla on itseasiassa ihan kesätyön työsopimuksessa, että työntekijä käyttää omaa älykännykkäänsä työssä navigaattorina. Ja firman viestintä tapahtuu Whatsapissa. Ei tule sanomista kännykän käytöstä, kun se kuuluu työhön. Toisaalta taas olen ollut töissä joissa kännykän käyttö ei ole sopivaa, jolloin kaivoin vanhan rannekellon kaapin pohjalta käyttöön.