Minä taas en jaksa teitä monilapsisia perheitä!!!
Toisen ketjun innoittamana aloitan uuden ketjun.
Toisessa kaetjussa ei jaksettu yksilapsisia perheitä.
Minä puolestani en välitä vaikka perheessä olisi mikä tahansa lapsiluku, kunhan niitä lapsia ei oikeasti tuoda "hoitoon".
Meillä on vain yksi lapsi, 9 v .
Hänellä on paljon kavereita, vierailevat puolin ja toisin kavereiden kesken.
Kaverit ovat meille aina tervetulleita, mutta minua on alkanut korpeemaan se että näiden 9 v kavereiden siivellä meille lähetetään pienempiä sisaruksia " hoitoon".
9 v lapset alkavat olla jo aika omatoimisia, ei tarvi vahtia joka liikettä koko ajan vierellä.
Mutta kun mukana tulee (huom, koskaan ei ole minulta kysytty mielipidettä tai lupaa! lapselta on joskus kysytty...) pienempi sisaruksista, nuorimmat jopa 3v, 5v jne niin homma muuttuu ihan täysin.
En voi antaa tämän ikäisten olla esim pihallamme ilman valvontaa, toisin kuin 9 v.Välillä on käynyt niinkin että pienempi sisarus on jätetty meille ja lähdetty huitelemaan ulkoleikkeihin tai kolmannen kaverin luo (kun ei sinne kolmannelle kaverille saa viedä pikkuisia).
Kuinka avaisin keskustelun näiden vanhempien kanssa?
Olisi kiva että minulta edes kysyttäisiin voiko meille tulla, tai kuinka usein.
Ikätoverit ovat lähes aina tervetulleita, harvoin on tilanne että ei voi tulla.
Miksi te monilapsiset perheet olette niin ajattelemattomia?
Miksi niitä lapsia täytyy tehdä niin monta jos ette itse niitä pysty/voi/halua hoitaa?
Kommentit (14)
Mulla on 3 lasta enkä ole kertaakaan laittanut sisaruksia mukaan, kun joku kolmesta menee kaverilleen leikkimään. Kukaan ei ole meillekään mukaan laittanut sisaruksia.
Onko tuo Ap totta? Onko ne vaan tuotu kysymättä mitään? Olisin itse ollut varmaan aika tylynä, ja sanonut etten pysty mitenkään vahtimaan noin pieniä. Sanoisin vaikka että pitää tehdä jotain kotitöitä.
Vaikea uskoa että joku tekisi noin, että toisi melkein vaippaikäisiä mukaan..
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 16:44"]
älä ap yleistä. ei meillä koskaan ole laitettu pikkusisaruksia kylkiäisinä kylään.
t. suurperheen äiti, jota ei vituta perheet, ei edes lapsettomat
[/quote]
Tätä komppaa toinen suurperheellinen, kahdeksan lapsen äiti.
Eikö sulla ap, ole kanttia sanoa lapsesi kaverille, että vie sisarukset kotiin?
Sen ketjun ap korjasi ettei hän jaksa niitä kolmea perhettä.
Mä en ikinä laita alle kouluikäisiä isosisaruksen matkaan mihinkään. Ei tulis mieleenikään. Ja kouluikäisilläkin pikkusisaruksilla täytyy olla lupa mennä mukaan.
Ei sun onneksi tartte kestääkään, meillä on omat tuttava/ystäväperheet
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:39"]
Mä en ikinä laita alle kouluikäisiä isosisaruksen matkaan mihinkään. Ei tulis mieleenikään. Ja kouluikäisilläkin pikkusisaruksilla täytyy olla lupa mennä mukaan.
[/quote]
Hienoa että on edes joku joka tajuaa tämän.
Meillä on joskus ollut ihan oikeasti hurjia tilanteita kun en ole edes tiennyt että pikkuisia on leikeissä mukana.
Mielestäni nämä pikkukoululaiset eivät ole mitään lapsenvahteja, mitä tahansa voi sattua.
Vaikka isompi sisarus kotona osaisikin vahtia pienten perään, ei sitä välttämättä muista niin kunnolla tehdä kun on ikätovereiden kanssa vauhdikkaat leikit kesken.
Todella outo tilanne, jos pieniä päästetään mukaan. Mun mielestä toisen perheen vanhemmat eivät voi olettaa että niitä pienempiä vahditaan siellä kyläpaikassa, vaan ovat selvästi jättäneet pienet sen 9 vuotiaan vastuulle. Mun mielestä voisit tehdä juuri samoin kuin siellä kolmannen kaverin kotona, eli sanoa omalle lapselle, että sanoo kavereilleen, että pikkusisaruksia ei saa tuoda mukana, ainakaan ilman lupaa, jonka vanhemmat kysyy toisilta vanhemmilta suoraan. Ja toki tämän saman asian voi sanoa myös niille kaverin vanhemmille suoraankin, kyseessä on kuitenkin turvallisuusasiat.
Jaa-a. Olen 38-vuotias 3 lapsen äiti. Muistan kun menin 10-vuotiaana ensimmäistä kertaa maalle lapsenpiiaksi hoitamaan VASTASYNTYNYTTÄ vauvaa jonka äiti oli kiinni maanviljelytöissä. Siellä hoidin vauvaa, siivosin ja laitoin ruokaa noin 8h päivässä. Illat oli vapaata. Eipä se minua vammauttanut eikä vauvaakaan. Onkohan tää isommat ei voi hoitaa pikkusisaruksia- homma mennyt jo vähän liian piptkälle Suomessa?
