Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aikuinen ihminen puhuu neuvolantädistä?

Vierailija
28.06.2013 |

Ymmärrän kyllä, että lapselle puhutaan niin, itsekin puhun, mutta kun raskaanaolevat aikuiset puhuvat "neuvolantädistä"?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ne samat, jotka puhuu hoitotädistä.

Vierailija
2/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvatko myös kaupantädistä, kirjastontädistä, uutistädistä jne?

Kuulostaa mun korviini niin vajaaälyiseltä lässytykseltä, etten oikein viitsi sen jälkeen enää mistään keskustella ko. henkilön kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätiys ei ole iästä kiinni, vaan täti on täti. On tätimäinen tätiyhteiskunta ja tädeillä on täti-intressit. Neuvolassa on täti, koska se viettää kaiken aikansa pikkulasten parissa ja on selkeästi omistanut elämäsä tätijuttuihin. Tädithän stereotyyppisesti pitävät lapsista. Täti-jutuihin kuuluu myös: kukkakuosi, puutarha-innostus, käsityöt ja pentikin kalusteet. Huom. Kaikki ominaisuudet eivät ole pahasta ja tätijuttuja on useampiakin ja varioivat per täti. Oletusarvoisesti tätiä ei kuitenkaan löydä metalorgy xxx klubikeikalta hurjastelemasta. Etuliite kertoo tädin sijainnin.

Vierailija
4/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, "täti" ei ole kenenkään ammatti. Mä ylipäätään inhoan sitä, että vieraita naisia sanotaan "tädiksi".

Vierailija
5/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:14"]

Joo, "täti" ei ole kenenkään ammatti. Mä ylipäätään inhoan sitä, että vieraita naisia sanotaan "tädiksi".

[/quote]

Se on ihan mennyttä aikaa se.

Vierailija
6/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en todellakaan ole mikään täti. En pukeudu tätimäisesti, enkä ole työn ulkopuolella kiinnostunut lapsista juurikaan, pidän, mutten ole erityisen innoissani. Raskaana olevien hoito on muutoinkin enemmän juttuni.

Ammattini on ihan terveydenhoitaja( kätilö), enkä ole täti kenellekään muulle, kuin siskoni lapsille.

Vierailija
7/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:15"]

No mä en todellakaan ole mikään täti. En pukeudu tätimäisesti, enkä ole työn ulkopuolella kiinnostunut lapsista juurikaan, pidän, mutten ole erityisen innoissani. Raskaana olevien hoito on muutoinkin enemmän juttuni.

Ammattini on ihan terveydenhoitaja( kätilö), enkä ole täti kenellekään muulle, kuin siskoni lapsille.

[/quote]  

kyllä vaan valitettavasti  olet neuvolantäti monellekin raskaanaolevalle lässyttäjälle. Olen pahoillani. 

Vierailija
8/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun aloin itse tarvita neuvolan palveluita minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mitä ne tädit oikeastaan olivat ammattinimikkeeltään, eikä tarvetta/kiinnostusta tietää asiaa. Jos olisi pitänyt heihin viitata olisin varmaan puhunutkin neuvolan tädistä. Toki nyt kun olen neuvolassa ravannut puhun terveydenhoitajista, koska itseänikin tädittely ärsyttää. Pointtina siis, että osalla varmaan johtuu tietämättömyydestä. T. Kaupan täti

Vierailija
9/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumoria, jota kaikki eivät ymmärrä. Kirrrrrrrrrrrrjastotäti! Asiaohjelmassa oletan kuulevan kuitenkin puhetta kirjastovirkailijasta tms.

Vierailija
10/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:13"]

Puhuvatko myös kaupantädistä, kirjastontädistä, uutistädistä jne?

Kuulostaa mun korviini niin vajaaälyiseltä lässytykseltä, etten oikein viitsi sen jälkeen enää mistään keskustella ko. henkilön kanssa.

[/quote]

joo puhuvat, kyllä. Aina kun mun asiakkaani puhuu minusta kassatätinä, tekis mieleni todeta, ettei broidini ole puhunut mitään, että sillä on kersa.

Vierailija
11/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, meillä on neuvolantäti, kirjastontätiä tai kaupantätiä ei ole, koska nämä ammatit eivät lähtökohtaisesti liity lapsiin. Neuvolantäti on jäänyt meille puheeseen ihan suvun vitsinä. Äitini neuvolantäti oli oikea haahka, joten kerroin omasta tädistäni, joka oli ihana, ja jotenkin se tädittely jäi puheeseen perheemme kesken. Miehenikin puhuu jo neuvolantädistä.

Olen itsekin ammatissa, jossa minua on täditelty. En ole ottanut nokkiini. Elämään voi suhtautua myös pienellä pilkkeellä silmäkulmassa eikä täti-sana saa minua raivostumaan. Ekan kerran pieni lapsi kutsui minua tädiksi, kun olin 13-vuotias, joten osaan suhteuttaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin.

