Miten selviän viikonlopusta vauvan kanssa? Masentaa,väsyttää ja vituttaa :(
Vauva on kohta 4kk enkä ole saanut nukkua yhtäkään yötä kokonaan,on refluksia ja maitoallergiaa ja vauva viihtyy vain sylissä.
Mies ei ole ikinä kotona eikä muutenkaan auta missään.
Nyt on koko viikonlopun pois ja äitini lupasi tulla jeesimään vähän,MUTTA nyt se peruikin tulonsa :(
Haaveilin pääseväni suihkuun,tekeväni ruokaa,siivousta vähän ja ehkäpä jopa päiväunet ym mutta haaveeksi jäi sitten.
Kommentit (34)
Sen jaksaa kun on pakko. Mulla meni eka vuosi etten nukkunut yhtään kokonaista yötä. Vähän helpotti 10 kk kohdalla, kun yhtenäinen unipätkäpiteni 1-3 tunnista 6 tuntiin. Nyt lapsi on reilun vuoden vanha ja nukkuu yhtenäiset yöt. Pidä sinäkin mielessä, että raskas vauva-aika helpottaa pian. Ja miehen kanssa on puhuttava, hänenkin pitää osallistua.
[quote author="Vierailija" time="29.06.2013 klo 16:33"]
Minkä verran sitten saat nukutuksi yöllä? Vauva kai nukkuu päivälläkin jossain vaiheessa, nuku sinäkin samaan aikaan päikkärit ja jätä siivoushommat tekemättä tai tee pikasiivous/ siivoa pahimmat paikat. Ja puhu miehellesi asiasta, jos et sitä jo ole tehnyt. Kai hänkin nyt sen verran voi kotona olla, että ehdit edes suihkussa käydä...?
[/quote] Mun vauvat ei oo osannu päikkäreitä nukkua, vasta n. 1vuotiaana on päikkärit ruvennut sujumaan... Ennen sitä päikkäreitä nukuttu 15-30min kerralla (ja kaikkea kokeiltu, ainut missä nukkuneet pidempään on autossa mutta sinnehän ei voi itse nukahtaa, kun ajaa). Joten itse en oo voinut päikkäreitä nukkua, en ehtinyt nukahtamaankaan ennen kuin lapsi oli taas hereillä.
Onneksi toinen sentään nukkui yöt hyvin, vaikka esikoinen tykkää edelleen herätellä....
No kyllä ihan tosissaan ekana käy mielessä, että miksi olet sellaisen miehen kanssa lapsen hankkinut?
Ja jos käytös on alkanut vast nyt, niin tiukat ehdot että joko osallistuu lapsensa hoitamiseen tai sitten voi jäädä yksinään ihmettelemään.
Ei ehkä lohduta nyt, mutta tuokin aika tosiaan menee ohi ja sitten helpottaa. Hae apua jaksamiseen vaikka ulkopuolisesta perhetyön hoitajasta ja vali parisuhdettasi että jaksatte tämän vaikean vaiheen ohi. Muilta refluksikkojen äideiltä ja osaavalta lastenlääkäriltä/gastroenterologilta saat hyviä neuvoja.
Itselläni on kolme lasta joista keskimmäisellä refluksi. Viikkoja meni niin, että yöllä ei ollut edes tunnin yhtäjaksoista unipätkää. muistan sen kuolettavan väsymyksen vielä. nyt kahden isomman ja teveen vauvan kanssa elämä tuntuu ihan naurettavan helpolta :)
Tärkeintä on, että et jää yksin yliväsyneenä kotiin, siinä hajoaa pää. Ota vauva kantoliinaan ja mene ulos pienelle kävelylle. Se selkiyttää väsynyttä päätäsi. Lämmitä eineksiä jos et saa laitetuksi ruokaa. Kun miehesi tulee kotiin, lähtetä hänet lapsen kanssa vaunulenkille ja nuku itse. Älä stressaa sotkusta, sen ehtii siivota myöhemminkin. Priorisoi asiat ja hoida vain tärkeimmät nyt.
