Neljä koululaista kesälomalla,äitiä väsyttää, vinkkejä
Eli tilanne tämä: meillä on neljä alakouluikäistä lapsosta (osa sijaislapsia) ja minä kotona. Kuukausi tässä on lomailtu, pohjoisen reissu tehty, oltu juhannus mökillä, uitu, pyöräilty jne. Itsellä vaan alkavat olla paukut vähissä, kun tuntuu, että koko ajan joku vääntää jostakin, pleikkari lähti lomalle nyt, vaikka saankin kivaa taukoa, kun jokaisella on lupa pelata tunti päivässä(ja sit tapellaan järjestyksestä...)
Miten te muut haette omaa jaksamista, olen yksinkertaistanut ruokia, tinkinyt siisteydestä, mutta silti iltaisin on ihan rätti olo. Onko kellään toimivia kikkoja tällaiseen?
Kommentit (24)
Kotitöitä niille jotka kilisee ja tappelee.
jaa porukkaa. Eli välillä osalle ihan eri puuhat kuin toisilla.
palkitaan siitä kun tehdään yhdessä ja sovussa esim. Jos syövät porukalla reippaasti aamupalan ja siivoavat pöydän käytät porukan uimassa. Jos ei homma hoidu niin ei sitten uintiakaan.
kannusta lapsilaittamaan sinun kanssasi ruokaa. Joka tekee on päättämässä mitä tarjolla on...
Muistele taapero-aikoja. Nyt sun ei kai kuiteskaa ihan joka sekunti ole vahdittava niitä. (meillä 2v, 5v ja 8v, kyllä kesät on helppoja noiden kahden isomman kaa, ootan vaan pienimmän kasvua että sekin vois juosta tuolla ilman mua kavereiden kaa niin sais edes hetken taukoa joskus...)
itte ne oot hommannu...lähe vaikka töihin lepäämää...
Mulla kaksi alakoululaista poikaa ja tosi helppoa. Herään 12.00 . Mennään koko poppoo myöhään nukkumaan. Me ollaan lomalla ja lapset saa pelata niin paljon kun haluaa. Syksyllä alkaa sitten suorittaminen ja treenit. Ihanaa aikaa. Ehkä olet liian tiukka. Voisiko kesällä olla lepsummat säännöt?
No jospa laitat ne muksut laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä jne. Et kai sinä oo mikään kotiorja. Lähe ite rannalle.
No jospa laitat ne muksut laittamaan ruokaa, pesemään pyykkiä jne. Et kai sinä oo mikään kotiorja. Lähe ite rannalle.
Miten pitkä loma sulla on? Mun loma on just sen neljä viikkoa ja sen jälkeen onkin taas mukava palata töihin.
Yrität liikaa, varmaan noiden sijaishuollossa olevien lapsien vuoksi. Sinänsä ihailtavaa, mutta eikö lapset voi mennä keskenään uimaan, leikkkipuistoihin ym. Tai kun menette rannalle, otat hyvän kirjan mukaan, jos pidät lukemisesta.
hommaa itselles harrastus ja käy vaikka 5 kertaa viikossa..
Eikö ne lapset viihdy keskenään? Tai ainakin osa käy kavereiden luona.?
Meillä koululaiset saattavat olla tuntitolkulla omissa puuhissaan. Sitten taas jaksaakin hyvin puuhata heidän kanssaan, esim. laittaa ruokaa tai pelailla.
neljä lasta täälläkin. yksi vaikeasti vammainen joukossa. suljen vain korvani. käytiin eilen huvipuistossa ja kotimatkalla tuntui, että pää räjähtää muksujen huudosta, mutta laitoin vain sitten radiota kovemmalle annoin heidän meluta. kun pääsin kotiin, lapset sulkeutuivat omaan huoneeseen leikkimään pariksi tunniksi. olivat kai saaneet meidän vanhempien seurasta tarpeeksi päivän aikana. =D
ota rennosti. ei sun aina tarvii suorittaa äitiyttä. joskus lapset selviävät hetken keskenäänkin.
