Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina samoja ruokia, kyllästyttää. ideoita?

Vierailija
29.06.2013 |

Olen lähdössä kauppaan ja mietin ensi viikon ruokia. Olen todella mielikuvitukseton ruuanlaittaja, ja meillä on ehkä 10 ruokalajia joita säännöllisesti laitan ja joita lapsetkin mielellään syö. Mua kyllästyttää ne iänikuiset makaronilaatikot, spagetit ja lihapullat. Mitä teillä syödään? Tarvitsen uusia ideoita...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotettu borssi, eli raastettua punajuurta ja porkkanaa, silputtua sipulia ja paistettua jauhelihaa keittomuodossa. Mausteeksi suolaa, pippuria, tomaattipyrettä ja vaikkapa timjamia.

Linssikeitto eli kuullotettuja linssejä ja sipulia tomaattipyreen kanssa, lisätään vettä ja liemikuutio ja keitetään puoli tuntia. Älyttömän hyvää.

Broileria, paprikaa ja sipulia ruskistettuna riisin kanssa.

Kaapinpohjallisia, eli kaikki mitä pakastimesta ja kuivakaapeista löytyy heitetään sekaisin uunivuokaan, lisätään mausteita ja nestettä ja laitetaan uuniin. Peruselementteinä kasvikset, riisi/pasta ja liha/kala/pavut.

Vierailija
2/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itse pinaattilettuja: pakastepinaattia taikinaan, jauhoiksi täysjyväohraa. Ne voi halutessaan täyttää jauheliha-, kala- tai kanatäytteellä. Mulla oli viimeksi lapsille lihatäyte, aikuisille kylmäsavulohitäyte. Viimeiset letut hillon kanssa :)

Ovat ravintoarvoltaan ja maultaan ihan eri luokkaa kuin kaupan valjut korvikkeet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin meillä pyörii välillä ne samat sapuskat. Otan vaan välillä netistä jonkun ruokalistan, koulun tai päiväkodin tms ja otan sieltä vinkkejä tai alan suoraan seuraamaan listaa. Perusruokaa kuitenkin tykkään tehdä pääasiassa.

Eilen meillä syötiin lohikiusausta, tänään en taas tiedä mitä, varmaan jotain broilerista tai sit makkarakeittoa.

Vierailija
4/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä selailen keittokirjoja ja kerään puhelimeen listaa erilaisista ruokalajeista. Aina kun törmään jossain kivan kuuloiseen ohjeeseen tai muistan jonkin unohtuneen ruuan, kirjoitan sen nimen tuohon listaan. Sitten viikon ruokia suunnitellessa googlettelen reseptit ja ostan ainekset valmiiksi.

Nyt mulla on listassa kolmisenkymmentä ruokalajia joista luntata huonona päivänä inspiraatiota. Lisäksi muuntelemalla niistä saa lisääkin vaihtoehtoja, esim. lihakeiton voi tehdä jauhelihaan, oikeaan lihaan, broileriin, seihin, nakkeihin, soijaan tai papuihin. Piirakasta voi tehdä tuhansia versioita täytteitä vaihtelemalla kuten myös pitsasta.

Vierailija
5/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytetyt kasvikset (googleta ja valitse mieluisimmat täytteet), kanapata (pilko kasviksia ja kanaa ja laita tunniksi uuniin. Melkoisen helppo), uunijuureksia, valitsemasi proteiini ja jugurttikastike, kasvispihvit, kalaa ja munakastiketta, kotihampurilaisia itse tehdyin pihvein ja kastikkein (leivo sämpylätkin itse jos jaksat), papupata (voi tehdä tomaattisen tai sitten ei), kasvislasagne, kunnon paisti itselle mieluisin lisukkein, ruokasalaatti (ämpärillinen salaattia josta tehdään pääruoka lisäämällä proteiinia. Voi laittaa myös pastaa jos haluaa). Siinä olis muutama vinkki :)

-3

Vierailija
6/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jossain "sesonkiruokavinkkejä"? Reseptejä niistä raaka-aineita, mitä parhaiten kaupassa on juuri silloin tarjolla. 

Vierailija
7/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat ihastuneet tälläiseen herkkuun: Keitä kuorittuja perunoita, porkkananpaloja sekä sipulia niin kauan, että ovat kypsiä muusattavaksi. Paista sillä välin jauheliha kypsäksi ja mausta suolalla ja perunamausteella. Tee kasvikset muusiksi maidolla ja lisää paistettu jauheliha. Mausta hyvin ja lisää voinokare. Ihanaa perusruokaa. Lisäksi punajuurta ja raejuustoa. Kokeilkaa ihmeessä.

Vierailija
8/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lisää perusruoka ideoita, perus raaka-aineista?

Vierailija
9/9 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me savustetaan tänään lohta. Lisäksi uusia perunoita, silliä, kananmunia ja fetasalaattia. Jos ei itse voi savustaa, niin kalatiskistähän saa valmiiksi savustettua. Ei se tosin yhtä hyvää ole. Huomenna laitan häränlihalastuista kastiketta ja kaveriksi riisiä tai perunoita. Pitkään uunissa haudutetut broilerin reisikoivet on meidän kaikkien herkkua. Älä missään nimessä osta niitä valmiiksi marinoituja, vaan maustamattomia ja mausta itse yksinkertaisesti vain suolalla ja sitruunamehulla. Anna kypsyä uunissa niin kypsäksi, että liha irtoilee luista, naminami. Helppoa ja halpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan