Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko istuttaneet hedelmien siemenistä huonekasveja? Sain mangon itämään niin helposti että nyt haluan kokeilla muitakin :)

Vierailija
29.07.2020 |

Menen ostamaan Prismasta ainakin pitayan ja passionhedelmän. Kiiviä voisi kokeilla myös. Näköjään olisi papaijaakin valikoimissa siellä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitruunoita kylvin joskus alkuvuodesta, nyt on parvekkeella 2 melko komeaa puskaa. :)

Vierailija
2/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitrushedelmät ovat helppoja, mangoa en ole kokeillutkaan, kun olen kuvitellut vaikeaksi sen kiven avaamisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitrushedelmät ovat helppoja, mangoa en ole kokeillutkaan, kun olen kuvitellut vaikeaksi sen kiven avaamisen.

Sen sai todella nätisti veitsellä auttamalla reunasta. Kokeilin kahta ja se toinen hajosi niin että siemen sisällä vaurioitui niin sitä en juurruttanut mutta toinen pysyi ehjänä ja lähti kuukaudessa tekemään juuret ja taimen. Pidin pussissa märän talouspaperin sisällä. 1.7. oli se päivä jolloin laitoin siemenen pussiin ja eilen istutin multaan. (Vielä pussi päässä.)

Vierailija
4/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi avata?

Vierailija
5/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena harrastin tuota. Sitrushedelmät ovat tosiaan helppoja kasvattaa ja niistä voi hyvällä hoidolla saada kauniin puun.

Avokado itää myös aika helposti, mutta kasvi ei ole kovin kaunis. Kurpitsat ja melonit ovat helppoja idättää, mutta eivät oikein huonekasviksi sopivia, ja kiiviköynnöskin pyrkii kasvamaan liian isoksi. Passionhedelmästä kyllä saa viehättävän ruukussa viihtyvän köynnöksen, joka tekee erikoisia kukkia.

Muista kuin hedelmistä meillä on kasvatettu mm. inkivääriä, pesupähkinää ja maapähkinää, joka teki jopa satoa. Pitayaa ei lapsuudessani ollut saatavilla, se voisi olla kokeilun arvoinen koska hedelmäthän kasvavat eräänlaisessa lehtikaktuksessa.

Vierailija
6/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ananas jonka tökkäsin multaan on alkanut tehdä uusia lehtiä.

Mustikat ei ole lähteneet, noissa on kuulemma todella alhainen itämisprosentti.

Vierailija
7/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ananas jonka tökkäsin multaan on alkanut tehdä uusia lehtiä.

Sen takia onkin tärkeää jättää varvut ehjiksi maahan kun poimii mustikoita. Oliko se viime vuonna vai aiemmin kun ulkomaalaiset poimijat repivät varvut maasta juurineen. :(

Vierailija
8/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pensasmustikkaako siis idätit?

Vierailija
9/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkynan juurakko multaan

Vierailija
10/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkynan juurakko multaan

Kurkuman

Vierailija
11/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitikin mennä googlaamaan pitayankasvatusvideoita. Nyt haluan ryhtyä pitayanviljelijäksi.

12/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatin kerran avokadon. Pidin sitä ensin vesilasissa hammastikkujen tukemana ja siirsin ruukkuun, kun juuret olivat kasvaneet tarpeeksi. Siitä kasvoi aika iso ja pitkä, mutta se ei sitten selvinnyt kuitenkaan. Luin myöhemmin, että sitä olisi kannattanut aluksi leikata latvasta, niin siitä olisi saanut tuuhean ja pensasmaisen.

Kiinnostaisi kokeilla kasvattaa muitakin hedelmiä. Sitrushedelmiä olen kokeillut joskus.

Vierailija
13/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitikin mennä googlaamaan pitayankasvatusvideoita. Nyt haluan ryhtyä pitayanviljelijäksi.