miettikääpäs sitä lastenne opettajaa, jolla on jopa yli 30 samanlaista usean tunnin ajan päivässä... Sitten täälläkin jankutetaan että lomailevat liikaa kesällä. (En ole itse opettaja, pikkusiskoni on)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 09:09"]
miettikääpäs sitä lastenne opettajaa, jolla on jopa yli 30 samanlaista usean tunnin ajan päivässä... Sitten täälläkin jankutetaan että lomailevat liikaa kesällä. (En ole itse opettaja, pikkusiskoni on)
[/quote]opettaja täällä, hei. mä pääsen työpäivän jälkeen kotiin. tilanne ei siis ole sama kuin omien muksujen kanssa. joista aina välillä täällä valitan. =D
No minulla ei varsinaisesti ole lomaa, koska näm sijaislapset, vaikka perheenjäsemiä ovatkin, ovat myös työni. MIehellä on (onneksi) neljä viikkoa lomaa. Ja joo, kaksi lapsista pyörii kyllä kavereidenkin kanssa, ei siinä mitään, ovat kuitenkin vasta 1-2 luokkalaisia, jiten eivät he ympäri kaupunkia tunti tolkulla heilu. Enempi leikkivät omalla pihalla tai kaverin pihalla tai sitten sisällä.
Ehkä minä yritän liikaa, mutta alle 10-vuotiaita ei voi jättää keskenään tunti tolkuksi tai antaa pelata kuinka paljon vaan. Varsinkin nämä sijaishuollossa olevat lapset (aika monine diagnooseineen) eivät oikein sellaiseen pysty.
Ja yes! Olen muistellut taaperoaikoja ja onhan tämä nyt siihen verrattuna aika helppoa (tosin kaikki heistä eivät meillä tuolloin asuneetkaan)
Kyllä meidänkin lapset keskenään ovat ja kauppareissulle ei aina kaikki lähde mukaan, mutta jotensakin tuntuu, tai ainakin eilen tuntui, että aina joku huutaa äitiä, aina joku tarve.
Joo, ite oon hommannut ja ainakaan meillä ei kukaan herättele yöllä!!
AP
Eikö pihalla ole mitään tekemistä? Meillä pojat pelaa pihalla. Jalkapalloa, sählyä ja kaikkea. Ne ne sisällä viihdy. Välillä tulee oikein ikävä. Silloin keksin jotain yhteistä tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 09:09"]
[/quote]opettaja täällä, hei. mä pääsen työpäivän jälkeen kotiin. tilanne ei siis ole sama kuin omien muksujen kanssa. joista aina välillä täällä valitan. =D
[/quote]
mut voihan sillä opettajallakin olla lapset kotona...
Neljä alakoululaista, tehkää näin. Jokainen saa päättää yhden päivän ja mitä silloin tehdään koko porukalla. Mihin mennään, mitä syödään, mitä leikitään jne. Tavoitteena iloinen kesäpäivä joka sopii kaikille. Tietenkin myös hintaraja kannattaa laittaa sen mukaan, miten on mahdollisuuksia, kertoa sekin lapsille ja että sillä pitää sitten päivä hoitua kaikille. Samoin ruoka, jos ei ole mahdollista käydä ulkona syömässä, niin sitten jokin tavallinen kotiruoka. Etsikää vaikka yhdessä ideoita tai laita lapset etsimään mahdollisuuksia, mitä siellä teidän alueellanne voi tehdä? Onko jossakin vähän kauempana jotakin kiinnostavaa kohdetta, johon olisi mahdollisuus lähteä?
Näin saa jo neljä päivää menemään mukavasti, ja lapset ottamaan itsekin vastuuta siitä, että päivä on hyvä ja onnistunut. Ja sekin kannattaa tuoda esille, keskustella siitä, että kaikki mitä kukakin tekee tai sanoo noina päivinä, olisi sellaista, josta hyvä mieli lisääntyy, eikä ainakaan vähene kenelläkään. Siitä voi tehdä tavoitteellisen seikkailun, jonka jäljiltä äidinkään voimat ei vähene...
Vähän on samat fiilikset, nämä kesät ovat tavallaan raskasta aikaa kotiäideille/kotona hommia tekeville (kuten nyt vissiin sinä olet). Toisaalta taas koulurutiinit saa unohtaa ja kesällä selviää kevyemmillä kuteilla. Ja hei, koulu alkaa runsaan kuukauden päästä; keskity olennaiseen ja hengitä syvään!