Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla aurallinen migreeni?

Vierailija
27.06.2013 |

Miten pitkään aurat sinulla kestävät? Kestävätkö koskaan yli tunnin? Jos, niin miten toimit?

Onko sinulla joku migreeninestolääkitys?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin. Ei ole estolääkitystä. Kohtaukset tulevat muutaman kuukauden välein ja ovat hieman helpottuneet vuosien myötä. Ennen kestivät monta tuntia mutta nykyään voi mennä ohi jopa kolmessa tunnissa ilman että edes joudun oksentamaan :) silti hirveitä. Se pääkipu on niin voimakasta, näkö sumenee ja tulee paha olo. käveleminen auttaa minulla...

Vierailija
2/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ihan samanlaista kuin ekalla vastaajalla. Aurat ei kestä kyllä ikinä tuntia. Erona että mulla puutuu myös toinen käsi ja toinen puoli kasvoista. ovat tunnottomat. Päänsärkyä minulla ei juurikaan ole, olen siinä mielessä onnekas. Mutta pöpperöinen olen yleensä vuorokauden kunnon kohtauksen jälkeen. 

Estolääkettä kokeiltiin mutta aiheutti minulle sydämeen toimintahäiriön. Eli tavallista särkylääkettä naamaan ja pimeään makaamaan. parasta on kuitenkin ennaltaehkäistä- lauseisevana minulla huono syöminen, vähäinen uni ja esim punaviini..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Auravaihe, minulla siis näköhäiriöt,  ei useinkaan kestä yli tuntia. Yleisimmin noin 15 - 30 minuutin päästä alkaa särky ja mahdollisesti pahoinvointi ja usein myös neurologiset oireet, joista edellinenkin kirjoittaja puhuu. Siis puheen puuroutuminen, sanojen unohtelu, puutumiset ja pahimmillaan ihan halvausoireet. Minulla on diagnoosina ollut neurologista riippuen joko aurallinen migreeni tai ns. basillaarimigreeni. Ainakaan basillaarimigreeniin ei tosiaan suositella ns. täsmälääkkeitä vaan itsekin syön Clotamia (joka on tavallinen särkylääke). Estolääkitystä (beetasalpaaja) minulle on harkittu muutamia kertoja kesäisin, kun kohtauksia on tullut todella rajuina useita kertoja viikossa. En ole aloittanut, koska itselläni yleensä helpottaa syksyisin ja talvisin. Just nyt on migreenin kannalta ihan kamala ilma, kosteaa ja kuumaa......

Vierailija
4/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Aurattomasta kärsin aiemmin piinallisen usein. Onneksi ikä on helpottanut tilannetta. Aurallinen migreeni on aika harvinainen vaiva.

Vierailija
5/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todella harvoin. Olisikohan ollut 3-4 kertaa koko elämäni aikana, niistä kaksi (tai kolme) oli pari vuotta sitten lyhyen ajan sisällä. Epäilen, että raskaalla pikkuvauva-ajalla oli syynsä.

Mulla auraoireet ei kestä kovin kauaa. Ehkä vartti korkeintaan? Ensin mustenee silmissä tai vain toisessa ja sen jälkeen alkaa näkyä välkehtivä epämääräinen valoympyrä, joka vähän kuin pienenee ja suurenee. Kerran on ollut ihan perinteinen selvä sahalaitakuvio.

Tuon valoshown jälkeen iskee väsy ja hirveä tärinä. Vähän kuin palelisi. Palelua onkin usein ollut juuri ennen tuota näköhäiriötä. Sellaista palelua, että mikään ei lämmitä.

Olen ottanut aina särkylääkkeen heti auraoireiden alettua tai jos vähänkin silmissä on tuntunut oudolta, niin koskaan ei ole pahaa päänsärkyä päässyt tulemaan. Pari päivää on kyllä aina sen jälkeen vähän hömelö olo ja pientä päänsärkyä.

