perhana,meidän koira haukkuu ja ulvoo yksin ollessaan
Kommentit (32)
Luin kerran yhdestä haukkuongelmasta mukavan tarinan; haukkumiseen tympääntynyt naapuri otti lopulta koiran päivähoitoon, ja heistä tuli parhaat kaverit. Koira ja yksinäinen eläkeläinen saivat seuraa toisistaan. Tuli melkein tippa linssiin siitä jutusta.
Kannattaisiko laittaa joku videointi päälle ja katsoa mikä aiheuttaa koiran haukunnan?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 20:32"]
meillä on sitruunapanta,feromoni,radio,ikkunoissa verhot edessä,toinen (vanha) koira,jää kotiin rauhallisena,saatan antaa kongin ennen lähtöä.Mitähän tuohon vielä keksisi? ei nyt ihan piikillekkään koiraa voi viedä,nuoresta koirasta kyse. Asutaan rivarissa
ap
[/quote]
Meillä oli naapurina tuollainen, ja ainoa keino oli, että koiralle laitettiin takaterassille oma koppi, ulkona ei haukkunut, ja muut ajat oli omistajien mukana. Meni kyllä aikaa että sai omistajat tajuamaan että se koira oikeesti ulvoo ja haukku koko päivän siellä kotona, ja se kaikuu monen kämpän läpi..
yksinoloa on harjoiteltu pennusta asti ja jatkuvasti tässä isossa perheessä joku menee ja tulee ja esim.eilen kun olin yksin kotona kävin vähän väliä pihalla kastelemassa kukkia,pyykkituvalla,roskiksella ym ja ihan rauhallisena lötkötteli/nukkui eikä reagoinut poistumisiin mitenkään.Se kyllä tajuaa,että milloin jää oikeasti yksin ja koko työpäivän ajaksi.Naapuri sanoi,ettei koko päivää ulvo,mutta aina välillä pitkiä jaksoja--on kuulemma ollut hiljaisiakin päiviä.Sitruunapanta ei ole enää käytössä,oli vaan kokeilussa ja tajuttiin kyllä itsekin,ettei se tähän tehoa.
ap
minun koirani haukkuu ja ulvoo yksin ollessaan kun olen töissä. mitä mun pitäs tehdä? auttasko jos ostan koiralleni kuonopannan mikä estää haukkumisen/ulvomisen? ja sen päällä yksin ollessa ois? vai mitä mun pitäs tehdä? asukastoimikuntakin jo laitto viestiä että häätö lähellä.. mutta en tahtos muuttaa pois. vai ottaisinko koirani autoon päiväksi.?
Meillä toimi tällainen ohjelma joka käskee koiraa olemaan hiljaa itse nauhoittamallani äänellä: www.digitaldogsitter.com
Toimi aikalailla heti ekana päivänä ja about 3-4 päivän päästä ei enää haukkunut yhtään. On kyllä oireet tulleet sillon tällöin takaisin aina muutaman kuukauden väleillä, mutta sitten ollaan taas käytetty tuota ohjelmaa ja on toiminut!
Mulla oli sama ongelma, kun muutin ok-talosta kerrostaloon. Olin opettanut koiran haukkumaan kaikkea liikettä pihalla ja oven takana, oman turvallisuuteni vuoksi. Naapurit valitti mun koirasta, kunnes keksin laittaa päivän ajaksi sälekaihtimet kiinni niin ettei koira näe ulos. Toinen hiljentävä tekijä on, että annoin koiralle pääsyn makuuhuoneeseen, saa nukkua mun sängyssä päivän (muuten on kielletty paikka).
Onko sun koira aloittanut ulvomisen nyt, minkä ikäinen koira? Hanki sille kaveriksi kissa :)
Koirani myös haukkuu yksin jäädessään, aloittaa sen n. 10min lähtöni jälkeen ja pahimmillaan sitä kestää muutamakin tunti. Naapurit eivät valita minulle suoraan vaan minun seinä naapurille joka kertoi minulle. Miten helvetissä ne kuvittelee että voin tietää koiran metelöinnistä jossei aikuisilla ihmisillä ole pokkaa sanoa minulle tai laittaa lappua vaikka postilaatikkoon tai oveen..?? Radio, feromoni, aktiivilelut kokeiltu, ei apua. Seuraavaksi ajattelin kokeilla ultraääni haukkupantaa mutta saa nähä toimiiko. Koirani on 1,5vuotias ja niin kiintynyt minuun etten tiedä mitä tehdä. Jos vien koirani äidilleni hoitoon, se odottaa eteisen ovella että palaan eikä kiinnostu leluista tai nameista. Vasta kun pikkusiskoni tulee kotiin se suostuu leikkimään ja lopettamaan oven kyttäämisen. Eroahdistustako? Todennäköisesti.. Kun poistun kotoa, annan koiralle aktiivipallon missä nameja ettei keskittyisi siihen kun lähden mutta alottaa sen haukun kuitenkin pian.. Huohh.. apua keneltäkään?
^^ Edelliseen vielä, alkuun koira tuhosi paikkoja mutta nyt jättänyt seinät rauhaan. Olen myös rajannut alueen portilla ettei koiralla olisi niin iso "vahtimisalue". Koira myös tottunut olemaan pennusta asti työpäivät, kauppareissut ym yksin.
Täällä haukkuherkkä koira. Ei hauku/ulvo alituiseen yksin ollessa, vaan rapusta tuleville äänille. Asutaan isossa kerrostalossa, ja jonkun verran liikettä tuolla rapussa on päiväsaikaan. Pitkiä aikoja koira ei yksinään ole, mutta silti ahdistaa naapureiden puolesta se kailotus.. Herkkupalloista yms ei mitään apua, koska ne rapun äänet kiinnostaa enemmän. Huoh.. Vinkkejä?
Jep, aikaa vie. Täällä on noudattettu Kaimion ohjeita. Pentu 10kk ja osaa olla 15 minuuttia yksin. Puolituntia on liikaa ja kerran kun saa "yksinoloslaagin" niin sen jälkeen ollaan lähtöpisteessä. Eli ulvoo ennen kun ulko-ovi on pamahtanut kiinni...
Kyllä on monet itkut itketty ja harmi että ihmiset ei ymmärrä miten vaikeeta voi olla kouluttaa. Sanoo vaa: Jätät sen vaa yksin niin kyllä se oppii. No ehkä oppii jos ei olis eroahdistusta :(
No sitten täytyy vain uhrata koko kesäloma koiran harjaannuttamiseen - eli ei sitä voi jättää yksin lainkaan muutoin kuin harjoitusten ajaksi. Eli ihan alkeista: ensin poistuminen toiseen huoneeseen tai vessaan, ja kun se sujuu, eteisestä minuutiksi ulos ja taas uudelleen aikaa pidentäen... Lukuisia kertoja päivässä, ajankohtaa ja keston pituutta vaihdellen... sitten toinen on sisällä kun toinen soittaa ovikelloa jne. No koirakirjoissa on loistavat ohjeet. Jos meette koko perhe kauppaan, koiralle hoitaja kotiin siksi ajaksi.