Mä niin komppaan sua!
Tuttu ilmiö myös meilläpäin!
Pari kaveria on jo jätetty vähemmille leikeille, koska sieltä tulee aina koko paketti mukana...
Kurjaa tietty näille kavereille jotka meille haluaisivat tulla, mutta ei vaan aina jaksa.
Leikkikööt sitten kotonaan näiden sisarusten kanssa, kun niitä kerta on sitä varten tehty. :/
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 13:35"]
Sen ketjun ap korjasi ettei hän jaksa niitä kolmea perhettä.
[/quote]
Ehkä mäkin korjaan myöhemmin ja täsmennän kuinka montaa perhettä mä en jaksa. ;D
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:53"]
Jaa-a. Olen 38-vuotias 3 lapsen äiti. Muistan kun menin 10-vuotiaana ensimmäistä kertaa maalle lapsenpiiaksi hoitamaan VASTASYNTYNYTTÄ vauvaa jonka äiti oli kiinni maanviljelytöissä. Siellä hoidin vauvaa, siivosin ja laitoin ruokaa noin 8h päivässä. Illat oli vapaata. Eipä se minua vammauttanut eikä vauvaakaan. Onkohan tää isommat ei voi hoitaa pikkusisaruksia- homma mennyt jo vähän liian piptkälle Suomessa?
[/quote]
Kyllä minäkin hoidin 10-vuotiaana 5-vuotista veljeäni yön yli, kun vanhemmat juhlivat naapurissa. Mutta onko se oikein? Pärjäsin hyvin ja velikin on hengissä, mutta en juossutkaan kaverin luokse ja vaatinut kaverin vanhempaa hoitamaan veljeäni.
On täysin typerää jankuttaa omasta lapsuudestaan, kun ap:llä on ihan todellinen ongelma käsissä. Ei ole ap:n velvolllisuus hoivata nuorempia sisaruksia tai edes sallia heidän tulonsa hänen kotiinsa. 9-vuotiaat eivät ymmärrä sopivaisuuksista eikä nykyään ole samanlaista kylämeinikiä kuin joskus 70-luvulla,jolloin niitä naapurin kakaroita kasvatettiin omien sivussa. Ap ei tunne näitä lapsia eikä heidän vanhempiaan. Toisin sanoen se 3-vuotias on heitteillä ventovieraiden luona, kun se 9-vuotias ei osaakaan hoitaa lapsenlikan velvollisuuksiaan.
Minä ap:nä tekisin varmaan ls-ilmoituksen. Monet vanhemmat ajattelevat samoin kuin lainaamani henkilö, että minäkin pystyin, joten lapsenikin pystyy. Maailma on muuttunut ja lapset kasvatetaan eri tavalla. Nykyään harva 15-vuotiaskaan kykenee todella ottamaan vastuuta pienistä lapsista, 9-vuotiaat huitelevat omilla teillään ja pienet ovat yksin. Ei tuollaista pidä sallia.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 15:53"]
[/quote]
Kyllä minäkin hoidin 10-vuotiaana 5-vuotista veljeäni yön yli, kun vanhemmat juhlivat naapurissa. Mutta onko se oikein? Pärjäsin hyvin ja velikin on hengissä, mutta en juossutkaan kaverin luokse ja vaatinut kaverin vanhempaa hoitamaan veljeäni.
On täysin typerää jankuttaa omasta lapsuudestaan, kun ap:llä on ihan todellinen ongelma käsissä. Ei ole ap:n velvolllisuus hoivata nuorempia sisaruksia tai edes sallia heidän tulonsa hänen kotiinsa. 9-vuotiaat eivät ymmärrä sopivaisuuksista eikä nykyään ole samanlaista kylämeinikiä kuin joskus 70-luvulla,jolloin niitä naapurin kakaroita kasvatettiin omien sivussa. Ap ei tunne näitä lapsia eikä heidän vanhempiaan. Toisin sanoen se 3-vuotias on heitteillä ventovieraiden luona, kun se 9-vuotias ei osaakaan hoitaa lapsenlikan velvollisuuksiaan.
Minä ap:nä tekisin varmaan ls-ilmoituksen. Monet vanhemmat ajattelevat samoin kuin lainaamani henkilö, että minäkin pystyin, joten lapsenikin pystyy. Maailma on muuttunut ja lapset kasvatetaan eri tavalla. Nykyään harva 15-vuotiaskaan kykenee todella ottamaan vastuuta pienistä lapsista, 9-vuotiaat huitelevat omilla teillään ja pienet ovat yksin. Ei tuollaista pidä sallia.
[/quote]
MIten niin harva 15-vuotias pystyy ottamaan vastuuta? Oisko vika just siinä että pidetään kapalossa yliopistoon saakka ja mistään ei koskaan tartte olla vastuussa, äiskä ja iskä hoitaa? Hyvä ettei nenääkin vielä äiti pyyhi ja kuori perunoita nenän eteen tuon ikäiselle...
älä ap yleistä. ei meillä koskaan ole laitettu pikkusisaruksia kylkiäisinä kylään.
t. suurperheen äiti, jota ei vituta perheet, ei edes lapsettomat