Vierailija
6/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on perinteinen aurallinen migreeni johon sain neurologilta sumatriptaania kohtauslääkkeeksi, tähän mennessä kolmee kohtaukseen olen ottanut ilman havaittavaa hyötyä.

Migreeni alkaa aina auralla, siitä tiedän että minulla on 1-2 tuntia aikaa hakeutua pimeään/lepoon sillä kaikki liike provosoi päänsärkyvaiheessa oksentamisen. Aura alkaa vasemman silmän näkökentän keskialueella olevalla vaaleammalla alueella jolla en näe selvästi, pikkuhiljaa aura voimistuu ja alue muuttuu säriseväksi valokaareksi ja näkökky alkaa huonontua. Samaan aikaan vasemman käden uloimmat sormet alkavat puutua, mitä laajemmin puutuu sitä kovempi pääkipu tulossa, kerran puutui koko vasen käsivarsi. Lisäksi kasvojen, kielen ja ikenien vasen puoli puutuu ja kihelmöi. Sitten onkin jo oksennusvaihe jos en ole päässyt petiin. Neurologi määräsi auraan gramman parasetamolia ja gramman aspiriinia, ja sumatriptan kivun alkaessa. Ei ole millään lailla helpottaneet, yleensä makaan pari tuntia pimeässä pystymättä liikahtamaankaan ja oksennan jos liikun, lopulta nukahdan ja nukun migreenin lopun pois, herätessä pää aiemmin tuntui ilmapallolta, nykyään tuntuu jäävän pää kipeäksi moneksi päivää, johtuu varmaan sumariptaanista? Minulla migreenin laukaiseen ennen kaikkea kirkas valo ja häikäistyminen, siksi vältän kaikkea auringosta lähtien kuin vampyyri.. kotonakin aurinkolasit päässä ja aurinko paistaa sisään, pelkään migreeniä enemmän kuin muuta joten yritän välttää sen laukaisevia asioita.

Vierailija
7/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen lisää: kaksi raskautta provosoivat molemmat progesteronin takia kai edellä kuvattua migreeniä niin paljon että pahimmillaan oli viikoittain migreeni,, kamalaa aikaa..

Vierailija
8/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja edelliseen vielä :-) mulla eka ja vika 3D elokuva laukaisi infernaalisen migreenin, onko muille käynyt niin??

Vierailija
9/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aurallinen ja 'viirut' mitä silmissä vilisee kestävät yleensä sen 30min jos ehtii hyvissä ajoin lääkettä ottamaan. Pimeässä makaaminen itsellä helpottanut mutta 'viirujen' jälkeen tai loppuvaiheessa alkaakin sen kamala päänsärky ja oksentaminen joka voi kestääkkin sitten monta tuntia. Tällä hetkellä pelkkää panadolia syön kun raskaana eikä kohtauksia onneksi enään kuin harvoin

Vierailija
10/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on nyt aikaisemmin tavallinen päänsärkyinen migreeni muuttanut muotoaan auralliseksi. Aurat kestää yli tunnin joka toinen kerta ja mun neurologin mukaan pitäisi hakeutua silloin aina sairaalaan. Kun menen sairaalaan niin heittävät minut sieltä pois. Pelottaa, että tulee aivoinfarkti.

Muuten nämä aurat on olleet oikeastaan aika jees verrattuna tavalliseen migreeniin, koska minulla ei ole aurojen yhteydessä tullut päänsärkyä.

Ap:lle ei sovi betasalpaajat, muuten ne olis jo aloitettu. Nyt on aloitettu ASA. Onko kellään muulla käytössä?

Vierailija
11/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
12/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Aurat kestävät noin tunni, ensin lähtee pistemäinen näkö keskeltä, siitä laajenee ensin palloksi sitten leviää revontuliksi yläkenttään.

Mutta: jos ehdin ottamaan päänsärkylääkkeen (ihan tavisburanaa x2) ajoissa (noin vartissa), niin aurat loppuvat ja päänsärkyä ei tule.

Migreenit tulevat aina sarjoissa n. 3päivänä peräkkäin.

