Kihomadot ja tarttuvuus?
Siis pitääkö niitä kynnenalusia tarkasti pestä vain silloin jos on kihoja ja on raapinut peppuaan???
Kun mä pelkään niitä ja aina kun tullaan jostain kotiin jossa lapsia ni käsien pesun yhteydessä hinkutan kynnenalusiakin - turhaanko? Siis luulenko mä väärin että esim. yhteisistä leluista tai joku leikkipuisto (jos jollain niitä on) ja itse/lapsi nykii samoja, ne munat menee kynsien alle ja siksi pestä jo ennalta ehkäisynä. VAI vain silloin ne kynnenaluset jos niitä on itsellä/lapsella ja voi raapia...
Ottaako joku nyt tolkkua mitä yritän sanoa...
Kommentit (2)
Niin eli ei ne niistä leluista ne munat mene sinne kynsien alle - vaan kynsien alle ne joutuu jos/kun (sellainen jolla niitä on) raapii peppuaan?
Ei ota tolkkua.
Käsien peseminen fanaattisesti ei auta muussa kuin hämmentämään lasta.
Tartunta tapahtuu myös ilmateitse. Esim. olette kylässä ja lapset leikkii huoneessa peitoilla/leluilla ja niitä näkymättömiä munia on ilmassa ja hengitetään nenään.
Käsipesu on tehokas myös lenssuja ja muuta kohtaan, ehdottomasti hyvä asia mutta älä lähde liioittelemaan. Jos tulee tartunta niin varmasti lääkitset lapsen ja aamulla siivoat perusteellisesti lapsen huonetta/vessaa/ruokapöytää. :)