Ai niin, on meillä yksi hoitotätikin. Ihana vanhanajan hoitaja, joka kutsuu itse itseään hoitotädiksi. Arvonsa tuntevia päiväkodin lastenhoitajia en ikimaailmassa uskalla kutsua tuolla nimityksellä. Näiltä nuorilta alle 25-vuotiailta on muutenkin huumorintaju totaalisen hukassa. Kysyn aina, ovatko lähihoitajia ja kerron sitten lapsille, että Kaisu on lähihoitaja, ei hoitotäti niin kuin Anna. Onhan se nyt järkyttävää, jos nuorta ihmistä kutsuu tädiksi!

Vierailija
12/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisistä asioista tekin ärsyynnytte. Joskus tuntuu, että onko se oma ammattiylpeys siitä kiinni, että muistaako kaikki varmasti puhutella sukupuolineturaalisti tismalleen oikealla ammattinimikkeellä. 

Vierailija
13/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantäti on jotenkin helpompi sanoa kuin neuvolan terveydenhoitaja. Pelkkä terveydenhoitaja tai "terkkari" taas voi olla joku muukin kuin neuvolassa työskentelevä.

Ei siinä kai muuta ainakaan mulla ole.

Vierailija
14/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen terveydenhoitajaksi ja mun mielestä terkkaritäti tai neuvolantäti kuulostaa vaan tosi sympaattiselta. :) En pahastuisi siitä nimityksestä. Kaveritkin sanoi mulle leikkisästi, että oot tuleva terkkaritäti.

Vierailija
15/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa tädissä? Se on ihan kelvollinen ja kohteliaskin nimitys vieraalle naispuoliselle henkilölle, jota ei aina juuri siinä käyttötilanteessa osaa muutenkaan nimetä.

Vierailija
16/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 10:11"]

Ihmeellisistä asioista tekin ärsyynnytte. Joskus tuntuu, että onko se oma ammattiylpeys siitä kiinni, että muistaako kaikki varmasti puhutella sukupuolineturaalisti tismalleen oikealla ammattinimikkeellä. 

[/quote]

En nyt ota kantaa neuvolantätiin vaan tädittelyyn yleensä. Mun mielestä täti-sanana on ihan positiivinen sukulaisuussuhdetta ilmaistaessa. Muuten tädistä tulee mieleen urpo, elämästä vieraantunut, kovaan ääneen typeryyksiä kailottava naispuolinen henkilö. Kun joku kutsuu minua tädiksi, koen sen yhtä negatiivisena kuin jos hän sanoisi läski tai nuija. Lapsuudessani täti-sana oli ihan yleisessä käytössä, silloinhan moni puhui neekereistäkin. Kas, sanojen merkitykset/sisällöt todellakin muuttuvat.

Vierailija
17/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sen sijaan särähti korvaan kun naapurin seitsemänkymppinen nainen täditteli itseään. Mä jotenkin miellän tädit sellaisiksi 11-40 vuotiaksi, koska meidän poitsulla on sen ikäisiä tätejä mukaanlukien neuvolantädit.

Vierailija
18/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2013 klo 09:21"]

Ennen kun aloin itse tarvita neuvolan palveluita minulla ei ollut aavistustakaan siitä, mitä ne tädit oikeastaan olivat ammattinimikkeeltään, eikä tarvetta/kiinnostusta tietää asiaa. Jos olisi pitänyt heihin viitata olisin varmaan puhunutkin neuvolan tädistä. Toki nyt kun olen neuvolassa ravannut puhun terveydenhoitajista, koska itseänikin tädittely ärsyttää. Pointtina siis, että osalla varmaan johtuu tietämättömyydestä. T. Kaupan täti

[/quote]

Sama vika täällä. Lisäksi olen ymmärtänyt että neuvolassa työskentelevä voi olla koulutukseltaan joko terveydenhoitaja tai kätilö. Jos ei tiedä, on ehkä helpompi puhua tädistä.

Vierailija
19/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jää päälle, jos puhuu lapsille paljon tädittelemällä kaikkia, joiden virallista koulutusta ei tiedä eikä halua loukata arvonalennuksella, jos sattuvat kuulemaan. Meillä on aina sama th, hänestä puhutaan nimellä.

Tätiys ei katso ikää, se että 18 lapsella on nuoremmat tädit kuin naapurin täti, ei estä muunkin ikäisten tätien olemassa oloa. Miten esim. 18 omat tädit, lakkasivatko olemasta tätejä?

Päiväkodin tädeistä en puhu lapsellekaan, he ovat päiväkodin aikuiset ryhmänä ja muuten puhutaan nimillä yksittäisistä henkilöistä.

Vierailija
20/40 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos nimikettä ei tiedä niin eikös sen voi kysyä, jos haluaa tietää? Mutta onhan neuvolassa työskentelevillä toki nimikin, ehkä ihan voisi etunimeä käyttää?

Ja te, jotka ette keksi kaupassa kassalla työskentelevälle henkilölle muuta nimitystä kuin kaupan täti (tai pelkkä täti) mitä teette silloin kun kassalla työskentelevä henkilö onkin mies? Onko 18-vuotias poika teille silloin Kauppa-Setä?