Vierailija
13/23 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa. Minulla on ollut aurallinen migreeni noin 17-vuotiaasta lähtien ja oireet ovat vaihdelleet vuosien aikana (olen nyt 45 v). Neurologien mukaan on ihan tyypillistä, että oireet vaihtelevat esi ikävaiheissa. Itselläni onneksi kakiki raskausajat ovat olleet helppoja migreenin suhteen. Isälläni on ollut paha migreeni, joka helpotti iän myötä. Hänellä viimeisimmät kohtaukset ovat olleet noin 55-vuotiaana. Unohtumaton on ollut toistaiseksi kesä 2009, joka oli kuuma ja kostea. Lääkitystä vaihdettiin kolme kertaa kesän aikana ilman mitään helpotusta, parin kuukauden aikana lähes 20 oksentelupäivää ja sitten ne muut päivät joko ensi- tai jälkioireita :(. Kerran minut on viety ambulanssilla sairaalaan ja aloitettu liuotushoitovalmistelut aivoinfarkti epäilyn vuoksi. Tuolloin heräsin keskellä yötä todeten, että koko vasen puoli kehosta oli "halvaantunut". Halvausoireet kestivät noin kaksi tuntia. Ei heti tunnistettu migreenioireiksi, koska oli ensimmäinen kerta niin pahana. Sairaalassa alkoi sitten oksentelu, valoherkkyys ja särky. Inhottavaa ja tosi pelottavaa. Lievempänä on tullut pari kertaa tuon jälkeenkin, mutta ei enää niin säikäytä, koska tiedän sen menevän ohi aikanaan.

Tsemppiä kaikille migreenistä kärsiville.

Vierailija
14/23 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, joskus yli tunninkin kestäviä. Ei ole estolääkitystä.

Alkaa sellaisena rupellimaisesti pyörivänä näköhäiriönä joka muuttuu sellaiseksi väreileväksi värikaareksi jonka jälkeen sitten katoaa puolet maailmasta (vasen puoli). Eli en näe vasenta puolta mistään ja vasen puoli kehosta menee jotenkin kummalliseksi (tietyllä tapaa tunnottomaksi ja tottee ikäänkuin viiveellä). Näköhäiriön laannuttua ei yleensä tule päänsärkyä, mutta jos on huono tuuri niin tulee ja se onkin sitten tasoa sietämätön.

Päänsäryn sattuessa en kestä lainkaan ääniä, hajuja tai valoja, pystyn vain istumaan pimeässä (viileässä) huoneessa pää painettuna tyynyyn. Makaaminen pahentaa särkyä. Pakko vielä sanoa että kammoan näitä kohtauksia jo etukäteen koska ovat niin pitkiä ja kivuliaita.

Vierailija
15/23 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallinen migreeni mulla noin kerran kahdessa kuukaudessa. Kirkkaat kevätlumet, vilkkuvat valot, kuuma ja kostea sää, liuottimien hajut, jotkut ruoka-aineet ja väsymys laukaisevat kohtauksen todella usein. Otan siihen ekaan viiteen minuuttiin yhden Maxalt Rapitabin kun huomaan näkökentässä sokean kirkkaan pisteen - ja sitten jopa ulkona, matkan päällä tai palaverissa pystyn olemaan. Paras on jos pääsen lepäilemään pimeään, niin silloin tunnissa olen jo jaloillani. Jos en ehdi ajoissa ottamaan lääkettä, silloin kohtaus auroineen, puutumisineen ja oksenteluineen voi kestää 6-12 tuntia, ja jälkisärky pääkopassa koko seuraavan päivän. 

Vierailija
16/23 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahastakin migreenistä olen joskus kärsinyt, onneksi nykyään särkee päätä vain harvakseltaan. Aurat eivät koskaan esiinny yhdessä päänsäryn kanssa, vaan aina eri aikaan. Saattaa näkyä valopalloja tai näköpuutosalue, perinteinen sahalaitakin on joskus näyttäytynyt, mutta aina ilman päänsärkyä. Päänsäryt kestivät pahimmillaan monta päivää ja usein oli toinen puoli päästä ihan turta ja tunnoton päänsäryn laannuttua.

