G: Minkä ikäisenä lapsesi alkoi nukkua yönsä kokonaan?
Kommentit (48)
Yleisesti ottaen todella hyvin kaikkien vauvat tuntuvat nukkuvan. Luen tätä ihan huuli pyöreänä.
Meillä kaksi vanhinta on alkanut nukkua satunnaisesti kokonaisia öitä 3v. Kuopus, joka on kohta 2v, heräilee vielä vähintään kerran. Nyt on sairastellut paljon eli herää 2-4krt/yö ja saa vähintään kerran yössä järkyttävän raivokohtauksen.
Näillä löysillä kriteereillä (nukkuu 6-7 tuntia yössä, mikä mun mielestä ei todellakaan ole täysi yö):
1. 4 kk, kun aloitettiin kiinteät
2. 1,5 kk iässä (tai vielä aikaisemmin, en oikein muista, tosi pieni oli ja nukkui kuin tukki)
Sitten tämä vaihe, jossa vanhemmat saavat nukkua niin paljon kuin sielu sietää ja mitään yöhäiriköintejä ei ole (hammasjutut tms. kaikki muut peruskököt), alkoi joskus siinä vaiheessa kun nuorempi oli 4-vuotias. Ja todellakin nukkuvat ainakin 10 tuntia ja aamulla herätään ihmisten aikaan eikä vaikkapa puoli viideltä. (vanhemmalla oli se ikävä ominaisuus että heräsi pienenä todella aikaisin)
Ja olin ihan uuno, eikä mulla todellakaan ollut mitään niksejä kun tulin ekan kerran äidiksi 35-vuotiaana. Vauvaa olin pitänyt sylissä ehkä joku kymmenisen kertaa yhteensä koko aiemman elämän aikana. Että se niistä nikseistä. =)
Noin 3kk iästä asti nukkunut 10-12h putkeen. Sitä ennen heräsi 1-3 kertaa yössä syömään. Joskus saattaa äheltää kerran yössä, ainakin tää liikkumisen lisääntyminen on sitä aiheuttanut.
Ihmeellisiä käsityksiä koko yön nukkumisesta. Ei tuo 6-7 tuntia ole mikään kokonainen yö. Kokonainen yö on sellainen, jossa lapsi nukkuu putkeen tietyn tuntimäärän ja herättyään ei enää nuku vaan alkaa aamujutut. Esim. meillä 6-viikkoinen nukkui klo 22-06 mutta jatkoi syönnin jälkeen unia vielä 2h. Kyllä minä laskin tuon yösyötöksi, vaikka pidinkin vauvaani hyvin nukkuvana.
Esikoinen alkoi nukkua kokonaisia öitä 11 kk:n iässä, noita 6-7 tunnin pätkiä nukkui 3 kk:n iästä lähtien (23-05).
Kuopus alkoi nukkua kokonaisia öitä 2 kk:n iästä lähtien (klo 22-08), kun jätti sen klo 6:n syötön pois.
Jos lapsi herää öisin, ei kyse ole koko yön nukkumisesta, vaikka kuinka välissä nukkuisi pidempiä pätkiä! Sen sijaan jos lapsen unentarve on vähäinen ja hän nukkuu esim klo 23-06 ja aloittaa sen jälkeen hereilläolojakson, niin tuo on toki koko yön nukkumista.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:03"]
Ihmeellisiä käsityksiä koko yön nukkumisesta. Ei tuo 6-7 tuntia ole mikään kokonainen yö. Kokonainen yö on sellainen, jossa lapsi nukkuu putkeen tietyn tuntimäärän ja herättyään ei enää nuku vaan alkaa aamujutut. Esim. meillä 6-viikkoinen nukkui klo 22-06 mutta jatkoi syönnin jälkeen unia vielä 2h. Kyllä minä laskin tuon yösyötöksi, vaikka pidinkin vauvaani hyvin nukkuvana.
Esikoinen alkoi nukkua kokonaisia öitä 11 kk:n iässä, noita 6-7 tunnin pätkiä nukkui 3 kk:n iästä lähtien (23-05).
Kuopus alkoi nukkua kokonaisia öitä 2 kk:n iästä lähtien (klo 22-08), kun jätti sen klo 6:n syötön pois.
Jos lapsi herää öisin, ei kyse ole koko yön nukkumisesta, vaikka kuinka välissä nukkuisi pidempiä pätkiä! Sen sijaan jos lapsen unentarve on vähäinen ja hän nukkuu esim klo 23-06 ja aloittaa sen jälkeen hereilläolojakson, niin tuo on toki koko yön nukkumista.
[/quote]
Sinulla on ollut hyvin nukkuvat lapset. Jos olisit herännyt 15 krt/yö ja yhtäkkiä lapsi nukkuisikin 22-06, ajattelisit, että on nukkunut koko yön. Itse ajattelen, että jos lapsi nukkuu 7-8h, eli sen minkä aikuinen tarvii unta, hän on nukkunut yön heräämättä.
2 kk ikäisestä lähtien lopetti silloin yösyönnin ennen sitä heräsi kerran yössä syömään eli meni nukkumaan kello 20 ja heräsi kello 3 syömään nyt poika on 1,1 vuotta ja nukkuu kello 20,00 - 08,00 koko vauva aikana ei tarvinnut aamuisin herätä ennen kello 8,00 . Voin sanoa että meillä on helppo lapsi. Joka nukkuu päiväunekin noin 3 tuntia. Poika on ollut ensimmäisetä yöstään lähtien omassa huonessa.
5kk (kun jätti rintamaidon pois)
Toisesta ei vielä tietoa, on nyt 7kk ja syö yleensä kerran yössä.