Hei äidit! Vielä lapseton haluaisi kysyä muutamia juttuja!
Olen nyt siinä iässä, että lapset saattavat muutaman vuoden päästä olla kysymyksessä. Ystävilläni on useammalla jo lapsia ja välillä olen itsekseni ihmetellyt joitain juttuja, että täh, pitääkö se noin tehdä. Jos voisitte selventää joitain asioita minulle, kun jotkut tuli niin yllätyksenä :)
1. Pitääkö alle 3-vuotiaan vesi aina keittää ja jäähdyttää ennen juomista?
- tämä tuli minulle tosi isona yllätyksenä... Ikinä en ollut kuullut. Muistan, että äitini ainaki laittoi vettä suoraan hanasta tuttipulloon pikkusiskolleni.
2. Onko tämä totta, että vasta yli 3 kk ikäisen vauvan saa jättää yksin vaunuihin nukkumaan. Alle 3 kk pitäisi nukuttaa aina sylissä ja antaa nukkua koko päikkärit sylissä/ kantorepussa?
- Ensin mietin, että mitä helv....? Tottakai voi jättää yksin nukkumaan vastasyntyneenkin. Olivat kuulemma neuvolassa painottaneet asiaa näin. Syytä en tiedä. Tiedättekö te?
3. Vauva pitää herättää kahden tunnin syömään 2-vuotiaaksi asti? Ihan naurettettavaa jos täytyy. Ajattelin kyllä maalaisjärjellä ja tulin siihen tulokseen, että ei kyllä tarvitse! Ystäväni sitten suuttui minulle kun ihmettelin tätä asiaa. Vauvan ja taaperon verensokeri saattaa laskea kuulemma niin alhaiseksi.
Kiitos.
Kommentit (24)
Siis onko kyse yhdestä ystävästä, jolla itsellään yksi alle 3kk lapsi? Vai monesta eri ystävästä?
1. Suosituksia veden keittämisestä on erilaisia, mitään kamalaa tuskin tapahtuu, vaikka vettä ei ikinä keittelisi. Ainakaan pikkuvauva-ajan jälkeen en keittäisi, toisaalta imetetty pikkuvauva ei tarvitse vettä... Jos joku haluaa keitellä, niin mikäs siinä, välttämätöntä se ei ole. Varsinkin vanhemmat ihmiset saattavat olla tarkkoja tuosta veden keittämisestä oman kokemukseni perusteella.
2. En ikein ymmärrä, nukkuuhan ne vauvat sairaalassakin sängyssä yksin... JOskus kyllä sanotaan, että pienen vauvan voi nukuttaa sylissä, mutta isompaa ei kannata ettei totu, oliskohan kaverisi sekoittanut tähän. Tai sitten ystäväsi on keksinyt moisen säännön, kun on kyllästynyt kuulemaan kauhisteluja siitä, miksi antaa vauvan nukkua sylissä... Itse olen antanut omien lasteni nukkua sylissä pienenä (ovat toki nukkuneet sängyssäkin), varsinkin vierailuilla on ollut kätevää, kun on voinut seurustella samalla kun vauva nukkuu rauhassa sylissä (vaihoehto voi olla hypätä jatkuvasti hyssyttelemässä heräilevää vauvaa...).
3. Vähän sama kuin edellinen kohta. Pikkuvauvaa saattaa joskus joutua herättelemään yöllä syömään, mutta koskee siis todellakin vain vastasynytnyttä, jolla jotain erityisongelmaa. Ei isompaa vauvaa taaperosta puhumattakaan. Päiväunet ovat sitten vähän eri juttu. Ei lapsen herättämiseen varmasti mitään selkeää terveyssyytä ole, mutta isompien lasten kohdalla on joskus järkevää rajoittaa päiväunien pituutta. Jos lapsi nukkuu "liian pitkään" hän saattaa olla nälkäinen känkkäränkkä (verensokerin lasku jne...) pitkään ja päivän ohjelmien jatkaminen on hankalaa. Lyhyemmillä unilla ongelmaa ei ehkä ole, lapsi herää pirteänä ja hyvällä tuulella. Samoin pitkät päiväunet varsinkin isommilla lapsilla tarkoittavat usein illalla nukkumaanmenoajan venymistä. Eli jos vanhemmat haluavat saada lapsen järkevään aikaan iltaunille ja kenties hieman kahdenkeskistäkin aikaa, on usein järkevää rajoittaa päiväunet max kahteen tuntiin. Ihan tavallista toimintaa lapsiperheissä, varsinkin jos lapsen päivärytmi häirintyy helposti. Mutta tosiaan syynä usein lähinnä arjen aikataulutuksen sujuminen, ei mikään terveyssyy, ellei lapsella sitten ole esim diabetes tms. syömisiin vaikuttava sairaus, minkä takia ruokailun oikea rytmitys on tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 11:20"]
Olen nyt siinä iässä, että lapset saattavat muutaman vuoden päästä olla kysymyksessä. Ystävilläni on useammalla jo lapsia ja välillä olen itsekseni ihmetellyt joitain juttuja, että täh, pitääkö se noin tehdä. Jos voisitte selventää joitain asioita minulle, kun jotkut tuli niin yllätyksenä :)
- tämä tuli minulle tosi isona yllätyksenä... Ikinä en ollut kuullut. Muistan, että äitini ainaki laittoi vettä suoraan hanasta tuttipulloon pikkusiskolleni.