Vierailija
17/23 |
27.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on. 

Kohtaus on pari kolme kertaa vuodessa ja viimeksi laitettiin töistä taksiin ja suoraan päivystykseen, koska luulivat, että mulla on aivohalvaus.

Mulla on tosi rajuja noi kohtaukset, silloin haroin kun tulevat. Vasempaan silmään ilmestyy kirkas vähän kuun sirpin muotoinen kuvio, oikeasta näkökenttä alkaa hiljalleen sumentua. Suunnilleen kolmessa vartissa 90 % oikean silmän näkökentästä on kadonnut, vasen silmä vilkkuu kirkasta terävää kuviota. Ensin alkaa puhe hidastumaan, sitten katoaa kokonaan. Huomaan, että kohtaus on tulossa, kun sanat eivät tule mieleen ja aluksi naurattaa, kun aivot tajuavat, ettei keksi jotain ihan tavallista sanaa (viimeksi töissä palaverissa esim en muistanut sanaa läppäri. Sanoin vaan, että no tämä tässä mikä tää nyt on. Työkaverit olivat ihan ihmeissään, että tarkoitatko läppäriä ja heti unohdin että mikä sana tää nyt oli).

Pikku hiljaa puutuu ensin kaula ja sitten kasvot, usein myös käsi, toispuoleisesti. Ja sitten iskee jumalaton päänsärky. Kohtaus kestää vähintään tunnin kokonaisuudessaan, siitä toipumiseen menee kolmekin päivää. Puhe palautuu hitaasti ja autoa ei tulisi mieleenkään ajaa.

Auralliseen migreeniin ei saisi ottaa perinteisiä migreenilääkkeitä. Näin ainakin sanoi neurologi minulle ja kipu/särkylääkkeillä mennään. Migreenilääkkeet voivat pahentaa oleellisesti aurallista migreeniä.

Vierailija
18/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tarina on ihan sama kun omani. Ihan kun olisin omaa tekstiä lukenut. ! Ihanaa etten kärsi yksin

Vierailija
19/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta nykyään ei enää tule särkyä, vain sellainen hiukan pöhnäinen olo. Pahimmillaankin aurat kestivät alle puoli tuntia, usein vain vartin. Minulla ei ole koskaan ollut erityisiä migreenilääkkeitä, pelkillä särkylääkkeillä olen selvinnyt, kunhan olen ottanut lääkkeen riittävän ajoissa. Tiesin aina jo selvästi ennen aurojen ilmaantumista, että kohta iskee migreeni. Jos ehdin  ja älysin siinä vaiheessa ottaa lääkkeen, kärsin vain lievähköstä särystä, mutta kun en aina uskonut intuitiooni, sain sitten kärsiä kunnolla. En ole kai oksennellut koskaan migreenin takia, mutta paha olo on kyllä ollut. Kaikki tuoksut, erityisesti kahvi, olivat kamalia.

Nyt siis tulee vain silloin tällöin auroja, jotka eivät vie näköä samalla tavalla kuin ennen. Ne kestävätkin korkeintaan vartin, usein vähemmän. Ja ne esiintyvät usein näkökentän laitamilla.

Vierailija
20/23 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on. Joskus on kestänyt yli vuorokauden. Aluksi näkyy näkökentässä täpliä tai sahalaitakuvioita. Max. puoli tuntia ja kohtaus on päällä. Kirkkaat valot ja kovat äänet tekevät todella pahaa. Itse en pysty ollenkaan katsomaan 3D-elokuvia, sillä niistä saan migreenin.

Migreenin ohimenoa on vain odotettava, mieluiten pimeässä huoneessa sängyllä maaten. Joskus jopa pään liikuttaminen kohtauksen aikana tekee tuskaa.

Ja siis minulla ei ole lääkitystä.

N21