Sitä se vaan on:( Meidän lapsi oli koliikkivauva ja muutenkin ensimmäisen puoli vuotta sylissä pyöriteltävä tapaus. Mies keikkatöiden takia kotona todella harvoin ja tukiverkosto toisella paikkakunnalla. Kun vauva oli päiväunilla, oli niin paljon pakollista tekemistä (mm.pyykkihuolto, koirien ulkoilutus ja ruuanlaitto) etten ehtinyt millään nukkua itse. Olisin varmasti kuukahtanut, ellei meidän ipana olisi ollut kuitenkin suht´ hyvä nukkuja öisin. Heräsin vaan pari kertaa yössä. Mutta jos ytään lohduttaa, niin se kestää vain aikansa. Meidän piltti alkoi nukkua kokonaisia yöunia 10kk:n iässä ja on nyt vuosikkaana aurinkoinen ja helppo lapsi. Varmasti teidänkin arki alkaa helpottumaan, kun jaksat nyt sinnitellä. Ja jos teidän tapauksessa lapsen isä ei ole töiden takia poissa, vaan luistelee muuten velvollisuuksistaan, niin nosta kissa pöydälle ja tee selväksi, että myös hänen on osallistuttava arjen pyöritykseen. Puhu asiallisesti ja kerro uupumuksestasi -räksyttäminen ei auta! Kyllä se vielä iloksi muuttuu...tsemppiä!
Katosiko ap linjoilta? Minäkin tässä pohdin, missä päin asustelee? :) Minä voisin mielelläni kanssa autella! :) Kokemusta löytyy, 3 lasta itselläni :)
Oisko sulla ketään hyvää ystävää edes, jonka voisit soittaa vaikka tunniksi avuksi, että pääsisit suihkuun? Kyllä aika onneksi tekee työtä sun puolesta.
Käy hakee siwasta kassillinen herkkuja, vuokraa pari kolme leffaa ja köllähdät sohvalle vauva sylissä. Sitte ku vauva nukahtaa, nuku ite. Käy pienellä kävelylenkillä. Kuuntele musiikkia. Kantoliina niin ei tarvi koko ajan sylitellä. Koliikkikeinu jossa musiikkia ja heilutusta,monet vauvat viihtyy. bumboon voi laittaa pienenkin vauvan esim suihkun ajaksi. Pyydä joku ystävä seuraksi. Käy shoppailemassa tai kahvilassa ...
Tsemppiä
Voi että, auttaisin jos voisin. Tiedän tuon tunteen...
Mulla on tässä 5 ja 3 vuotias sekä 4kk vauva. Vaikka vauva on helpohko, kaikki muu aika menee toisten lasten kanssa. Meillä on iso maatila ja tekemistä on paljon muutakin kuin kotihommat. Mies on toukokuusta asti käynyt kotona vain nukkumassa. Väsyttää. Ihan kaikki pitää hoitaa itse, pihat yms. Sekä olla miehelle kiireapulainen. Kun saan lapset aina iltaisin nukkumaan, otan pitkän kylvyn ja syön rauhassa. Musta on tullut ihan yöeläjä kun kaipaan omaa rauhaa niin paljon. Lapset onneksi nukkuu 10-14 tuntia heräilemättä.
Välillä tuntuu olisiko lasten kanssa helpompaa vaikka rivitalossa.. Jäisi ainakin pihatyöt pois ja lapsille olisi leikkikavereita.
Tämä ei toki lohduta mutta sulla on kuitenkin siinä vain yksi lapsi. Lepää itsekkin kun vauva lepää. Käy vaikka pizza itsellesi. Mene suihkuun kun vauva nukahtaa tai laita sittenkin katsomaan sinua. Vauvan kanssa voi käydä yhdessäkin suihkussa. Hemmottele itseäsi edes pienesti, auttaa vähän jaksamaan. Laita hands free ja soita ystävälle oikein pitkä puhelu.
Jos asut Turun seudulla, niin ilmoita (anonyymi) sähköposti osoite tänne. Muistan itse, kun lapsella oli paha koliikki ja huutoa oli 22 tuntia vuorokaudessa.
Ihanan auttavaisia ihmisiä onneksi vielä näköjään löytyy!
Onks ap kommentoinu vielä mitenkään?
Espoossa olemassa espoon lähimmäisapu ry, auttaa myös uupuneita lapsiperheitä.
Googlaa, soita sinne ja kysy olisiko heillä yhteyksiä kotipaikkakunnallesi.
On mm. siivousapua kertaluontoisena. Apu on maksullista mutta erittäin kohtuuhintaista.
Espoossa olemassa espoon lähimmäisapu ry, auttaa myös uupuneita lapsiperheitä.
Googlaa, soita sinne ja kysy olisiko heillä yhteyksiä kotipaikkakunnallesi.
On mm. siivousapua kertaluontoisena. Apu on maksullista mutta erittäin kohtuuhintaista.
Tsemppiä, nää vastaajat ei varmaan ole koskaan olleet paikalla, kun refluksikko huutaa. Ei tee totisesti mieli irroittaa sitä sylistä alas huutamaan. Edes sitteriin...
Olethan jo FB:ssä refluksilapset -ryhmässä. Sieltä saa ainakin oikeanlaista vertaistukea.