Masentunut mies ja eroajatukset
En viitsinyt kirjoittaa tätä nimimerkilläni...
No, mieheni on nyt sitten masentunut. Lääkärin mukaan hänellä on "keskivaikea masennus". Minusta tuntuu, että en nyt jaksaisi tätä, olen jo aiemmin miettinyt jättäväni hänet. Hän on kyllä kultainen ja yrittää ottaa minut huomioon, siivoaa, on laittanut ruokaa, mutta se liekki oli hiipumassa ainakin minun puoleltani jo ennen tätä diaknoosia.
Meillä on kaksi lasta, 2 ja 5 vuotiaat, mulla on hyvä työpaikka terveydenhoitoalalla. Auto on minun nimissä (Audi), talo on miehen nimissä, oli jo ennen naimisiin menoa joka tuntuu nyt virheeltä. Miehellä velkaa, mulla ei. Onko kokemuksia masentuneen jättämisestä? voiko odottaa että mies paranee, ja sitten erota, voiko se (paraneminen) olla edes mahdollista? Olisiko helpompi jättää vasta sitten?
Kommentit (16)
JA HUOMAATTEHAN KAIKKI ETTÄ MEILLÄ ON AUDI! MEILLÄ ON AUDI! MEILLÄ ON AUDI!
(Audi)
Voi hyvä helvetti. Tee palvelus miehellesi ja eroa. Hän löytää jonkun älykkäämmän, jonka kanssa ei joudu masentumaan.
Ei ole kokemusta tarjota, mutta vertaistukea on. Minullakin on tuossa sohvan toisella puolella nimittäin masentunut mies, ja monet kerrat olen näitä asioita miettinyt. Kestänkö syyllisyyttä, jos masennus pahenee jos eroan hänestä (tai luoja, jos tappaisi itsensä)? Toisaalta toisen ihmisen tunteet eivät ole minun vastuullani. Onko epäreilua jättää toinen siksi, että hän on sairaana (meilläkin toki muitakin syitä ongelmiin minun mielestäni on) — saattaisinhan itsekin sairastua, fyysisesti esimerkiksi pahastikin? Onko masentuneen kanssa elämisen vaikeus suhteen säilyttämisen arvoista? On otettava huomioon se tosiasia, että pitkän masennuksen jäljiltä parisuhde ei ole koskaan entisensä. Masennus koettelee paitsi sairastunutta, myös puolisoa, ja sairauden väistyttyä on opeteltava joitain asioita uudestaan yhdessä, mm. keskinäistä vuorovaikutusta ja vastuunjakoa, erillisyyden ja yhteisyyden jakautumista.
Itse en ole vielä lopullista päätöstäni tehnyt, toivotan kuitenkin sinulle voimia. Suosittelen myös hetimmiten etsimään itsellesi keskusteluapua, ellet ole jo löytänyt. Masentuneen puolisona saattaa nimittäin kuormittua niin pahasti, että masentuu itsekin, ellei pidä varaansa. Pidä itsestäsi huolta ja tukiverkot kunnossa — vaikkei masentunut haluaisikaan vierailla/olla yhteydessä!
huomasivathan kaikki varmasti, että ap:llä on Audi?
Ja edellinen jatkaa: minä en tiedä, mitä Audin mainitseminen edes merkitsee, kun en ole koskaan omistanut autoa, mutta jos ei se kerran ole mainitsemisen arvoinen asia ei kai pitäisi olla lukijoillekaan niin kauhea piikki lihassa? Ihmeellistä, että vain tuohon osaatte tarttua.
voisi olla parempi että mies löytäisi jonkun joka välittää hänestä oikeasti.
Huomasitteko audin lisäksi sen et AP katuu et antoi talon, miehen omistaman talon, miehen nimiin jo ennen naimisiinmenoa.
Miten helppoa olisi kun voisi heittää sairaan miehen ulos mut nyt ei voi muuta kuin odottaa et sairas mies paranee ja maksaa velkansa jonka jälkeen AP voi viedä mieheltä kaiken.
vaikutat laskelmoivalta.Lähde ihmeessä. Sinusta ei ole miehelle tueksi.
Nro 6 taas tässä. Kieltämättä minunkin korvaani kuulostaa oudolta listata taloudellisia hyötyjä tai haittoja noin tarkasti, mutta toisaalta luulisi tyhmempienkin täällä tajuavan, että avioero on usein iso kolaus myös taloudellisesti, ei pelkästään henkisesti. Jokainen meistä on tottunut tiettyyn elintasoon. Jos se on korkea, on ero kenties vieläkin uhkaavampi ajatus.
Mutta AP:lle sanoisin, että sulke kiireen vilkkaa tämä ketju ja käy kirjoittamassa johonkin foorumille, jossa ihmiset eivät ole yhtä lapsellisia kuin täällä. Ja hae itsellesi ulkopuolista keskusteluapua, tunnut olevan aika hukassa.
Masentunut mies, joka siivoaa ja laittaa ruokaa? Mahtaako olla testosteroniarvot kunnossa? Kannattaa mittauttaa - hyvin usein miehen masennuksen taustalla on alhaiset mieshormoniarvot.
terveydenhoitoalalla töissä etkä osaa kirjoittaa oikein sanaa diagnoosi?
Onko sinulle ap ongelmana miehesi mielenterveys vai teidän omaisuus? Mikä siis oli kysymys?
Miten tuohon muuhun juttuun vaikuttaa se, että autonne on juuri Audi? Olisitko maininnut merkin, jos se olisi Wartburg?
No kerro nyt se nimimerkkisikin, kun kerran erikseen mainitsit että sinulla sellainen on.
Noloa.
Mitä varten tuo automerkki piti mainita erikseen, vaikuttaako se jotenkin masennukseen? Olisit laittanut myös talon neliöt ja teidän vuosipalkat ja pääomatulot.