2. Onko tämä totta, että vasta yli 3 kk ikäisen vauvan saa jättää yksin vaunuihin nukkumaan. Alle 3 kk pitäisi nukuttaa aina sylissä ja antaa nukkua koko päikkärit sylissä/ kantorepussa?
- Ensin mietin, että mitä helv....? Tottakai voi jättää yksin nukkumaan vastasyntyneenkin. Olivat kuulemma neuvolassa painottaneet asiaa näin. Syytä en tiedä. Tiedättekö te?
3. Vauva pitää herättää kahden tunnin syömään 2-vuotiaaksi asti? Ihan naurettettavaa jos täytyy. Ajattelin kyllä maalaisjärjellä ja tulin siihen tulokseen, että ei kyllä tarvitse! Ystäväni sitten suuttui minulle kun ihmettelin tätä asiaa. Vauvan ja taaperon verensokeri saattaa laskea kuulemma niin alhaiseksi.
Kiitos.
[/quote]
Niin, piti tuohon edelliseen lisätä, että "Neuvolan ohje" on hyvä keino saada lapsen hoitoa arvostelevat ja neuvovat sukulaiset jne. hiljaiseksi siinä vaiheessa, kun äiti on jo saanut neuvoista ja kommenteista tarpeekseen. Eli aina se ei välttämättä ole oikeasti neuvolan ohje, vaan vain äidin tapa saada keskustelu aiheesta loppumaan. Tehoaa yllättävän hyvin omia tapojaan tuputtaviin vanhempiin sukulaisiin... :)
Ehkä ystävä ei vaan jaksanut uutta keskustelua omista kummallisista lasenhoitotavoistaan. Varmaan hänellä on joku omasta mielestään hyvä syy tehdä niin kuin tekee.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 14:32"]
Niin, piti tuohon edelliseen lisätä, että "Neuvolan ohje" on hyvä keino saada lapsen hoitoa arvostelevat ja neuvovat sukulaiset jne. hiljaiseksi siinä vaiheessa, kun äiti on jo saanut neuvoista ja kommenteista tarpeekseen. Eli aina se ei välttämättä ole oikeasti neuvolan ohje, vaan vain äidin tapa saada keskustelu aiheesta loppumaan. Tehoaa yllättävän hyvin omia tapojaan tuputtaviin vanhempiin sukulaisiin... :)
Ehkä ystävä ei vaan jaksanut uutta keskustelua omista kummallisista lasenhoitotavoistaan. Varmaan hänellä on joku omasta mielestään hyvä syy tehdä niin kuin tekee.
[/quote]
Tuo on totta. En jaksanut 70-luvulla lapsensa saaneiden isovanhempien jatkuvaa panikoinia ja ohjeistusta milloin mistäkin, joten "neuvolan" piikkiin pistin milloin mitäkin ja tein kuten tahdoin. Neuvolaan vetoaminen hiljensi jopa äitini, ja hän kunnioiuksesta mykkänä nyökytteli että onpa hyvä että on asia hoidossa. Ennen neuvola oli ainoa paikka, mistä mitään tietoa sai, kun ei ollut nettiä ja äidilläni ei ollut mitään äitikamujakaan, joiden kanssa jutella asioista.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 11:20"]
No en minä ainakaan ole keittänyt, en ole tuommoista koskaan kuullutkaan! :D
No kyllä meillä on nukuttu yksin vaunuissa, sekä omassa pinnasängyssä, ihan pienestä pitäen.
3. Vauva pitää herättää kahden tunnin syömään 2-vuotiaaksi asti?
No ei tosiaan tarvitse tavallisesti! Meillä joutui rv 37 viikolla syntyneitä kaksosia herättämään aluksi 3 tunnin välein syömään, jatkoimme tätä n. 7 päivää, kun totesimme, että pojat kasvavat tarpeeksi hyvin ja osasivat herätä ihan itse nälkäänsä.
Eli siis jos vauva on pieni, syntynyt ennen aikaisesti niin tällöin voi joutua herättelemään syömään. Muuten lapsi osaa kyllä ihan itse ilmoittaa nälästään.
Kiitos.
[/quote]