Huh, olipa rahastojeni arvo romahtanut!
Yksi oli enää reilummasti plussalla, toinen juuri ja juuri, loput jo miinuksella.
Hiukan puhallutti, mutta onneksi sijoitan vain sen verran mitä minulla on varaa hävitä.
Kuukausi sitten kun viimeksi kävin osuuksia ostamassa oli kaikki plussalla.
Ja toisaalta kun nyt olen vain ostamassa on heikko kurssi vain hyvästä, viiden vuoden kuluessa aion tehdä ihan kivan tilin noilla.
Mutta oli kiva yllätys kun olen tehnyt säästöpossusopparin pankin kanssa ja jokaisesta kortin höyläyksestä pyöristetään summa seuraavaan viiteen euroon ja erotus menee toiselle tilille säästöön. Nyt tuolla säästötillä alkaa olla kolmen kuukauden nettopalkka (600€ vaille) joka jokaisella tulisi olla säästössä vähintään.
Olen nyt pari vuotta ollut taas työelämässä kuuden kotiäitivuoden jälkeen, jolloin kului tehokkaasti kaikki säästöt. Nyt parissa vuodessa olen saanut haalittua 14.000€ säästöön ja olen vielä matalapalkka-alalla (kaupan kassa). Eikä me ollaan mitenkään kituliaasti eletty, tehty vuoden sisällä 2 ulkomaanmatkaakin.
Kommentit (27)
Mitkä rahastot ovat noin romahtaneet kuukaudessa?
Miksi sijoitat rahastoihin etkä osakkeisiin?
Mieheni tienaa suurinpiirtein saman kuin minä. Hän on tosin yrittäjä ja voi halutessaan nostaa palkkaa lisää, mutta ollaan verotuksen vuoksi nostettu vain sen verran että pärjätään.
Se miksi ostan rahasto-osuuksia on ihan yksinkertainen, se on aloittelijalle turvallisempaa. Niissä hajauttaminen tulee automaattisesti ja voi tehdä pieniäkin sijoituksia. Jos ostaisin osakkeita suoraan kannattaisi säästää isompi summa ja ostaa kerralla enemmän.
Asuntovelallisena olen pankin avainasiakas eikä minun tarvitse maksaa merkinnöistä.
Olen kyllä ajatellut että jossain vaiheessa voisin ostaa osakkeitakin mutta se vaatiin jo vähän opiskelua. Turvaan noilla rahastoilla ensin eläkepäivät ja kun loppuu päivähoitomaksut voin sitten niistä säästyneillä rahoilla sitten alkaa sitten pelailemaan osakkeilla.
-ap
Yksi tunnetuimmista säännöistä osakesijoittamisessa on se, että pienestä ei saa hätkähtää. Lisäksi tuossa on mielestäni ollut nyt ihan tavallinen vuodenaikakuvio meneillään:
Sell in May and go away; don't come back till St Leger Day
Kokeneet sijoittajat siis monet toimii tuon periaatteen mukaan. En tarkoita, että niin pitäisi tehdä ja säätää salkkujaan koko aikaa, vaan tarkoitan, että on ihan normaalia, että kesällä kurssit on alempana kuin muussa osassa vuotta. Itse seurailen sijoituksiani ihan tyynen rauhallisesti, kun ne ovat alempana, päinvastoin ostointoa olisi nyt paljonkin, mutta valitettavasti ei ole juuri rahaa, kun tuli sidottua keväällä kiinteään omaisuuteen.
Tsemppiä sulle jatkossakin sijoituksiisi. Nyt ne kunnon sijoittajat punnitaan - tyhmin veto mitä voisit tehdä olisi nyt paniikissa myydä.
Edelleen kysyisin tarkemmin, mitkä rahastot ovat kuukaudessa noin pudonneet?
Jokaisella pitää olla pikkuinen rahastosalkku, lähde vaan osake sijoitukseen. Minulla nyt nämä kumpikin toistaiseksi "huilaamassa", nyt keskitytään asunto-osake sijoituksiin :) Hauskaa ajanvietettä kunhan olisi enemmän rahaa. Sijoituksiin kuuluu myös tappiotkin, niistä viisastuu ja putoaa välillä maanpinnalle. Nyt ap:kin tietää että pelkät rahastosalkut ei ole aina kultakaivos, kun nyt ei ole puhdas kultaan sijoituskaan, tippuu kuin lehmän häntä ja ennusteet voi olla jopa 800 dollaria unssilta.
Kaikki joita olen ostanut :)
Olen ostanut sekä kasvu- että tuottorahastoja , alueina Suomi, pohjoismaat, eurooppa, itäeurooppa, Intia, sitten on korkorahastoja ja indeksirahastoja. Ainoa mikä oli 10% plussalla oli sellainen johon olen sijoittanut vuosia. Sillä rahastolla tein 50% voiton 6 vuotta sitten kun kotiutin rahani kun tarvitsin käteistä ja kannatti oikeasti myydä.
Suorat osakesijoitukset ovat asia erikseen, ne voivatkin tehdä korjausliikkeen (molempiin suuntiin), mutta rahastot, jos niihin on valittu huonot osakkeet ja ammattitaidoton / suorastaan sutki hoitaja niin rahasi ovat valitettavasti menneet iäksi.
Tälläisesta rahastosta malliesimerkkejä on vaikka millä mitalla: kiina rahastoja, venäjän rahastoja, trans balkan rahastoja. Romahtivat 2008 jälkimainingeissa ja ovat vain painuneet syvemmille miinuksille.
Ota tappiot nopeasti ja voitot hitaasti. Äläkä sijoita rahastoihin.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:29"]
Mitkä rahastot ovat noin romahtaneet kuukaudessa?
[/quote]
Aika monessakin rahastossa muutaman prosentin viherrys on voinut kuukaudessa muuttua punaisen puolelle. Morningstarin listauksessa 898:lle suomalaiselle ei-instikoiden tavoitettavissa olevalle rahastolle on voitu laskea yhden kuukauden tuotto. Tämä on ollut negatiivinen 857:ssä tapauksessa. Yli 10 prosentin negatiiviseen tuottoonkin on yltänyt 60 rahastoa.
Sijoitan vain pieniä summia, jotka minulla on varaa menettää ja rahastoyhtiö on sen verran iso ja vakaa etten usko että siellä ammattitaidottomuutta olisi. Lisäksi olen hajauttanut sen verran laajalle noita ostojani etten nyt oikein jaksa uskoa että kaikki olisi niin huonoja sijoituksia.
Lisäksi olen sisäistänyt sen ettei kannata laittaa kaikkia munia samaan koriin, esim. rahani ovat kolmessa eri pankissa ja sijoituksia on nyt kahteen eri rahastoyhtiöön.
-ap
rahastot on oikein hyvä tapa sijoittaa, siinä pääsee pienellä pääomalla alkuun ja saa helposti hajautettua riskiä paitsi maantieteellisesti ja toimialoittain, myös instrumenttikohtaisesti. Suuri osa rahastoista on yhdistelmärahastoja, joissa varat on hajautettu osakkeisiin ja korkoihin. Varsinkin korkoihin on tavallisen sijoittajan muuten kuin rahaston kautta sijoittaa, joukkovelkakirjojen minimimerkintämäärät on aika isoja. Lisäksi tavallinen sijoittaja harvoin pystyy esim. käyttämään johdannaisia riskien pienentämisden/niiltä suojautumiseen. Ja esim. Hedge rahastoihin käsittääkseni vain ammattilaiset sijoittajat (kuten rahastot) voivat tehdä merkintöjä. Myös ammattilaiset sijoittajat, salkunhoitajat ym sijoittavat rahastoihin, ei ne ,kun tekisi, jos rahastot lähtökohtaisesti olisivat huonoja sijoituksia.
rahastot on oikein hyvä tapa sijoittaa, jo s
Sorry virheet, kännykällä on hankala kirjoittaa....
so[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 15:41"]
rahastot on oikein hyvä tapa sijoittaa, siinä pääsee pienellä pääomalla alkuun ja saa helposti hajautettua riskiä paitsi maantieteellisesti ja toimialoittain, myös instrumenttikohtaisesti. Suuri osa rahastoista on yhdistelmärahastoja, joissa varat on hajautettu osakkeisiin ja korkoihin. Varsinkin korkoihin on tavallisen sijoittajan muuten kuin rahaston kautta sijoittaa, joukkovelkakirjojen minimimerkintämäärät on aika isoja. Lisäksi tavallinen sijoittaja harvoin pystyy esim. käyttämään johdannaisia riskien pienentämisden/niiltä suojautumiseen. Ja esim. Hedge rahastoihin käsittääkseni vain ammattilaiset sijoittajat (kuten rahastot) voivat tehdä merkintöjä. Myös ammattilaiset sijoittajat, salkunhoitajat ym sijoittavat rahastoihin, ei ne ,kun tekisi, jos rahastot lähtökohtaisesti olisivat huonoja sijoituksia.
rahastot on oikein hyvä tapa sijoittaa, jo s
[/quote]
Ainakin Ruotsin kruunuissa noteeratut rahastot ovat laskeneet rajusti, noustuaan myös rajusti tuossa keväällä. Kaikki sijoittaminen edellyttää pitkäjänteisyyttä, kuten on jo monesti todettu. Hienoa, ap, hyvin säästetty!
Sama juttu. Tosin noita notkahduksia on ollut aika ajoin rahaston historiassa, aina ovat ennemmin tai myöhemmin nousseet takaisin samalle nousevalle linjalle.
Kun ensimmäiset osuudet ostin kertoi henkilökohtainen pankkineuvojani, että rahastoa kannattaa seurata 5 vuoden ajanjaksolla, että jos ei sinä aikana tuota niin silloin kannattaa unohtaa se rahasto ja sitä neuvoa olen ajatellut noudattaa. En aio hötkyillä noiden suhteen, kyllä ne siitä nousee. Olin vain kuukausi sitten ajatellut että seuraavalla kerralla kun käyn katsomassa sijoituksiani on arvo jo seuraavalla tonniluvulla mutta arvo olikin vähemmän kuin mitä viimeksi eli oli tappiolla hilkun verran enemmän kuin millä viimeksi ostin osuuksia.
Nyt mietin josko ostaisin nyt kesällä hiukan enemmän mutta mitä aluetta, siinäpä pulma.
-ap
Nyt on ap:lla asiallinen meininki! Sijoittaminen ei ole vain perintörikkaiden hommaa, vaan pienilläkin tuloilla pystyy pikkuhiljaa kartuttamaan varallisuuttaan. Tässä kouluesimerkki siitä.
S-pankilla onnyt tarjous FIMin kanssa, merkinnät loppuvuoden ilman kuluja varainhoito paketeissa. Käy tutustuu!
Kiitos vinkistä, mutta nuo oli rahastoja joihin voin jo veloituksetta sijoittaa nykyisen pankkini kautta.
Mutta pitääpä katsastaa onko S-ryhmän henkilökunnalle jotain spessutarjouksia, eipä ole tullut mieleenkään että sellaisiakin voisi olla.
-ap
Ja miehesi tulot ovat?