Ihana aksentti tuolla puhujalla :) Pitayaa saa hyvin Prismasta ja Cittarista tällä hetkellä :)

Vierailija
14/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri viime kuussa passionhedelmän siemeniä itämään. Niitä oli 8 ja vain yhdestä tuli taimi. Oltiin kaksi viikkoa poissa ja lähtiessämme taimea ei vielä ollut näkynyt, mutta oli ehtinyt lomamme aikana kasvaa melko isoksikin. En tiedä miksi noin huono itämisprosentti, mutta nyt mulla on pikkuinen passionkasvi ruukussa. Toivottavasti kasvaa nopeasti 😊

Vierailija
15/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö siis jos vain laitan vaikkapa sitruunan siemenen multaan, vai pitääkö ennen multaan laittoa tehdä jotain?

Rupesi kiinnostamaan, olen aika tietämätön kasvien suhteen, mutta olisi kiva saada jotain viherkasveja kotiin. En viitsi ostaa mitään, kun saan kuitenkin ne tapettua alta aikayksikön.

Vierailija
16/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö siis jos vain laitan vaikkapa sitruunan siemenen multaan, vai pitääkö ennen multaan laittoa tehdä jotain?

Rupesi kiinnostamaan, olen aika tietämätön kasvien suhteen, mutta olisi kiva saada jotain viherkasveja kotiin. En viitsi ostaa mitään, kun saan kuitenkin ne tapettua alta aikayksikön.

Sitruunan, appelsiinin, greipin, mandariinin jne. siemenille riittää tosiaan että ne tökkää kosteaan multaan. Joitakin muita siemeniä pitää liottaa, kuivata, raaputtaa tms. (tai kuten yllä kerrottiin, pitää vesilasissa hammastikuilla tuettuna) mutta sitrukset ovat helppoja. Meillä tunkee sitrusten sirkkataimia vähän joka ruukusta, kun joku on mandariinin syötyään ohimennessään tökännyt siemeniä toisen kasvin juurelle.

Vierailija
17/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paprika ja chili lähtee myös aika helposti siemenestä. Olen kuullut että karambola olisi hauska ja helppo, se on vielä kokeilematta.

Vierailija
18/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä riittää, jossain saatetaan mainita kylmäkäsittelystä, mutta en ole kokeillut. Itse istutin jogurttipurkkeihin kolme siementä pääsiäisenä ja vappuna tuli yhdestä taimi näkyviin. Virittelin muovipussin purkkien päälle ja sumuttelin kerran päivässä.

Siirsin taimen kukkaruukkuun ja se onkin valoisalla paikalla kasvanut jo paljon. Sitrukset eivät ole kastelun unohtavalle sopiva kasvi, helpompia löytyy kaupasta tai jos haluat kasvattaa itse, pyydä vaikka pistokkaita.

Vierailija
19/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitayaa on tullut kokeiltua, siitä on tullut parissa vuodessa aika komea ilmestys. Siementen itämisprosentti tuntuu olevan aika hyvä joten ei kannata laittaa kymmentä

enempää yhteen ruukkuun. On aika vähään tyytyväinen, vähän multaa ja kastelu kerran viikossa tuntuu riittävän mainiosti.

Joitakin vuosia sitten unohtui inkiväärin palanen juuresastian pohjalle jossa se alkoi itämään, laitoin sen uteliaisuudesta ruukkuun ja se rupesi aika äkkiä pukkaamaan vartta. Ei se kuitenkaan muutamaa kuukautta pitempään hengissä pysynyt, olisikohan vaatinut lannoitusta? Tai paremman kasvupaikan/multaa?

Vierailija
20/21 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi avata?

Miksi alapeukut tälle? Mäkin ihmettelen, miksi siementä suojaava kova "kuori" pitäisi avata. Ei luonnossakaan kukaan avaa mangon siementä, kasvi hoitaa kyllä homman itsenäisesti. On paljon (hedelmä)kasveja, joilla siemenen ympärillä on suojaava kovempi kerros ja kyllä ne siitä lähtevät kasvuun ilman välikäsiäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi